Bukefalos 28 år!

Sköta o träningsrida galopphästar

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Cani_SWE

sökte in på strömsholms utbildning för arbetsryttare, innom galopp.
Hästsporten anordnar i samverkan med Svenska Galoppförbundet och Ridskolan Strömsholm
Kursen syftar till att jag sen efter avslutad utbildning ska kunna arbeta i professionellt galoppstall med att sköta och träningsrida galopphästar.

Är det någon här som kan berätta lite om yrket?!

Har aldrig ridit galopp förr men har alltid haft en dröm om det sen barnsben :bump: skulle vara jätte kul om jag kom in.
Jag vill senare avlägga en hästskötar examen och fortsätta arbeta med hästar, kanske inte alltid innom galopp men just nu lockar det.
:banana:
 
det går ju naturligtvis att skriva spaltkilometer om galoppen men det tänker jag inte ge mig in på!! vill bara önska dig välkommen till ett livslångt beroende! jag tog ett sabbatsår för att jobba med hästar, det var 15 år sen o jag är fortfarande kvar. o skolan återsåg jag aldrig :angel: men har du några konkreta frågor så ska vi givetvis försöka att svara efter bästa förmåga.
 
Vad gör du då innom galoppen?! Jag väger just nu ca 63 kilo kommer det att hindra mig innom området. jag hörde 65 var maxvikt. Vad innefattar skötandet? Är det som vanlig stall o hästskötsel eller är det nått speciellt? Jag hoppas jag kommer in på utbildningen. Det vore så skoj.
 
Jag träningsrider och har fullt ansvar för hästarna i stallet. gör allt utom anmäler till löp och sånt, det gör tränaren jag jobbar åt. (amatör med få hästar). men jag har jobbat åt "stortränare" också.Det är väldigt olika hur arbetet är upplagt hos de olika tränarna, hos vissa rider man bara och hos andra ingår allt vanligt stallarbete. din vikt kommer säkert inte att hindra dig, 65kg är mest en riktlinje men vill du rida löp så är det lite andra begränsningar. hoppas verkligen du kommer in på kursen, jag vet att dom som gått den har varit väldigt omtyckta av tränarna som dom har praktiserat hos.
 
Jag är verkligen tacksam för dina svar och jag är så himla inspererad och vill komma in på skolan. Jag har ridit till o från i flera år o pysslat/skött om hästar som andra har ägt. Jag hoppas mitt jobb även innefattar skötsel för det gillar jag. (om jag får nått jobb) :rofl: Jag vill både rida o sköta, det vore super kul. Hörde att det var 16 som ansökt och 10 kom in. Hoppas att dom ser att jag vill o pga det så kommer jag prestera det bästa jag kan.
Jobbar du på Täby?
 
Jobb får du nästan garanterat efter utbildningen, det är ganska stor personalbrist inom galoppen. Jag jobbar framförallt på täby men "freelancear" lite i andra stallar också, framförallt med inridning av unghästar och som fölningsansvarig på ett stuteri. sen har jag ett par egna hästar också som jag försöker tävla lite hopp o dressyr på!!
 
hmm, jag vill köpa mig en egen häst senare i livet. Jag har inte tid för att ta ansvar över en till individ än jag just nu. Så det får vänta några år till. Har ingen bråska direkt, finns så många andra saker jag vill göra just nu. Jag skulle vilja lära mig mera innom dressyr o hoppning också sen, men nu är jag inriktad på Galopp. Känns som om det är en sak som passar mig perfekt. Jag vgde mig idag jag väger 63.2 kilo. Så det känns bra, att det är i alla fall lite kvar tills gränsen eller hur man säger. :rofl:
Jag tror att jag skulle kunna bli rigtigt bra faktiskt. Men är lite nervös inför intervjun dom ska hålla på Strömsholm den 27 April. Vet inte vad jag ska säga liksom. :confused:
 
Hej Cani!

Det går nog bra ska Du se. Var dej själv bara det är det viktigaste. Lycka till!! :)
 
ja, jag vet att man ska försöka vara sig själv. Men det kan vara ganska svårt att slappna av när man är nervös. Men jag ska försöka slappna av. Har lite problem med csn bara. Jag kan inte ta lån för kursens första 3 veckor utan bara kan få inackodering och bidrag högst. Men det är inte så mycket, får ta dom pengarna ut ur mina föräldrars ficka troligtvis. Och betala dom när jag jobbar senare. Men ja klara mig alltid om jag kommer in så hittar jag en lösning.
:bump:
Det fixar sig alltid tror jag. Mamma o Pappan min vet att jag vill göra detta och då kommmer dom tycka det känns bra att lägga ut lite pengar på mig :D Men jag kommer betala tillbaka allt som ja lånar. :rofl:
Det känns långt inne i mig att detta är en kurs för mig, det känns så otroligt bra när jag tänker på det.
 
strömsholm!

Jag gick första kursen där, hur bra som helst!
& nu jobbar jag på Täby! så det är bara att fråga om det är något du undrar över den, Lycka till //Hanna :)
 
Re: strömsholm!

jaha, var det skoj. Lärarna o så bra eller?! Ska på intervju på tisdag, är lite nervös. Jag är 171cm lång och väger 63 kilo. Är lite rädd att jag kommer vara störst o så på kursen o innom yrket. Hur var det när du gick där?!

Och hur är det att arbeta. kan du berätta lite om vad du får göra och lite så. Jag funderar på att göra min praktik på täby galopp. Har en kusin som bor där i närheten så då kan jag bo hon honom då. Jag vill verkligen in på utbildningen, så vi får hålla tummarna. :rofl:
kram
 
Re: strömsholm!

Hej Hej!
Lärarna är verkligen toppen! Strömsholm har ju verkligen de bästa, vi hade mest foder & veterinärt på teorin, & vår veterinär Nina är helt otroligt duktig.

Russell som är galopp-läraren är hur duktig som helst han med, jag blev kvar i tre månader efter kursen & red in unghästar med han & en kompis, lärorikt & slitsamt :)

Alla på våran kurs var inte några små "pytte människor på 40 kg" så tror inte du behöver bekymmra dig så mycket om det. Själv är jag 156 iaf. De flesta gör ju sin praktik på Täby, men vi hade två som bodde i Skåne & passade på att göra sin praktik där då, för framtida kontakter. (så en jobbar hos Reuterskiöld där nere nu).

Jag kommer till stallet 05.45 på morgonen, då fodrar jag, kollar över hästarna lite grann & fixar med sånt som inte hinns med under dagen (ganska högt tempo hela tiden) så det är sånna saker som vattenkoppar, kratta walkern, rykta lite extra på någon unghäst eller liknande.

Vid sju så släpper vi hästar på walkern, nån i hagen, sen så rider jag första hästen, kommer tillbaka med den, spolar ben, byter på walker, rider nästa, spolar, byter å walker, osv. så fortsätter det fram till lunch, då våra hästar fodras & så plockar jag kanske i ordning lite grann, byter något svettäcke & så. Sen åker jag hem, & kanske lägger mig för att sova någon timme. (eftersom alla går upp så tidigt så är det vanligast att man åker hem & sover) Kommer tillbaka till 15.30, då släpper jag några hästar på maskinen, höar dem, lägger stallbandage, fixar & donar lite. Sen är det att kvällsfodra drygt 30 hästar.
Brukar bli färdig någon gång runt 18-tiden.

Ja, ungefär så ser mina dagar ut, känns som det är mest ridning. Jag varken mockar, sopar, tar ner halm eller hö.
Det är vädligt skönt.

Trivs väldigt bra i mitt stall, men man får jobba hårt, (speciellt när man ska bli lärling som jag ska) :)
Jobbar sex dagar i veckan, är ledig på söndagar då hästarna inte rids, sen så har jag två lediga eftermiddagar oxå!
Men jag tycker att det blir lite isolerat liv, då många av ens vänner är just de i stallet & sen så orkar iaf inte jag vara uppe så länge på kvällarna, efter att jag kommit hem från jobbet, varit ute & sprungit & duschat. Men det är väldigt roligt iaf, sommaren är väll allra bäst om man vill känna på det lite bara, för då blir allt roligare.

Lycka till,. hoppas verkligen att du kommer in, du måste berätta hur intervjun gick sen!
//Hanna!
 
Re: strömsholm!

Var på "prova på kursen" förra veckan. Trivdes jättebra. Både hästar och lärare var jättetrevliga. Har också sökt till kursen i sommar. Är själv 172 cm lång o väger ca 60k, men hoppas inte längden kommer bli något problem.
De tränare som jag pratat med har inte tyckt det var något problem.
 
Re: strömsholm!

Hej Hej!
Jaha, fick du någon favorit häst på strömsholm då?
jag har ju ridit dem allihopa, när de kom i början av maj, så det kan vara kul att veta. Några av dem hade vi kvar under hela vintern oxå.
Näe, jag tycker tom att det är bra med några arbetsryttare som är lite större jag, för vissa hästar går ju bättre när det får lite mer ben runt sig & mera vikt på.
//Hanna!
 
Re: strömsholm!

Hej!
Gillade Amaryllis. Tarbaun var också mysig, men han var lite seg när jag red honom i början av veckan. Men han verkade vakna till senare under veckan :)
 
Re: strömsholm!

Härligt att du låter så posrtiv till kursen! Jag vill verkligen gå och jag vill jobba hårt för att ta mig dit jag vill. Jag är beredd på mycket fysiskt arbete.

Jag pratade med helena på kursen och hon trodde inte att min längd/vikt skulle skapa något problem alls, och jag känner mig glad för det! Känns bra att det inte bara var "små" som gick kursen då du var där med.
Kul att lärarna o allt låter så bra o så. Låter insererande som bara den.

Bor du i lägenhet i täby eller?! Hur gammal var du när du gick kursen?! Jag fyller 20 i år, aug.

Är du nöjd med allt som kursen gav dig o allt sånt? Jag åker till Strömsholm tidigt imorgon o då får vi se hur det går, om jag verkar vara intressant eller inte. Undrar hur länge det tar tills man får reda på om man kommer komma in.

Skriver här imorgon när jag har varit där o kommit hem. Så får vi se vad som händer :rofl:
Hoppas, hoppas jag kommer in.
 
Re: strömsholm!

Hej & hallå!
Ja, Amy är trevlig hon. Åh, Tuben som vi kallade honom är riktigt rolig, speciellt om man rider honom sist, för då bockar han 6 studsar mest hela tiden. Det var en av de hästar som jag red under hösten. Russell visste ju att det var en av mina favoriter :)

Ja, att jag kom in på strömsholm är det bästa som hänt mig iaf *ler* Jag var 17, fyllde 18 i december, men då var ju kursen slut. (fast jag var kvar på strömsholm) Jag var iaf den yngsta, äldst var Magda på 25 år. Men det funkade jätte bra mellan alla oss tjejer. Super kompisar allihopa, saknar dem som attan imellanåt, men den 6 juni då Grand National går på Strömsholm har vi återträff! YES!

Att börja på strömsholm tyckte jag var jätteskönt, även om jag faktiskt ridit ponnygalopp tidigare & ägde ett fullblod. så var det skönt att börja "lite lugnt" & inte så högt tempo som på täby. & vi alla var ju nybörjare på galopphästar. & så var det bra med att få lite kontakter & Russell såg ju till att jag hamnade på bästa praktik platsen, :) där jag jobbar nu!

Justnu bor jag i Djursholm i en villa tillsamans med mina kusiner, men ska väll flytta till en lägenhet närmare banan så småningom, gärna innan vintern då det blir mörkt & kallt. Eftersom det är ganska dyrt att bo runtom i TÄbytrakten, (& att jobba med hästar blir man ju inte rik på). Så är det ganska många som bor som inneboende hos någon anna som oxå jobbar på banan, eller delar lägenhet.

Väntar med spänning på att få höra hur intervjun gick!
//HANNA!
 
Re: strömsholm!

åh, allt va såå rätt för mig!!! Allt stämde in precis som jag trodde. Men jag har så inne i mig själv att jag bara satt o log hela intervjun o försökte svara så lungt som möjligt på alla frågor dom ställde. Åt mat ihop med lärarna o sen fick vi info o så åkte vi ut till stallarna o där blev jag mera fast vid detta.
Jag har aldrig tidigare kännt att jag har hittat min grej innom ridsporten men detta känns såååå rätt. Hoppas bara dom såg det på mig, fast som sagt så var vi flera som vill ha platser in på kursen.
Så HÅLL tummarna för att just jag är en av dom som kommer
bli lycklig i sommar.

:bump: hoppas,hoppas!!

jag berättar så fort jag vet om jag kom in eller inte..KRAMKRAM/Caroline
 
Re: strömsholm!

Jag undrar om ni vet något sätt man kan komma in i "galopp världen" på utan att gå utbildningen på Strömsholm? Jag är väldigt intresserad av galopp men kan lixom inte gå på Strömsholm för jag har ett eget fullblod som ingen kan ta hand om en längre tid. Hur va det innan galopputbildningen på Strömsholm satte igång?
 
Re: strömsholm!

hörde att det finns o en utbildning i england som man pluggade på innan strömsholm. Men annars så kan man väl praktisera hos någon tränare. Försöka ta sig in på annat sätt, fast det lär ju kanske vara en fördel om man har massa teori också. Men jag vet inte. Jag har ju tänkt att satsa på Strömsholm, men vi får se. Kanske jag inte kommer in, då får jag hitta andra vägar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp