Bukefalos 28 år!

Skaffa hund och aldrig mer få komma hem?

Det spelar väl ingen roll om pappan har katt, fågel, kanin eller inget husdjur alls. Det som spelar någon roll är vad han säger till sitt barn, och hur han försöker påverka barnet till att fatta beslut så att HANS liv blir lättare. Lyder inte barnet, så får det inte hälsa på sin pappa.
Men det känns ju inte som en hund-diskussion utan som något som passar under Senior, Förälder eller kanske Ungdom.
Och ja, pappan verkar att köra något sorts dominans-race samtidigt som TS verkar ha kanske litet för starka band med föräldrahemmet.
Hemma för mig är där jag bor och inte där mina föräldrar bor.
Och att TS inte skulle få komma till sitt eget hem är ju inte vad den här tråden handlar om utan om pappans hem.
Kanske behöver pappan markera att det faktiskt är hans hem och inte längre TS hem, vad vet vi?
 
Om föräldern hade varit hundägare i stället för kattägare så hade denna diskussion inte uppkommit.
För då så hade alla hundägare ansett att hunden som var hemma hade all rätt att vara i fred för andra hundar.
Kanske handlar de främst om vilken relation man har med sina föräldrar inte vilket djur de har? Min mamma är pälsdjursallergiker och deras hund kom inte överens med min, men det var aldrig tal om att jag inte vara välkommen. Därmed inte sagt att jag förväntar mig det och självklart hade jag respekterat om de sagt nej även om det inneburit att vi inte kunnat ses.
 
Men det känns ju inte som en hund-diskussion utan som något som passar under Senior, Förälder eller kanske Ungdom.
Och ja, pappan verkar att köra något sorts dominans-race samtidigt som TS verkar ha kanske litet för starka band med föräldrahemmet.
Hemma för mig är där jag bor och inte där mina föräldrar bor.
Och att TS inte skulle få komma till sitt eget hem är ju inte vad den här tråden handlar om utan om pappans hem.
Kanske behöver pappan markera att det faktiskt är hans hem och inte längre TS hem, vad vet vi?

Vi har då olika syn på hur bekväm man kan få vara i sina föräldrars hem antar jag. Jag är 33 och flyttade hemifrån till internat när jag var 16, ändå så säger mina föräldrar att jag ska komma "hem" när jag hälsar på dem. Jag har inte ens bott där mamma bor nu ;). Men för dem är jag fortfarande deras älskade barn. Och de skulle nog aldrig komma på tanken att markera att det var deras hem, inte mitt.

Varför tror du att TS har för starka band till sin pappas hem? Hur ser ett för starkt band ut?
 
Men nu så gäller det en katt - och en katt kan man bara kasta ut ur sitt hem och så får man vänta några dagar så kommer den nog tillbaka.
Enligt många hundägare alltså.
Nu har jag inte någonstans skrivit att man bör kasta ut en katt, och anser inte det heller.

Men det att ingen skulle göra så med en hund kan väl kanske bero på att det är väldigt olagligt, plus, när folk ändå dragit upp att katter har sina revir, så råkar det ju vara så att hundar istället har sin familj eller sin "flock". En hund mår betydligt sämre utan sin familj än vad en katt gör.

Det mest intressanta är väl att de flesta med utekatt inte har några som helst problem att släppa ut sin katt vind för våg där den får göra precis vad den vill utan att ägaren har någon som helst aning om vad. Den kan med andra ord lika gärna klampa in på en annan katts revir och skrämma iväg den hemifrån, vilket ju inte verkar vara några problem för de flesta, för då skulle de ju hålla koll på katten?

Det blir för mig lite dubbelmoral när man kan klaga på att just hundar skrämmer iväg katter från deras revir, när man utan problem kan skicka ut sin katt och riskera att den gör precis samma sak mot en annan katt.
 
Oj, ursäkta om jag lämnat diskussionen och er med frågetecken, hade ingen aning om att den skulle bli så långdragen!..
Inte för att det hjälper mig, men jag ska ändå försöka runda av diskussionen genom att rätta ut de frågetecken som jag uppfattat;

Jag har bott hemifrån sedan 16 års ålder, 20+ idag men besöker relativt regelbundet pappas hem på landet då jag själv inte trivs i stan, nån gång per månad eller så.. Det mitt paradis på jorden och det är viktigt för mig att få komma dit då även min mamma bor på gården.
Min pappa och jag har en f.ö bra relation, han vill att jag kommer hem ofta och han vet att jag gärna kommer hem emellanåt. Just därför trodde han sig även kunna ta makt över mig och mina beslut om hund genom att säga så som han gjorde, "att jag får vänta med att skaffa hund för annars får jag inte komma och hälsa på hos honom så länge katten bor här." Eftersom han vet att jag vantrivs i stan och ofta längtar efter att få komma ut på landsbygden igen så trodde han att han kunde sätta stopp för mina hundplaner genom att säga detta, om inte annat i alla fall försvåra det hela för mig och förhoppningsvis förenkla det för honom...
..Och katten. Jag älskar pappas katt, jag förstår om man fått inblicken av att han kommit i kläm eller prioriteras ner, men han är nog den som minst hamnar i kläm av alla här. Han har ju växt upp med hundar, har inget emot dem så länge de håller sig på armlängds avstånd och han har aldrig dragit sig från att komma in i huset bara för att det varit hundbesök här. Men han används som en anledning för min pappa att styra upp mitt liv, that's it.. Och just under sommarhalvåret är han faktiskt mest ute i vilket fall, kommer hem för att äta en bit mat, vilket han även kan göra hos grannen.

I vilket fall som helst, så löser det sig säkert i slutändan. Tack för era råd och reflektioner kring detta, vissa saker ganska långt ifrån verkligheten, andra mindre, svårt för er att veta, men jag är tacksam över mångas engagemang i detta. Det värmer. :)
 
En hund mår betydligt sämre utan sin familj än vad en katt gör.
Nu så är du där igen.
Och förminskar katters känslor.
Det är inte så för alla katter.
Vissa katter är oerhört bundna till sina ägare.

Det blir för mig lite dubbelmoral när man kan klaga på att just hundar skrämmer iväg katter från deras revir, när man utan problem kan skicka ut sin katt och riskera att den gör precis samma sak mot en annan katt.
Hem och skydd, inte revir.
Den säkra platsen "hemma" blir occuperad av ett annat och farligt djur.
Vilket kan göra vissa katter mycket nervösa.

Vad gäller utekatter så beror det ju på hur man bor.
Vi bor så att den egna marken är större än katternas revir.
Och katterna har många hus att vistas i.

Det är visst lagligt att förvara en hund i ett annat hus än det som man befinner sig i.
I alla fall under 5 timmar.
Vi kan hänvisa till en 20kvm stor box i en ekonomibyggnad.
Det borde fungera utmärkt för en hund.
 
Nu så är du där igen.
Och förminskar katters känslor.
Det är inte så för alla katter.
Vissa katter är oerhört bundna till sina ägare.


Hem och skydd, inte revir.
Den säkra platsen "hemma" blir occuperad av ett annat och farligt djur.
Vilket kan göra vissa katter mycket nervösa.

Vad gäller utekatter så beror det ju på hur man bor.
Vi bor så att den egna marken är större än katternas revir.
Och katterna har många hus att vistas i.

Det är visst lagligt att förvara en hund i ett annat hus än det som man befinner sig i.
I alla fall under 5 timmar.
Vi kan hänvisa till en 20kvm stor box i en ekonomibyggnad.
Det borde fungera utmärkt för en hund.
Jag syftade på att katter inte är flockdjur, på samma sätt som hundar, vilket skrivits tidigare i tråden.

Jag påstod aldrig att man inte kunde förvara en hund på annan plats än där ägaren är, utan att "kasta ut den ur sitt hem och hoppas på att den kommer tillbaka om några dagar" vilket var vad du skrev.
 
Alltså, det där är ganska så grovt. Stackars katter som blir hänvisade till ekonomibyggnad, alltså ett ställe som inte är ett bostadshus.

Va? Det står ju att de "FÖRUTOM ATT DE BOR INNE HOS OSS" också har krypin i ekonomibyggnaderna. Det är väl den absolut bästa lösningen? Vad finns att klaga på?

I så fall borde vi förmodligen hängas eftersom våra hundar går ute hela dagarna, tillgång till hundhus (två st) med golvvärme. Det är ju våldsamt synd om dem att de inte får sitta som klistermärken på ryggen på oss. Eller?
 
Klart att det är när det är på hundforumet, vad hade du förväntat dig ?



Åh herregud så lustig man kan vara då. Då kan jag ju upplysa om att jag hade noll, nada aning om vilket forum det låg under för jag använder funktionen nya inlägg. Och frågeställningen hänvisade mer till djur eller relationer än hund. Så jag svarade. Men jag ska högtidligt lova jag kommer aldrig mer läsa, svara eller på något sätt engagera mig i hundforumet. :meh:
 
Åh herregud så lustig man kan vara då. Då kan jag ju upplysa om att jag hade noll, nada aning om vilket forum det låg under för jag använder funktionen nya inlägg. Och frågeställningen hänvisade mer till djur eller relationer än hund. Så jag svarade. Men jag ska högtidligt lova jag kommer aldrig mer läsa, svara eller på något sätt engagera mig i hundforumet. :meh:
Det tycker jag vore tråkigt. Inte för att jag har koll på vad du skrivit tidigare eller så, men jag är väl av åsikten att man har full rätt att komma in och "gästspela" på ett forum man normalt inte hänger om det dyker upp ett ämne man ser som intressant. Jag tycker det är intressant med andra infallsvinklar och ibland kan ju de som inte riktigt "hör hemma" på forumet, så att säga, komma med tankar och synsätt som övriga kanske inte riktigt ser.

Jag tycker mest det är tråkigt när folk klumpas ihop (som "hundägare" t.ex) och tillsätts åsikter man inte har för att någon annan i samma grupp skrev nåt om det... Medveten om att jag kanske kastar lite sten i glashus då jag väl klumpade ihop kattägare som släpper ut sina katter lite förut, men vad tusan, jag är inte felfri. ;)
 
Och jösses vad du t
Åh herregud så lustig man kan vara då. Då kan jag ju upplysa om att jag hade noll, nada aning om vilket forum det låg under för jag använder funktionen nya inlägg. Och frågeställningen hänvisade mer till djur eller relationer än hund. Så jag svarade. Men jag ska högtidligt lova jag kommer aldrig mer läsa, svara eller på något sätt engagera mig i hundforumet. :meh:
Och jösses vad du tog åt dig, jag tyckte det bara var kul.
Och jag tycker nog man får ha lite koll vart man skriver. Kan ju faktiskt bli riktigt riktigt fel annars.
 
Utmärkt.
Jag önskar att alla (hundägare) inte heller tyckte så.
Och jag önskar att alla kattägare inte tänkte så. För det finns katter som för sköta sig själv så fort de bor på en gård osv..
Inte vaccineras, inte avmaskas osv..
Överlag tror jag kattägare är mer vårdslösa med sina katter än var hundägare är med sina hundar, de som har sina katter som utekatter tänker jag på.
 
Jag skulle definitivt välja hunden, den är min familj nu (tillsammans med en sambo). Men det beror ju på vilken relation man har till sina föräldrar och till viss del också hur långt från dem man bor. Jag kan inte lämna min hund hemma när jag besöker någon av mina föräldrar då endast resvägen tur och retur är 5 respektive minst 7 timmar. Så med andra ord måste jag antingen hitta en hundvakt han kan vara hemma hos eller lämna på ett pensionat om han inte följer med.

I MITT fall är jag helt övertygad om att min hund skulle må sämre av att sitta själv i en box på ett pensionat i ett par dagar än vad dessa katter lider av att inte gå in på ett par dagar, mat och vatten får och skaffar de ändå. Sommartid är det ändå ute större delen av dygnet frivilligt även när vi inte är där.

Kl.

Sen undrar jag när någon skriver att man inte ska utsätta sina djur eller katter i det här fallet för onödig stress, ska man om man har en katt som inte gillar främmande människor aldrig ta hem gäster öht?Jag tycker absolut att man ska se till att djuren har ett bra liv men att till 100 % anpassa sig efter dem fungerar inte, ibland får de stå ut med ej optimala omständigheter.

Jag frågar alltid om hunden är välkommen när vi ska bort till ett nytt ställe eller under särskilda omständigheter, dock så väljer jag ofta att stanna hemma med hunden om han inte är välkommen.

Alltså om en katt blir bortdriven hemifrån, så finns risken att den inte återvänder. Att driva bort den kan man bl a göra genom att ta dit ett annat djur som katten ser som inkräktare och gör anspråk på dennes revir. Får inkräktaren också lite hjälp av övriga i reviret som underlättar det sk övertagandet så är en flytt för katten inte långt borta.

Nu är inte alla katter sådana, vissa katter försvara sitt revir med liv och lust och det brukar vi människor lösa genom att stänga in katten i ett annat rum så inkräktaren kan få härja fritt i kattens revir.;)

Vi har en katt här som kommer från ett sk katthem, hon är mycket speciell och personlig, så i vårt fall är det sällan ett problem att ha med sig hund hit då vår katt klart markerar för hunden att det inte lönar sig att göra anspråk på reviret men på ett vänligt men mycket bestämt sätt. Går de då över styr så brukar hon pierca dem :nailbiting:, vilket får de flesta hundar att ge upp.

Jag tror för min del att de vore bra om man sätter sig in i hur olika djurslag fungerar, och inte tycker att allt som strider mot det egna tyckandet är/blir märkligt.
 
Va? Det står ju att de "FÖRUTOM ATT DE BOR INNE HOS OSS" också har krypin i ekonomibyggnaderna. Det är väl den absolut bästa lösningen? Vad finns att klaga på?

I så fall borde vi förmodligen hängas eftersom våra hundar går ute hela dagarna, tillgång till hundhus (två st) med golvvärme. Det är ju våldsamt synd om dem att de inte får sitta som klistermärken på ryggen på oss. Eller?
Du fattade inte min ironi va? För det var precis så som IU skrev själv i ett inlägg och jag tyckte det var oerhört löjligt.
 
Och jag önskar att alla kattägare inte tänkte så.
Jag önskar naturligtvis att ingen tänkte så.
Alls.
Därav parentesen runt hundägare.

Katter förtjänar att uppskattas för det lojala husdjur som det är och att få alla sina behov väl tillgodosedda av sina ägare.
Förutom att vara underbara sällskap så är de värda sin vikt i guld som bekämpare av råttor och möss.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 039
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 515
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 349
Senast: geting
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp