Bukefalos 28 år!

Slakteri..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lilla

Trådstartare
Min åsikt angående avlivning av häst är att man antingen avlivar på klinik eller hemma eller nödslaktar, dvs bultar hemma. Vilket av de sätten tror jag inte spelar hästen den minsta roll utan det gäller att ägaren känner sig bekväm.
Min åsikt är också att man som ägare följer sin häst ända till slutet. Om man inte klarar det utan stressar hästen ska i mina ögon ngn följa hästen som hästen känner. För mig finns inget annat.

Tyvärr kan man inte styra över djur man sålt...Min själsfrände,den häst jag älskat mer än livet självt bultades på slakteri...JAG fattar inte hur man kan lämna grimskaftet till en slakteri gubbe och skicka in hästen bland blod lukt och skit.
Nu togs han förvissa 6:30 på morgonen vilket borde innebära att inga färska avlivnings lukter fanns men jag tvivlar skarpt på att djuret inte reagerade.
Jag vet om 7 hästar som tagits bort på det viset. 1 ska enligt ägaren inte reagerat, om han nu inte bara sa så för att göra oss nöjda.1 vägrade gå in och fick dras in med tvång.Dom övriga 5 gick in men med klar ångest och stress.

Vad jag vill med det här inlägget är att höra om det finns NÅGON som tagit bort sin häst på slakteri,som varit med IN och sett att hästen inte fattat ngt!

Jag sålde hästen för att ge honom en sista chans...Men nu sitter jag här med ångest....ångest över att JAG inte följde honom till slutet...:cry:
 
Sv: Slakteri..

Jag har sett många hästar slaktas på slakteri och jag har faktiskt inte sett någon reagera negativt, de har oftast gått in medans stallkillen pratat lite med dem och sen bultats. En gång i tiden jobbade jag på gård med ett 80 tal travhästar, här fanns även stutar och dessa slaktades i en maskinhall brdevid vårt stall och det rann blod på gårdsplanen, det var aldrig en häst som reagerade på blodslukten så jag är övertygad om att just den biten inte bekommer hästen i större grad. Däremot så är jag övertygad om att en skärrad. ledsen och stressad ägare kan påverka hästen väldigt negativt och det är också därför som stallpersonalen på slakteriet skall leda in hästen eftersom de är trygga i miljön och det påverkar hästen positivt.
 
Sv: Slakteri..

Snälla vän, du ska INTE ha ångest över att du inte följde med till slutet. Folk som jobbar på slakterier och tar hand om folks hästar är garanterat proffs ut i fingerspetsarna och stressar INTE upp hästen.

Som Krims skriver så är ägarens stress värre för djuret.
 
Sv: Slakteri..

Jag sålde hästen för att ge honom en sista chans...Men nu sitter jag här med ångest....ångest över att JAG inte följde honom till slutet...:cry:


Var du glad att du vet att din häst verkligen är avlivad.
Du hade säkert haft mer ångest om du inget visste, bara misstanken att en del färdas till Italien kan få den mest härdade att ligga sömnlös.
 
Sv: Slakteri..

Det vet jag ju inte...Ägaren lämnade hästen...slaktaren kan ju ha gjort vad som helst med hästen..
 
Sv: Slakteri..

Jag var inte ett dugg stressad när vi tog bort vår andra häst och jag är säker på att han mådde bra av att jag var med...Han anade inget eftersom matte var med....

För mig är det ovärdigt hästen att ta den till slakteri.
 
Sv: Slakteri..

I större grad nej...men dom har reagerat..När jag varit med och tagit bort hästar har de inte överhuvudtaget fattat..och så ska det vara.

OM inte ägaren orkar hålla sig lugn för hästen skull måste det väl ändå finnas en bekant som kan följa hästen...
 
Sv: Slakteri..

Vad jag vill med det här inlägget är att höra om det finns NÅGON som tagit bort sin häst på slakteri,som varit med IN och sett att hästen inte fattat ngt!

Jag kör alltid till slakteri, ibland även med andras kusar.

Jag ser ingen skillnad att köra dit än att köra till hingststationen och trycka upp stoet i en trång seminspilta.

Jag har åkt dit, fått fylla i lite papper, lastat ur, själv lett in och alla gånger fått vara med intill. Jag har inte stått och hållt själv, stått bredvid, gett ett äpple, backat ett steg, pang.

Inget blod eller konstigt innan. Helt lugna hästar.
 
Sv: Slakteri..

Kan bara hoppas på att min C fick avsluta likadant...fast utan ägare med*störd*
 
Sv: Slakteri..

En fråga till. För många år sen när jag ägde hästen fick den på klinik ngt medel som gjorde att han inte får användas till livsmedel.Jag skrev på en lapp. Hur får slakteriet reda på att hästen inte får användas?
 
Sv: Slakteri..

Japp och då vet man ju inte om hästen togs direkt och att den är död..DET stressar mig mest av allt.
 
Sv: Slakteri..

Jag skrev på en lapp. Hur får slakteriet reda på att hästen inte får användas?

De får inte reda på det om man inget säger, eller om inte passet visas och det finns inskrivit där.
Då går hästen till livsmedel ändå, ja, om den nu är slaktad.....
stackare, jag skulle också ha ångest.
 
Sv: Slakteri..

Vi avlivar våra hästar hemma i lugn och ro, där de känner sig trygga ...
 
Sv: Slakteri..

Vad jag vill med det här inlägget är att höra om det finns NÅGON som tagit bort sin häst på slakteri,som varit med IN och sett att hästen inte fattat ngt!

Ja!

Jag tog bort ett älskat sto på slakteriet. Jag var med in, jag var med när hon föll, och jag kan garantera att hon inte upplevde ett enda ögonblick av ångest, stress etc. Däremot är jag HELT övertygad om att hon fattade - och att det var okej för henne.

VARNING, känsliga personer kan beröras av följande och bör inte läsa vidare.

Litet gårdsslakteri. För att komma in fick man först gå genom en avdelning med kobås, som en ladugård. Sen en dörr in i vad som kändes som 'världens minsta rum'. Stoet var kraftigt klaustrofobiskt och jag minns att jag tvärstannade och tänkte 'helvete, det här går inte'. Jag hade innan lovat att blev hon minsta stressad skulle jag avbryta och åka hem.

Inne i det lilla rummet låg hästen de tagit innan i en ränna, halvflådd med kapade ben och krokar i benen.

Jag stod där i dörren, med löst grimskaft. Efter kanske en minut buffade stoet mig försiktigt i ryggen och puttade mig åt sidan och gick förbi mig in i rummet. Hon var helt lugn, stod på löst grimskaft och kikade sig omkring. Ville nosa på den döda hästen men det ville inte jag hon skulle.

Slaktaren kliade henne lite, och strök undan luggen och satte vapnet (kulvapen, salongsgevär tror jag det var) mot pannan. Då ville stoet titta lite till och fick göra det. Sen tittade hon på mig en sista gång, och jag lovar att hon sa 'jag vet, jag förstår, det är okej, tack'. Sen vände hon huvudet rakt fram och stod still.

Skottet gick av och hon föll. Jag stannade tills hon fallit och slutat krampa, pussade henne på mulen, tog av grimman och gick.

(Lite scary, för mig som inte 'tror på sånt' var att i exakt samma sekund som skottet gick av så öppnade sig himlen och regnet öste ner..)
 
Sv: Slakteri..

Min åsikt är också att man som ägare följer sin häst ända till slutet. Om man inte klarar det utan stressar hästen ska i mina ögon ngn följa hästen som hästen känner.

Som hovis så har jag även den tjänsten att hjälpa mina hästägare i denna svåra stund. Det är absolut inget jag njuter av men jag gör det enbart för att mina kunders hästar känner mig väl och har förtroende och blir lugna i mitt sällskap. Kunderna vet oxå att jag aldrig skulle ljuga när dom efteråt frågar om allt gick bra.

Jag har dock två krav för att ställa upp på denna tjänst.

1. Det ska utföras av Sthlms Nödslakt på hästens hemmamiljö och det ska vara lungt i området och inga rutiner ska ändras före.

2. Det är ett krav från min sida att det är Tommy som kommer och utför denna tjänst. Många ggr har vi sammarbetat och jag sänder en tanke till alla dom hästar som fått avsluta sitt liv i hans närhet.

P.S. Vi har ett antal ggr på ridskolan avlivat två/tre hästar samtidigt, det som förundrar mig är att när första hästen är avlivad och avblodad så har det aldrig varit några problem att leda fram nästa häst till samma plats. Vad det beror på kan jag inte svara på mer än att jag tror att människan är mer känslig för blod än vad hästarna är.
 
Sv: Slakteri..

P.S. Vi har ett antal ggr på ridskolan avlivat två/tre hästar samtidigt, det som förundrar mig är att när första hästen är avlivad och avblodad så har det aldrig varit några problem att leda fram nästa häst till samma plats. Vad det beror på kan jag inte svara på mer än att jag tror att människan är mer känslig för blod än vad hästarna är.

Det där är jag beredd att skriva under på.

Dels hade vi hemslakt av nöt under många år när jag var liten. Hästarna reagerade aldrig. Och när jag tagit bort hemma så har kvarvarande hästar aldrig reagerat på blodet eller stället där det avlivats. Nu sist stod ju de två kamraterna 1 meter därifrån (fast på andra sidan stängslet) och tittade på när kompisen bultades, avblodades och lastade. Och pga gräs fick jag inte bort allt blodet sen heller, långt ifrån. Det är precis vid uppsittningspallen, och dessutom som sagt nära stängslet, men inget av de kvarvarande hästarna brydde sig alls om det varken förr eller senare.

Däremot kan de reagera starkt på att kompisen är borta, men aldrig just på blodet. En gång tog jag bort ena hästen hemma när den andra var på bete. Han kom hem strax efter, men visade aldrig en enda gång intresse för platsen/blodresterna.

Och inte heller hästen som togs bort på slakteri brydde sig ju om blod*stanken* som var. (JAG däremot fick kasta min jacka sen, då min näsa inbillade sig att doften aldrig gick ur).
 
Sv: Slakteri..

Jag förstår inte hur man kan köra sin häst till ett slakteri...fy vilket ovärdigt och grymt slut...:crazy:

Jag skulle aldrig kunna göra så. De hästar vi fått avliva har fått somna in hemma, där de känner sig trygga. Med spruta, som jag föredrar framför bult.
Har sett en avlivning, på vår lilla shettis som blev 29 år. Avlivades lugnt hemma på gårdsplanen, det finaste avslut vi kunnat ge honom.

Har svårt att förstå folk som skickar sin häst till ett slakteri...:devil:
 
Sv: Slakteri..

Det vet jag ju inte...Ägaren lämnade hästen...slaktaren kan ju ha gjort vad som helst med hästen..

Ett djur som är på slakteriområdet får inte lämna det levande, så det mest sannolika är att stallpersonalen tog in hästen i stallet och avlivade den, man vill inte ha hästarna ståendes i slaktstallet längre tid än nödvändigt och avlivar dem oftast direkt de kommer in.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 980
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 662
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 467
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp