Skaffa hund och aldrig mer få komma hem?

Min pappa och hans fru bor på landet och har också katt. När vi kommer dit med vår hund så slänger de ut katten eller sätter in den i ett annat rum och stänger dörren.
Om katten och hunden är ute samtidigt så kan det nån gång bli lite intressant, men katten brukar ta till flykten. Vi är bara där i några timmar och det har aldrig varit problem. Och katten har alltid kommit hem igen
 
Men varför måste du ha hunden med dig när du hälsar på?
Jag har massor av djur och några barn och nog hälsar jag på hos folk utan att med någon av dem.
Ett tag så hade jag ormar, som jag lämnade hemma.
 
Din pappa har ju rätt att säga att du inte får ta med hunden men du måste ju inte åka och besöka honom heller så om han vill att du ska göra det så borde han vara beredd att kompromissa och är han inte det så är det ju i huvudsak hans förlust.

Hade någon av mina föräldrar sagt så när jag skaffade hund så hade de nog fått räkna med att jag skulle komma och hälsa på betydligt mer sällan då jag skulle få skaffa hundvakt vilket både kostar och är lite tråkigt då jag vill vara med min hund. Min mamma har hundvana katter men de uppskattar iaf inte min livliga hund utan håller sig borta (utekatter) när vi är på besök, den ena gillar inte ens främmande människor och hade nog hållit sig undan ändå. Hade de varit innekatter så hade väl katterna och hunden fått turas om att vara undanstängda om det absolut inte fungerat att ha dem tillsammans (vilket jag vet fungerar i vårt fall men katterna är bekväma och slipper helst hunden när de kan).

Jag hade inte väntat med att skaffa hund om jag var du :)
 
Jag förstår att man inte vill ha påhälsning av hund ifall man har katt. Dock så ser jag inte riktigt problemet ifall man kanske kan ha katten i ett annat rum under tiden man är det ev om den är ute. Det är så vi gör när jag har med mig hunden till mina släktingar som har katter, antingen så är dom ute eller i ett annat rum dom få gånger och korta tid jag är där, dock för enkelhetens skull så lämnar jag om jag kan hunden hemma.

Mamma hade världens mest skeptiska och smått ängsliga katt, det var ändå aldrig problem när vi kom dit med våran hund, han stack ut fort som attan och kom tillbaka sen när vi hade åkt. Det var aldrig så att han var orolig när vi hade åkt därifrån heller. Fast och andra sidan så var han lika skeptisk till nya människor, var sällan han var hemma vid något besök.

Men jag tycker absolut inte att du ska låta bli att skaffa hund pga att han har katt, det är ju löjligt. Klart det måste gå att kompromissa och ordna och fixa lösningar på det där om han nu vill ha besök.
 
Det är bra märkligt att katter alltid skall skuffas undan i sina egna hem till förmån för främmande hundar.
Om man anser att det är viktigare att vara med sin hund än att hälsa på någon så har man ju gjort sitt val.
Vems förlust som det är kan ju diskuteras.
Valet är dock det egna.
 
#25 Det är väl inte bara husets katter som "ställs undan" vid besök om det är problem/för att undvika problem? Det är då inte alltför sällan även husets hund stängs in, tillfälligt, för att inte riskera att något händer. Det är väl ändå upp till ägarna att komma överrens om hur djuren ska hanteras i just den givna situationen, och inte vi som är utomstående. Rimligen får vi förutsätta att ägarna har koll på vad som är bäst för just den/de individ/-er det handlar om, genom att antingen inte tillåta besök från andra djur, eller genom att styra upp besöken på det sätt som är lämpligast/minst dåligt.
 
Man måste ju visa lite ömsesidig respekt.

Antingen så lämnar du hunden hemma, eller så håller ni hunden och katten åtskilda. Man kan ju inte slänga ihop två djur och begära att de ska fungera ihop. Speciellt inte om det är olika arter som inte förstår varandras språk.

Däremot kan jag tycka att det är din pappas problem om "katten inte kommer hem igen". Då får han väl ha katten inne ett par dagar.
 
Däremot kan jag tycka att det är din pappas problem om "katten inte kommer hem igen". Då får han väl ha katten inne ett par dagar.

Har man utsatt katten för ett stressmoment som är så stort att katten inte längre vill vara kvar i sitt eget revir kan man väl knappast kalla sig en ansvarstagande djurägare? Problemet är ju inte att katten försvinner, problemet är att man inte tar sitt ägaransvar när man till ingen nytta alls utsätter sina djur för en massa stress.

Sen är det inte alla katter som tycker det är jobbigt alls, men generellt är en valp ett oerhört krävande djur att ha omkring sig, och det måste väl ändå vara den som bor i hemmet som bestämmer hur det ska fungera?

Jag skulle aldrig drömma om att ta med något av mina djur oinbjudet, och hundägarna i mina vänkrets resonerar likadant.
 
Har man utsatt katten för ett stressmoment som är så stort att katten inte längre vill vara kvar i sitt eget revir kan man väl knappast kalla sig en ansvarstagande djurägare? Problemet är ju inte att katten försvinner, problemet är att man inte tar sitt ägaransvar när man till ingen nytta alls utsätter sina djur för en massa stress.

Sen är det inte alla katter som tycker det är jobbigt alls, men generellt är en valp ett oerhört krävande djur att ha omkring sig, och det måste väl ändå vara den som bor i hemmet som bestämmer hur det ska fungera?

Jag skulle aldrig drömma om att ta med något av mina djur oinbjudet, och hundägarna i mina vänkrets resonerar likadant.

Jag är ingen kattmänniska ska jag tillägga, det kanske märks. ;)

Men som sagt, man får ju gå på hur alla inblandade individer är, och försöka tänka sig in i allas synvinkel. Det vore ju hur dumt som helst om en sådan här grej skulle orsaka en familjekonflikt som kanske varar i flera år. Och det är klart att den som bor i huset bestämmer vad som gäller i nämnda hus.
 
Givetvis är det ju hans hem, hans regler och hans ansvar för katten, jag har full förståelse för att han inte vill ha dit hundar. Vad jag dock reagerar på är uttalandet om att du inte får skaffa hund medan katten lever, för då är du inte välkommen dit... Det är ju rent vansinne! Om det är korrekt citerat är det ganska tydligt för mig att det handlar om kontroll och inte skydd för katten. Det vore ju en helt annan sak om han sagt att du kanske inte kunde ta med hunden, men i min värld så bör ju en förälder vilja träffa sitt barn och därmed även vara intresserad av att försöka hitta en lösning och inte sätta förbud för en vuxen person.

Hade jag varit du hade jag skaffat hunden, så hade han fått visa intresse för att fixa en lösning sen. Eftersom ni är fler med hund kanske det vore läge att flytta eventuella träffar på högtider och så till någon av er om ni inte är välkomna till eran pappa.
 
Jag har aldrig haft med hundarna hem till pappa. Vi har två och de följer inte med någonstans, de är hemma när vi är borta.

Pappa uppskattar inte heller stora hundar (och har alltså inte ens en katt att skylla på), men som hundägare har jag väldigt svårt att förstå varför man i tid och otid ska släpa med sig jyckar trots att de inte är välkomna eller att det ens är motiverat att de följer med. Då får man väl ordna hundpassning eller liknande?

En del låter dem sitta i bilen vid t ex stallbesök, och det är ju OK om hunden accepterar det och inte värmen riskerar att ta död på dem.

Med katt i huset har jag full förståelse för att han inte vill utsätta katten för stressmomentet hund i det egna hemmet. Hade du velat att någon tog med sig en hundätande hund hem till dig, om du har hund?
 
, men som hundägare har jag väldigt svårt att förstå varför man i tid och otid ska släpa med sig jyckar trots att de inte är välkomna eller att det ens är motiverat att de följer med. Då får man väl ordna hundpassning eller liknande?

En del låter dem sitta i bilen vid t ex stallbesök, och det är ju OK om hunden accepterar det och inte värmen riskerar att ta död på dem.

Jag har en hund som inte kan vara själv, så jag släpar med henne överallt känns det som. Men jag har inget annat val. Däremot frågar jag alltid om hon kan följa med. De som har katt eller små barn frågar jag inte ens, då får hon sitta i bilen eller så har vi hundvakt.
 
Det är bra märkligt att katter alltid skall skuffas undan i sina egna hem till förmån för främmande hundar.
Om man anser att det är viktigare att vara med sin hund än att hälsa på någon så har man ju gjort sitt val.
Vems förlust som det är kan ju diskuteras.
Valet är dock det egna.

Jag skulle definitivt välja hunden, den är min familj nu (tillsammans med en sambo). Men det beror ju på vilken relation man har till sina föräldrar och till viss del också hur långt från dem man bor. Jag kan inte lämna min hund hemma när jag besöker någon av mina föräldrar då endast resvägen tur och retur är 5 respektive minst 7 timmar. Så med andra ord måste jag antingen hitta en hundvakt han kan vara hemma hos eller lämna på ett pensionat om han inte följer med.

I MITT fall är jag helt övertygad om att min hund skulle må sämre av att sitta själv i en box på ett pensionat i ett par dagar än vad dessa katter lider av att inte gå in på ett par dagar, mat och vatten får och skaffar de ändå. Sommartid är det ändå ute större delen av dygnet frivilligt även när vi inte är där.

Kl.

Sen undrar jag när någon skriver att man inte ska utsätta sina djur eller katter i det här fallet för onödig stress, ska man om man har en katt som inte gillar främmande människor aldrig ta hem gäster öht?Jag tycker absolut att man ska se till att djuren har ett bra liv men att till 100 % anpassa sig efter dem fungerar inte, ibland får de stå ut med ej optimala omständigheter.

Jag frågar alltid om hunden är välkommen när vi ska bort till ett nytt ställe eller under särskilda omständigheter, dock så väljer jag ofta att stanna hemma med hunden om han inte är välkommen.
 
I MITT fall är jag helt övertygad om att min hund skulle må sämre av att sitta själv i en box på ett pensionat i ett par dagar än vad dessa katter lider av att inte gå in på ett par dagar, mat och vatten får och skaffar de ändå.

Sen undrar jag när någon skriver att man inte ska utsätta sina djur eller katter i det här fallet för onödig stress, ska man om man har en katt som inte gillar främmande människor aldrig ta hem gäster öht?Jag tycker absolut att man ska se till att djuren har ett bra liv men att till 100 % anpassa sig efter dem fungerar inte, ibland får de stå ut med ej optimala omständigheter.

Du talar inte lite emot dig själv. Eller gäller att de får stå ut lite alla andra djur men inte din hund? :cool:
 
Du talar inte lite emot dig själv. Eller gäller att de får stå ut lite alla andra djur men inte din hund? :cool:
Det tycker inte jag att hon gör, skulle inte hennes hund behöva "stå ut" med något skulle hon väl aldrig ta med den hem till någon annan heller. Det är väl inte direkt optimalt för hunden att åka på flera timmars resa och sova borta, vilket innebär att om hon skulle anpassa sig helt efter hunden skulle hon aldrig hälsa på någon annan, i princip.
 
Så hundens omak är att resa lite (vilket de flesta hundar är vana vid) men katten ska ett par dagar både äta och sova ute. Kul, speciellt som de flesta katter (även utekatter) uppskattar att få vara inne och sova. Omak för mig för hunden är att den isåfall får stå ut med att sova på pensionat ett par dagar. Då kan man börja jämföra det med kattens omak. Märks det är många hundägare som svarat i denna tråd. Katten kan man bara slänga ut liksom.
 
Sen undrar jag när någon skriver att man inte ska utsätta sina djur eller katter i det här fallet för onödig stress, ska man om man har en katt som inte gillar främmande människor aldrig ta hem gäster öht?Jag tycker absolut att man ska se till att djuren har ett bra liv men att till 100 % anpassa sig efter dem fungerar inte, ibland får de stå ut med ej optimala omständigheter.
Sånna var ju min mammas katter, dom flydde huset såfort det kom främmande, räckte att dom knackade på dörren så var katterna redan ute. Den ena katten kom tillbaka efter att ha kollat läget på håll men den andra höll sig borta tills personerna hade gått.

Det var ju inte så mycket annat än att acceptera att han var sådan, han var nervöst lagd helt enkelt och han fick tyvärr stå ut med att det kom folk ibland. Dock så hade ju han en egen lucka på baksidan huset så han behövde ju aldrig möta dom främmande men ändå.
 
Så hundens omak är att resa lite (vilket de flesta hundar är vana vid) men katten ska ett par dagar både äta och sova ute. Kul, speciellt som de flesta katter (även utekatter) uppskattar att få vara inne och sova. Omak för mig för hunden är att den isåfall får stå ut med att sova på pensionat ett par dagar. Då kan man börja jämföra det med kattens omak. Märks det är många hundägare som svarat i denna tråd. Katten kan man bara slänga ut liksom.
Nja, det anser inte jag, men jag anser att man försöker lösa problemen om man vill kunna ta emot besök. Jag känner folk med hund som inte gillar andra hanhundar, får man då en sån på besök stängs hunden in under tiden och man undviker att hundarna träffas. Inte det roligaste för hunden, givetvis, men en lösning som fungerar för att kunna ta emot besöket.
 
Nja, det anser inte jag, men jag anser att man försöker lösa problemen om man vill kunna ta emot besök.
Oj. Eller så får folk som skaffar djur förstå att de inte kan ta med dem överallt och därför kanske bör hitta andra lösningar om de vill kunna hälsa på folk?

Jag har inga djur alls och släpper inte in djur i min lägenhet. En av mina bästa vänner har en enorm, jättefin för övrigt, schäfer och hon har aldrig någonsin sett det som min sak att lösa var hon ska göra av sin hund när hon vill hälsa på hos mig. Hennes hund - hon löser det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 532
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 218
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 224
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har velat ha hund så länge jag kan minnas. Är både katt och hundmänniska, men pga allergi så kan vi inte ha katt. Hund är inga...
41 42 43
Svar
845
· Visningar
37 205
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp