Skatteavdrag för bil till jobbet

Oj måste man? Det visste inte jag faktiskt:o
Jag har ändå deklarerat reseavdrag med bil sen 2003!
Och för att spinna vidare på den linjen, förklarar folk detta i deklarationen? Generellt?

Jag bor på landet, utan kollektivtrafik, jag känner absolut ingen som skrivit in hur de tänkt på deklarationen.

Står det nånstans att det ska göras? :o
 
Så var det inte när jag blev "granskad" iaf. Jag hade inte redovisat från början och fick då ett brev där man undrade hur jag tänkte. Jag redovisade det och då var det lugnt.

Den erfarenheten har jag från närstående också (de bor på landet och jobbar med entreprenad). Några har fått frågan från skatteverket och då redovisat anledningen till körningen (givetvis har de fört körjournal). En del har gjort rejält stora avdrag men kunnat motivera varför och har haft journalen som underlag och då har det godkänts utan problem.
 
Ja när jag läste lite nogare nu så läser jag att man snarare ska vara beredd på att kunna visa att deklarerade reseavdrag uppgifter stämmer.

Från Skatteverkets hemsida om reseavdrag och att kunna bevisa/styrka dessa:

Avdrag - Resor till och från arbetet
Vilka beviskrav gäller vid beskattningen? Hur ska jag till exempel kunna visa mina avdrag för bilkostnader mellan min bostad och mitt arbete?

Alla som ska lämna deklaration är skyldiga att genom anteckningar, räkenskaper eller på annat lämpligt sätt se till att deklarationen kan upprättas och kontrolleras.

Det är du som deklarerar som har bevisbördan när det gäller yrkade avdrag i deklarationen. Det vill säga om du yrkar avdrag i deklarationen ska du kunna visa att du faktiskt haft motsvarande kostnad.

När det gäller just avdrag för bilkostnader ska du kunna visa att du haft en bil som har rullat så många mil som avdrag yrkas för. Det ska också finnas utrymme för privata mil. Du kan visa hur långt bilen körts under året genom att visa upp besiktningsprotokoll för bilen för de senaste åren där det framgår mätarställningen vid respektive besiktningstillfälle. Även uppgiven total årlig körsträcka i bilförsäkringen är av intresse.

Du får också vara beredd att visa dina bensinkostnader för den totala körsträckan under året. Det kan göras genom årsbesked från bensinbolaget där du har ditt bensinkort eller genom kontantkvitton.

Om du bytt bil under året eller kört med en bil som du lånat av släktingar eller vänner är det än viktigare att du kan visa hur många mil som du kört med varje bil du använt under inkomståret.

Det kan konstateras att domstolarna ställer relativt höga krav på deklaranterna när det gäller stora avdrag för resor mellan bostad och arbetsplats.
 
Tråden har blivit väldigt rörig nu.

Att lämna information i deklarationen gällande yrkat avdrag är knuten till diskussionen om skattetillägg i tråden.
 
Tråden har blivit väldigt rörig nu.

Att lämna information i deklarationen gällande yrkat avdrag är knuten till diskussionen om skattetillägg i tråden.


Precis!

Du behöver alltså inte lämna all information på deklarationen utan det räcker med att du skriver avdraget i rätt ruta.

Att beskriva hur man har räknat pratar vi om eftersom diskussionen började handla om huruvida man kan få skattetillägg om man har gjort ett felaktigt avdrag.

@Zoya - det innebär antagligen att du hade rätt till avdrag och att du hade räknat ut det på rätt sätt :)
 
Förtydligande..

Diskussionen om skattetillägg kom till eftersom det skrevs tidigare i tråden att det är fritt att begära avdrag för det värsta som kunde hända var att man inte fick igenom avdraget.
Där av mitt icke så informationsrika inlägg #23, med förtydligande #25. Jag har dock inte påstått att Skatteverket helt random ger skattetillägg, hänvisar till inlägg #58 och #60.
 
Om du ska göra avdrag med bil så måste du ha tidsvinst. Antingen gör du en tidsvinst eller inte, vad menar du med faktisk omständighet i detta avseende?
Om du gör ett avdrag för resor till och från arbetet med bil i din deklaration, men inte gör en tidsvinst (som är kravet) så har du lämnat en oriktig uppgift.

En uppgift anses vara oriktig om det klart framgår att (49 kap. 5 § första stycket SFL)
  • en uppgift är felaktig (punkt 1)
  • en uppgift som ska lämnas till ledning för beskattningen har utelämnats (punkt 2).
Det är en felaktig uppgift om en deklarationsskyldig yrkat avdrag för en kostnad som efter en utredning visar sig inte vara avdragsgill.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2016.2/340160.html

Så även om du anser att jag har fel så är det fler som läser tråden och som jag hoppas tar till sig vad jag skriver :).

Om du anser att du har rätt tidsvinst och visar hur du tänkt har du redovisat en faktisk omständighet som inte utgör en oriktig uppgift. Det är inte en oriktig uppgift bara för att Skatteverket gör en annan bedömning.

Jo, jag har också läst den rättsliga vägledningen och det är utifrån det jag gör min tolkning. Ja, det och att jag har pratat med kollegerna om hur de normalt bedömer frågan.
 
Om du anser att du har rätt tidsvinst och visar hur du tänkt har du redovisat en faktisk omständighet som inte utgör en oriktig uppgift. Det är inte en oriktig uppgift bara för att Skatteverket gör en annan bedömning.

Jo, jag har också läst den rättsliga vägledningen och det är utifrån det jag gör min tolkning. Ja, det och att jag har pratat med kollegerna om hur de normalt bedömer frågan.

Om du redogör för det i din deklaration ja. Men om du bara begär avdrag (utan att lämna någon upplysning om avdraget i deklaration), och det visar sig (när Skatteverket frågar) att du inte har någon tidsvinst så är det en oriktig uppgift.
 
Jag har i alla år under "Övrigt" (eller vad det nu heter) skrivit antal arbetsdagar, varifrån och till vad jag åker, antal mil mellan föregående och eventuell trängselskatt = den summan jag drar av.

Känns ju bra att jag inte gjort det i onödan :D
 
En fråga: Om jag har blandat tåg och bil till jobbet - visst borde jag kunna slå ihop kostnaderna för båda? Jag har alltså åkt mest bil men vissa resor har pga olika praktiska omständigheter skett med tåg (t.ex. vid snökaos eller långvariga trafikhinder).
 
En fråga: Om jag har blandat tåg och bil till jobbet - visst borde jag kunna slå ihop kostnaderna för båda? Jag har alltså åkt mest bil men vissa resor har pga olika praktiska omständigheter skett med tåg (t.ex. vid snökaos eller långvariga trafikhinder).
Ja det kan du. Men du måste göra tidsvinsten de dagar som du åker bil (eller ha mer än 2 km till kollektivtrafik).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 426
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 161
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 344
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp