Bukefalos 28 år!

Släpp ut hästarna

Sv: Släpp ut hästarna

Varför det är sån debatt om ft är väl att det dör lite hästar och ryttare då och då.

Men vad jag vet är reportern mer intresserad av ft än distans och det här var något sorts påhopp i förhoppning att ta fokus från ft till distans när det gäller just ansträngning för hästarna.

/Camilla
 
Sv: Släpp ut hästarna

Det händer inte gång på gång. Men det händer om underlaget varit ovanligt hårt (asfalt, hårda grusvägar) och de går ner till dag två efter ritten.

Egentligen började den diskussionen med att olgaklara inte lindade sina hästar, men HUR man gör eftervården efter ett ridpass kan ju variera. En del använder kyllera efter och till nästa dag, andra (som jag) kyler och sen värmer eftersom jag tror att det är det bästa. Jag gör också det i förebyggande syfte, inte för att jag redan har gallor. Nu har jag faktiskt en kronisk galla HB på min häst, men den har han haft efter en skada som tvååring så det är inget jag rår på nu.

Faktum är att jag brukar få mycket beröm av veterinärerna just för att min häst har så torra ben.

Och att rida 10 km/h i 30 graders värme och i den kuperade terrängen som finns i Sveg (nu pratar vi inte några små backar, nu pratar vi backar i storleksordningen slalombackar, en höjning på ca
300 meter på mindre än en mil) och då är det en rimlig hastighet. Den som vann red närmare 12 km/h och normal vinnarhastighet på en 8-milare är ca 17 -18 km/h.

/Camilla
 
Sv: Släpp ut hästarna

Olgaklara - jag ids faktiskt inte diskutera med dig längre, tar för mycket tid och ger för lite.

Vi kan väl enas att du inte förstår vad jag menar och att det faktiskt inte finns någon tävlan mellan ft och distans om vilket som är mest ansträngande. Det är två helt olika grenar och om nu ft-hästar mår bättre av att leva som människor så är det säkert bra - ni ft-ryttare borde ju veta vad som är bäst för era hästar.

Gott nytt år!

/Camilla
 
Sv: Släpp ut hästarna

mysecretgarden skrev:
knapplån

Läste en artikel imorse i tidningen ÖstermalmsNytt, där de hade tagit upp just denna fråga. Som boende på östermalm har jag varit på de flesta ridskolor omkring (det finns totalt 4 ridskolor på östermalm), och det är knappt eller ingen utevistelse alls, många hästar står fortfarande i spiltor (boxar tillhörde även ett av de nya eventuella kraven), många hästar rids inte ens ut på. Vad ska man egentligen göra av alla dessa hästar? Och alla barnen som rider där varje vecka, och som kanske har gjort det i många år? I samtliga fall finns inte möjlighet att bygga hagar (gäller även hovstallet som ligger i innerstan)..

Jag har själv ridit på tre av dessa ridskolor, och har i samtliga fall haft dåligt samvete pga hästarnas tillvaro. I artikeln står det att det hotar unga flickors intresse m.m., men vad är egentligen viktigast? Hästarnas välmående eller vårat intresse?

Det stod även att många inte längre skulle ha möjlighet till att fortsätta rida pga de längre resvägarna, men är det inte värt det för att få se hästar i en mer naturlig och harmonisk miljö, att få rida ut regelbundet? Att få komma dit när man skall rida sin lektion, kanske få hämta in hästen man skall ha från hagen och faktiskt få lära sig hur man tar hand om djuren? Tyvärr är det så att på många av innerstans ridskolor bortser man från det faktum att det är viktigt att veta hur man tar hand om djuren, och jag hoppas verkligen att det här förslaget går igenom - för god hästhållnings skull.

Men hur ser ni bukare på det här? Att fyra stora ridskolor eventuellt får flytta eller bomma igen pga de nya förslagen?

God Jul på er alla,
Maria

Jag tycker att det borde vara ett krav att man lär sig hur man också tar hand om djuren på en ridskola. I vanliga fall är jag också väldigt mycket emot ridskolor, men när jag var yngre gick jag själv på en och den tvingades stängas igen. Det var mitt andra hem på grund av problemen hemma och när den stängdes igen dog en del av mig. Så jag förstår ju de ungdomar som tvingas sluta på sin ridskola för att den blir tvungen att läggas ner på grund av dessa nya bestämmelser. Men jag tycker också att hästarnas hälsa kommer först, varje sann hästälskare borde tycka det samma. En häst skall inte stängas in i små hagar, ännu mindre i en liten spilta i flera timmar. Det är iallafall vad jag tycker. Hästar skall få komma ut, springa runt i hagen, leka, komma ut i naturen tillsammans med hästkompisarna.
Vi har ett travstall inärheten som jag åker förbi med bussen varje gång jag skall till min mamma, jag mår lika dåligt varje gång, flera av hagarna är leriga, dom är PYTTE små och det är bara jobbigt att se.
 
Sv: Släpp ut hästarna

olgaklara skrev:
Vi klarade oss utan bilar, el, tv, kläder, hygienartiklar, pengar etc etc och nä jag anser inte att ett hus är jämförbart med en grotta. Och nä jag anser INTE att hästarna fivilligt står ute på en stäpp utan mat och hela tiden måsta vara på spänn för rovdjur.

Jag tror faktiskt att har man ett bra stall dagligt utevistelse bra mat och ser till att behandla sina hästar väl att hästen mycket hellere väljer detta än att stå ute på en stäpp :smirk:

Jag måste nog hålla med Camilla_H, fast asså visst, om man sköter om hästen och försöker ge den en så naturlig miljö som möjligt så visst, kanske det kan jämföras med det fria en aning. Men jag har sj dåligt samvete för att någon annan fångat in en häst som nu går hemma hos mig, en f.d vildhäst, tänk, hon fick lämna sin familj. Jag gråter av bara tanken, hur kan man göra något sådant..? Fånga en häst från friheten och stänga in henne i en begränsad hage och box utan vänner eller familj.
Visst, hon har ju sin kompis här som hon är bästis med men ändå, när jag ser på henne så funderar jag, skulle hon hellre vara på öppna slätten? springa fritt över öppna landskap tillsammans med sina nära å kära? Det skulle iallafall jag valt, jag skulle valt ett liv i frihet.
Men det är en fråga som kan diskuteras, man har olika åsikter, ville bara påminna om hur vildhästar kanske känner sig när vi människor tränger oss på. Dom har inte valt att dela sina liv med oss, dom bara gör det bästa utav situationen.
 
Sv: Släpp ut hästarna

Va konstigt, mina står ute 14-16 timmar per dag utan ligghall o de har aldrig varit sjuka eller varit "sura" för att få vara ute så mycket. Det är värre när vi har dem inne lite extra eller tar in dem lite tidigare för att vi tycker det är för kallt ute eller för dåligt väder, då blir de lite mer sura för de vill hellre vara ute.

Tycker det är bra med en lag som säger att hästar ska ha daglig utvistelse, har sett tillräckligt många hästar som får vara inne bara för ägarna tror de ska skada sig i hagen. En häst jag lagt speciellt på minnet är en som en ridskolechef hade i sin ägo, den fick aldrig gå ut i hagen, blev inte riden varje dag men fick samma enorma fodermängd för det och fick dessutom inte mockat varje dag utan stod i på ett tjockt lager med dynga. Skamligt!!!!
 
Sv: Släpp ut hästarna

zillax89 skrev:
Jag måste nog hålla med Camilla_H, fast asså visst, om man sköter om hästen och försöker ge den en så naturlig miljö som möjligt så visst, kanske det kan jämföras med det fria en aning. Men jag har sj dåligt samvete för att någon annan fångat in en häst som nu går hemma hos mig, en f.d vildhäst, tänk, hon fick lämna sin familj. Jag gråter av bara tanken, hur kan man göra något sådant..? Fånga en häst från friheten och stänga in henne i en begränsad hage och box utan vänner eller familj.
Visst, hon har ju sin kompis här som hon är bästis med men ändå, när jag ser på henne så funderar jag, skulle hon hellre vara på öppna slätten? springa fritt över öppna landskap tillsammans med sina nära å kära? Det skulle iallafall jag valt, jag skulle valt ett liv i frihet.
Men det är en fråga som kan diskuteras, man har olika åsikter, ville bara påminna om hur vildhästar kanske känner sig när vi människor tränger oss på. Dom har inte valt att dela sina liv med oss, dom bara gör det bästa utav situationen.


Men hallå hur många är de hästar som föds i frihet idag!!??? Det är inte speciellt många direkt.

Och nä jag är inte heller fri, jag måste jobba för att tjäna pengar jag måste betala andra för tjänster etc

det finns INGEN frihet idag varken för djur eller människor.
'
Och du jag tror faktiskt inte att hästar har det bättre i frihet och jag vet inte om jag skulle vilja ha min frihet och gå tillbaka i utvecklingen
 
Sv: Släpp ut hästarna

Camilla_H skrev:
Olgaklara - jag ids faktiskt inte diskutera med dig längre, tar för mycket tid och ger för lite.

Vi kan väl enas att du inte förstår vad jag menar och att det faktiskt inte finns någon tävlan mellan ft och distans om vilket som är mest ansträngande. Det är två helt olika grenar och om nu ft-hästar mår bättre av att leva som människor så är det säkert bra - ni ft-ryttare borde ju veta vad som är bäst för era hästar.

Gott nytt år!

/Camilla


:smirk:

Detsamma.

Fast förstår vad du menar är ju ganska ömsesidigt, du är fast besluten om att lösdrift är det enda rätta och jag har erfarenhet av det båda och jag anser fortfarande att det inte lämpar sig för högtränade tävlingshästar utan är för unghästar. Alla mina hästar är uppfödda på lösdrifter och går nu i hage varje dag konstigare än så är det inte.

Fast det är ju trots allt mina hästar som inte svullnar i benen efter ansträgning :angel:

Och nä mina hästar lever inte som människor, var du har fått det ifrån undrar jag verkligen :crazy: Och du fälttävlan är fortfarande den mest allsidiga sporten och trots att du i inlägg ovan talar om hur sådana hästar dör både hit och dit så är det trots allt de som har minst förslitningskador och tävlas längst.

Men men..

Jo föresten var det inte tre distans hästar som dog på ett av de senaste mästerskapen...!??
 
Senast ändrad:
Sv: Släpp ut hästarna

olgaklaraJo föresten var det inte tre distans hästar som dog på ett av de senaste mästerskapen...!??[/QUOTE skrev:
I Jerez, av utmattning.
Hästarna gick 16 mil i ren gyttja. Det var som att rida i en upplöjd skånsk totalblöt leråker. Tänk er det i 16 mil!
Enligt min mening så skulle tävlingen aldrig genomförts. Domarna skulle stoppat den eller så skulle de ändrat banan rejält.

Tyvärr är det därför våra ridtider inte kan jämföras med fälttävlans. Fältävlan går på en bana som är gjord för att rida fort på. Klockan startar när ekipaget rider iväg och stannar när man "rider över linjen."

Distans rider man i den terräng som bjuds. Det finns ställen på banan där man endast kan skritta pga terrängen. Det drar ner snittiden.
Vår ridtid stoppas inte när hästen kommer in för veterinärgrind och vila. Den fortsätter tills man fått ner pulsen under 64 sl/min och fått av all utrustning. Det drar också ner snittiden. På en 16 mil är det oftast 5 vet.grindar.
Vi stannar längs med banan för att låta hästarna dricka (det måste vi, utan vatten = vätskebrist). Det drar också ner snittiden.

För den som inte vet det så går det undan i täten på en distansritt. Speciellt om det är flackt och lättridet. Då ligger man ÖVER 30 km/h i "ridhastighet" = ÖVER 500 m/min. Man behöver inte förlora så många minuter på hinkstopp och i grindar för att ridtiden ska dras ner kraftigt.
Jag bryr mig inte om vilken gren som är mest krävande. Jag vill bara förklara att distans på elitnivå är inte att travlunka i skogen.
// Linda
 
Sv: Släpp ut hästarna

Vill bara rätta lite. Terrängen rider man på det underlag som finns oavsett om det är bra eller dåligt.

Men DU har alltid ett val av att välja att inte rida eller att ta det betydligt lugnare. Det är en orsak till att det inte är speciellt många som klarar av att rida på tiden i just terrängen.

Distanserna på fälttävlan går på vilka vägar som helst och inte på en bana som man kan rida fort på. Och den går i ca 220m/min ca 4min per km. Där är man även ibland tvungen att skritta vilket medför att man måste galoppera på andra ställen för att klara tiden. Förr i tiden så kunde den tredje fasen vara upp mot 2mil och då hade hästarna redan gått en distans och en steeplechase med ett högt tempo.

Kanske skulle då distansen kortas ner liksom man gjort på fälttävlan? För att en häst som dör av utmattning tycker jag inte är acceptabelt.
 
Sv: Släpp ut hästarna

de hästar som dog i Jerez, var liecade hästar. man ändrade reglerna efter det.
nu mera måste ryttare&häst vara kvalade tillsammans. man ändrade reglerna efter det.
 
Sv: Släpp ut hästarna

Klart att hästarna ska ut en runda var dag om inget annat när man mockar. Hjälper till i ett tävlingsstall/ försäljningsstall där vi släpper ut alla hästar en gång om dagen plus motion. Om inte de har fått boxvila av någon anledning. Jag blir trött på alla som tycker att man fjantar med täcken. Det finns en anledning till varför man lägger på täcken inte för att man inte vet var man ska göra av pengarna eller för att man vill brodera när de har ätit upp täckena. Alla hästar klarar inte att gå utan täcken. En del fryser mer än andra. Precis som vi människor. Hästar är och förblir individer precis som vi. Ha ett gott slut på 2005 och ett gott nytt år:bump:
 
Sv: Släpp ut hästarna

det finns mkt som e dumt här på jorden men att hästar ska tvingas vara ute mina hästar 6 st står inne dygnet runt och skrittas eller körs 6 dagar i veckan så har jag lärt mig att man gör i USA jag har alldrig haft så fräsha hästar någon sin. har vänner som har sina hästar ute och dom e skadade jämt. dom måste väl ha klipp kort hos veterinärerna.:D jag tror inte att sälskaps hästar har det så bra som folk tror. någon srev här att dom får "lätt" träning 5-6 dagar i veckan detta är huvudlöst vad är lätt träning skritt en timme va kallar vissa häst folk detta för träning jag skrittar mina hästar för att dom inte ska bli galna när jag ska trava med dom. skritt i skogen är inte träning det är ett dyrt tids fördriv som inte gangar hästen alls det är en skön avkoppling för människan :rofl: jag kan förstå att petter lundberg reagerar på detta jag undrar om det är byråkrater som tar detta beslut. någon skriver här att hästar ska vara ute 14 timmar per dygn menar man då att man ska släppa ut hästarna kl 0600 och ta in dom kl 0800 då har vi redan åkt till tävlingarna värmt och kanske till och med kört loppet dom i mitt stall som släpper ut hästarna släpper kl 0900 och tar in kl 1400 denna tid är tillräkligt för att dom ska "ha klippkort hos veterinärerna" ha hästarna inne mera isstället det är vad jag tycker välkomna med åsikter om detta ha de bra och gott nytt år.:bow:
 
Sv: Släpp ut hästarna

Hej!Man kan undra varför hästarna blir skadade?Hur levde hästen i fritt tillstånd tex. Hästen e ett djur som ständigt eller största delen av sitt liv äter,och STRÖVAR omkring o rör på sig hela tiden.Den har väl inget annat val än att stå still när den e inne men att det kan bli andra olater Tex uttråkade o visar det på ngt sätt.Skador bli det lika som för oss (välfärdsskador) vi RÖR oss för lite.Hagen tex, ska inte vara en slät åker utan helst en backig skogshage eller dylikt för att TRÄNA sina ben o muskler...
 
Sv: Släpp ut hästarna

(knapplån)

Uppenbarligen måste man lagstifta för att häststackarna ska få se dagsljus och få andas frisk luft...något som borde vara en självklarhet.

Det är levande varelser vi talar om här, inte någon form av springmaskin för att några människor ska hävda sig gentemot andra människor i diverse tävlingsgrenar.

Jag har sett hästar som står inne hela tiden och antingen blir dom apatiska eller också blir dom aggressiva och/eller utvecklar beteendestörningar som tex krubb-bitning, vävning, boxvandring, koprofagi (äter avföring) mm.
Ofta blir dom dessutom onödigt svåra att hantera, man kanske tom måste sätta dom i skrittmaskin för att dom inte ska bli galna när man ska trava dom....

Och att man kanske får flytta på vissa hästanläggningar som en följd av ny lag ser jag bara positivt på.
Hästar hör inte hemma inne i städer.

Låt hästarna vara hästar !
 
Sv: Släpp ut hästarna

olgaklara skrev:
Men hallå hur många är de hästar som föds i frihet idag!!??? Det är inte speciellt många direkt.

Och nä jag är inte heller fri, jag måste jobba för att tjäna pengar jag måste betala andra för tjänster etc

det finns INGEN frihet idag varken för djur eller människor.
'
Och du jag tror faktiskt inte att hästar har det bättre i frihet och jag vet inte om jag skulle vilja ha min frihet och gå tillbaka i utvecklingen

ok, lessen om ja gjorde dig irriterad men ja säger bara vad jag tycker, detsamma gör du. Jag skulle iallafall föredra friheten, helt klart.
Men det är inte djurens fel att dom inte längre lever i frihet. Och även om de lever i frihet tillsammans med oss människor skadas dom, se på alla herrelösa hundar, alla herrelösa katter.
Dom har inte skapat den här världen, VI har. Det är vårat fel, allt i dagens samhälle som är fel är vårt fel, människans.
Djurens skall inte behöva drabbas bara för att människan skall bli tillfredställd. Djuren skulle klara sig jättebra i sin egen miljö utan oss, utan våra stora hus, utan våra avgaser.
Så jag tycker helt klart det skall bli en regel om att hästar skall ha daglig utevsitelse, det är en självklarhet för min del. Jag får dåligt samvete när jag vaknar en kvart för sent och låtit hästarna stå inne för länge.
Hästar skall stå ute så mycket som möjligt.
 
Sv: Släpp ut hästarna

Fast utan människan så skulel väldigt många djursorter inte ha funnits, kor tex!

Undrar verkligen om hästar hade funnits, nj jag tror inte det och de hade absolut inte funnits på våra breddgrader.

Jag tycker inte att allt är vitt eller svart vilket du tycker. Men att hästar skulle gå ute varje dag har väl ingen förnekat?? Eller??

Däremot tror jag inte att lösdrift i den väderleken vi har är speciellt naturligt om hästen själv fick välja
 
Sv: Släpp ut hästarna

Hej Olgaklara,
jag har förstått att du har en åsikt om det mesta och insikt i, ja låt oss säga inte fullt lika mycket.. :)

Jag säger på en gång att jag inte är intresserad av någon utdragen diskussion med dig. Läste du ens hela mitt inlägg?
Där förklarade jag just varför hästars beteende och behov inte förändrats nämnvärt under alla de år vi haft dem domesticerade...
Och varför utseendefaktorer och övrigt du nämnt är så mycket lättare att påverka med avel, men men, om du inte vill ta in kunskap så är det din förlust.

Erfarenhet är en mycket viktigt ingrediens, där är vi överens.
Men man når snabbare BRA erfarenheter om man skaffar sig en kunskapsbas i botten. Folk som är bra på saker och ting har blivit det genom att skaffa sig kunskap genom bra böcker och mentorer och genom egna erfarenheter förstås. Och på universitetet läser man sig inte bara till kunskap, man får också en stor bit av de professorer som finns där och deras erfarenheter. Samt genom att tillgodogöra sig forskningsresultat och erfarenheterna därifrån. Och sist men inte minst genom att genomföra egna forskningsprojekt. Varför finns det universitetsutbildningar? Ja, kanske för att det verkar dumt att uppfinna hjulet gång på gång, att man istället kan dra nytta av de erfarenheter som andra männsikor redan gjort, och bygga vidare på dem istället..?
Att bara gå på egna erfarenheter verkar vanskligt..
Får väl tillägga att jag förutom universitetsutbildningen är uppvuxen på en hästgård, är utbildad och har arbetat som ridlärare och haft egna hästar i 23 år. Tror jag vågar säga att jag har erfarenhet av både teori och praktik. Men jag är också medveten om att man aldrig blir fullärd, och jag vill hela tiden lära mig mer!

Jag är ledsen om jag gör dig besviken när jag berättar att det är svårt att träna bort en instinkt. Det ligger liksom i instinktens natur...
Domesticeringen av hästen har varken tagit bort eller skapat några nya beteenden, vi har endast ändrat frekvensen för vissa av dem. Det här är inget jag hittar på Olgaklara, och därför tänker jag inte heller argumentera med dig om det. Jag ber dig istället att själv kolla upp fakta. I boken Hästens näringsbehov och utfodring, av Christina Planck och Margareta Rundgren, finns en kortfattad men innehållsrik resumé om hästens beteende, behov och domesticering. Ett tips till dig och andra som vill få en bättre faktabakgrund till sina åsikter.

Domesticeringen, och med den följande tävlingsridning t ex, är naturligtvis inte naturlig för hästen (är det något man behöver påpeka för någon..?!), vilket, tvärtemot ditt resonemang, gör det ÄNNU viktigare att vi anpassar hästens miljö så att den TROTS det, kan få ett så bra liv som möjligt. Med bra menar jag då att den får foder och fodringsrutiner som är anpassade till dess foderspjälkningssystem och dess förutsättningar. Och att den får en miljö där den har möjlighet att tillgodose sina medfödda behov så som rörelse, födosök, och sociala interaktioner.

Självklart hade det enklaste varit om vi kunde avla bort de här behoven, och bl a skapa ett foderspjälkningssystem anpassat till dagens fodermedel istället för till näringsfattigt gräs.
Hänvisar åter till mitt tidigare inlägg eller till boktipset ovan om du behöver ytterligare förklaring till varför detta inte kan påverkas med avel på den (i hästens utvecklingshistoria) korta tid (runt 10 000 år) vi haft hästen domesticerad.

Förlåt Olgaklara att jag inte nämnde ALLA som "förfasas" över att jag försöker tillgodose min hästs naturliga behov. Självklart finns det människor på alla nivåer som tycker att jag tar stora risker. Det jag ville visa var väl att även en del som tränar mindre hårt och tävlar på lägre nivå, tycker att deras hästar är för värdefulla och därför begränsas i sina möjligheter att bete sig naturligt.
Som du förhoppningsvis förstod av mitt inlägg så försöker jag låta min häst få utlopp för de medfödda behoven så gott jag kan. Vad andra gör och inte gör kan jag inte svara för.

Jag har inte heller min häst på lösdrift, så den delen av ditt svar förstod jag inte riktigt..? Däremot tror jag att med rätt förutsättningar kan det mycket väl fungera även för tävlingsindivider. I Tyskland genomför man en rad sådana försök och de har bara gett positiva resultat. De anläggningar man provat ut finns nu också att få tag på i Sverige, även om allt fortfarande är på utvecklingstadiet. En av återförsäljarna kan man nå via www.wiggeby.com

Jag tar mig friheten att svara Wert på en gång, eftersom jag inte har för avsikt att ge mig in i detta igen. Det var ju precis som jag inledde mitt förra inlägg, mest ilskna och smutskastande inlägg, vad nu det ska vara bra för..?
Det lär ju inte leda våra hästkunskaper framåt i alla fall... :)

Wert, jag vet att det inte är lätt att få tag på fakta om handikapptävlingar och vad de innebär. Själv trodde jag att det handlade mest om terapiridning med ledare innan jag själv kom i kontakt med det.. Därför är jag villig att hjälpa dig till rätta.
Precis som inom den "vanliga" dressyren finns det olika svårighetsklasser. På regionala tävlingar rider man de program som finns i den svenska dressyrprogramboken, från Lätt E och uppåt. Vilken klass man rider beror på hur mycket ens handikapp påverkar ridningen. På nationella och internationella tävlingar rider man de internationella programmen, som gjorts av IEPC (del av FEI numera). De programmen är inte direkt jämförbara med de svenska. Jag rider i grad 4. I de programmen ingår bl a galoppslutor, såvitt jag vet förekommer de först i Msv A i de svenska programmen. Så din jämförelse med LA fungerar inte riktigt.

Bland de internationella ekipagen finns det de som förutom handikapptävlingar rider Grand Prix-klasser bland friska ryttare på "vanliga" tävlingar...
Jag är långt därifrån med min häst, vi kämpar som bäst med galoppiruetter, tramp och seriebyten... :)
Vill också passa på att döda myten om den lättridna handikapphästen som inte behöver vara så hög i kondition... De hästarna kan inte hävda sig i eliten på handikapptävlingar heller, och återfinns alltså inte där.
Min häst t ex kom till mig efter att ha sålts två gånger i rad av människor som inte klarat av honom och blivit rädda. När jag började rida dressyr med honom för tre år sen sa min tränare att hon inte ens velat visa upp honom i en LC..
Jag har själv tagit honom därifrån till där han är nu. Naturligtvis i samarbete med tränare, allt annat vore korkat, men det är jag själv som gjort ridarbetet.
Att jag förlorat ett ben betyder inte att jag inte kan rida längre.. :)
Tvärtom har jag fått lära mig så mycket mer tack vare det! Mina skänkelhjälper har blivit osynliga skulle man kunna säga...

Han är het, mycket vaken, hög i rang och enligt landslagstränaren en av de mest svårridna hästar hon suttit på. Men han behöver dessa egenskaper för att kunna bli en tävlingsindivid på hög nivå. När man, som jag gjort nu, "hittat knapparna" är han underbar!
Vi tävlar både hoppning och fälttävlan också och dressyr på "vanliga" tävlingar. Hittills har vi inte haft några problem att konkurrera på grund av mitt handikapp. Tvärtom tror folk inte på mig när jag förklarar varför jag har dispens för spö.. Det syns ju inte! Nä, det är meningen.. :)

För att klara av internationella tävlingar med de resor och påfrestningar det innebär måste hästarna stå högt i kondition, oavsett vilken gren de tävlas i. Och att en dressyrhäst inte utför ett hårt arbete, vad är det för ett missförstånd..? Det krävs en enorm muskelmassa för att klara den samling som behövs på högre nivå.
Min häst har gått ridprov på Ultuna med en GrandPrixryttare och hans puls steg knappt av arbetet, ett tecken på bra kondition.
Men det känns som om debatten om vilka hästar som går hårdast hamnat på sandlådenivå här, så jag ger mig inte in i den.. :)
Jag är fullkomligt nöjd med att veta att min häst har och utvecklar den kondition och de muskler han behöver för att utföra det arbete som krävs av honom.

Frågan om hästar i hård träning kan få vistas ute i större omfattning eller inte styrs ofta mer av människans behov/bekvämlighet än av hästens tyvärr.
Jag vet dock att de travhästar som min familj föder upp och tränar, får gå ute från tidig morgon till sen kväll. Och på somrarna går de ute så mycket som möjligt dygnet runt, men får gå in om insekterna blir för jobbiga (bor i Norrland). De presterar på topp (andraplats slagen med noslängd på V75 senast i lördags, vinst starten innan, också V75) och är harmoniska hästar.

Jag vädjar igen, ta av er era taggiga kläder och låt det här vara ett trevligt forum där vi lär av varandra! Som Olgaklara så klokt sa, erfarenheter är viktiga, varför då inte dela med oss av de vi har och ta till oss av de som andra gjort..?! :)

olgaklara skrev:
Eh!??

Och på vilket sätt har hästen utformats som tamdjur då??? Att man har avlat fram mer ridbarhet, reglerbarhet, hoppteknik, gång etc.

Ingen har väl sagt att hästarna inte har naturliga instinkter, men dessa går att träna till en viss del. Hästar är mkt anpassningsbara djur och har ju faktiskt levt i fångenskap i många hundra år. Något har de säkert anpassat till detta.

Jag vet inte många som INTE har sina hästar ute i hage på dagarna, mina går ute! Men jag har dem inte på lösdrift och det är en stor skillnad.

Du skriver om ryttare på låg nivå att de förfasas över ditt sätt att hålla häst, vad säger dina landslagskollegor då?? För i min uppfattning så är det ofast de som är mest pjoskiga med sina hästar med lindor hit och aldrig rida ut etc etc.

Tävlingsindivider är knappast ett naturligt stadium enligt ditt sätt att se på det så då är det väl ganska svårt att sätta in hästen i ett naturligt perspektiv eftersom detta inte finns naturligt.

Visst kan man läsa sig till hur det borde vara men trots allt så är det erfarenhet som jag anser är det allra viktigaste.
 
Sv: Släpp ut hästarna

Ja, vad ska man säga? Pricken över i:et, huvudet på spiken... jag bara önskar att jag skulle kunna vara lika verbal med knapparna som du är ! :bow: :bow: :bow:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag fortsatte fundera lite på det där med var känslan av osäkerhet över om jag är omtyckt eller ej kommer ifrån. Och det spann mig...
Svar
0
· Visningar
452
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 464
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig haft möjlighet att ha en egen häst. Jag har dock drömt om det sen jag var pytteliten. Jag har ridit på ridskola, åkt på...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 770
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp