Bukefalos 28 år!

skavsår mellan benen!!

Sv: skavsår mellan benen!!

Måste bara säga att det är inte bara är muffen man kan få skavsår i. Skulle rida barbacka i vintras och hade tydligen "bra sits" för jag fick skavsår mellan skinkorna-aj-hur man nu kan få det.Det tog en veckas tid innan det läkte.
 
Sv: skavsår mellan benen!!

jag har fått skavsår mellan skinkorna en gång efter en lektion barbacka en gång... stoooooora variga sår... det var nog det vidrigaste jag varit med om... bläääääääää.... :crazy:
 
Sv: skavsår mellan benen!!

Hej
Jag vet precis vad du pratar om, jag har provat det mesta själv. Köpte en gelpad till sadeln och sydde in axelvaddar i trosorna - det hjälpte mig något.
Nu har jag en bra sadel som är ganska mjuk, men det händer fortfarande att jag får skav men det är mest vid långa uteritter. Tror att det också beror på hur ofta/mycket man rider, ju oftare desto mindre skav.....
Om du får skav igen - köp Zinkpasta det är det "enda som lindrar"
du kan ta på det både före och efter ridturen!!!:)
 
Sv: skavsår mellan benen!!

Detta tycks vara ett evigt dilemma för oss ridtjejer och någon universallösning är nog svår att uppbåda.

För egen del använder jag tjocka bomullstrosor utan sömmar som sitter tajt och inte halkar omkring, plus att man kanske får tänka lite på hur sömmarna på ridbyxor sitter när man skall köpa ett par. Vissa ridbyxor är ju utrustade med helt horribla tjocka sömmar som är placerade på "mycket olämpliga ställen"...

Och vissa Kieffersadlar, och vissa andra, är ju inte bara "vassa" utan också hårda som fan, så är det inte skavsår man får så är det kanske ett härligt blåmärke på något intressant ställe? (egen erfarenhet efter att ha ridit en ÄLG- hrm, ja det kändes som älgakliv iaf...- med Kieffersadel och försökt sitta djupt i trav. Musen var blåsvart och mörbultad i en vecka efteråt).

Beträffande teorierna om att det är en felaktig sits som ger musskav, så tror jag definitivt att det ofta kan ligga något i det, men det är knappast någon generell sanning.
Jag tror att en viktig faktor bakom varför vissa av oss tjejer som rider är mer disponerade för att få musskav än andra har att göra med att den kvinnliga konstruktionen är högst varierande från kvinna till kvinna.
Våra kroppar och därmed också våra underliv kan vara väldigt olika skapta och våra könsorgan kommer därmed i olika hög grad i kontakt med sadeln.

Det säger sig självt att ett par rejält tilltagna lite halvsladdriga blygdläppar (ursäkta detaljrikedomen...) som är placerade långt baktill är mer disponerade att halka omkring och komma i kläm i diverse veck än ett par släta nätta skapelser.
Naturens beklagliga nycker!
 
Sv: skavsår mellan benen!!

Bikininvaxning, absolut ingen rakning och baby olja... Jag brukade använda helskodda...bor i Hong Kong, så det blev ofta ganska svettigt och väldigt ofta hemska skavsår. Numera använder jag bara tygskodda ridbyxor som har "helskoddssömmar" för de har inga sömma mellan benen.
 
Sv: skavsår mellan benen!!

Eastwick skrev:
Hur har det gått???

jotack...det har gått bra. Jag var ute och red igår, dock ingen hårdkörning på dressyrbanan utan en tur på ca 1,5 h i skogen på världens snabbaste och busigaste häst, så visst skumpade jag på som vanligt ändå MEN utan sakvsår. Jag red med mina nya riiiidtrosor från hööks som är lite glansiga så det inte blir så mkt friktion..osså babyolja:) Ska prova nått det andra också bara för skojs skull...kanske blir annat när man kommer in på dressyr och sitter ner mestadels...hmmm...men tack så mycket för alla svar...och kör gärna vidare...intressant att läsa, plus att jag inte känner mig helt ensam i hela världen om detta problem då:rofl:
 
Sv: skavsår mellan benen!!

lizan skrev:
jag har fått skavsår mellan skinkorna en gång efter en lektion barbacka en gång... stoooooora variga sår... det var nog det vidrigaste jag varit med om... bläääääääää.... :crazy:

AJ! det låter ju inte så det jääätteskönt :o
 
Sv: skavsår mellan benen!!

Hej!
Känner bara alltför väl igen mig! Jag får skavsår även om jag sitter så in i bänken på rumpan, och inte tippar framåt. För mig helt beroende på vilken sadel jag rider i. Har nu hittat en sadel som jag inte alls får ont av: Albion SLK, har även kunnat rida i Frank Baines Reflex samt Appaloosa Top Dressage ( tror jag den hette ). Har inga problem alls längre faktiskt. Men om du måste rida i en sadel som ger dig skav så testa binda (modell rejäl) och vaselin där du brukar få skav. Kände direkt när jag provade ut sadel vilka sorter som gjorde att jag "satt på musen" och vilka som gjorde sitsen mer korrekt med belastning på sittbenen...Testa många olika märken! För mig jätteviktigt att sadeln inte ligger minsta lilla i bakvikt oxå. Lycka till!

Lotti
 
Sv: skavsår mellan benen!!

Jag har också en Albion, klart bättre än många andra i detta fallet, den gamla jag hade var ännu bättre men vad gör man när grejerna blir utslitna... :crazy:
 
Sv: skavsår mellan benen!!

Killarna kan egentligen vara lyckligt lottade. För dom behöver inte riskera skavsår om dom sitter för långt fram ! Dt gör ju så ont på dom så dom måste ändra sits ;P
 
Sv: skavsår mellan benen!!

Visst är det konstigt att inte alla ridbyxor skärs utan sömmar "mitt i"?
Skönt att se att det inte bara är jag som får skavis. Får hoppas att jag hinner få bättre sits innan jag får förhårdning, hehe.
Nästa vecka blir det insmörjning... Fast jag kan se framför mig hur oljan sugs upp och igenom och jag går med stora fettfläckar framtill... :-)
 
Sv: skavsår mellan benen!!

Hade själv lite problem med det för några år sedan... Jag tror att det enda som hjälper i längden är en bra sadel samt en bra sits. Jag tycker INTE att du ska försöka sitta på rumpan eftersom du då förändrar hela din sits och lätt hamnar i bakvikt. Man ska sitta på sittbenen och skrevet;)

Under tiden medan du tränar sitsen kan du ju köra på t ex babyolja. Själv tyckte jag inte att ridtrosor hjälpte mig men det kanske funkar på andra:)
 
Sv: skavsår mellan benen!!

mataii skrev:
Jag vet inte vad jag ska ta mig till snart. I stort sett varje gång jag rider får jag helt kollosalt ont mellan benen. Många gånger slutar det med sår som blöder,
mitt i hela härligheten:( , och sittsvårigheter i flera dagar efteråt. Vad gör ni för att
slippa detta? Något knep?? Snart börjar jag rida med 4 par blöjor för att slippa detta om ingen har något bättre förslag?:crazy:

tacksam för alla svar dom ges!!
"Gnuggar händerna" Ett kärt ämne...
Blöjja:eek: :eek: Nä, har ni provat att rida med binda:devil: Ett under att inte Muffen sjävantänder av friktionen...
Nr 1 är en bra sadel som passar dig.
Nr 2 apotekets glidmedel
Nr 3 silkiga trosor utan söm
Nr 4 En liten tub Xylocain (bedövningssalva) i fickan i händelse av akut katastrof (kan skryta med att jag faktiskt lyckats applicera den sittande till häst undet en dressyrkurs med två hårda pass på en dag ...)
Nr 5 Helosansalva som är bakteriedödande att smörja på mellan ridpassen
Phu, det var nog allt.
 
Sv: skavsår mellan benen!!

För mig fungerar det endast med "kirurg"tape. Innan du klär på dig så sätter du dig ner och tejpar hela underlivet frånsett själva "hålet". Det finns en bredare tejp på Apoteket så du inte behöver så många små bitar. Försök följa alla hudveck, in i alla skrymslen och vrår. Det kommer att kännas både konstigt och obehagligt då du ställer dig upp men känns inte under ridning. Xylocain-gel är bra då skadan redan är gjord. Detta är det enda som fungerar för mig, gärna tillsammans med vadderade trosor.
 
Sv: skavsår mellan benen!!

Gör det inte ont att dra bort tejpen sen? :eek: :eek:
 
Sv: skavsår mellan benen!!

Noa skrev:
För mig fungerar det endast med "kirurg"tape. Innan du klär på dig så sätter du dig ner och tejpar hela underlivet frånsett själva "hålet". Det finns en bredare tejp på Apoteket så du inte behöver så många små bitar. Försök följa alla hudveck, in i alla skrymslen och vrår. Det kommer att kännas både konstigt och obehagligt då du ställer dig upp men känns inte under ridning. Xylocain-gel är bra då skadan redan är gjord. Detta är det enda som fungerar för mig, gärna tillsammans med vadderade trosor.

haha oj...funkar detta verkligen? Det blir väl ännu mer skarvar och grejer där då? Det låter ju inte så där jätteskönt. Hur kom du på idén om man får fråga?;)
Finns det vadderade trosor eller är det hemmabygge?
tack för svaret!:)
 
Sv: skavsår mellan benen!!

Doneloge skrev:
Gör det inte ont att dra bort tejpen sen? :eek: :eek:

Det är ju inte så jättehårt klister på sån tjep och dessutom är du väl inte helt snustorr så det har nog geggats ihop och blivit en trevlig lite rulle innan du ridit klart...enligt mig:rofl:
 
Sv: skavsår mellan benen!!

AnnaPaanna skrev:
För att förhindra skavsår; SITT INTE PÅ MUFFEN:) det skriker min dressyrtränare omedelbart om man av ngn anledning kommer ur balans o trillar framåt. Som ett knep brukar jag ha ett mantra i huvudet under träningen; sitt på rumpan, sitt på rumpan, sitt på rumpan... :)

Ja, precis. Sitt på rumpan och upp med underlivet!
 

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 781
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård I början av sommaren fick jag ta bort min bästa vän. Jag har sedan dess letat efter en ny kompis, hittade en som inte gick igenom...
Svar
3
· Visningar
2 356
Senast: johanssk
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 467
Hästvård Känns som en onödig tråd men jag måste skriva av mig lite.. Magkänslan idag säger att det är nåt stök med pållen.. :( Har till och...
Svar
5
· Visningar
3 213
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp