Släkt, vänner och barn

Men är hon normal för övrigt, din moster? Låter som att andra problem kan ligga bakom om man inte fattar hur en katt ska hanteras, särskilt inte efter instruktion och tillsägelse.

Hon är uppvuxen med djur och har haft katter själv :meh: Min katt (som tidigare var familjens katt) går helt enkelt inte att hantera hur som helst, hon tycker inte om det. Skiter man då i när jag säger ifrån blir jag väldigt sned.
 
Hon är uppvuxen med djur och har haft katter själv :meh: Min katt (som tidigare var familjens katt) går helt enkelt inte att hantera hur som helst, hon tycker inte om det. Skiter man då i när jag säger ifrån blir jag väldigt sned.

Ja, det förstår jag. Det jag vill åt är att det måste vara något annat fel också på en person som inte fattar vad låt katten vara ifred betyder. Jag har ju valp nu, som älskar barn och allt folk och fä. Ingen har hittills inte respekterat när jag sagt att hon måste få vara ifred nu, även om jag ser på folk att det är oerhört frestande att smeka en sovande valp. Det har varit ganska vilda barn här på besök, och de alla har fattat.
 
Ja, det förstår jag. Det jag vill åt är att det måste vara något annat fel också på en person som inte fattar vad låt katten vara ifred betyder. Jag har ju valp nu, som älskar barn och allt folk och fä. Ingen har hittills inte respekterat när jag sagt att hon måste få vara ifred nu, även om jag ser på folk att det är oerhört frestande att smeka en sovande valp. Det har varit ganska vilda barn här på besök, och de alla har fattat.

Nejdå, moster är fullt mentalt kapabel. Men hon skiter ibland i vad andra säger helt enkelt :meh: Det är heller inget nytt fenomen...
 
Har inga hundvana eller djurvana i umgänget (förutom de som tror att
de kan allt om allt då).
Så det brukar vara säkrast att hålla hunden borta.
Min dotter har en kompis, som ska vara på katterna. Säger till honom varje gång att lämna ena katten ifred (hon är livrädd). Varje gång ska han ändå gå fram till henne.
En gång rev katten kompisen i ansiktet, för att han gick fram. Då var det katten som var dum och föräldrarna tyckte synd om barnet. Ja, det är nivån på människors djurvana/synsätt som jag umgås med...
 
Har inga hundvana eller djurvana i umgänget (förutom de som tror att
de kan allt om allt då).
Så det brukar vara säkrast att hålla hunden borta.
Min dotter har en kompis, som ska vara på katterna. Säger till honom varje gång att lämna ena katten ifred (hon är livrädd). Varje gång ska han ändå gå fram till henne.
En gång rev katten kompisen i ansiktet, för att han gick fram. Då var det katten som var dum och föräldrarna tyckte synd om barnet. Ja, det är nivån på människors djurvana/synsätt som jag umgås med...

Då har de inget att göra i närheten av djuren. Det är vi som väljer att skaffa djur, djuren har inget val. Då är det vår skyldighet att se till att de har det så bra som möjligt.
 
Säger ni till bekanta/vänner/släktingar när de umgås med er hund/hundar på "fel" sätt från vad ni vill?
T ex barn som ska "hålla på med" hunden,Eller vänner som leker för burdust, Vänner som ger hunden en bulle, farmor som får igång hunden, fast du vill att den ska vila...

Är det okey att säga till hur man vill att folk och fä ska förhålla sig till hunden, eller betraktas det som oförskämt?

De flesta vi umgås med förstår sig på djur och agerar i mina ögon korrekt mot hunden.
Hon är vek och känslig. Och kan vara osäker mot främmande dessutom.
Det syns tydligt att hon vill bli lämnad ifred om man kan djur. Så de som vi känner brukar låta bli henne tills hon själv bjuder in.

Barn däremot är jag rätt restriktiv med att utsätta henne för. Även för att skydda barnen. Om de skrämmer henne är jag inte helt hundra att hon inte försvarar sig.
 
Ärligt talat så styr jag inte så mycket. Är människorna och hunden normalfuntade i huvudet så brukar det lösa sig rätt bra själv. Har inga problem med att säga till folk om de gör fel och har inga problem med att andra säger till Ammo om han är för på dem.
Håller ett öga på honom när det är barn inblandade för han kan bli lite vild - men eftersom vi mest känner hundvana barn brukar det lösa sig med (och har föräldrar som är chilla med).
Grundreglerna är väl att man inte får störa honom när han går iväg typ och man får inte vara dum mot honom - men att knuffa bort/säga åt honom när han vill sitta i deras knä är helt ok. Börjar man busa med honom får man skylla sig själv om det ballar ur :D

Att någon bjuder Ammo på något ätbart rör mig inte i ryggen heller - han har inga allergier så lite kakor lär han då inte dö av ;)
 
Vi har två små barn och vår hund är uppväxt med dom och är därmed van vid barn och tycker mycket om barn. Men gör barnen saker som inte är okej eller att jag ser att hunden vill vara i fred så säger jag till. Det gäller alla våra djur här hemma.

Säger även till vuxna men "problemet" här är att hunden helst vill krypa innanför skinnet på folk så det är henne man får säga till att det räcker :p
 
Har inga hundvana eller djurvana i umgänget (förutom de som tror att
de kan allt om allt då).
Så det brukar vara säkrast att hålla hunden borta.
Min dotter har en kompis, som ska vara på katterna. Säger till honom varje gång att lämna ena katten ifred (hon är livrädd). Varje gång ska han ändå gå fram till henne.
En gång rev katten kompisen i ansiktet, för att han gick fram. Då var det katten som var dum och föräldrarna tyckte synd om barnet. Ja, det är nivån på människors djurvana/synsätt som jag umgås med...

Att man inte har djurvana är naturligtvis helt okej, men att i samband med det inte lyssna på djurägaren låter lite dysfunktionellt. O_o
Om det var så i familjen elle rnärmaste vänkretsen skulle jag nog för första gången i mitt liv försöka få till något slags familjemöte (bara tanken är så främmande...^^) och verkligen se till att folk tamesjutton tog till sig! Måste i och för sig erkänna att jag fått säga till både en och sju gånger att folk inte får kasta frisbee med terriern när det är sommarvarmt ute... men då lyssnar de ändå. För stunden i alla fall. Sedan verkar vuxna karlar i samband med öl bli som barn på nytt ibland, så man får påminna.
Och gällande dotterns kompis? Nå. Säga till på SKARPEN känns skäligt. Jag antar att ungarna är gamla nog att prata med om de får följa med kompisar hem.
 
Att man inte har djurvana är naturligtvis helt okej, men att i samband med det inte lyssna på djurägaren låter lite dysfunktionellt. O_o
Om det var så i familjen elle rnärmaste vänkretsen skulle jag nog för första gången i mitt liv försöka få till något slags familjemöte (bara tanken är så främmande...^^) och verkligen se till att folk tamesjutton tog till sig! Måste i och för sig erkänna att jag fått säga till både en och sju gånger att folk inte får kasta frisbee med terriern när det är sommarvarmt ute... men då lyssnar de ändå. För stunden i alla fall. Sedan verkar vuxna karlar i samband med öl bli som barn på nytt ibland, så man får påminna.
Och gällande dotterns kompis? Nå. Säga till på SKARPEN känns skäligt. Jag antar att ungarna är gamla nog att prata med om de får följa med kompisar hem.

Ja, den ungen får man säga till på skarpen i många avseende. Men pojkens föräldrar daltar ngn överhört med honom, därtill tycker de att jag är otrevlig när jag säger till honom.

Att jag har en dysfunktionell familj/släkt är en mkt bra beskrivning av grundproblemet. Bra dock att ha läst era kommentarer här och fått lite mer insyn i hur det fungerar i en funktionell värld.
 
stänger alltid in hunden i hundgården alt i nått sovrum när vi får gäster så blir det lugnt för alla.
 
Självklart säger jag ifrån om någon beter sig illa mot min hund. Skiter i om det är släkt, vänner, gud eller fan själv, kan man inte uppföra sig på ett vettigtsätt kring min hund så får man höra det. Självklart plockar jag bort hunden från situationen om det behövs.

Skulle absolut gå från trevlig till att slänga ut nån om det var befogat.
 
Ja, den ungen får man säga till på skarpen i många avseende. Men pojkens föräldrar daltar ngn överhört med honom, därtill tycker de att jag är otrevlig när jag säger till honom.

Att jag har en dysfunktionell familj/släkt är en mkt bra beskrivning av grundproblemet. Bra dock att ha läst era kommentarer här och fått lite mer insyn i hur det fungerar i en funktionell värld.
Då får de väl tycka att du är otrevlig! Så länge pojken frivilligt kommer hem till er kan det inte vara så farlig med vare sig kattklös eller tillrättavisningar tänker jag. ;) Då är det värre för katten som ska behöva bli rädd och försvara sig.

Och jag menade naturligtvis inte att kalla din familj eller släkt dysfunktionell, jag tycker bara beteéndet låter så helt uppåt väggarna.
Nu framgår det inte vilken typ av hund du har (social, osäker, burdus) men hjälper det verkligen inte att tydligt men förenklat tala om Varför du vill ha det på ett visst sätt och vad som annars kan hända?
Fixade inte mina gäster eller medmänniskor att hantera informationen skulle jag nog begränsa umgänget mellan dem och djuren - och då per automatik mellan dem och mig också. ^^
 
Jag är faktiskt rätt så kategorisk. För min egen sinnesfrid och hundarna skull. Det är få jag skulle slänga ut på öronen, men om det verkligen inte skulle funka så är de helt enkelt inte välkomna hit mer, vilket jag artigt skulle förklara om det kom på tal att ses igen, typ "Det blev ju lite stökigt där med hundarna och barnen så vi kan ju ses hos er istället så slipper de små riskera att bli bitna" eller nåt annat bs som egentligen är = ni kan ju inte ta hand om era barn så jag vill inte ha hit er mer.

I regel löser jag det som så att jag tar undan hundarna om folk inte fattar hur de ska bete sig eller inte kan ha koll på sina barn. Det är egentligen underligt (och ett ständigt irritationsmoment för min del men som jag får lov att svälja pga ålder o brist på ork, haha) att folk så ofta mer eller mindre lägger över ansvaret för hund/barnrelation på hundägaren. Nu har ju jag bara småhundar hemma och undrar i mitt stilla sinne om de hade varit lika nonchalanta om jag haft leonbergern kvar? Tack och lov för att jag nu bor i villa på landet och har hundrum. Och dit får INGEN gå utom jag och det följs hittills. Barn får höra att "hundarna ska vila/äta nu så de behöver vara ifred" och så är det med den saken.
 
Jag är väldigt noga med hur speciellt barn ska hantera Tinja. De får inte följa efter henne om hon går undan, de måste klappa på bogen, halsen eller ryggen, de får inte krama, inte klappa på huvudet, inte luta sig över, inte ta tag i. Vill de att hon släpper något säger de "tack tack", vill de att hon tar något säger de "ja!" och vill de göra tricks måste hon få belöning för det. De ska fråga innan de börjar kasta saker till henne om de får, och de måste lyssna när jag säger att det räcker.
Lyder de inte så får de inte vara runt henne, och det är nolltolerans.
Det är mina släktingar det handlar om, min storasysters bonusbarn framförallt. Otroligt duktiga barn, men även de gör fel ibland. Det känns skönt att jag då inte är "enväldig härskare", utan får backup av både deras pappa och min storasyster, som också säger till barnen när de håller på med saker de inte får.

Tinja tycker ändå helt okej om barn, men eftersom hon var osäker på dem som ung så vill jag inte ta några onödiga risker. Tror det är på grund av att jag haft dessa regler som Tinja nu tycker barn är helt okej och till och med rätt kul :)

Benji däremot älskar när barn klänger och kramas och lägger sig gärna på dem för att bli gosad med. Där är det mer att jag får varna barnen att han kan knuffa omkull dem, sätta sig på dem, kliva på dem, för han är 61 cm hög, väger 30 kilo och har iiiingen aning om det :rofl:

Vuxna vänner/släkt har jag aldrig behövt säga något till. Jag har rätt vettiga vänner och släktingar, de skulle aldrig drömma om att göra något jag inte okejat med mina hundar.

Däremot främmande vuxna, de har jag gett otaliga mordsblickar :mad: Folk ska ge fasen i att tafsa på min hund eller skälla efter henne!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 620
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 195
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 658
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp