Bukefalos 28 år!

Ska vi ha spiltor i Sverige?

Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Har inte läst hela tråden men...

Äsch. Spilta och box är samma skit! Visst föredrar jag att ha mina hästar i box, men det är för att den ena inte kan stå i spilta.
Jag har sett hästar som trivts betydligt bättre i spilta, och jag komemr stå fast vid att spiltor bör få finnas kvar.
Spiltor är dessutom bra ställen att sköta hästen i, och dessutom så sitter de 'alltid' fast = säkerhetsfråga.

Tänk ett ridskolestall med många barn i stallet. En unge öppnar en boxdörr och hästen springer ut. Det kan skapa väldigt mycket kaos, vilket till 99% inte skulle kunna inträffa när hästen står i spilta om den är bra uppbunden.

Spilta är en så liten del i hästhållningen, så jag tycker mest det är larvigt att gå och fundera över. Det finns så enormt mycket annat som är värre för häsetn än att stå i spilta.

Håller fullständigt me dej!!! :bow: :bow:
En privathäst på ridskolan kan inte stå i box.. hon sparkar sönder allt som e då... men i spiltan e hon snäll som en ängel
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Jag tycker det är helt ritktigt att förbjuda spilta som långvarig uppstallning, varför ska spilta ens vara lagligt?
För att alla hästar är individer, för att alla hästar är olika och för att alla hästar behöver olika saker och ting.
Dessutom är det så att vi människor är olika, vi är individer och vi vill ha olika saker och ting.
Båda är någonting man får ta händsyn till i livet och speciellt när man lagstadgar om någonting.

Vad är det som är felet med spiltorna? En häst ska få gå ute, den ska få kunna beta (eller ha grovfoder) större delen på dygnet, den ska ha bra omvårdnad där man sätter hästen i centrum i dess hantering och vård.
Det är inte många hästar som lider för att de får stå i spilta några timmar på ett dygn. Men det är djävligt många hästar som lider av mugg, rasp etc för att de tvingas ut i leriga hagar där leran står dem upp till knäna!!
Det finns hästar som lider timvis varje dag eftersom de har täcken som inte passar dem eller vädret. Det finns hästar som lider timvis varje dag för att deras ägare inte ger dem tillräckligt med grovfoder.
Det finns hästar som lider hela dygnet för att deras ägare ska "rädda" hästen till varje pris.

Vart ska man dra gränsen?
Spiltorna är bland det snällaste vi gör mot våra hästar, för det handlar inte om något större lidande.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

att argumentara för att hästar ska få stå is spilta för att de är individer är ju lite fånigt. det är knappast det som brukar avgöra... snarare om de är ridskolehästar eller privathästar. det är ju ingen slup att alla med dyra hästar låter dom stå i box, elitryttarna skulle ju aldrig ens tänka på att ha sina hästar i spilta.

MEN sedan finns det helt klart spilthästar som har det bättre än boxhästar, helheten borde bedömas. spilta åtta timmar och stor beteshage tolv är ju bättre än en box ute och en box inne...
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

*KL*

Min förra häst kunde inte stå i box.. Han bara vandrade runt och runt.. Han gick ute från 07.00-21.00.. Så det var inge fel med utevistelsen.. Man fick helt enkelt knyta fast han eller ställa han i spilta..

Sen så varför är en korekt anpassad spilta dålig för? Visst dom kan inte röra sig så värst.. Men det ska dom göra ute. En häst ska inte stå i spilta som visa hästar gör.. står inne 80% av dyngnet...
Satsa regler på ordentliga hagar och ensamgående häst istället!
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Nej jag propagerar inte för spilta för min lättjas skull, men spiltor är inte fel o alla hästar vantrivs inte med det.
Mina travhästar kunde lätt stå i spilta om det behövdes, ett tag var jag inne på att göra om en box tilltvå spiltor provisoriskt o det hade inte varit nåt problem. de gick ute hela dagarna.
Nu behövdes det inte men jag tycker att spiltor kan vara bra, t ex vid provisorisk uppstallning
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Jo men det är på många ställen hästen/hästarna står i spilta 24h/dyng enda undantaget är om den ska ridas, alla har inte en daglig utevistelse.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Kanske inte därför man har box men varför inte? min ena gör det när hon kommer in och det sista hon gör innan hon går ut.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Jag vet inte om någon skrivit detta innan, orkar inte läsa igenom tråden.

Jag tycker att det är okej med spiltor OM hästarna/ponnyerna får gå ute länge på dagarna.
Det finns andra saker som är 10000gånger "värre" än spiltor (tex att det är lagligt att ha hästen inne dygnet runt även om de är okej väder att gå ute i) ... som man borde kolla till på istället för spiltförbud.

Dessutom är de bra för tex yngre hästar som lär sig att stå uppbunda & blir inte bakskygga.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Jag har inte läst övriga inlägg förutom det senaste och jag håller med där.
Jag tycker inte spiltor ska tas bort p.g.a. att jag har stött på hästar som inte kan stå i box.
Sen ser jag absolut inget fel med att stå i spilta så länge hästarna får daglig utevistelse.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

För att alla hästar är individer, för att alla hästar är olika och för att alla hästar behöver olika saker och ting.
Dessutom är det så att vi människor är olika, vi är individer och vi vill ha olika saker och ting.
Båda är någonting man får ta händsyn till i livet och speciellt när man lagstadgar om någonting.

Vad är det som är felet med spiltorna? En häst ska få gå ute, den ska få kunna beta (eller ha grovfoder) större delen på dygnet, den ska ha bra omvårdnad där man sätter hästen i centrum i dess hantering och vård.
Det är inte många hästar som lider för att de får stå i spilta några timmar på ett dygn. Men det är djävligt många hästar som lider av mugg, rasp etc för att de tvingas ut i leriga hagar där leran står dem upp till knäna!!
Det finns hästar som lider timvis varje dag eftersom de har täcken som inte passar dem eller vädret. Det finns hästar som lider timvis varje dag för att deras ägare inte ger dem tillräckligt med grovfoder.
Det finns hästar som lider hela dygnet för att deras ägare ska "rädda" hästen till varje pris.

Vart ska man dra gränsen?
Spiltorna är bland det snällaste vi gör mot våra hästar, för det handlar inte om något större lidande.

:bow: :bow: Bra sagt :bow: :bow:
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Jag förtår vad du säger men jag håller itne med dig till fullo.

Visst är spilta en ganska oskyldig liten del, men det är fortfarande inte det minsta naturligt.

Ingen häst som fick välja skulle frivilligt välja att ens stå på stall om det fanns ett bra alternativ.



Sedan att varje häst är en individ, visst, jag säger inte att alla hästar vantrivs i spilta och spilta kan vara ett bra alternativ som inte är permanent, ex vid tävlingar mm.
Vad jag säger är att det inte finns något naturligt över att stänga in en häst i en box, än mindre i en spilta.

Det är vi som vill gömma oss i grottor.
Att vi har hästarna inomhus är till 99% orsakat av våra egna behov, aka vår egen egoism.


Att människor skulle ha olika behov är inte djurens problem. Djur ska inte bli lidande för att vi inte har råd att betala för en box, eller inte ids mocka en box.
Återigen, lättja skall inte påverka hur vi sköter våra djur.


Ja, var ska man dra gränsen?

Jag anser att allt som begränsar och skapar olater (väva, krubbita osv) är en ganska tydlig vink om att det behöver ändras på.
Vävning kommer från hästarnas behov att röra på sig, krubbitning från hästens behov att tugga.

Nu sitetr jag på jobebt och min rast är slut så nå djupare hinner jag inte gå in på ämnet.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Men allt annat vi gör med hästarna är inte heller naturligt ?

Ridskolan jag red på som liten hade 4 st spiltor till mindre ponnyer, ingen av hästarna krubbet eller vävde .
Dom hade daglig utevistelse.
Jag tror att det är de viktiga, att dom får vara ute, även om en häst kan röra sig mer i en box så är det inte mycket naturligare för hästen & den behöver vara ute lika länge som en spilthäst.

Dom spilthästarna jag stött på har verkat lugna & trygga, medans en heldel boxhästar jag träffat varit mer tittiga & sprungit runt i boxen.
(Bara så alla vet så är jag inte emot boxar heller, mitt sto står själv i box;))
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Jag tycker att spiltor ska tas bort helt!!!

Absolut! Bara väck med dem.
Blir lika illa vid mig var gång jag ser en stackars häst stå med näsan in i väggen och kan inte vända sig, ens knappt ligga :(

Om inte ridskolorna kan ha kvar sin verksamhet pga det så tycker jag att de bör se över sin verksamhet helt och hållet, går inte hästens bästa före ungarnas glädje att rida?
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Håller helt med dig:bow: Hästarna går före ryttarna(barnen) på ridskolan
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Jo men det är på många ställen hästen/hästarna står i spilta 24h/dyng enda undantaget är om den ska ridas, alla har inte en daglig utevistelse.

Lika ofta finns det hästar som står i box lika länge och inte heller kommer ut annat än för ridning... Det är precis lika illa... De hästarna far lika illa som hästarna i spiltan.. Det är bara vi som tror att de har de lite bättre för att de kan sno runt sig själv ett eller flera varv...
Men inte lever den ett naturligare liv än spilthästen...

Spiltor i sig är varken djurplågeri eller medför per automatik att hästen vantrivs. Det är ju de timmar hästen inte tillbringar i spiltan/boxen som är avgörande för om den lever ett hästvärdigt liv eller inte.

Varför förs inte debatten kring lagstadgad utevisstelse samma intensitet som anti spiltdebatten??
Lagstadgad utevisstelse ..... det om något är ju att slå ett slag för hästens välbefinnande...
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Jag anser att allt som begränsar och skapar olater (väva, krubbita osv) är en ganska tydlig vink om att det behöver ändras på.
Vävning kommer från hästarnas behov att röra på sig, krubbitning från hästens behov att tugga.

Men med detta resonemanget så skall vi förbjuda uppstallning överhuvudtaget... Stereotypa beteenden förvärvas lika lätt i box som i spilta...

Hästars behov av rörelse tillgodoses lika lite i en box som i en spilta.
Tugg behovet kan tillfredställas lika lätt i en spilta som i en box.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Absolut! Bara väck med dem.
Blir lika illa vid mig var gång jag ser en stackars häst stå med näsan in i väggen och kan inte vända sig, ens knappt ligga :(

Om inte ridskolorna kan ha kvar sin verksamhet pga det så tycker jag att de bör se över sin verksamhet helt och hållet, går inte hästens bästa före ungarnas glädje att rida?

Men vad gör vi då med alla hästar som i dagsläget inte kan stå i box?
Slaktar??
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Absolut! Bara väck med dem.
Blir lika illa vid mig var gång jag ser en stackars häst stå med näsan in i väggen och kan inte vända sig, ens knappt ligga :(

I en spilta som har godkända mått kan hästarna som står där ligga ner utan problem, är det för att dom ska sträcka ut så är det inte alltid dom kan göra det i box ...
Hästarna går i hage, dom kan nog stäcka ut ordentligt där .
 

Liknande trådar

Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 265
Senast: mars
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 526
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 816
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
486
Senast: hamilton1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp