"Slå" vs. inte slå

Sv: "Slå" vs. inte slå

Skulle inte rekomendera vem som helst att använda balsnören.
De flesta balsnören som används nu idag är så pass starka att dom inte går av om en häst försöker slita sig.

så det bör man kontrollera först.



Det har ALLT med ledarskap att göra, en häst som flyr från dig ser dig inte som en ledare då en häst inte flyr sin flock, allra minst sin ledare. Jovisst, en häst kan bli rädd och hoppa till eller likande men skulle den fly, då har du inte ledarskapet över hästen!

håller med till 400%.!
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

slå aldrig hästen, var envis i stället. och för guds skull ha den fast bunden i stallgången. olyckor händer så fort.
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Skulle inte rekomendera vem som helst att använda balsnören.
De flesta balsnören som används nu idag är så pass starka att dom inte går av om en häst försöker slita sig.

så det bör man kontrollera först.



Det har ALLT med ledarskap att göra, en häst som flyr från dig ser dig inte som en ledare då en häst inte flyr sin flock, allra minst sin ledare. Jovisst, en häst kan bli rädd och hoppa till eller likande men skulle den fly, då har du inte ledarskapet över hästen!




Håller med dig. :bow:
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

slå aldrig hästen, var envis i stället. och för guds skull ha den fast bunden i stallgången. olyckor händer så fort.

Ja visst! Olyckor händer så fort! det är Därför man ska vara ledaren så att man Kan ha sin häst lös! :D
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Skulle inte rekomendera vem som helst att använda balsnören.
De flesta balsnören som används nu idag är så pass starka att dom inte går av om en häst försöker slita sig.

så det bör man kontrollera först.



Det har ALLT med ledarskap att göra, en häst som flyr från dig ser dig inte som en ledare då en häst inte flyr sin flock, allra minst sin ledare. Jovisst, en häst kan bli rädd och hoppa till eller likande men skulle den fly, då har du inte ledarskapet över hästen!

för det första så menar jag SÅKLART balsnören av lin, den gamla modellen, inte de i plast!

för det andra,hur ofta står man i en sådan position i stallgången tillsammans med hästen att den vet att DU som ledare inte gått undan för något hofullt... förstår inte hur ni resonerar. Låter ni era hästar stå lösa när ni går och hämtar sadel... försvinner ur deras åsyn? Hur ska de då veta om det är FARA? blir irriterad på människor som inte FATTAR vad ja skriver.. jag kan ha alla mina hästar lösa i gången för de litar på mej och lyder. Men jag skulle aldrig lämna dem ensamma... och det är faktiskt då en häst kan hoppa till eller bli skrämd.
Förklara hur ni " med lösa" hästar gör när ni tex går iväg och hämtar saker....
självklart binder man ju upp hästen med något som går av vid visst tryck!
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Alla använder olika sätt och tycker olika saker.Jag tycker att slå är helt meningslöst och ger fel budskap,själv har jag hästen lös när jag borstar och pysslar och har inget problem med detta.Ska jag ha sadel m.m plockar jag fram det färdigt och kollar igenom det och sedan hämtar jag hästen och den står snällt stilla tills jag är färdig,är man osäker på sin häst ska man ha den bunden,jag är helt säker på min häst men visst kan det hända nån vacker dag att den kan bli skrämd av nåt ljud och vill fly men inte tänker jag vara rädd och vänta på den dan.Jag har den lös och både jag och hästen trivs med detta.Jag brukar leka följa john med min häst för att testa ledarskapet och dels för att han älskar det,vart jag än går eller än svänger följer han min sida som en hund faktiskt.Sen är det beroende på miljö och andra hästar som kan störa en hästs beteende.Är man i ett stall med många hästar involverade och människor kan det störa in på sin häst och den inte vill lyda som förut.Själv har jag inte andra hästar inblandade där mina står och då får man en annan miljö och inte risk för nya hästar och nytt ledarskap som måste göras upp med nya hästen om ni förstår vad jag menar.Det behöver inte alltid vara ens fel att hästen helt plötsligt inte ståt stilla i stallgången,det kan lika fort vara en annan häst som ger ut fel signaler.
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Balsnöre i plast eller lin, så lär man fortfarande hästen otyg om den inser att den kommer loss om den kastar sig.
Jag har fått arbeta bort sådant på åtskilliga hästar genom mina år som instruktör och hästmänniska.


Jag tror att varken jag eller Hammond, eller någon annan i denna tråd, kan "fatta" vad du skriver, om du inte skriver ut saker...


Och jag personligen tar iallafall fram alla mina saker som jag skall använda Innan jag tar fram hästen. Nu använder jag inte sadel så det blir bortar, träns, padd och hjälm. De får plats alldeles utmärkt i stallgången.


Skulle jag mot förmodan behöva gå någonstans så ser jag till att antingen ta emd mig hästen (om det går) eller se till att fixa bort sådant innan jag sätter på hästen utrustning, så jag kan ställa in honom i hans box. (hans eftersom det är hingsten jag rider, stoet är inköpt för avel och unghästen står på tillväxt).


Mina hästar ser mig som ledaren i flocken, min hingst ser mig som sin ledare.
Däremot lyder de mig inte, för det vill jag inte ha... lydnad uppkommer av att någon ger upp sin egen vilja, jag föredrar att få tillit och förtoende istället.
Gillar jag mer...




för det första så menar jag SÅKLART balsnören av lin, den gamla modellen, inte de i plast!

för det andra,hur ofta står man i en sådan position i stallgången tillsammans med hästen att den vet att DU som ledare inte gått undan för något hofullt... förstår inte hur ni resonerar. Låter ni era hästar stå lösa när ni går och hämtar sadel... försvinner ur deras åsyn? Hur ska de då veta om det är FARA? blir irriterad på människor som inte FATTAR vad ja skriver.. jag kan ha alla mina hästar lösa i gången för de litar på mej och lyder. Men jag skulle aldrig lämna dem ensamma... och det är faktiskt då en häst kan hoppa till eller bli skrämd.
Förklara hur ni " med lösa" hästar gör när ni tex går iväg och hämtar saker....
självklart binder man ju upp hästen med något som går av vid visst tryck!
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Men om hästen inte kan stå still i stallgången är det väl lika bra att sätta fast den? Man ska absolut inte slå eller skrika åt hästen för då blir ju allt värre!
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Jag missar nog logiken i ditt resonemang?
Du menar att hästar ska vara fastbundna för att dom kan drabbas av panik? Men dom ska komma loss om dom drabbas av panik?
Eller menar du att dom drabbas av panik just för att dom inte kan komma loss?

Nästa fundering blir över detta med panik. Vad är det egentligen med era hästar, som drabbas av panik både nu och då? Våra hästar har aldrig, trots en del tänkbara triggningstillfällen, drabbats av panik.

Jag lämnar inte mina hästar lösa i stallet för att gå och hämta något. INTE för att dom skulle bli skrämda, utan för att dom skulle börja rota runt bland alla grejer, nyfikna som dom är. Jag har nämligen inte (precis som Sammet) kadaverlydnad på mina hästar. Istället väljer jag grunduppfostran kombinerat med uppbyggnad av deras självförtroende och "allmänbildning".
Våra hästar letar inte fara, dom förutsätter inte fara och dom reagerar inte på allt som om det skulle innebära fara.

självklart binder man ju upp hästen med något som går av vid visst tryck!
Håller inte alls med dig. Binder jag hästen någonstans, så är det för att den ska vara kvar där tills jag tar loss den! Enligt ditt resonemang kan du ju aldrig ha en häst uppbunden någonstans, eftersom den vet att det bara är att rycka sig loss när den så vill. Hur kul vore det att se sin häst fara ut på vägarna för att den inte kan stå uppbunden?


För att slutligen svara på trådens fråga... Slå hästen så den står kvar på plats i stallet, ja det vore ju väldans intelligent. Dvs, INTE.

LIA
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

*bows for LIA*

Återigen kan jag inget annat än att hålla med dig.
 
Senast ändrad:
Sv: "Slå" vs. inte slå

Vill tillägga till debatten att Äkta panik är det väldigt sälland en häst får.


Jag blir lite fundersam på det hrä med att en häst ska kunna slita sig loss om den får panik... den komemr ju lös då... borde den inte vara Mer uppskärrad då och vilja springa sin väg???
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

man ska veta det att det är skillnad på slå och slå.
själv klart ska man inte slå för att skada hästen, det kallas djurplågeri på svenska.

det andra är en markering.

om man kollar på hur hästen beter sig mot andra hästar.
när jag fodrar hästarna så brukar jag avsluta med ett gäng privat hästar som är nya.
man ser fort vem som är högst i rang...

det första den gör är att lägga öronen rakt bakåt o sträcka på halsen och gå mot dom andra hästarna, när dom inte flyttar sig tillrekligt fort så kommer smällen.
detta upprepas tills den lägre fattar.


för en männsiak är det sällan att man behöver gå så långt eftersom hästarna har en naturlig instinkt att människan är ett rovdjur.
men som någon sa alla har sina egna tekniker,

själv slår jag aldrig. räcker att jag markerar med ett finger eller voblande med linan.

ska jag vara ärlig har jag smällt till 3 gånger.
första gången var när jag vart hugget rätt över ögonbrynet,
hade väldigt tur med vart det tog och att det inte gick hål,
men he vart ett liknande senario som man ser i hagarna.
gav ett rak höger rätt in i bogen o hästen studdsar undan o ger sig sen.

andra gången var när en av hovarna passerar min skalle med par centimeter, samma sak som åvan händer,

tredje gången,
händer när en häst hugger först sen biter sig fast i min tjocktröjja o försöker slita i kull mig,

alla tre gånger var i markerande situationer presis samma som en häst gör i hagen för att se vem som bestämmer,
den tredje gången var mer på lek skulle jag tro men det tyckte inte jag...
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Det har ALLT med ledarskap att göra, en häst som flyr från dig ser dig inte som en ledare då en häst inte flyr sin flock, allra minst sin ledare. Jovisst, en häst kan bli rädd och hoppa till eller likande men skulle den fly, då har du inte ledarskapet över hästen!

Jag instämmer jag med
 
Senast ändrad:
Sv: "Slå" vs. inte slå

Jag känner att jag inte behöver ha henne uppbunden, likaså jag inte binder upp henne i boxen och våran stallgång är inte så jätte lång och det känns som hon står i en lite större box. Hon blir mycket lugnare när hon har frihet och inte blir 'fast'.

Jag erkänner att det är fel att inte binda upp henne, men jag känner att vi är så samspelt att hon faktiskt VILL stå kvar och inte sticka.

Likadant när jag skall på toa eller hämta något inne i huset, då 'släpper' jag henne utanför våran ytterdörr och där står hon lugnt och stilla tills jag kommer tillbaka, o uppbunden, hon har aldrig gjort något försök att gå därifrån.

//Malin
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

för det första så menar jag SÅKLART balsnören av lin, den gamla modellen, inte de i plast!

för det andra,hur ofta står man i en sådan position i stallgången tillsammans med hästen att den vet att DU som ledare inte gått undan för något hofullt... förstår inte hur ni resonerar. Låter ni era hästar stå lösa när ni går och hämtar sadel... försvinner ur deras åsyn? Hur ska de då veta om det är FARA? blir irriterad på människor som inte FATTAR vad ja skriver.. jag kan ha alla mina hästar lösa i gången för de litar på mej och lyder. Men jag skulle aldrig lämna dem ensamma... och det är faktiskt då en häst kan hoppa till eller bli skrämd.
Förklara hur ni " med lösa" hästar gör när ni tex går iväg och hämtar saker....
självklart binder man ju upp hästen med något som går av vid visst tryck!

Jag förstår hur du menar.
Det händer att jag lämnar mina hästar ensamma, och dom verkar i alla fall ha förstått att står dom utanför stallet, huset eller i gången, lös, ensamma så står dom tryggt kvar, vare sig det kommer en traktor eller en grep faller eller likande. Jag har placerat hästen där, på en trygg plats, varför skulle allt var hotfullt om min ledare placerat mig någonstans??

Men ja, som sagt, jag förstår vad du menar men jag kan inte helt hålla med dig. Det är inviduellt hur man vill ha sin relation med sin hät och hur mycket man litar på den och den litar på dig.
Alla hanterar sina hästar olika och vill inte uppnå samma saker.

Du och jag har säkert olika mål inom ridning och hantering..

//Malin
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

skulle vara intressant att se 10 hästar lösa i stallgången på ridskolan.... vad sker om en inte "lyder" och går iväg.. domino?
Men ni kanske har pytte små stall där ni inte ska samsas med 30 andra...bara en liten tanke...
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

skulle vara intressant att se 10 hästar lösa i stallgången på ridskolan.... vad sker om en inte "lyder" och går iväg.. domino?
Men ni kanske har pytte små stall där ni inte ska samsas med 30 andra...bara en liten tanke...

Det är mer riktad mot privathästägare :p Sånna som har samma häst, det är ju ganska super självklart att man ite tar en häst man inte träffar varje dag, och man själv nästan bara hanterar och ställer i gången.:crazy: Så det tycker jag man kan räkna ut?
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Jag ställde några frågor till dig i mitt svar ovan. Vore mycket intressant att få svar på dom.

Tackar på förhand!

LIA
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

nu måste jag svara!
min tränare har en liten ridskola, hennes hästar står alltid lösa, både hingstar, ston och valacker, det funkar super!

så visst går det...

angående tt slå eller inte, jag tycker man ska i största mån använda sig av sitt kroppspråk, men om en häst är farlig, alltså att de i princip handlar om liv eller död så tycker jag det är helt ok att smälla till den! min förra valack var väldigt speciell hingst tills han var 4 år och fick göra som han ville... sen blev han såld, de nya ägarna försökte rida in honom i 1,5 år, sedan hamnade han hos en hästhandlare... och där köpte jag honom... han var rent ut sagt livsfarlig... men han fyllde år på samma dag som min mamma och hon tyckte vi var tvungna att köpa honom... gissa vem som fick ta hand om honom efter bara 5 dagar :smirk:

han attakerade när man gick in i hagen.... behöver jag säga mer? där blev man tvungen att använda våld... det gick liksom inte annars, summa sumarum så blev han tillslut en underbar häst som kom galopperandes gnäggandes när jag kom hem från skolan! idag är han tyvärr borta av div fel i ena bakbenet...

jämför detta med min nya häst som hoppar högt och jag går i rask takt med aggresivt kroppspråk mot henne:D

det jag vill säga är att hästar är olika... hade jag bara gått in med mitt kroppsspråk till den hästen hade jag förmodligen inte levt idag... men sen kan man ju fråga sig varför han blev så från början? har man en en från början av dess liv så ska inte sådana problem uppstå!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 621
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 397
Senast: Habina
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 501
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp