Släkt, vänner och barn

Nejdå, moster är fullt mentalt kapabel. Men hon skiter ibland i vad andra säger helt enkelt :meh: Det är heller inget nytt fenomen...
Samma för mig. Har två personer i min närhet som jag håller strikt uppsikt över. Den ena har en lätt hjärnskada. Den andra är vara så översvallande kattkär att hon blir blind. Hon kan inte läsa katt för fem öre. Min katt är väldigt privat om sig och om du inte är inbjuden i hennes sfär så visar hon det tydligt och går undan. Denna kvinna har hon faktiskt rivit rätt ordentligt då hon envisades med att gå efter och klappade. Hon har humör min katt, men hon är oerhört lättläst. Blir hon arg har hon en anledning till det. Dessa ovanstående personer träffar hon oerhört sällan, och bara den ena, som går att säga till, dvs inte kvinnan, har anledning att komma in i mitt hem.
 
Samma för mig. Har två personer i min närhet som jag håller strikt uppsikt över. Den ena har en lätt hjärnskada. Den andra är vara så översvallande kattkär att hon blir blind. Hon kan inte läsa katt för fem öre. Min katt är väldigt privat om sig och om du inte är inbjuden i hennes sfär så visar hon det tydligt och går undan. Denna kvinna har hon faktiskt rivit rätt ordentligt då hon envisades med att gå efter och klappade. Hon har humör min katt, men hon är oerhört lättläst. Blir hon arg har hon en anledning till det. Dessa ovanstående personer träffar hon oerhört sällan, och bara den ena, som går att säga till, dvs inte kvinnan, har anledning att komma in i mitt hem.

Min moster är inte så kattkär men som sagt, hon hanterar Missia som en av hennes egna katter och det går inte. Kombinera det med hennes förmåga att skita i vad folk säger (gäller inte bara katter eller mig) så blir jag grinig.
 
Däremot främmande vuxna, de har jag gett otaliga mordsblickar :mad: Folk ska ge fasen i att tafsa på min hund eller skälla efter henne!
Säg att hon har skabb/löss vad som helst.

Det fick jag göra när jag rastade min osäkra, alla skulle klappa och heja och låta deras hund hälsa. Säga nej, han är osäker, funkar inte, de måste ju få HÄLSA!

De drog dock undan hunden snabbt när jag sa han har skabb :laugh:
 
Då får de väl tycka att du är otrevlig! Så länge pojken frivilligt kommer hem till er kan det inte vara så farlig med vare sig kattklös eller tillrättavisningar tänker jag. ;) Då är det värre för katten som ska behöva bli rädd och försvara sig.

Och jag menade naturligtvis inte att kalla din familj eller släkt dysfunktionell, jag tycker bara beteéndet låter så helt uppåt väggarna.
Nu framgår det inte vilken typ av hund du har (social, osäker, burdus) men hjälper det verkligen inte att tydligt men förenklat tala om Varför du vill ha det på ett visst sätt och vad som annars kan hända?
Fixade inte mina gäster eller medmänniskor att hantera informationen skulle jag nog begränsa umgänget mellan dem och djuren - och då per automatik mellan dem och mig också. ^^

Jo alltså på riktigt så är hela familjen och släkten dysfunktionell. Och jag då också antar jag.
Men jag ska fortsätta tjata och vara hård och otrevlig utan dåligt samvete.
 
@Korekatten : Jag tycker att du resonerar och ställer frågor som en helsund person! :up:

Ett solklart gilla på att du absolut inte ska ha dåligt samvete!
Om poletten inte trillar ned hos umgänget så småningom får du väl begränsa det antingen genom att inte ha med vissa människor eller träffas utan djuren. Tycker inte att endera vore konstigt!
 
Det är egentligen underligt (och ett ständigt irritationsmoment för min del men som jag får lov att svälja pga ålder o brist på ork, haha) att folk så ofta mer eller mindre lägger över ansvaret för hund/barnrelation på hundägaren. Nu har ju jag bara småhundar hemma och undrar i mitt stilla sinne om de hade varit lika nonchalanta om jag haft leonbergern kvar? Tack och lov för att jag nu bor i villa på landet och har hundrum. Och dit får INGEN gå utom jag och det följs hittills. Barn får höra att "hundarna ska vila/äta nu så de behöver vara ifred" och så är det med den saken.

Så upplever jag det också, att relationen hund/barnrelation läggs över på ägaren i mina sammanhang.
 
@Korekatten : Jag tycker att du resonerar och ställer frågor som en helsund person! :up:

Ett solklart gilla på att du absolut inte ska ha dåligt samvete!
Om poletten inte trillar ned hos umgänget så småningom får du väl begränsa det antingen genom att inte ha med vissa människor eller träffas utan djuren. Tycker inte att endera vore konstigt!

Tack för peppen! Försöker liksom kravla mig ur det dysfunktionella mönstret så gott det går...
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vissa släktingar kan vara väldigt jobbiga kring hundarna.
Småhundarna kan få bete sig lite hur som. Det gör inget om de sitter i knät eller hoppar och morfars lilla hund får även sitta på en stol vid köksbordet när man äter. Jag har inga problem med det alls. Problemet jag har är att större hundar, dvs schäfern behandlas totalt annorlunda. Som exempel kom hon och hälsade genom att trycka huvudet mot morfar och viftade på svansen. Det besvarades genom att knuffa bort henne med armbågen. Vilket ju då gör henne mer uppspelt, när jag tycker att hon faktiskt skötte sig bra som inte la upp en tass eller ngt. Medans de små hundarna gärna fick skutta runt och bli klappade på :meh:
Kom in en dag och skulle torka av henne. Mamma och morfar satt vid köksbordet och Gripa ger ifrån sig 2-3 ljusa skall för att hon blev glad och inte fick hälsa. Då var det direkt på om att "men hunden ska väl vara tyst inne?!" Eh.. jag svarade att hunden är 9 månader och är såklart glad över att det sitter främmat inne. Det är inte en robot. Det är en levande varelse med känslor som hon givetvis får uttrycka i viss mån.

Jag brukar de få gånger morfar varit hos mamma och jag är här samtidigt ha henne platsad hos mig så hon inte ens hälsar. Även dom små faktiskt, för jag tycker det är orättvist att hälsa på alla familjemedlemmar utan en. Så då får alla ligga plats och äta gotte hos matte ist :) Eller tugga ben i buren funkar också.

Min mamma kan också göra det till en väldigt stor affär om Gripa lägger upp en tass eller hoppar på henne. Vilket givetvis gör henne mer intensiv och mer hoppbenägen. Vilket jag har försökt förklara. Och även försökt förklara hur hon ska göra för att hon inte ska göra så. Det är nämligen en ganska lättstyrd hund OM man gör rätt. Tex, ta i halsbandet, strö ut en näve gotte på golvet, klia och bekräfta att hon finns och sen ignorera. Hon lugnar sig väldigt snabbt efter bara ett par gånger då. Och hon är egentligen ganska lugn men gärna vill försöka pussas. Speciellt om någon blir irriterad. Nu har det bara hänt några gånger i veckan under tiden jag sovit hos mamma, så det är ju inte så att hunden hoppar på henne flera gånger om dagen :D
Får se om det börjar gå fram hur hon ska göra men det är svårt för vissa som inte har kunskap att det inte bara är att "säga till" så hunden inte hoppar mer. Haft många sådana diskussioner. Sen hoppas jag också att hon har märkt att desto mer avslappnad hon är mot hunden, desto lugnare blir hunden också.

Nu brukar jag ha hundarna hos mig så det lugnar ner sig innan de får hälsa. Så ingen tror att jag låter hundarna härja runt som idioter och flyga till höger och vänster medans jag blir arg på om någon blir irriterad :D

Jag upplever det generellt som att många sk Svenssons har väldigt svårt att förstå att en brukshund SKA reagera med mer intensitet vid motstånd och det är något man avlat på som även visar sig i vardagen. Och att det inte hjälper att "bara säga till" som med en vek hund.

I övrigt har jag inga problem med att någon ger hundarna något gott, säger till dom att akta på sig, gå undan eller sådär. Sålänge det görs på rätt sätt för den aktuella hunden. Ninja är väl den man kan göra lite vad som med :D Gripa vill jag att man gör rätt med för att hon inte ska bli mer uppspelt och Viggo kan bli osäker om någon tex lyfter i honom när han ligger ner. Så jag har väl snarare regler på HUR man ska säga till dom för att få rätt effekt sas och inte att man inte får säga till dom eller ge dom en bulle eller något från matbordet.

Däremot, leker man med Gripa är det på egen risk :angel: och ger man från bordet får man skylla sig själv om hundarna tigger sen också.
 
Senast ändrad:
Jag är btw lite rädd för att träffa bukefalisters hundar. Är helt övertygad om att jag skulle göra alla fel som finns :angel:
 
Det enda fel man kan göra med mina är att bruka fysiskt våld mot dem, så här är det lugnt att hälsa på ur det perspektivet ;)

Ungefär samma här, och den enda man behövde bekymra sig över överhuvudtaget är mest troligt terriern som gärna vill älska allt och alla. ^^
Shiban tar bara kontakt på nåder, och det brukar vara ganska uppenbart att då blir man påluktad, accepterad... ignorerad.
De flesta människor fryser naturligt till vid processen. :heart
 
Jag är btw lite rädd för att träffa bukefalisters hundar. Är helt övertygad om att jag skulle göra alla fel som finns :angel:
Och jag skulle tycka det var så avslappnat. Jag kan säga till ägaren att jag tycker hoppiga och ''på'' hundar är väldigt jobbigt och ägaren som inte är korkad säger till hunden om den är för ''på'', alternativt håller den ifrån mig fullstop.

Inte behöva undra vad som är ok eller inte för ägaren lär ha berättat lite snabbt vad som inte är ok så inga missförstånd, och blir det det så säger hen det direkt istället för att ge onda ögat en hel eftermiddag :love:
 
Och jag skulle tycka det var så avslappnat. Jag kan säga till ägaren att jag tycker hoppiga och ''på'' hundar är väldigt jobbigt och ägaren som inte är korkad säger till hunden om den är för ''på'', alternativt håller den ifrån mig fullstop.

Inte behöva undra vad som är ok eller inte för ägaren lär ha berättat lite snabbt vad som inte är ok så inga missförstånd, och blir det det så säger hen det direkt istället för att ge onda ögat en hel eftermiddag :love:
Det har du ju faktiskt rätt i. Har inte ens tänkt på det, men det stämmer ju. Tack :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
Svar
13
· Visningar
465
Senast: Troll
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 462
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 192
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 272
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp