Bukefalos 28 år!

Skaffa hund och aldrig mer få komma hem?

Vaddå utpressning eller snyftvariant? Om jag som hundägare inte är välkommen tillsammans med min hund och av någon anledning inte kan eller vill lämna bort min hund för att göra besöket så ser inte jag det som utpressning att jag meddelar att jag tyvärr inte kan göra besöket eftersom hunden inte kan följa med och jag kan inte lösa det på något annat sätt. Jag förväntar mig inte att personen ska säga att jag får ta med hunden för det, utan jag förväntar mig att jag inte gör besöket. Har jag någon form av skyldighet att besöka andra ändå?

Den som utövar utpressning är TS pappa som säger att TS inte är välkommen om TS skaffar en hund, TS har inte skrivit att hunden absolut ska med dit.

Som sagt, det är ju flera som skriver att dom skulle sluta hälsa på en sån person. Helt. Inte bara en gång. Sluta hålla kontakten, det får faktiskt pappan alt kattägaren göra hädanefter.
Jag tycker också det är konstigt att hon inte får komma ens utan hund, men att hunden inte får följa med tycker jag inte är ett dugg konstigt.
 
Tydligen:

+ att bl.a du skriver att det är upp till kattägaren att kompromissa samt hålla kontakten.
Vad jag kan se har de reagerat på samma sak som jag gjorde, att TS pappa sa till henne att hon inte fick skaffa hund så länge katten levde om hon ville komma dit. Inte att hunden inte var välkommen...

Ja, jag anser att en bra förälder bör vara intresserad av att lösa situationen så att ens barn kan komma och hälsa på, oavsett situation. Inte på egen hand då, vilket jag skrivit, men att sätta förbud till ett vuxet barn som inte bor hemma tycker jag är vansinnigt. Har du läst mina inlägg bör du även ha sett att jag i det första skrev att det självklart är den som äger hemmet som sätter reglerna och att jag förstår att man som kattägare inte vill ha hem främmande hundar.

Det jag syftar på är att man som förälder (oberoende av djursituation) bör vara intresserad av att kunna få sina barn på besök, inte att en kattägare ska anpassa sig efter en hundägare.
 
Hur många hade svarat annorlunda om det var en hund (som kanske inte tål andra hundar) som TS pappa hade?

Inte jag

Tycker en del snöar in sig på katt vs. hund. För mig handlar det om kompromisser gällande djur för att vi människor ska kunna utöva våra sociala relationer.
 

Du tog ett citat från mitt inlägg ut ur sitt sammanhang. Jag säger inte att katten skulle vara mindre värd än en hund eller att den inte har rätt till sitt hem. Faktum är att jag inte talar om katten alls i mitt inlägg. Jag frågar TS, vilken sorts liv hen vill leva. Och vems liv hen vill leva.

Om mina barn valde att skaffa katt, hund, barn eller partner som inte går ihop med mina hundar skulle jag aldrig förbjuda dem att komma hem. Jag skulle utan tvekan lösa det som behövde lösas för glädjen att få hem mina barn, och tacksamt ta emot att de vill komma.
 
Tydligen:






+ att bl.a du skriver att det är upp till kattägaren att kompromissa samt hålla kontakten.

Men alltså hela grejen, att en förälder säger till sitt barn att det inte är välkommen i hemmet är ju rätt groteskt. Kanske är jag bortskämd med ovanligt kärleksfulla föräldrar, men det finns INGET som jag skulle kunna göra som skulle kunna få dem att säga något sådant. Är han väldigt orolig för kattens ve och väl, ja då säger man väl det. Inte att ens barn är portad från hemmet. En jäkla skillnad!
 
Jag har hundar (och katter och hästar) men skulle inte ens tänka på att ta med dom till någon som inte vill ha besök av hundar. Ska jag någonstans och funderar på att ta med en eller båda hundarna frågar jag såklart om det är okej! Annars får de stanna hemma eller vara hos barnvakt eller sitta i bilen om det är ett möjligt alternativ.

Mina hundar åker dagligen till stallet och sitter i bilen/stallet beroende på temperatur. Mina föräldrar har aldrig sagt rakt ut att de inte vill ha in hundarna men dels så är min mamma väldigt pedantisk med städningen och så har de en hel del dyra möbler och saker och känns inte okej att min mamma (sjukpensionär) ska behöva städa flera timmar bara för att ja å hundarna varit där eller att de skulle göra något märke på någon möbel eller välta någon prydnadssak. Så är vi där är hundarna hemma eller sitter i bilen. Tror jag haft tiken inne e gång men det var när hon var jätteliten och inte van att vara själv :)
 
För det första så är katter liksom hundar individer med olika känslighet för stress, olika revirhävdande och avreaktionsförmåga. Mina katter hade antingen tyckt det var en kul leksak eller gått till gemensam attack mot inkräktaren. När hunden är borta är allt frid och fröjd igen. Min kompis katt hade satt sig i ett hundsäkert hörn, och börjat tvätta sig tills hon fick eksem (mycket vanligt stressbeteende hos katter). Några veckor och medicinkurer senare är hon bra efter ett stressmoment. Det är ägaren som måste avgöra vad som är lämpligt för det egna djuret, inte massa folk som aldrig träffat den.

Med samma resonemang hade tex smällare varit hundägarens ansvar och ingen andra ska behöva anpassa. Det är väl bara att lära hunden att vara skottfast, om nu rädslor är så lätta att träna bort.

För det andra så är jag uppriktigt förvånad över egocentrismen hos vissa i den här tråden. Hur kan man på allvar ta sig rätten att bestämma vilka djur som ska vara välkomna hemma hos någon annan? Jag tar med mig min orm när jag kommer och hälsar på, så ni kan väl skruva upp värmen någon dag innan för att han ska trivas? Tack och lov att djurägarna i min bekantskapskrets tänker lite längre än så, och ser det egna djuret som sitt eget ansvar.


Allvarligt, var har jag skrivit i mitt inlägg att jag tycker folk ska få ta med sina djur hit och dit. Jag skrev hur mina katter fungerar och att man kan lära dom att det kommer besök.

Ditt inlägg blev jag mest irriterad på, vilka löjliga jämförelser med orm osv..
Läs vad jag skrev och läs rätt.
 
Det som ömmar är när man läser att katten minsann får sova ute och leta egen mat om den nu är rädd för hunden. För hunden ska absolut få vara inne även hos andra. Kattägaren ska anpassa sig och sin katt, annars vill hundägaren inte hälsa på. Kattkunnigheten är tyvärr rätt låg hos många hundägare, katter kan reagera på andra sätt än många tror. Om min kompis med hund skulle ha dom åsikterna flera har här, skulle jag med glädje slippa den kompisen i mitt liv.

Jag försöker hitta, men måste missat. Vem skriver att katterna måste leta egen mat?
Är ju ganska vanligt annars att utekatter gärna fångar en liten mus. Så jag tror inte den lider av det faktiskt, att fånga en mus alltså.

Bara för du bara har katt, så finns det ju de som precis som jag har både och. Och jag tror vi också vet hur en katt fungerar.
Faktiskt så är det ofta just innekatter som får denna stress, för de kan inte gå undan som kanske en utekatt kan göra. Utekatten har flera val om det kommer besök.

Jag låter ofta mina hundar tex vara i ett annat rum om jag tycker det blir lugnast så om vi får besök.
Så även vi hundfolk kan tänka och ta hänsyn.

Och jag kan faktiskt inte se någon som nervärderar katterna som sämre djur i den här tråden. Men du får det alltid till det när det diskuteras hund och katt.
 
Som sagt, det är ju flera som skriver att dom skulle sluta hälsa på en sån person. Helt. Inte bara en gång. Sluta hålla kontakten, det får faktiskt pappan alt kattägaren göra hädanefter.
Jag tycker också det är konstigt att hon inte får komma ens utan hund, men att hunden inte får följa med tycker jag inte är ett dugg konstigt.
Tydligen:






+ att bl.a du skriver att det är upp till kattägaren att kompromissa samt hålla kontakten.


Men du skriver ju samma sak själv. Att om du hade kompisar som inte respekterade att de inte fick ta med sina hundar så skulle du hellre avstå från kompisen. Vad är det för skillnad att du säger du skulle avstå från att få besök, än att andra väljer att inte åka bort?
 
Jag får nog hålla med många andra som har skrivit i tråden. Hade jag varit i din sits TS så hade jag skaffat valpen när det passar mig och min livssituation och inte när det behagar min pappa även om det innebär att jag hedanefter skulle bli portad från hans hem då alternativet att lämna hunden hos en hundvakt under flera dagar alternativt hundpensionat inte är något för mig.
Märks det är många hundägare som svarat i denna tråd.
Klart att det är när det är på hundforumet, vad hade du förväntat dig ?
 
Är det bara jag som reflekterar över att vi inte vet exakt vad pappan sagt?
Vi har bara en sida av myntet.
 
Men allvar? Missar ni det viktigaste? Det spelar väl ingen roll om pappan har katt, fågel, kanin eller inget husdjur alls. Det som spelar någon roll är vad han säger till sitt barn, och hur han försöker påverka barnet till att fatta beslut så att HANS liv blir lättare. Lyder inte barnet, så får det inte hälsa på sin pappa. Om pappan verkligen gör allvar av detta hot så förtjänar han ju ändå inte något besök. Jag ställer mig lite smått frågande om han gör det i dagsläget heller, men det har ju sina fördelar att ha en relation med sin pappa så lite skit kan det ju vara värt att stå ut med.

(Precis som många andra här har jag haft katt. 2 egna och så är jag uppvuxen med katt. Så det där hur man ska behandla katten får stå för dig. Hos mig var de älskade familjemedlemmar. Men det är en HELT ANNAN diskussion. Inte alls lika allvarlig!)
 
Katterna har förutom att de bor inne hos oss även egna hem ute i ekonomibyggnaderna där det finns allt som de behöver.

Alltså, det där är ganska så grovt. Stackars katter som blir hänvisade till ekonomibyggnad, alltså ett ställe som inte är ett bostadshus.
 
Men allvar? Missar ni det viktigaste? Det spelar väl ingen roll om pappan har katt, fågel, kanin eller inget husdjur alls. Det som spelar någon roll är vad han säger till sitt barn, och hur han försöker påverka barnet till att fatta beslut så att HANS liv blir lättare. Lyder inte barnet, så får det inte hälsa på sin pappa. Om pappan verkligen gör allvar av detta hot så förtjänar han ju ändå inte något besök. Jag ställer mig lite smått frågande om han gör det i dagsläget heller, men det har ju sina fördelar att ha en relation med sin pappa så lite skit kan det ju vara värt att stå ut med.

(Precis som många andra här har jag haft katt. 2 egna och så är jag uppvuxen med katt. Så det där hur man ska behandla katten får stå för dig. Hos mig var de älskade familjemedlemmar. Men det är en HELT ANNAN diskussion. Inte alls lika allvarlig!)
Jag skulle vilja att man kunde klicka på gilla-knappen hundra ggr :banana:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 150
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 367
Senast: geting
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 078
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp