Bukefalos 28 år!

skavsår mellan benen!!

Sv: Skavsår på musen!!!

asfaltsflickan skrev:
Blanka cykelbyxor under ridbyxorna kan också hjälpa genom att minska friktionen, byxorna glider mot varandra istället för att gnuggas mot känsliga kroppsdelar.

Blanka cykelbyxor under kan vara bra men akta att det inte blir för varmt å tätt så det resulterar i svamp istället...det är ju inte så mycigt det heller...
Distansridbyxor är bra...å sköna trosor ett måste...brukar sno åt mig av sambons boxershorts när han köper nya...det är sköna som attan :)
 
Sv: Skavsår på musen!!!

haha, vilken härlig tråd!!! å bra tips oxå :bow: :smirk:
 
Sv: Skavsår på musen!!!

Ja usch, det är sant, täta byxor är rena döden för musen. Bar "uniform" bestående av supertäta syntetkläder i några år, och fick nya svampinfektioner hela tiden. :crazy:

Har funderat på att skaffa distansridbyxor, men de är ju så... fula... *fåfäng* :o
 
Fel sadelbom

Det största problemet för oss flickor är att
95% av alla sadlar är utfomade för män.
Därför passar de inte våra rumpor.

Jag har nyligen skaffat en CLiff Barnesby dressyrsadel med
dambom. VIlken skillnad.

/F
 
Sv: Fel sadelbom

okej,, har oxa lyckats med det dara att fa skavsar, har aldrig hant forut..

jag far bara skavsar pa ett stalle och brukar satta ett ploster over det, men det vill ju lixom aldrig laka,, fast det blir ju ett gang ridturer i veckan.,

ska deffenitivt prova att rida utan mina "nya helskodda" har aldrig haft det problemet nar jag inte ridigt i just dom,, far se om det blir battre..

skitbraig trad.
 
Sv: Skavsår på musen!!!

Tja, nu ska jag berätta om gård dagens tur. Jag hittade inte mitt fårskinn, trodde det kunde funka med en liten filt, men nej, det kan jag inte rekomendera! Det gorde j#vligt ont!!! Filth#lvete knölade ihop sig mitt i muttan och det var ju ingen skön knöl!!! Jag ska nog rida barbacka en månad eller så, tills jag har fått lite förhårdnader i muttan....
Skinnflådd prussiluska
 
Sv: Skavsår på musen!!!

Testa en skitbred Albion dressyrsadel så får du se...fast det är klart, det kanske förstör imagen för dig som är Westernryttare :D
Men den är i allafall mjuk som sjutton. Har en som är 106 grader bomvidd, borde räcka till en nordis.
Trevligt med Nordisar, ett äkta Värmländskt kulturinslag! Hälsa alla det som har fördomar om vad man kan använda en sådan hästras till!
Några av de finaste barockhästarna jag sett tex är Nordisar.
Har själv kört dem hemma i Värmland sedan jag var barn.
 
Sv: Skavsår på musen!!!

Nicke skrev:
Testa en skitbred Albion dressyrsadel så får du se...fast det är klart, det kanske förstör imagen för dig som är Westernryttare :D
Men den är i allafall mjuk som sjutton. Har en som är 106 grader bomvidd, borde räcka till en nordis.
Trevligt med Nordisar, ett äkta Värmländskt kulturinslag! Hälsa alla det som har fördomar om vad man kan använda en sådan hästras till!
Några av de finaste barockhästarna jag sett tex är Nordisar.
Har själv kört dem hemma i Värmland sedan jag var barn.
:bow: :bow: :bow: :bow:
Nordisar är helt fantastiska hästar....å¨Värmlännigar helt fantastiska människor :) Min nordis har ju lyckats att bara bli D-ponny han är kosrning travar nordis å bruksnordis...han är liten å kompakt...Ingen kunde slå oss i omhoppningar (möjligtvis nåt envist litet russ) när jag fick tävla ponny! Min pålle är grym :)

// Anna
 
Sv: Skavsår på musen!!!

Nicke skrev:
Testa en skitbred Albion dressyrsadel så får du se...fast det är klart, det kanske förstör imagen för dig som är Westernryttare :D
Men den är i allafall mjuk som sjutton. Har en som är 106 grader bomvidd, borde räcka till en nordis.
Trevligt med Nordisar, ett äkta Värmländskt kulturinslag! Hälsa alla det som har fördomar om vad man kan använda en sådan hästras till!
Några av de finaste barockhästarna jag sett tex är Nordisar.
Har själv kört dem hemma i Värmland sedan jag var barn.


Det är rätta tackter Nicke!
Jag "importerad" mina nordisar från värmland, tyckte från början att dom som fanns här nere var för klena, så jag ixade mig ett par XL nordisar från värmland! Den ena är bara 155 cm men ganska tung, och min "unghäst" är nu mätt till 166 cm!
Men vilka underbara hästar det är!
Hehe, efter hur min mutta känns, så kan jag mycket väl tänka mig en "tvålkopp!"! (dressyrsadel):devil:
 
Sv: Skavsår på musen!!!

Hihi, jag förstår inte hur ni lyckas? Det enda jag kan känna igen mig i är om man rider barbacka och hästen bockar, då önskar man ju att man vore någon annanstans. Men bara genom vanlig ridning..?
Om det är problem med jeansen, funkar det inte bättre med sånna där speciella rid-jeans då?
 
Sv: Skavsår på musen!!!

Åh! det där problemet hade jag oxå.. tills jag lärde mig att sitta mer på ändan än på musen...
Nu har jag inga problem oavset vilka trosor, eller byxor jag har på mig (jenas eller vanliga ridbyxor)...:rofl:
 
Sv: Skavsår på musen!!!

Jaa detta har varit ett stort problem ända tills jag började rida med sittskyddet av konstpäls som man har på vintern. Aldrig några problem. Lycka till!!
 
Sv: Skavsår på musen!!!

Hmm, bra tråd varför tror man alltid att man är ensam om problemen? För mig har det inte funkat med oljor och salvor blir kladdigt och skaver ännu mer framförallt när det är sommar och varmt. Potatismjöl eller barnpuder, har funkat för mig. Ett varningens ord om en "jättebra plåster för skavsår" som finns på apoteket och som även kan användas på "hårigt underlag". Min kompis tyckte det lät toppen. Hennes man råkade ut för ett spännande uppdrag när vi kom tillbaka från en helgkurs. Trotts bastu, duschning och långa bad mm så satt plåstret kvar och gick inte att rubba med följden av skavsår från klibbiga plåsterbitar. Gissa om han hade det roligt med att plocka bort resterna.
 
Sv: Skavsår på musen!!!

Recept mot otäcka skavsår:banana:
Först ett par riktiga ridboxer av glansigt tyg:smirk: sen ett par sadelskurna oskodda:D ridbyxor en sadel som är tillräckligt stor och passar rumpan som dessutom är tillräckligt mjuk sen är det bara att skritta in i solnedgången:) Alla skavsår är glömde bara ärren finns kvar som en liten påminnelse om man skulle råka glömma sig nån dag:rofl:
 
Sv: Skavsår på musen!!!

Jag tror att många skavsår (förutom de utrustningsrelaterade) kommer sig av att folk sitter för mycket på musen när de rider. För rakt upp och ner med något bakåtvinklat bäcken. Eller så är vissa mer "bakmu**de än andra?!:idea: :rofl:
 
Sv: Skavsår på musen!!!

Distansare här !

Jag rider i enbart nylonstrumpbyxor (alltså troslöst) och då kan jag ha vilka ridbyxor som helst.
Men vi har lite skönare sadlar också !
/Cetzy
 
Sv: Skavsår på musen!!!

Här är jag benägen att hålla med, man sitter ju lixom inte på musen, utan ska ju sitta på rumpan! Jag rider min "himmelsvida" nordis ca 4-5 dagar i veckan, barbacka. Dock har hon jättemuskler som liksom lyfter upp mig så att jag sitter på innanlåren, och på nedre delen av rumpan....Det var åratal sen jag red en häst med normal bomvidd, samt att det var åratal sen jag red i en sadel...så jag kanske inte ska uttala mig! Men jag har aldrig fått skavis på råttentotten fast jag rider med jeans, och förr i tiden med typ spetsstring!! Huva!!

Men jag har märkt att jag fått så stora muskler i låret, särskilt på insidan så att jag faktiskt inte sitter på musen alls, utan på låren och lite av rumpan, Gud, detta måste låta underligt, men det är inte heller lätt att förklara..:crazy:
 
Sv: Skavsår på musen!!!

Cool tråd ;) Kul att någon vågar ta upp detta.. :D :bow: Jag fick också skav när jag red en viss speciell häst i en viss speciell sadel.. Inte kul då jag efter en 40 min. lektion hade fått såna skav att trosorna var helt genom blodade! :eek: :cry: Som tur var kom det inte igenom ridbyxorna.. Jag red i precis likadana trosor på alla andra hästarna (köper flerpack då det är billigare) och samma ridbyxor. Både trosorna och ridbyxorna rider jag med än idag och det är inget problem.. :cool: Till en början så var det ingen annan som fick skav men sedan började ägaren få det om hon red i string och sen fick också reserande ridgruppen (två till) skav, dock inte så att det började blöda som för mej, men ändå.. Anledning=okänd..
 
Sv: Skavsår på musen!!!

*lånar*

Usch vad jag tycker synd om er. :(
Jag är glad att jag aldrig haft det problemet.
 
Jag blir snart vansinnig. Alltid skav mellan benen av trosorna. Hittar aldrig några bra. Köpt dyra från hööks med boxer, men det blir likson veck på bredden av dom som skaver. Suck, är det någon som har något bra tips på trosor som funkar att sitta och nöta i???
 

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 916
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård I början av sommaren fick jag ta bort min bästa vän. Jag har sedan dess letat efter en ny kompis, hittade en som inte gick igenom...
Svar
3
· Visningar
2 365
Senast: johanssk
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 482
Hästvård Känns som en onödig tråd men jag måste skriva av mig lite.. Magkänslan idag säger att det är nåt stök med pållen.. :( Har till och...
Svar
5
· Visningar
3 218
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp