Bukefalos 28 år!

skavsår mellan benen!!

Sv: Det skaver i min rumpa!!

Jag får samma skav (mellan skinkorna) när jag skrittar länge. Trodde det var för att jag hade så stor rumpa, men min kompis som är liten och smal får också skav - hon klarar sig dock bättre än mig. Mitt bästa tips är att undvika att skritta långa sträckor uppsutten, utan gå bredvid eller trava/galoppera istället (lättridning och lätt sitts) när du rider långa sträckor ute. Värre är det vid långa dressyrpass, men då kan man lite varva nedsittningen med lättridning för att få in lite luft. Vaselin mellan skinkorna där uppe tror jag också kan minska friktionen, jag har funderat på att prova det men inte kommit mig för.
 
Sv: Det skaver i min rumpa!!

Idominsalva som smörjs på innan ridningen i "vecket" mellan underliv och ben samt trosor med ben kanske kan lösa problemet? Idomin eller Helosan är skitbra till allt!!! Sedan finns det ju gelepaddar för ryttare som kanske kan vara bra? Har inte provat själv men klämt på en på ridsportbutiken och de var jättehäftiga och sviktande - borde eliminera punktbelastning ganska bra tror jag (tyvärr var de lite dyra men med tanke på alla pengar man lägger ut för att det inte skall skava på hästen skall man kanske unna sig själv något också?).
 
Sv: Det skaver i min rumpa!!

Något som kan hjälpa efteråt, när du redan har såren är en salva som heter inotyol, den är bra till nästan allt när det gäller sår, skav och brännskador! :)

Annars kanske det kan hjälpa med talk i förebyggande syfte? Kanske ridbyxorna som skaver? (om du har helskodda tänkte jag då..)
 
Sv: Det skaver i min rumpa!!

Själv måste jag har tjocka trosor för att undvika skav.. ont i rumpan får jag alltid, har inget fett typ :D
 
Sv: Det skaver i min rumpa!!

jag brukar smörja in m aloevera gel före o efter, funkar jättebra! Och inte använda stringtrosa vid ridning:angel:
 
Sv: Det skaver i min rumpa!!

usch vad jobbigt! både byta kläder varje gång man ska rida och smörja in rumpan... men hjälper det så är det ju värt det! Ska iallafall prova!! Har jobbekläder på jobbet, sen vardagskläder, osså hästkläder!! blir ett j-a bytande.. ;)
 
Jag vet inte vad jag ska ta mig till snart. I stort sett varje gång jag rider får jag helt kollosalt ont mellan benen. Många gånger slutar det med sår som blöder,
mitt i hela härligheten:( , och sittsvårigheter i flera dagar efteråt. Vad gör ni för att
slippa detta? Något knep?? Snart börjar jag rida med 4 par blöjor för att slippa detta om ingen har något bättre förslag?:crazy:

tacksam för alla svar dom ges!!
 
Sv: skavsår mellan benen!!

Hej, träna din sits, skavet kommer av friktion, under tiden rekommenderar jag att kleta in härligheten med babyolja... för att minska friktion. Kanske inte så fräscht men det hjälper. En sadel med gott om plats i sitsen är också till god hjälp.
 
Sv: skavsår mellan benen!!

ahaa...ja det kanske är värt att prova :idea: vad som helst, bra jag slipper det där!
Erkänner att jagi nte har en 100% rätt sits när jag rider, men den har blivit MYCKET bättre än tidigare, men med framgången i sitsen har såren blivit värre. hmmm..:confused:
tack så mycket för tipset iaf...ska genast iväg och träna lite på sitsen och kolla om det blir bättre !!
 
Sv: skavsår mellan benen!!

glansiga strumpbyxor under ridbyxorna kommer lösa alla dina problem.
 
Sv: skavsår mellan benen!!

håller med föregående talarna..
och du kanske ska prova med en rumpvärmare av tex fårskinn på sätet så kanske det hjälper!?:idea:

*super mjukt å skönt att sitta på*

sen att du kanske får skavsår pga av att du spänner dig lite för mkt..??
 
Sv: skavsår mellan benen!!

ååh ja det ska jag prova! tack så mycket!! Blir det inte lite varmt förresten?:)

hmm..jo det kanske är möjligt. Ska försöka slappna av mera...
 
Sv: skavsår mellan benen!!

Det finns boxertrosor med vaddering i valsorterade cykelaffarer, funkar faktiskt riktigt bra i vantan pa den perfekta glidfria sitsen ;) Annars ar en sa'n dar geledyna pa sadeln inte dum den heller.
 
Sv: skavsår mellan benen!!

Jag har provat alla sorts vadderingar och inte fått någon att funka förutom silketrosor vilket jag glömde nämna, att padda sadeln hjälper inte när friktionen sker mellan ridbyxa och underliv. Vadderade cykelbyxor hjälpte inte heller.
 
Sv: skavsår mellan benen!!

Vad har du för sadel? Om den är för smal i sätet så du inte kan ha bägge sittbenen i sadeln får man skavsår "där", mindre skönt. Kieffersadlar går under smeknamnet "musdödare" pga framvalvet och smalt säte.
Med storlek på sätet menar jag på bredden, inte längden fram/bakvalv.
 
Sv: skavsår mellan benen!!

Sitt på rumpan istället för på härligheten. Det fick jag lära mig. Fick vinkla om höften vilket var svårare än det låter:P
 
Sv: skavsår mellan benen!!

jag hade jätteproblem med det där när min sits började bli bättre, men som tur är försvann det när sitsen blev ännu lite bättre! :bow:

så länge överlevde jag tack vare en gelsits.. men fårskinn funkar säkert lika bra/bättre. glansiga strumpbyxor under eller cykelbyxor med vadd har jag hört ska fungera också..
 
Sv: skavsår mellan benen!!

För att förhindra skavsår; SITT INTE PÅ MUFFEN:) det skriker min dressyrtränare omedelbart om man av ngn anledning kommer ur balans o trillar framåt. Som ett knep brukar jag ha ett mantra i huvudet under träningen; sitt på rumpan, sitt på rumpan, sitt på rumpan... :)
 
Sv: skavsår mellan benen!!

AnnaPaanna skrev:
För att förhindra skavsår; SITT INTE PÅ MUFFEN:) det skriker min dressyrtränare omedelbart om man av ngn anledning kommer ur balans o trillar framåt. Som ett knep brukar jag ha ett mantra i huvudet under träningen; sitt på rumpan, sitt på rumpan, sitt på rumpan... :)

haha ok:) jag ska tänka på det!
tack så mycket för alla svar, men kom gärna med fler!..jag ska prova allt! :bow:
 
Sv: skavsår mellan benen!!

hehe ja pröva!
ja du ifall det blir varmt el ej,det beror på vilka ridbyxor du har..ifall du ahr helskodda med "äkta" eller "fejk".. fejk svettas inte lika mkt som äkta helskoning..
 

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 781
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård I början av sommaren fick jag ta bort min bästa vän. Jag har sedan dess letat efter en ny kompis, hittade en som inte gick igenom...
Svar
3
· Visningar
2 356
Senast: johanssk
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 467
Hästvård Känns som en onödig tråd men jag måste skriva av mig lite.. Magkänslan idag säger att det är nåt stök med pållen.. :( Har till och...
Svar
5
· Visningar
3 213
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp