Släkt, vänner och barn

Jag maste tyvarr vara ganska strikt nar det galler mina hundar och gaster. Jag ber alla att INTE halsa pa dem, "No talk, No touch, No eye contact" och forklarar varfor. Diva blir hysterisk av lycka och hoppar och springer races runt huset om folk kommer in och klappar och gosar direkt och Tate blir jatte angslig och tar det som en challenge om de kommer in, tar ogonkontakt och ror sig mot honom :angel:.
SA ... totalt bortse fran hundarna, latsas att de inte existerar. Efter en liten stund nar de vant sig vid att gasterna ar har kan de fa halsa pa en i taget. Det finns de som inte lyssnar, sarskilt nar det galler Tate, att inte ta ogonkontakt och rora sig mot honom. Jag sager till om jag ser det, annars sa far jag borja om med forklaringen igen medan personen vanligtvis upprepar flera ganger, "Han skramde mig nar han skallde sa dar" :cautious:
 
Glömde säga att jag ofta(!) får ge folk instruktioner om hur man avvärjer att Tinja totaltacklar en med framtassarna i magen/skrevet :rofl:
Det är superenkelt, bara ut med en platt hand och ett enkelt "nej" så hoppar hon inte.

Dock är hon jäkligt snabb ibland, och blir ju SÅ glad när det kommer folk hon känner så att hon inte kan låta bli att tackla dem :p Så det är inte alltid folk hinner avvärja.

Sen om hon klättrar upp på dem, busigt försöker gräva sig in under dem, om hon trycker upp äckliga leksaker i ansiktet på dem eller kör "hej jag är en fidget spinnner" i knät på folk... Det får folk "skydda" sig från själva. :D Ett "nu räcker det" och mota ner henne på golvet brukar räcka, men konstigt nog piper folk oftast i skräckblandad förtjusning och rullar ihop till bollar, vilket Tinja såklart tycker är jättekul :rofl:
 
Absolut. Senast för någon vecka sedan då en galning tyckte det var OK att småsparka på rottweiler för att få honom att flytta sig. Det var inte populärt, och kunde mycket väl ha resulterat i ett nafs (som känns rätt bra när det kommer från honom). Då hann jag helt enkelt inte säga ifrån för det kom så snabbt.
 
Här är det inga ala alfarullningar och likande som inte är ok och ingen lek inomhus med hundarna, självklart se till att barn inte drar i svans, öron mm.

Tiken vi hade som inte hade alla mentala bitar på plats sa vi till besökare att inte luta sig över eller så fick hon vara i hundgården.

Har bara vettiga och djurvana människor runt mig.
 
Första gången jag träffade min boxers uppfödare så hade hon stängt in hundarna i köket när vi kom. Efter sedvanlig hälsning mellan människor var det ju dags att träffa hundarna. Hon tog tag i grinden och frågade "är du beredd"? :rofl:

Inga förhållningssätt eller regler där inte... :p
 
För många år sedan blev jag husvill efter en separation, jag flyttade då in i mina föräldrars hus o blev husvakt (de bodde utomlands). Hundarna lärde sig väldigt snart att när föräldrarna var hemma fick man inte vara i/på möbler så som sängar eller soffor/fåtöljer.
Mor min lockade med sig hundarna till köket för frukost, hon kokade extra kruskagröt som hon gav dem med gräddmjölk.
Hon bredde rågbröd med ister o leverpastej som hon tärnade o gav dem vid bordet, hon förstod aldrig varför hundarna tiggde hos henne men aldrig hos någon annan.
 
Första gången jag träffade min boxers uppfödare så hade hon stängt in hundarna i köket när vi kom. Efter sedvanlig hälsning mellan människor var det ju dags att träffa hundarna. Hon tog tag i grinden och frågade "är du beredd"? :rofl:

Inga förhållningssätt eller regler där inte... :p

Jag brukar fråga om vederbörande har en bra försäkring innan de får hälsa på Breeze. ;)

Fast för det mesta undviker vi att låta icke-boxervana hälsa på honom. Han går upp i varv ganska rejält och kan börja kampa med tröjärmar och jackor. Det är inte alla som känner för det med 36 kg sjövild boxerhane.
 
Jag brukar fråga om vederbörande har en bra försäkring innan de får hälsa på Breeze. ;)

Fast för det mesta undviker vi att låta icke-boxervana hälsa på honom. Han går upp i varv ganska rejält och kan börja kampa med tröjärmar och jackor. Det är inte alla som känner för det med 36 kg sjövild boxerhane.
Om man bara kunde leva flera liv! Då hade ett av mina varit på landet, med bil, och tre vilda boxrar!!
 
Säger ni till bekanta/vänner/släktingar när de umgås med er hund/hundar på "fel" sätt från vad ni vill?
T ex barn som ska "hålla på med" hunden,Eller vänner som leker för burdust, Vänner som ger hunden en bulle, farmor som får igång hunden, fast du vill att den ska vila...

Är det okey att säga till hur man vill att folk och fä ska förhålla sig till hunden, eller betraktas det som oförskämt?

Absolut säger man ifrån det är ens ansvar, minst jäntemot hunden.
Sedan hur folk tar det bör man strunta i totalt..vill de ha en hund att bestämma över får de skaffa egen. Lyssnar de inte så är de inte välkomna och inte ett besök värt för mig heller att ha med hunden till.
När man haft hund ett tag så märker man att det är så många situationer med hund man får trolla sig ur..Det kan vara antingen någon som ska mata hunden en massa "en liten bit gööör väl inget" eller någon som har åsikt om uppfostran och så vidare..Det går liksom inte att inte säga ifrån. Oftast är det inte så allvarliga saker men väl störande.

För att styra hund ur situation hemma:
Jag har alltid lärt in kommandot "gå och lägg dig" för att få hunden att avlägsna sig till annat rum och sin bädd. Det är oerhört användbart till så mycket.

Det finns flera gånger när jag sagt åt hunden att gå och lägga sig och då samtidigt talar jag om för besök (för den som inte fattat) att är hunden platsad på bädden eller själv går till bädden ska den vara ifred. Jag har alltid haft hundens bädd i sovrummet och rent "naturligt" är det faktiskt få besökare som går in i folks sovrum för det är det rum som är mest privat i ett hem.
Det har räddat mig otaliga gånger från matande, uppjagande osv och är ett fiffigt sätt att markera utan att behöva ta större diskussion om varför = är hunden på bädden så går ingen dit eller lockar till sig hunden alls punkt. Man kan skylla på att hunden är trött eller vad som helst..
Har man barn med som har svårt att fatta kan man sätta barngrind eller kompostgaller, tex till sovrummet..eller ja kan användas mot alla som är tröga som en rejäl fysisk markering :)
 
Jag är lite glad att den här tråden dök upp på nytt just nu.
Vi ska i början på November få besök av svenska släkten och det innebär att shiban för första gången kommer att komma i kontakt med ett mindre barn på nära håll. Okända barn i omgivningen är inte uppskattade sådär generellt om de närmar sig, och det förstår jag. Helt okej. Hon är absolut inte offensiv i sitt misstycke, men tydlig.
När hon var valp besökte vi visserligen brorsbarnen ibland, men dels var de lite äldre och gick att prata 'konsekvenser' med.. och dessutom var shiban valp och lekfull, inte en reserverad snobb. ^^
Vi har aldrig haft ett barn i lägenheten överhuvudtaget. De ska inte bo med oss, men umgås kommer vi naturligtvis.

Jag tar inte upp det som ett problem egentligen, både brorsan och svägerskan är kloka, hyfsat hundvana människor (det finns dock inte djur i hemmet) och om det blir problem fixar vi det... men det ska bli intressant med ett 'familjebarn'. Adopteras ungen direkt som en medlem av familjen, tro?
Jag tänkte uppdatera sedan.
 
Jag är lite glad att den här tråden dök upp på nytt just nu.
Vi ska i början på November få besök av svenska släkten och det innebär att shiban för första gången kommer att komma i kontakt med ett mindre barn på nära håll. Okända barn i omgivningen är inte uppskattade sådär generellt om de närmar sig, och det förstår jag. Helt okej. Hon är absolut inte offensiv i sitt misstycke, men tydlig.
När hon var valp besökte vi visserligen brorsbarnen ibland, men dels var de lite äldre och gick att prata 'konsekvenser' med.. och dessutom var shiban valp och lekfull, inte en reserverad snobb. ^^
Vi har aldrig haft ett barn i lägenheten överhuvudtaget. De ska inte bo med oss, men umgås kommer vi naturligtvis.

Jag tar inte upp det som ett problem egentligen, både brorsan och svägerskan är kloka, hyfsat hundvana människor (det finns dock inte djur i hemmet) och om det blir problem fixar vi det... men det ska bli intressant med ett 'familjebarn'. Adopteras ungen direkt som en medlem av familjen, tro?
Jag tänkte uppdatera sedan.
Det här med "familjebarn" och hundens reaktion på dem är väldigt intressant tycker jag. Min hund var väldigt rädd för barn förr (omplacering med sorgligt dåliga erfarenheter från barn från sitt första hem). Han stressade upp sig bara han såg barn i början. När mitt bonusbarnbarn föddes älskade han henom från första stund, redan när hen låg i magen var han väldigt beskyddande mot mamman. Han har alltid accepterat barnet rakt av och visst kan han ibland bli lite förundrad över det hen gör och jag har alltid stenkoll på dem men det fungerar så otroligt bra! Andra barn tycker han fortfarande är jobbigt. Mina syskonbarn fungerar det inte alls med utan då får han ligga bredvid mig eller sambon men det beror nog mer på föräldrarnas extrema okunskap och deras agerande jämtemot sina barn och hunden. Han bli osäker och även om han sällan blir rädd numera för att jag inte ger dem någon möjlighet att göra honom rädd, andra barn får helt enkelt inte integrera med honom, så är det tydligt att andra barn är jobbigt men bonusbarnbarnet gillar han skarpt.
 
Om någon gör något med min hund som jag inte gillar säger jag till - oavsett vem det är. Jag har sagt till när personer som har egen hund och som ger min hund godis i tid och otid - eller vill mata henne med något som jag inte tycker hon ska ha. eller När vi sitter vid matbordet och vår hund "råkar komma fram" och lägga huvudet i någons knä. eller när hon vill springa fram och hälsa utan att ha frågat mig om lov eller när det kommer folk på besök och jag tycker hon är lite väl "på". Fast ofta blir det mer uppfostran av hunden än av människorna. Där kan jag väl vara tacksam som har en så lyhörd hund så när hon kommer fram till matbordet och vi sitter och äter så kan jag säga till henne att gå att lägga sig - även om någon börjar klappa henne - och då gör hon det - ja man kanske behöver höja rösten lite ibland :p ;). I början när vi fick hunden sa jag ofta till besökare att de inte skulle låta henne hoppa på dem - och då informerade jag dem innan de hälsade.. nuförtiden behövs det sällan.
 
Vilken bra tråd, eftersom jag behöver pysa ur mig lite.. ;)
Det första jag gjorde med min valp var inte hoppa, inte bita. Sedan dess har många lockat upp henne i knät när de sätter sig på huk (det är mysigt) och leker med sin händer tills hon biter.

Sen kommer det nån som undrar varför jag inte uppfostrat henne. :banghead: :banghead: :banghead:

Försöker att ta ett djupt andetag och släppa det. Mig hoppar hon inte längre på (jo ibland såklart, hon är 14 veckor..).
 
Vilken bra tråd, eftersom jag behöver pysa ur mig lite.. ;)
Det första jag gjorde med min valp var inte hoppa, inte bita. Sedan dess har många lockat upp henne i knät när de sätter sig på huk (det är mysigt) och leker med sin händer tills hon biter.

Sen kommer det nån som undrar varför jag inte uppfostrat henne. :banghead: :banghead: :banghead:

Försöker att ta ett djupt andetag och släppa det. Mig hoppar hon inte längre på (jo ibland såklart, hon är 14 veckor..).

Klassiker.
Ruben är lydig (för det mesta) hade med honom på jobbet igår och sa nej till att hoppa upp i soffan där. Samtidigt så sitter en kollega i soffan och klappar bredvid sig och ropar på honom så självklart hoppar han ju upp där då.
Jaha, skyll dig själv då men klaga inte sen :meh:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
Svar
12
· Visningar
340
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 442
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 186
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 271
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp