"Slå" vs. inte slå

Sv: "Slå" vs. inte slå

Ja visst! Olyckor händer så fort! det är Därför man ska vara ledaren så att man Kan ha sin häst lös! :D

Det där lät inte vidare ansvarsfullt. sen tycker jag nog att vi alla har rätt till en åsikt. och dessutom så tror jag nog att om din/dina hästar drabbas av panik så s*iter de nog i fullständigt i om du är deras ledare eller inte oavsätt hur bra ledare du än är, hästens naturliga instinkt tror jag du ändå inte rår på.
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

KL
Ingen här har nämnt att berömma rätt betéende:confused:

Man lär ju hästen vad man vill o berömmer när den klarar av uppgiften:bow:
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Jag missar nog logiken i ditt resonemang?
Du menar att hästar ska vara fastbundna för att dom kan drabbas av panik? Men dom ska komma loss om dom drabbas av panik?
Eller menar du att dom drabbas av panik just för att dom inte kan komma loss?

Nästa fundering blir över detta med panik. Vad är det egentligen med era hästar, som drabbas av panik både nu och då? Våra hästar har aldrig, trots en del tänkbara triggningstillfällen, drabbats av panik.

Jag lämnar inte mina hästar lösa i stallet för att gå och hämta något. INTE för att dom skulle bli skrämda, utan för att dom skulle börja rota runt bland alla grejer, nyfikna som dom är. Jag har nämligen inte (precis som Sammet) kadaverlydnad på mina hästar. Istället väljer jag grunduppfostran kombinerat med uppbyggnad av deras självförtroende och "allmänbildning".
Våra hästar letar inte fara, dom förutsätter inte fara och dom reagerar inte på allt som om det skulle innebära fara.

Håller inte alls med dig. Binder jag hästen någonstans, så är det för att den ska vara kvar där tills jag tar loss den! Enligt ditt resonemang kan du ju aldrig ha en häst uppbunden någonstans, eftersom den vet att det bara är att rycka sig loss när den så vill. Hur kul vore det att se sin häst fara ut på vägarna för att den inte kan stå uppbunden?


För att slutligen svara på trådens fråga... Slå hästen så den står kvar på plats i stallet, ja det vore ju väldans intelligent. Dvs, INTE.

LIA

Så här tänker JAG
En häst kan drabbas av "panik", dvs bli rädd, skrämd... ja gud vet vad som rör sig i deras huvuden ibland.
Mina hästar har ganska mycke "blod" i sig och kan till tider vara "på tårna" precis hela tiden.
De kan ladda för precis allt... leta anledningar till att bli skrämda...
Pratade med en tränare igår, och han fråga mig om jag upplevde min häst på samma vis som en annan med samma blod i sig.. och ja min kan också explodera utan anledning lite här och där, men det var värst när hon var liten.
Detta har FORSKARE kommit fram till:
Det är så att om hästar inte blir utsatta för "fara" som i det vilda utlöses denna instinkten i alla fall. För att hästen i naturen är ett flykt djur.
Hästar i flock i hagar "övar" flykt... har ni aldrig sett en flock hästar skena runt och leka " vargen kommer".... Detta är för att de inte får utlopp för sina urgamla ingstinkter.
Hästar i ridhus ( speciellt ridskolor..)kan helt plöttsligt "öva" vargen kommer och ta sig en repa...då hänger gärna andra på... ren instinkt. Sen om man som ryttare får stopp på det efter 1 hundra dels sekund, så märker man det iaf!
Nu tillbaka till MINA tankegångar
Hästar som blir skrämda i stallgången kan vara till fara för sig själva och andra, det tar en tiondels sekund för en häst att uppfatta en fara och bli lugn igen.. hur många ggr har man inte varit med om det? Hästen sprätter till i gången och upptäcker samtidigt att det inte var någon "varg" utan kanske någon som kom in i stallet lite kvickt, en grep som trilla ner eller katten som hoppa ut ur boxen....
I dessa situationer kommer hästen vanigt vis inte lös, då den känner att den är uppbunden...Det blir "stopp" men skulle hästen bli JÄTTE skrämd ( händer väldigt sällan) måste den komma lös för att inte slå runt i stallgången och skada sig själv eller andra. Då får man ta den risken att den far iväg... Bättre det än en häst med brutna ben eller nacke!
Men om man i första stund inte haft hästen uppbunden, vore chansen att den sprang iväg mycke större. 99 av 100 ggr mina hästar sprätter till i gången är de bara skrämda 1 sekund. men om jag den sekunden skulle STÅ I EN POSITION där hästen inte kan tyda mitt kroppspråk, väljer hästen klart att "rädda sitt liv".
Jag kan ha mina hästar lösa i gången om jag vill, men jag finner ingen anledning till det!

Sen finns det hästar som drabbas av panik pga att de sitter fast, och då är de antingen inte vana nog att stå uppbundna eller så är de bundna för kort!

Jag har sedan barnsben ALLTID bundit upp med balsnöre i grimman, eftersom hästen har väldigt kännsliga nerver i nacken.
Har aldrig haft en häst som rycker sig loss bara för att den vet att den kommer loss. Mina hästar vet att är de uppbundna så ska de stå där! Samtidigt vill jag att de ska komma loss om de blir skrämda.
Har tyvärr skådat 5-6 hästar under hösten som hoppat över bommen i transporter på tävlingar.... (Kanske bara jag som även har balsnöre där men då dubbla balsnöre.....)Om dessa hästar haft balsnören i grimman hadde dessa gått av när hästen stått på huvudet och antagligen klarat sig mycke bättre... En häst fick skäras bort från grimskaftet då det var det enda som hindrade hästen för att komma på fötter igen.. och vem vill gå in till en häst i full panik som sparkar ..?
Ja nu kom vi från tråden, men SLÅ får man aldrig göra.
Där tålamodet tar slut tar våldet vid!
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Har granskat de i mitt stall ganska mycket senaste tiden då de flesta har hästarna stående lösa i stallgången när de borstar. Och jag har ju sätt hur de har fått hästarna att förstå att de ska stå still utan några linor. Vissa har slått till sina hästar med ett ridspö, andra har skrikigt åt de, andra har bara puttat tillbaka de. Själv tycker jag att det är bäst att bara putta tillbaka de bestämt och säga något i stil med stå still. Men nu vill jag höra era åsikter och vilket ni tror är effektivast och bäst i längden :bump:

Bäst i längden för mig är att ha hästen i boxen eller lös i stallgången. Förr i tiden hade jag alltid honom uppbunden, men efter några olyckshändelser så skippade jag det och lät honom stå obunden, har inte hänt en enda olycka sen dess. För det mesta lyssnar han även på att han ska stå stilla, om inte så brukar det räcka med att säga "Nej!" eller att springa och hämta honom vid höet och återplacera honom vid sin plats.

Vid allmänt tänkande är det kanske bäst med boxen. Får hästen panik kommer den ingenstans och du kan lätt komma ut. Men det finns säkert negativa saker med detta också.
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Där kunskapen tar slut...tar våldet vid.
Alla sätt är bra förutom dom dåliga...
...och ovanstående är något dåligt.
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Med envishet och beröm vid de rätta tillfällena har jag lyckats uppfostra både det ena och det andra..

Min gamla häst var iofs väldigt väluppfostrad redan när jag fick honom, men jag lärde honom att stå still i gången genom att helt sonika ha honom lös där och se till att han fick beröm när han gjorde rätt och blev tillrättavisad när han gjorde fel, genom att be honom flytta sig tillbaka till punkten där han stod innan.

Positiv uppmärksamhet är alltid bättre än negativ liksom. Om hästen enbart blir tillrättavisad vet den inte VAD den egentligen ska göra.

Min häst stod lös i gången, spolspiltan (även fast han hatade att bli duschad, och stod han uppbunden så vandrade han runt, men lös så stod han still). Han gick oftast lös på promenaderna, stod lös på stallplan när jag gjorde annat osv.

Han visste alltid att han fick ut något av att göra rätt, gjorde han fel fick han helt enkelt inte berömmet (läs: moroten:angel: ).
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

jag hävdar fortfarande att min gamla storbonde till mormor hade rätt...hon sa en gång till mig när jag va arg på katten..* hödödu, du kan aldrig slå in vett i varken ett djur eller ett barn* det är mitt motto för livet..:banana:

Mycket klokt :D

Var jag en häst skulle jag då inte stå kvar om någon slog mig! Hade jag chansen skulle jag springa all världens väg. Man kommer ingenvart med våld...
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Det där lät inte vidare ansvarsfullt. sen tycker jag nog att vi alla har rätt till en åsikt. och dessutom så tror jag nog att om din/dina hästar drabbas av panik så s*iter de nog i fullständigt i om du är deras ledare eller inte oavsätt hur bra ledare du än är, hästens naturliga instinkt tror jag du ändå inte rår på.



Så vitt jag vet har jag inte någonstanns förbjudit någon att ha sin egna åsikt?
Citera mig gärna så kan vi reda ut det missförståndet...
OBS att jag på många ställen tom. skriver IMO (in my opinion... "enligt mig").

Sedan är det väldigt enkelt.

En häst kan stå lös med mig om jag har ledarskapet, när jag skriver Kan ha den lös, så menar jag just Kan... dvs möjligheten att ha...



Givetvis har inte jag koll på en häst som har panik, dvs Äkta panik...
Däremot har en häst som har en ledare svårare att hamna i panik än en häst som saknar en mänsklig ledare och måste lita på sig själv, eller en annan häst.

Sedan ser inte jag poängen med att diskutera en häst som hamnar i panik, eller blir rejält skrämd...
En sådan häst sliter sig och då är det precis lika stor, om inte större, chans att hästen gör sig illa, som om den stod lös.

Sitter den dessutom i balsnören (mellan hake och kedja) så är det lika stor risk att den kommer loss och gör sig illa.

Som poängterar jag återigen, som jag skrev tidigare, en häst som jag inte känner och som inte ser mig som ledaren har jag heller inte lös, eller ens i stallgången. Den gör jag iordning inne i boxen uppbunden med grimskaft och panikknut.
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

jag tror att båda kan va bra beroende på hästen alla är ju olika presis som vi å vissa kan böhöva sig en "smäll" givetvis tycker jag inte att de ska va hårt utan mer lite klapp men skulle aldrig använda den taktiken på min häst hon skulle bli helt förstörd. men till unghästar å hingstar kan jag tänka att de är bra att "slå" beroende på hur du gör de dom måste ju få beröm när dom gör bra grejer å en tilsägnig vid fel,
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Så vitt jag vet har jag inte någonstanns förbjudit någon att ha sin egna åsikt?
Citera mig gärna så kan vi reda ut det missförståndet...
OBS att jag på många ställen tom. skriver IMO (in my opinion... "enligt mig").

Sedan är det väldigt enkelt.

En häst kan stå lös med mig om jag har ledarskapet, när jag skriver Kan ha den lös, så menar jag just Kan... dvs möjligheten att ha...



Givetvis har inte jag koll på en häst som har panik, dvs Äkta panik...
Däremot har en häst som har en ledare svårare att hamna i panik än en häst som saknar en mänsklig ledare och måste lita på sig själv, eller en annan häst.

Sedan ser inte jag poängen med att diskutera en häst som hamnar i panik, eller blir rejält skrämd...
En sådan häst sliter sig och då är det precis lika stor, om inte större, chans att hästen gör sig illa, som om den stod lös.

Sitter den dessutom i balsnören (mellan hake och kedja) så är det lika stor risk att den kommer loss och gör sig illa.

Som poängterar jag återigen, som jag skrev tidigare, en häst som jag inte känner och som inte ser mig som ledaren har jag heller inte lös, eller ens i stallgången. Den gör jag iordning inne i boxen uppbunden med grimskaft och panikknut.


Ok. missförstod i såfall det där med egen åsikt. Sen tyckte jag lite på "tonen" i ditt inlägg som du citerade mig som om det lät att jag inte vore en bra ledare eftersom jag inte har mina hästar lösa, tog lite illa upp där, men missförstod säker det med. Min personliga åsikt är den att jag fixxar mina hästar i ordning i boxen eller uppbundna i vattenspiltan. Jag har mina hästar i privatstall, och ägaren har en son som har någn sorts mild utväcklings störning,så han kan riva upp dörren och med buller och bång och berätta nått kul som hänt under dagen, eller annars bara komma och kolla lite på hästarna. pluss att min käre bror och hans vänner kör med moppe utanför stallet i bland.
och annars bara så kommer grannungar och se på pållorna, och vid ett sånt tillfälle fast än hästen inte drabbas av äkta panik så vill jag vara hundra säker på att det inte händer nått, för barnen och hästarnas skull. Mina hästar är lugna, valack och hingst, islandshästar, men better safe than sorry. jag anser inte att jag är sämmre ledare än någån annan, o van måste medges, men mina hästar litar nog på mig för det (och jag på dem), jag tycker bara att vårt fall så skulle jag alldrig ha dem lösa just pga barn o dyl. Och balsnören använder jag alldrig. kjedjor eller lösa i boxen. det där med snören är onödigt enligt mig, men alla gör vi som vi vill...:banana:
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

HEJ!
jAG KAN STÄLLA MIN HÄST PÅ GÅRDSPLANEN OCH VÄNDA RYGGEN TILL OCH HON GÅR INTE EN METER....JAG HAR ALDRIG SLAGIT HENNE...DET FÖRSTÖR KOMUNIKATIONEN MELLAN HÄST OCH RYTTARE....DESSUTOM MÅSTE HÄSTEN HA FÖRTROENDE FÖR RYTTAREN...HAR DEN INTE DET SÅ GÖR DEN SOM DEN VILL.
vI HAR ÄGNAT MASSOR OCH MASSOR MED TID PÅ MARKÖVNINGAR OCH BERÖM....MASSOR MED BERÖM NÄR HON GJORT RÄTT.
JAG TYCKER INTE OM NÄR MAN SLÅR SIN KOMPIS...NI:bow:CITA
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Det du pratar om när du pratar om forskning är något som ofta brukar beskrivas som en kanna med vatten, om kannan inte töms (hästen får bli skrämd) kommer den att fyllas på och tillslut nå kanten och då smådroppa, dvs hästen blir skvättig eller exploderar rejält.

Detta är inte en häst som får panik, det är en häst som får utlopp för sitt naturliga beteende.

Detta är något som vi inom NH arbetar emd dagligen, att låta hästen utsättas för "läskiga saker" så den slipper ha den överfulla kannan, samtidigt som den får bygga upp ett förtroende för oss som ledare.
Nu vill jag inte varken att någon ska misstolka det som att vi skrämmer våra hästar eller att någon som inte har erfarenhet av detta skall gå ut i stallet och försöka sig på det...

Givetvis så skrämmer vi inte våra hästar, vi låter deras hjärnor arbeta. Ex kan vi skicka dom över en pressening, eller linda in dom i den, eller andra saker som får hästen att arbeta med sin logiska del av hjärnan, bygga upp aktivitet mellan de två hjärnhalvorna och bli "smartare", för ja, vi kan göra en häst "smartare".
Det innebär inte att den kan räkna mer matte eller studera latin, utan att den lär sig att tänka logiskt och inte reagera instinktivt i alla lägen.
Precis som vi människor kan arbeta upp vår hjärna (chack, matte, knep och knåp, gåtor mm) så kan hästen utveckla sin hjärna och aktiviteten mellan hjärnhalvorna. Ett sätt att göra detta är att utsätta den för "läskiga saker" eller saker som kräver att den tänker efter.
Vill återigen understryka att detta inte skall göras om man saknar kunskap om hur, var när och framför allt varför!

Jag vet inte riktigt vilken position du skulle kunna stå i där hästen inte kan läsa av dig, som inte dessutom är farlig ifall hästen får panik och sitter fast.
Den enda position där hästen inte ser dig och där du inte sitter på den (och det gör man inte i stallgången, varken på en uppbunden eller lös häst) är precis bakom hästen där den inte kan se om den tittar framåt. Samt precis framför nosryggen men jag vet inte riktigt vad man skall där och göra, eller om man ens får plats i det utrymmet, eftersom hästen ser en igen efter några dm bort från nosryggen där synfälten går ihop.

Hästar med mycket blod i sig, "heta hästar", antar att du har fbl, arab eller liknande, har tendenser till att reagera snabbare och lättare bli triggade. Det innebär inte att det måste vara så, genom NH försvinner mycket av det beteendet. En trygg ledare ger en trygg flock. Oavsett ras på ledaren och flocken... eller om ledaren är häst eller människa.

Detta är något som är väldigt svårt att få insikt i utan att ha insikt i, och arbetat många år med, NH. Och att tränaren och utbildaren man som människa använder sig utav är duktig och kunnig. För givetvis så finns det de som påstår sig vara duktiga NH tränare, men inte ens borde få titulera det de håller på med som "NH"...



Jag anser att vi alla blir saliga på vårt sätt, jag tvingar ingen till NH och jag är alldeles säker på att du är fullt nöjd med det du har med dina hästar.
Så länge häst och människa mår bra så...


Däremot så innebär inte en fast häst mer säkerhet än en lös häst Om människan har ledarskapet. En panikslagen häst komemr lös oavsett och gör den det inte så är det änvärre än att den var lös.




Sen när vi kommer till balsnören och transport så är det Big Nono hos mig! En häst som kan hoppa över bommen är en häst som varit knuten med för långt grimskaft.
Jag knyter kort och med lädergrimma... aldrig att jag skulle underlätta för min häst att hoppa över bommen!
Har man riktigt otur går det som för min gamla hovslagare, hästen hoppar över bommen och bryter ryggen när den hoppar ner igen, på rätt sida...
Kort grimskaft med panikknut.







Så här tänker JAG
En häst kan drabbas av "panik", dvs bli rädd, skrämd... ja gud vet vad som rör sig i deras huvuden ibland.
Mina hästar har ganska mycke "blod" i sig och kan till tider vara "på tårna" precis hela tiden.
De kan ladda för precis allt... leta anledningar till att bli skrämda...
Pratade med en tränare igår, och han fråga mig om jag upplevde min häst på samma vis som en annan med samma blod i sig.. och ja min kan också explodera utan anledning lite här och där, men det var värst när hon var liten.
Detta har FORSKARE kommit fram till:
Det är så att om hästar inte blir utsatta för "fara" som i det vilda utlöses denna instinkten i alla fall. För att hästen i naturen är ett flykt djur.
Hästar i flock i hagar "övar" flykt... har ni aldrig sett en flock hästar skena runt och leka " vargen kommer".... Detta är för att de inte får utlopp för sina urgamla ingstinkter.
Hästar i ridhus ( speciellt ridskolor..)kan helt plöttsligt "öva" vargen kommer och ta sig en repa...då hänger gärna andra på... ren instinkt. Sen om man som ryttare får stopp på det efter 1 hundra dels sekund, så märker man det iaf!
Nu tillbaka till MINA tankegångar
Hästar som blir skrämda i stallgången kan vara till fara för sig själva och andra, det tar en tiondels sekund för en häst att uppfatta en fara och bli lugn igen.. hur många ggr har man inte varit med om det? Hästen sprätter till i gången och upptäcker samtidigt att det inte var någon "varg" utan kanske någon som kom in i stallet lite kvickt, en grep som trilla ner eller katten som hoppa ut ur boxen....
I dessa situationer kommer hästen vanigt vis inte lös, då den känner att den är uppbunden...Det blir "stopp" men skulle hästen bli JÄTTE skrämd ( händer väldigt sällan) måste den komma lös för att inte slå runt i stallgången och skada sig själv eller andra. Då får man ta den risken att den far iväg... Bättre det än en häst med brutna ben eller nacke!
Men om man i första stund inte haft hästen uppbunden, vore chansen att den sprang iväg mycke större. 99 av 100 ggr mina hästar sprätter till i gången är de bara skrämda 1 sekund. men om jag den sekunden skulle STÅ I EN POSITION där hästen inte kan tyda mitt kroppspråk, väljer hästen klart att "rädda sitt liv".
Jag kan ha mina hästar lösa i gången om jag vill, men jag finner ingen anledning till det!

Sen finns det hästar som drabbas av panik pga att de sitter fast, och då är de antingen inte vana nog att stå uppbundna eller så är de bundna för kort!

Jag har sedan barnsben ALLTID bundit upp med balsnöre i grimman, eftersom hästen har väldigt kännsliga nerver i nacken.
Har aldrig haft en häst som rycker sig loss bara för att den vet att den kommer loss. Mina hästar vet att är de uppbundna så ska de stå där! Samtidigt vill jag att de ska komma loss om de blir skrämda.
Har tyvärr skådat 5-6 hästar under hösten som hoppat över bommen i transporter på tävlingar.... (Kanske bara jag som även har balsnöre där men då dubbla balsnöre.....)Om dessa hästar haft balsnören i grimman hadde dessa gått av när hästen stått på huvudet och antagligen klarat sig mycke bättre... En häst fick skäras bort från grimskaftet då det var det enda som hindrade hästen för att komma på fötter igen.. och vem vill gå in till en häst i full panik som sparkar ..?
Ja nu kom vi från tråden, men SLÅ får man aldrig göra.
Där tålamodet tar slut tar våldet vid!
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

jag har min häst löst stående ibland i stallgången. ibland går han några steg men då brkar det räcka med att knäppa med fingrarna så förstår han att han gjorde fel:idea:
hade en haflinger innan och honom kunde man absolut inte ha lös. Han var ganska oregerlig och verkade inte bry sig över huvudtaget när man sa till honom. :crazy:
har fått för mig att kallblod är lite mer envisa , stämmer detta??
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Självklart tycker jag inte att du är en dålig människa eller att du är en dålig ledare. Jag kan inte avgöra om du är ledare för dina hästar, eftersom jag aldrig sett er tillsammans.

Jag tycker det är bra att du inte använder balsnören, men det är min personliga åsikt.




Sedan (och detta är inte riktat till dig) beror det helt på hur kedjorna sitter, om en häst kan slå runt eller inte, och hur man buindit upp hästen.

Många inom travbranschen sätter haken i ringen som sitter högt upp på grimman istället för nere vid mulen, vilket de flesta hästar tycker är mer bekvämt och ger mer frihet. Min unghäst tyckte inte alls om att sitta fast i början (uppvuxen på lösdrift). Efter att jag började fästa honom i ringarna högt upp så tyckte han det var helt ok att sitta fast och efter ett tag kunde jag även för träningens skull fästa honom nertill.
Det jag sett av att fästa hästen i ringarna upptill är bara positivt och det verkar som att hästarna har mindre möjlighet att slå runt.






Ok. missförstod i såfall det där med egen åsikt. Sen tyckte jag lite på "tonen" i ditt inlägg som du citerade mig som om det lät att jag inte vore en bra ledare eftersom jag inte har mina hästar lösa, tog lite illa upp där, men missförstod säker det med. Min personliga åsikt är den att jag fixxar mina hästar i ordning i boxen eller uppbundna i vattenspiltan. Jag har mina hästar i privatstall, och ägaren har en son som har någn sorts mild utväcklings störning,så han kan riva upp dörren och med buller och bång och berätta nått kul som hänt under dagen, eller annars bara komma och kolla lite på hästarna. pluss att min käre bror och hans vänner kör med moppe utanför stallet i bland.
och annars bara så kommer grannungar och se på pållorna, och vid ett sånt tillfälle fast än hästen inte drabbas av äkta panik så vill jag vara hundra säker på att det inte händer nått, för barnen och hästarnas skull. Mina hästar är lugna, valack och hingst, islandshästar, men better safe than sorry. jag anser inte att jag är sämmre ledare än någån annan, o van måste medges, men mina hästar litar nog på mig för det (och jag på dem), jag tycker bara att vårt fall så skulle jag alldrig ha dem lösa just pga barn o dyl. Och balsnören använder jag alldrig. kjedjor eller lösa i boxen. det där med snören är onödigt enligt mig, men alla gör vi som vi vill...:banana:
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Jag antar att det var ett knapplån, men svarar ändå.


En smäll behövs väll inte? Oavsett om hästen är "ouppfostrad" eller inte?
Det räcker väll med att upprepade gånger flytta tillbaka den det steg den gått fram.

Där konsten slutar tar våldet vid.

Och det är endast den som saknar argument som tar till våld.




jag tror att båda kan va bra beroende på hästen alla är ju olika presis som vi å vissa kan böhöva sig en "smäll" givetvis tycker jag inte att de ska va hårt utan mer lite klapp men skulle aldrig använda den taktiken på min häst hon skulle bli helt förstörd. men till unghästar å hingstar kan jag tänka att de är bra att "slå" beroende på hur du gör de dom måste ju få beröm när dom gör bra grejer å en tilsägnig vid fel,
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 608
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 395
Senast: Habina
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 501
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp