Skaffa hund och aldrig mer få komma hem?

Oj. Eller så får folk som skaffar djur förstå att de inte kan ta med dem överallt och därför kanske bör hitta andra lösningar om de vill kunna hälsa på folk?

Jag har inga djur alls och släpper inte in djur i min lägenhet. En av mina bästa vänner har en enorm, jättefin för övrigt, schäfer och hon har aldrig någonsin sett det som min sak att lösa var hon ska göra av sin hund när hon vill hälsa på hos mig. Hennes hund - hon löser det.
Absolut, men nu tänkte jag främst i fallet med familj som bor långt bort. Det är givetvis upp till hundägaren att lösa det, men då kan det ju handla om att lösningen blir att inte hälsa på. Jag tänker då att en förälder bör vara intresserad av att hitta en lösning (inte på egen hand, menar inte att ansvaret ligger där, men gemensamt) och inte som i TS fall, med ett "du får inte skaffa hund om du vill komma hit".
 
Jag har katt och mina föräldrar har hund, de går inte ihop alls men vi kan hälsa på varandra ändå. När jag är hos dem brukar katten få övervåningen och hunden undervåningen och det funkar prima. Mina föräldrar har även sovit över hos mig i min lilla lägenhet några gånger, då har hunden och katten fått turas om att vara instängd i ett rum medan det andra djuret får vara med familjen, lite bökigt, men absolut inte omöjligt.

Men att som TS pappa via emotionell utpressning försöka styra sitt barns liv och beslut är verkligen inte okej. Jag hade nog blivit trotsig och än mer triggad att skaffa hund i det läget och lagt över bollen på pappan om han vill sitta i sin ensamhet och tjura över att han inte får bestämma över mitt liv längre eller om han vill hitta lösningar och kunna ses trots husdjurskonflikter.
 
Skaffa hund nu om du vill det.
Din pappa får väl hälsa på hos dig istället om han inte vill ha hund hos sig.
Eller så får du lämna hunden hos hundvakt så länge.

Jag har katt men folk har med sina hundar hit ibland, hon bryr sig inte så länge hunden är lugn och låter henne vara. Vi har grind i trappen så hon kan gå upp om hon vill komma undan, ,men oftast sitter hon och tittar en stund och går sedan ner och hälsar på den hund som är här.
Så att katten automatiskt blir stressad och mår dåligt av att det kommer en hund stämmer inte alltid.
 
Jag har 2 katter i en 2:a, ingen av dom hundvan. Min syster har 2 hundar, dom får inte komma hit. Mina katter är innekatter och katter kan börja bråka med varandra vid stress. Aldrig att jag riskerar det för nån annans skull. Min syster är djurvän (alltså inte bara hundvän) och förstår det fullt ut.
 
Självklart ska du skaffa hund. Då får väl din pappa komma till dig istället.

Hit kommer det hundar titt som tätt och våra katter gillar inte andra hundar. Men då väljer de att gå ut, eller så är de på övervåningen och sover. Varför skulle de bli stressade av att det kommer besök..
De blir vad man vänjer dom vid, även katter kan lära sig saker.
 
@WildWilma mina hundar sitter inte i box på pensionat, det finns andra alternativ.

Jag vill själv inte ha hit kreti och pletis djur och ungar hit och det är jag tydlig med. Skulle aldrig falla mig in att låsa in mina hundar, de bor här.
 
Självklart ska du skaffa hund. Då får väl din pappa komma till dig istället.

Hit kommer det hundar titt som tätt och våra katter gillar inte andra hundar. Men då väljer de att gå ut, eller så är de på övervåningen och sover. Varför skulle de bli stressade av att det kommer besök..
De blir vad man vänjer dom vid, även katter kan lära sig saker.

För det första så är katter liksom hundar individer med olika känslighet för stress, olika revirhävdande och avreaktionsförmåga. Mina katter hade antingen tyckt det var en kul leksak eller gått till gemensam attack mot inkräktaren. När hunden är borta är allt frid och fröjd igen. Min kompis katt hade satt sig i ett hundsäkert hörn, och börjat tvätta sig tills hon fick eksem (mycket vanligt stressbeteende hos katter). Några veckor och medicinkurer senare är hon bra efter ett stressmoment. Det är ägaren som måste avgöra vad som är lämpligt för det egna djuret, inte massa folk som aldrig träffat den.

Med samma resonemang hade tex smällare varit hundägarens ansvar och ingen andra ska behöva anpassa. Det är väl bara att lära hunden att vara skottfast, om nu rädslor är så lätta att träna bort.

För det andra så är jag uppriktigt förvånad över egocentrismen hos vissa i den här tråden. Hur kan man på allvar ta sig rätten att bestämma vilka djur som ska vara välkomna hemma hos någon annan? Jag tar med mig min orm när jag kommer och hälsar på, så ni kan väl skruva upp värmen någon dag innan för att han ska trivas? Tack och lov att djurägarna i min bekantskapskrets tänker lite längre än så, och ser det egna djuret som sitt eget ansvar.
 
Du talar inte lite emot dig själv. Eller gäller att de får stå ut lite alla andra djur men inte din hund? :cool:

Ehh nej min hund får stå ut med en himla massa men han har hittills inte behövt sitta på pensionat var och varannan månad för att min mammas katter hellre är ute än inne med min hund (de har även en egen hund så hundvana är de, ej panikrädda), varav den ena hade valt att var ute ÄVEN om vi kom utan hund. Dessa katter är alltså inne max någon timme om dagen på sommaren och kan lätt vara ute ett par dagar i sträck bara för att de vill. De har torra sovplatser samt får och fångar mat. De är som ni kanske förstår inte överdrivet sociala.

Jag tycker det verkar vara en väldigt öm tå hos vissa kattägare när det kommer till hundar men jag anser att alla självklart får bestämma om de inte vill att gästerna har med hundar men då kan jag som gäst välja att inte komma så är man angelägen om att gästen kommer ÄNDÅ så får man kanske kompromissa, te.x ha ett rum där hunden får vara eller en fristad för katterna. Min hund har vart instängd en hel kväll i en tvättstuga för att det fanns hundrädda personer i sällskapet, inte alls uppskattat men han fick stå ut.

Som Hedinn skrev så är det ganska jobbigt att resa bort så för hundens (och katternas) skull skulle vi nog ha stannat hemma i påsk istället för att ha besökt min mamma men vi styr inte våra liv efter varken katterna eller hunden till 100%.
 
@WildWilma mina hundar sitter inte i box på pensionat, det finns andra alternativ.

Absolut, därför har min hund hittills sluppit pensionat men skulle vi behöva hundvakt varje gång vi ska besöka någon som har katt så skulle vi tyvärr nog vara tvungna att ha det ibland alternativt stannat hemma.

Det roliga är att min absolut pålitligaste hundvakt själv har tre innekatter som helt enkelt har fått vänja sig vid en främmande hund (hon har även en egen hund). Men dessa katter är kanske extra anpassningsbara? Tog bara ett par timmar vad jag förstod.
 
Ja, de flesta katter kan säkert anpassa sig men varför kan man bara inte acceptera att alla inte vill ha andras hundar hemma?
 
Jag tycker det verkar vara en väldigt öm tå hos vissa kattägare när det kommer till hundar men jag anser att alla självklart får bestämma om de inte vill att gästerna har med hundar men då kan jag som gäst välja att inte komma så är man angelägen om att gästen kommer ÄNDÅ så får man kanske kompromissa, te.x ha ett rum där hunden får vara eller en fristad för katterna. Min hund har vart instängd en hel kväll i en tvättstuga för att det fanns hundrädda personer i sällskapet, inte alls uppskattat men han fick stå ut.

Det som ömmar är när man läser att katten minsann får sova ute och leta egen mat om den nu är rädd för hunden. För hunden ska absolut få vara inne även hos andra. Kattägaren ska anpassa sig och sin katt, annars vill hundägaren inte hälsa på. Kattkunnigheten är tyvärr rätt låg hos många hundägare, katter kan reagera på andra sätt än många tror. Om min kompis med hund skulle ha dom åsikterna flera har här, skulle jag med glädje slippa den kompisen i mitt liv.
 
Ja, de flesta katter kan säkert anpassa sig men varför kan man bara inte acceptera att alla inte vill ha andras hundar hemma?

Har jag skrivit att jag inte accepterar det? Det gör jag absolut, men jag väljer kanske att inte göra besöket då? Vad är fel med det?
 
Det som ömmar är när man läser att katten minsann får sova ute och leta egen mat om den nu är rädd för hunden. För hunden ska absolut få vara inne även hos andra. Kattägaren ska anpassa sig och sin katt, annars vill hundägaren inte hälsa på. Kattkunnigheten är tyvärr rätt låg hos många hundägare, katter kan reagera på andra sätt än många tror. Om min kompis med hund skulle ha dom åsikterna flera har här, skulle jag med glädje slippa den kompisen i mitt liv.

Jag har växt upp med katter bland annat dessa två och två till som tyvärr inte finns med oss längre. Jag vet att dessa katter inte är hundrädda, en av dem sover i samma rum som min hund den andra går fram och hälsar på promenader. De väljer helt enkelt att hålla sig borta för att de tycker hunden är jobbig, de får kattmat (vilket jag har skrivit 2 ggr redan) som de kan äta ostört och dessa katter sover nog sällan på nätterna, då jagar de för att de vill.

Det kan ju hända att jag som hundägare får anpassa min hund om någon kommer på besök med en katt eller en hund som inte kommer överens med min hund och då gör jag ju såklart det om det går att lösa ÄVEN om det innebär lite obekvämlighet för min hund. Överlag upplever jag att hundfolk är väldigt anpassningsbara på det sättet just för att de är så vana vid att resa med sina hundar. Man pusslar så att det fungerar, hundar får turas om att vara med och vara bortstängda (vilket INGEN hund uppskattar).
 
Jag har växt upp med katter bland annat dessa två och två till som tyvärr inte finns med oss längre. Jag vet att dessa katter inte är hundrädda, en av dem sover i samma rum som min hund den andra går fram och hälsar på promenader. De väljer helt enkelt att hålla sig borta för att de tycker hunden är jobbig, de får kattmat (vilket jag har skrivit 2 ggr redan) som de kan äta ostört och dessa katter sover nog sällan på nätterna, då jagar de för att de vill.

Det kan ju hända att jag som hundägare får anpassa min hund om någon kommer på besök med en katt eller en hund som inte kommer överens med min hund och då gör jag ju såklart det om det går att lösa ÄVEN om det innebär lite obekvämlighet för min hund. Överlag upplever jag att hundfolk är väldigt anpassningsbara på det sättet just för att de är så vana vid att resa med sina hundar. Man pusslar så att det fungerar, hundar får turas om att vara med och vara bortstängda (vilket INGEN hund uppskattar).

Jättebra! Tyvärr är det ju många i tråden som inte är lika beredda på att anpassa sig. Och sen drar nån utpressnings/snyftvariant om att man då faktiskt får klara sig utan hundägarens besök.
 
Jättebra! Tyvärr är det ju många i tråden som inte är lika beredda på att anpassa sig. Och sen drar nån utpressnings/snyftvariant om att man då faktiskt får klara sig utan hundägarens besök.
Är det? Jag måste ha missat alla de som inge är beredda att anpassa sig i så fall, eller så tolkar jag inläggen annorlunda. :)
 
Är det? Jag måste ha missat alla de som inge är beredda att anpassa sig i så fall, eller så tolkar jag inläggen annorlunda. :)

Tydligen:
Om min pappa hade ställt sådana ultimatum till mig hade jag nog struntat i att hälsa på honom.
Håller med MiniLi, eller så får din far helt enkelt besöka dig om det är så. Det är inte enbart din plikt att upprätthålla kontakten.

Såklart du ska skaffa hund nu om allt det praktiska klaffar och du funnit en passande kombination! :)
Tror du verkligen det stämmer, alltså att han kommer göra så? Låt honom göra det i så fall. Din beroendeställning till honom är över nu när du är vuxen (vilket jag antar att du är när du inte bor hemma). Vill han inte ha besök av sina barn så får han väl sitta där och ruttna på ålderdomshemmet när han blir gammal. Det blir säkert kul för honom...

Och ett stort lycka till med nya valpen :)
Om du bestämmer dig för att vänta - hur länge tycker du att det är rimligt att vänta i så fall? 1 år? 5? 20 år? Eller hur länge förväntar du dig att pappa ska leva?

Familjer är olika men jag tycker det enda rätta är att DU lever ditt liv som DU vill. Om det är viktigt för dig att leva med hund och du själv kan ta hand om den och har egen bostad är du i din fulla rätt. Du kanske inte kan ta med hunden hem till pappa men ärligt talat, hur kul är det för pappa att sitta där själv och ha vuxna barn som aldrig hälsar på pga någon idiotisk regel man satt upp?

Själv kom jag fram till, att jag inte kunde tänka mig ett liv utan djur och jag ville ha levt mitt eget liv, inte någon annans. Så kom alla djur in i familjen, något jag aldrig har ångrat även om det ibland försvårar umgänget med olika personer. Mina bröder t ex är hundallergiska. Jag älskar dem men jag skulle aldrig avstå hund för deras skull, så ofta träffas vi inte och de få gångerna om året går allting att lösa.
Man måste ju visa lite ömsesidig respekt.

Antingen så lämnar du hunden hemma, eller så håller ni hunden och katten åtskilda. Man kan ju inte slänga ihop två djur och begära att de ska fungera ihop. Speciellt inte om det är olika arter som inte förstår varandras språk.

Däremot kan jag tycka att det är din pappas problem om "katten inte kommer hem igen". Då får han väl ha katten inne ett par dagar.

+ att bl.a du skriver att det är upp till kattägaren att kompromissa samt hålla kontakten.
 
Jättebra! Tyvärr är det ju många i tråden som inte är lika beredda på att anpassa sig. Och sen drar nån utpressnings/snyftvariant om att man då faktiskt får klara sig utan hundägarens besök.

Vaddå utpressning eller snyftvariant? Om jag som hundägare inte är välkommen tillsammans med min hund och av någon anledning inte kan eller vill lämna bort min hund för att göra besöket så ser inte jag det som utpressning att jag meddelar att jag tyvärr inte kan göra besöket eftersom hunden inte kan följa med och jag kan inte lösa det på något annat sätt. Jag förväntar mig inte att personen ska säga att jag får ta med hunden för det, utan jag förväntar mig att jag inte gör besöket. Har jag någon form av skyldighet att besöka andra ändå?

Den som utövar utpressning är TS pappa som säger att TS inte är välkommen om TS skaffar en hund, TS har inte skrivit att hunden absolut ska med dit.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 504
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 218
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 218
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har velat ha hund så länge jag kan minnas. Är både katt och hundmänniska, men pga allergi så kan vi inte ha katt. Hund är inga...
41 42 43
Svar
845
· Visningar
37 186
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hönstråden II
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp