Bukefalos 28 år!

Ska vi ha spiltor i Sverige?

Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Nej, du gjorde ingen jämförelse då du överhuvudtaget inte tog upp riskerna med att ha hästen i box.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

I en korrekt byggd box är den främsta skaderisken att hästen rullar fast... vilket är lätt att åtgärda och sällan ger bestående men. Har t.o.m. varit med om hästar som har rullat fast i hagen mot en silagebal, hästen låg där så snällt och fint tills jag vände runt henne och hon reste sig och promenarade iväg utan att bry sig det minsta :cool:... så jag antar att hagar är lika farliga som boxar :D.

I en korrekt byggd spilta finns förutom risken att rulla fast (japp, hästar ligger ned i spiltor också ) risken för att dom ska trassla in sig i uppbindningsrepet oavsett om detta är korrekt tillpassat eller inte.
Många som har spiltor snålar dessutom och köper billiga karbinhakar eller använder vanliga grimskaft med pistolhake istället för att använda panikhake eller hake som öppnas utåt som det ska vara vid spiltuppstallning och då finns det risk för att hästen skadar sig på kroken eller knäpper fast karbinhaken direkt i bindringen :eek:.

Slutsatsen är att korrekt byggda boxar är säkrare för hästen än korrekt byggda spiltor !!!
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

:rofl: I en korrekt box så händer det inget mer än just fastrullningsrisken. För förutom det så är det väldigt ansvarstagande och förståndiga människor som använder box. Men däremot i spilta förutom då fastrullningsrisken och skaderisken från uppbindningsrisken finns risken för oansvariga hästägare som köper vanliga karbinhakar och/eller grimskaft etc etc.

Då har vi detta klarlagt. För oansvariga hästägare i boxkategorin finns ju inte och hur i :devil: gör vi med de som använder både och. Allvarliga frågor så här på kvällskvisten.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Faktum är att man får tänka ca 15 steg längre...

Många gånger kan det på tex en ridskola faktiskt vara säkrare får de som vistas i stallet att hästarna redan är bundna. Har träffat alltför många hästar som har som sport att kuta över folk så fort en boxdörr öppnas. Är den som öppnar dörren då storlek mindre kan man lätt räkna ut resultatet

Och kom inte med några argument mot att ridskolor inte borde få finnas mm.
Det finns alltför mycket okunniga hästägare som det är där ute..:(

Du glömmer också de hästar som försöker hoppa över boxdörrar och fastnar/skadar sig.
De som slåg huvudet i vettenkoppen och får hjärnskakning/ sprickor i skallen.

Fastnar med hovar/ben i galler, trots korrekta mått osv.

Som sagt världen är lågnt ifrån svart/vit och jag anser att det finns betydligt "värre" saker inom hästvärlden att bekymra sig om.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

hallojsan ! :) Jag har här 3 nya regler som jag tycker ska börja gälla.

(Har inte läst hela tråden!!)

* Endast boxar alla stall nya som gammla
* Minst 2 hästar i varje stall.
* Minst 2 ½ tim utevistelse ihage.

Jag bryr mig inte om spiltorna måste bort och många ridsklor kommer behöva lägga ner sin värsamhet. Tänker er själva stå och titta in i en väg om du har tur ut genom ett fönster. Tänk då dom hästar som inte nes får gå ute om dagen.... :cool:

--
Många ridskolr/klubbar låter inte hästen gå ut på dagarna då den kan tappa skor bli sparkad m.m Men den mår faktist bäst av att gå ut på dagarna med kompisar i stor hage. Det förstärker ben musklerna, stimulerar hästen och den får leva på ett litre naturligare sett än att stå inne....

Det var mina åsikter.

/Miilan
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Om ridskolorna tvingas lägga ner..Var i hela friden ska då folk lära sig rida?
Vi som kämpat för att det ska bli just en folksport och fortfarande kämpar i viss uppförsbacke?

Som sagt. tänk 15 steg längre än vad näsan räcker.

Och som sagt i tidigare inlägg. det finns alltför många klåpare som det är bland hästägarna utan att man ska ta bort åtminstonde en chans för dem att få lära.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Har inte läst hela tråden men...

Äsch. Spilta och box är samma skit! Visst föredrar jag att ha mina hästar i box, men det är för att den ena inte kan stå i spilta.
Jag har sett hästar som trivts betydligt bättre i spilta, och jag komemr stå fast vid att spiltor bör få finnas kvar.
Spiltor är dessutom bra ställen att sköta hästen i, och dessutom så sitter de 'alltid' fast = säkerhetsfråga.

Tänk ett ridskolestall med många barn i stallet. En unge öppnar en boxdörr och hästen springer ut. Det kan skapa väldigt mycket kaos, vilket till 99% inte skulle kunna inträffa när hästen står i spilta om den är bra uppbunden.

Spilta är en så liten del i hästhållningen, så jag tycker mest det är larvigt att gå och fundera över. Det finns så enormt mycket annat som är värre för häsetn än att stå i spilta.


:bow::bow::bow:
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Jag kan bara se till oss sjlva. Vi har haft 100% mer skador i box än i spilta. Varför skall dom stå och glo i en vägg? Idag så kan inte många boxhästar ens sticka ut sina huvuden ur sin box.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Att hästar försöker hoppa över skiljeväggar sker även i spilta, inte bara i box.

Jag har fått "plocka ner" hästar som har hoppat upp och grenslat skiljeväggen mellan spiltor, vilket inte är så j-la enkelt när väggen är 1,50 meter hög och hästen väger ett halvt ton eller mer.

Vid uppstallning i spilta har du alla risker för HÄSTEN som du har vid uppstallning i box plus att du har riskerna med uppbindning.

Att ridskoleungar inte kan hantera hästar är en annan sak, det handlar mera om ridskoleungarna än om uppstallningsformen som sådan och nu var det risker för hästen som diskuterades.

Jag hanterar hästar i både boxar och spiltor så gott som dagligen och har lärt känna hundratals hästar... och jag påstår att det finns bara fördelar för HÄSTARNA med att förbjuda spiltor.

Kan tillägga att jag jobbar på ridskola... jag har god kännedom om ridskoleverksamhet och ändå är jag positiv till spiltförbud.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Faktum är att riskerna med att använda vanliga karbinhakar vid uppbindning är väldigt underskattade, fråga den veterinär som har fått försöka sy fast bortslitna ögonlock och sönderslitna läppar efter att hästen har krokat fast dessa kroppsdelar i en karbinhake så får du kanske en annan attityd sedan.

Eller den som ha försökt att lappa ihop hästar som har slitit sönder ben och "sågat" ner till nästan bara skelettet efter att ha trasslat in sig i grimskaft vid uppbindning.

Människor och hästar som har varit med om sådana situationer tar nog denna problematik avsevärt mycket mera allvarligt än du :mad:.

Att du ironiserar över mig är en sak, men våra hästar förtjänar fasen mer respekt än så !
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Att hästar försöker hoppa över skiljeväggar sker även i spilta, inte bara i box.

Jag har fått "plocka ner" hästar som har hoppat upp och grenslat skiljeväggen mellan spiltor, vilket inte är så j-la enkelt när väggen är 1,50 meter hög och hästen väger ett halvt ton eller mer.

Vid uppstallning i spilta har du alla risker för HÄSTEN som du har vid uppstallning i box plus att du har riskerna med uppbindning.

Att ridskoleungar inte kan hantera hästar är en annan sak, det handlar mera om ridskoleungarna än om uppstallningsformen som sådan och nu var det risker för hästen som diskuterades.

Jag hanterar hästar i både boxar och spiltor så gott som dagligen och har lärt känna hundratals hästar... och jag påstår att det finns bara fördelar för HÄSTARNA med att förbjuda spiltor.

Kan tillägga att jag jobbar på ridskola... jag har god kännedom om ridskoleverksamhet och ändå är jag positiv till spiltförbud.
Men snälla du. OM det nu är så att hästen har försökta att hoppa 150. högt i en spilta så var det varken ett seriöst stall eller en korrekt uppbindning av den hästen.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Faktum är att riskerna med att använda vanliga karbinhakar vid uppbindning är väldigt underskattade, fråga den veterinär som har fått försöka sy fast bortslitna ögonlock och sönderslitna läppar efter att hästen har krokat fast dessa kroppsdelar i en karbinhake så får du kanske en annan attityd sedan.

Eller den som ha försökt att lappa ihop hästar som har slitit sönder ben och "sågat" ner till nästan bara skelettet efter att ha trasslat in sig i grimskaft vid uppbindning.

Människor och hästar som har varit med om sådana situationer tar nog denna problematik avsevärt mycket mera allvarligt än du :mad:.

Att du ironiserar över mig är en sak, men våra hästar förtjänar fasen mer respekt än så !
Eller den veterinären som har fått avliva hästen efter att den har sparkat och bilivt hängades i boxgallret.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Det är ett fullkomligt seriöst stall med spiltor som är byggda och använda helt enligt konstens alla regler.... med galler i främre delen av skiljeväggen, korrekt avpassat grimskaft, inga nya hästgrannar... ett av de bättre ridskolestallen här i världen.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Nu var det väl KORREKT utformade boxar vs. KORREKT utformade spiltor som diskuterades.

Boxgaller ska vara utformade så att dom håller för en hästspark utan att böja sig så att en hov kan komma igenom och fastna.
Numera är det lag på detta...
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Ja och de måtten är om jag inte misminner mig 7 cm mellan gallren sas. Mao fullt möjligt för föl och mindre ponnyer att få in både hovar, ben och tom huvuden i.


Det är bara att inse. RISKER finns i all hästhållning och hantering. Det är upp till var och en att sedan minimera dessa risker.

Likadant med hagar. Alla sorters staket kan ge skador om olyckan är framme.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Eller den veterinären som har fått avliva hästen efter att den har sparkat och bilivt hängades i boxgallret.

Sedan har vi dåliga väggar, dåliga boxlås, taskigt uppsatta täckeshängare, dåligt uppsatta krubbor/hinkar, leksaker till förbannelse. Nej, men visst ja, hästägare till boxhästar gör inte sådant för de är ju ansvarstagande ja, till skillnad till hästägare till spilthästar. Vad dum jag är (vet jag väll). :angel:
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

tycker inte vi ska ha spiltor i sverige utan följa dk´s exempel.
uppställnings spiltor och spolspiltor e ok men inte att en häst/ponny står i spilta, spec inte på ridskolor!!! Tycker man ska värna xtra om dessa hästar och ponnyer som trotts allt lär barn och vuxna att rida.

sen tycker jag som någon har nämt att vi borde bli hårdare mot "ensamhästar" hästar e flockdjur och behöver sällskap av en annan häst!


// jessica, vars ridskolehästar/ponnyer har box och mycket utevistelse i stora hagar!
 
Senast ändrad:
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Nu var det väl KORREKT utformade boxar vs. KORREKT utformade spiltor som diskuterades.

Boxgaller ska vara utformade så att dom håller för en hästspark utan att böja sig så att en hov kan komma igenom och fastna.
Numera är det lag på detta...


Ja, men om vi nu diskuterar korrekta saker så utgår vi väl utifrån att det ALLT är korrekt? Sedan därifrån diskuterar vi eventuella skaderisker som uppkommer. Är du så :devil: rädd att hitta fördelar med spilta så du måste fabricera dåliga saker med spiltor medan boxarna ska fortsatt vara korrekta?

(Förklaring om du inte kan läsa det jag skrivit: Boxen fick inte ha inkorrekt boxgaller, men spiltan kunde direkt utrustas med "livsfarliga" grimskaft. Förstår du ff inte? Fråga istället utan att svara ngt helt uppe i det blå som gjordes på föregående svar.)
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Faktum är att riskerna med att använda vanliga karbinhakar vid uppbindning är väldigt underskattade, fråga den veterinär som har fått försöka sy fast bortslitna ögonlock och sönderslitna läppar efter att hästen har krokat fast dessa kroppsdelar i en karbinhake så får du kanske en annan attityd sedan.

Eller den som ha försökt att lappa ihop hästar som har slitit sönder ben och "sågat" ner till nästan bara skelettet efter att ha trasslat in sig i grimskaft vid uppbindning.

Människor och hästar som har varit med om sådana situationer tar nog denna problematik avsevärt mycket mera allvarligt än du :mad:.

Att du ironiserar över mig är en sak, men våra hästar förtjänar fasen mer respekt än så !

Huruvida jag tar allvarligt på skadesituationer eller inte, var vad mitt inlägg INTE handlade om. Läs en gång till och försök förstå vad jag ironiserade över. Om du inte förstod ändå, fråga, så förklarar jag. :D
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Ja och de måtten är om jag inte misminner mig 7 cm mellan gallren sas. Mao fullt möjligt för föl och mindre ponnyer att få in både hovar, ben och tom huvuden i.


Det är bara att inse. RISKER finns i all hästhållning och hantering. Det är upp till var och en att sedan minimera dessa risker.

Likadant med hagar. Alla sorters staket kan ge skador om olyckan är framme.

Ja, vi utsätter våra djur dagligen för risker.

"Det är upp till var och en att sedan minimera dessa risker."
Amen
 

Liknande trådar

Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 338
Senast: mars
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 566
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 849
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
594
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp