Bukefalos 28 år!

Ska vi ha spiltor i Sverige?

Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Skulle man införa spiltförbud skulle många ridskolor inte kunna fortsätta med sin nuvarande verksamhet.
Till exemper på våran ridskola står hästarna i boxar och ponnyerna i spiltor. Om de va tvungen att göra boxar till alla så skulle det finnas plats till hälften av hästarna ungefär, det finns varken mark eller pengar till att bygga ut stallet. Och hade vi hälften så många hästar skulle inte ridskolan gå runt över huvudtaget.

Har väl diskuterats i det oändliga? Lagstiftningen är till för att tillse HÄSTARNAS bästa. synd för ridskolan, men hästarna ska behandlas väl, vare sig de ägs av en person eller ridskola.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Har väl diskuterats i det oändliga? Lagstiftningen är till för att tillse HÄSTARNAS bästa. synd för ridskolan, men hästarna ska behandlas väl, vare sig de ägs av en person eller ridskola.

Hästar i spilta är inte likamed vanvård.... eller att de behandlas illa...
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

nya djurskyddslagen säger ju att man inte får bygga spiltor om man bygger stall, så det blir ju iallafall inte FLER spilthästar.

En häst ska alltid ha möjlighet att utföra sina naturliag beteenden.
I en spilta kan den inte röra sig fritt eller rulla sig-därför ska vi inte ha spiltor!

en frigående häst rör sig större delen av dygnet, vi ska inte binda fast dem, så enkelt är det.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Självklart ska vi förbättra förhållandena för våra hästar, speciellt då garagehästarna blir fler och fler. Och dessutom när denna "mena väl"-hysteri som råder, som förkortar livslängden på våra hästar.
Jag efterlyser istället lagar och regler för ensamhästar och utevistelse som jag tycker är långt mkt grymmare än en häst som står i spilta. Och, i mitt tycke, långt mer utbrett.

:bow: :bow: :bow: :bow:

Håller helt med Mizz.
Min häst har stått spilta i 1 år nu och alltid stått i box tidigare.
Han bryr sig inte överhuvudtaget. Han trivs lika bra där.
Men då går hästarna i stallet ute hela dagarna i JÄTTE hagar med skog och alltid gräs (utom när det är snö).
Så det enda han gör inne är äta kvällsmat, sova och äta frukost sen åker dom ut tidigt på morgonen.

Spilta är inget farligt för en del hästar och man hoppas ju att folk är så pass ansvariga att man inte har en häst i spilta som inte klarar av det (kroppsligt och känslomässigt).
Men det finns ju värre saker än att stoppa in en häst i spilta som man borde sätta lagar.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Men så pass mycket frihet vill man ju att hästen ska ha. De e ju bara djur..

Jag gillar inte spiltor, men det e okej att hästar som går ute hela dagarna hela året runt står i spilta. Men helst box. Det borde iaf inte få byggas fler spiltor.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Har väl diskuterats i det oändliga? Lagstiftningen är till för att tillse HÄSTARNAS bästa. synd för ridskolan, men hästarna ska behandlas väl, vare sig de ägs av en person eller ridskola.

ne och vart skulle alla dessa ridskolehästar hamna då då när ridskolor lägger ner? jo hos ungar som vill fortsätta rida men tyvärr inte kan nånting om hästar. tror du dom får ett bättre liv då?
när en häst står på ridskola blir den iaf ordentligt omskött!!
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Är det inte redan en lag på väg att spilta ska förbjudas när man bygger stall from i år?

Fö tycker jag att spilta ska finnas som tillfällig uppstallning men inte permanent. Inte helelr på ridskolor.Eller rättare sagt, Speciellt inte på ridskolor där hästarna knappt får vara ifred och en spilthäst är enklare att "terrorisera" genom att den alltid är tillgänglig. En spilthäst får aldrig vara ifred och välja vart den skall stirra.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Nej jag tycker faktiskt spiltor kan vara bra. Om hästarna går ute större delen av dygnet och som provisorisk uppstallning .
Det går snabbt att mocka och tar mindre plats.
SÅ jag är inte emot spiltor men då ska hästarna tillbringa typ max 8 timmar där och sen gå ut eller så
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Är okunnig inom området, men jag reagerar på argumentet att "vissa hästar trivs bättre i spilta." Det är säkert sant om en häst som har stått i spilta hela sitt liv. Om hästen däremot har stått i box hela livet tvivlar jag på att den skulle vilja byta. Det är väl en vanesak. Hoppas att någon förstår vad jag menar...
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Nej jag tycker faktiskt spiltor kan vara bra. Om hästarna går ute större delen av dygnet och som provisorisk uppstallning .
Det går snabbt att mocka och tar mindre plats.
SÅ jag är inte emot spiltor men då ska hästarna tillbringa typ max 8 timmar där och sen gå ut eller så


Så du menar alltså att spiltor är bra, för vår egen lättjas skull?

Jag personligen har häst för att jag älskar hästar, för att ajg äldkar just den specifika hästen, inte för att jag ser dom som en tjänare eller något som skall jobba in pengar åt mig.

Alldeles för egoistiskt tänkande för mig att min häst skulle få stå i spilta bara för att det blir "lättare" för mig att mocka, och "billigare" eftersom det innebär mer plats i stallet=mer utrymme att hyra ut.


8 timmar är väldigt länge för ett djur som är fött till ett liv i rörelse.
Enda gången en häst står still är om den sover eller vilar.
En vildhäst går tom. när den äter.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Har inte läst hela tråden men...

Äsch. Spilta och box är samma skit! Visst föredrar jag att ha mina hästar i box, men det är för att den ena inte kan stå i spilta.
Jag har sett hästar som trivts betydligt bättre i spilta, och jag komemr stå fast vid att spiltor bör få finnas kvar.
Spiltor är dessutom bra ställen att sköta hästen i, och dessutom så sitter de 'alltid' fast = säkerhetsfråga.

Tänk ett ridskolestall med många barn i stallet. En unge öppnar en boxdörr och hästen springer ut. Det kan skapa väldigt mycket kaos, vilket till 99% inte skulle kunna inträffa när hästen står i spilta om den är bra uppbunden.

Spilta är en så liten del i hästhållningen, så jag tycker mest det är larvigt att gå och fundera över. Det finns så enormt mycket annat som är värre för häsetn än att stå i spilta.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Spilta är en så liten del i hästhållningen, så jag tycker mest det är larvigt att gå och fundera över. Det finns så enormt mycket annat som är värre för häsetn än att stå i spilta.
:bow: :bow: :bow:
Så sant, så sant!!

Om man ska lagstifta om spiltor tycker jag att man ska lagstifta om tjocklek på täcken vid varmt väder. Tog in en häst igår som var dyblöt av svett eftersom ägaren hade ett tjockt vintertäcke på hästen när det var 18 grader varmt ute och solsken.
När jag sa det till henne sa hon att hon hade satt på täcket för att det blåste så mycket. Det blåste uppenbarligen inte tillräckligt för att svalka den hästen.
Bättre lite lort och att hästen är lite för kall, än att hästen torkar ut och får vätskebrist.

Det finns så många saker som är värre än att stå i spilta.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Är det ingen som reagerar på att hästar är individer!!! Lika lite som att alla människor trivs på samma typ av ställe så trivs alla hästar med samma koncept för hästhållning. Vissa tycker om att gå barfota och vissa mår bättre med skor, vissa mår bra på ett visst sorts foder medan andra inte alls trivs med det. Det finns oändligt många exempel på individernas olikheter. Vissa hästar trivs bäst i box och vissa föredrar spilta. Borde man inte i första hand se till vad som passar just DEN hästen? Vad som får DEN hästen att må så bra den kan? Kan de inte få vara de individer de är?
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Det måste finnas någon realistsik möjlighet att begränsa saker och ting...
Att begränsa tjockleken på täcken, är omöjligt. Även om jag håller med dig om att vintertäcke på en häst vid +18 är grymt.

Däremot går det itne att begränsa lika enkelt som förbud mot spilta.


Hästen är ett djur som är menat att röra på sig stora delar av dygnet.
Att stänga in dom i en box är att begränsa deras möjlighet till att röra sig. Att stänga in dom i en spilta är att ta bort deras möjlighet att röra sig.

Jag tycker det är helt ritktigt att förbjuda spilta som långvarig uppstallning, varför ska spilta ens vara lagligt?

För att vi är lata och snåla.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Jag håller med några av de föregående talarna att det finns andra saker i hästhållningen i Sverige att koncentrera sig på än spiltorna.

Jag anser att box självklart är den ultimata uppstallningen, MEN... Så länge hästarna har tillräckligt stora spiltor att de kan lägga sig ner, får tillräcklig motion och kan röra sig fritt i hage så tror jag att de flesta hästar mår alldeles utmärkt i sina spiltor.

Däremot tycker jag att ev. uppstallning i spilta ska följas av krav på längre utevistelse och kanske tätare utfodringar (?). Jag tror inte heller att en häst som står inne hela eller största delen av dygnet mår så väldigt mycket bättre bara för att den står i en box.

Jag har min häst uppstallad på en ridskola där privathästarna står i box och ridskolehästarna i spilta. Ridskolehästarna är på vardagarna ute i en jättestor naturhage mellan 06 och 15. Sen "jobbar" dom mellan 16 och 21. På helgerna är dom ute mellan 07 och och 20. Nu under sommarhalvåret ofta dygnet runt när vädret tillåter. Juni och juli går dom på bete. Jag tror att de har det bättre än flera av privathästarna som faktiskt har box, men som går ensamma i en pytteliten paddock nån timme per dag, rids 30-60 minuter typ och sedan står inne.

I övrigt en intressant frågeställning som verkligen kräver att vi måste sätta vår hästhållning under lupp.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

jag tycker att spiltorna skall bort så fort som möjligt, tycker spiltor är djurplågeri häststackarna ska inte behöva stå bundna den tiden dom är lediga.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

borde instiftas lagar om hur länge hästar ska få vara ute i hagar också, tycker det är hemskt med alla hästar som går ute några timmar och sen står i stall resten av tiden. Minst 8 timmar ute om dagen tycker jag.

Jag tycker också det är tragiskt hur många tävlingshästar har det som bara får vara ute i små fyrkantiga sandpadockar när dom är ute.

Skönt att jag kan bestämma själv över mina hästar då jag har eget stall hemma:)
 

Liknande trådar

Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 338
Senast: mars
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 568
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 850
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
596
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp