Bukefalos 28 år!

Slakteri..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Slakteri..

Ja och eftersom det var "min" tråd skrev jag vad jag tyckte. Och jo det hade med utgångsfrågan att göra.

Du behöver inte tycka ett jävla dugg synd om mig om du inte behagar.
Kan bara tala om för dig att jag gjort allt som stått i min makt för hästen hela tiden!
 
Sv: Slakteri..

Det var tidigt så jag skulle inte tro att det var kor där. Dock togs han inomhus och när man inte är med själv vet man ju inte säkert att han togs direkt och det stressar mig.


Då kan jag lugna dig med att man på ALLA slakterier först försöker ta hästarna i lugn och ro,,, Sedan tar man alla KRAV märkta djur,,, sist tar man dom andra...

Du kanske skulle ha tänkt efter lite bättre eller omformulerat ditt startinlägg med att jag vill inte höra era andras erfarenheter och åsikter.

Detta är endast menat som en "tyck synd om mig tråd"

Är andras kunskaper inte kunskapsgivande för dig??

Visst jag tycker synd om dig men det va faktiskt inte jag som startade denna tråd utan DU och meningen med tråden va inte att alla skulle tycka som du.

Va glad i stället för att du skapat en tråd som det är lite fart på!! Många har prövat men få har lyckats så bra som du.

Hade jag inte känt vibbar av att du skulle klappa till mig så skulle jag vilja ge dig en kram.:p
 
Senast ändrad:
Sv: Slakteri..

själva grejen är ju att hästar är flyktdjur och skulle det vara jätte läskigt så skulle nog betydligt fler hästar slita sig och springa därifrån!

det tror iaf jag!

nu har jag bara avlivat på kolmården och där var det bra, men det är väl nästan samma sak, bara inte i lika stor omfattning?
 
Sv: Slakteri..

Jag tänker absolut inte klippa till dig!
Jag kan bara försvara mig med att jag var otroligt ledsen och upprörd när jag skrev inlägget och tänkte inte alls på att det här är ett känsligt ämne med mkt åsikter.
Jag vet att många inte tycker som jag och självklart får folk tycka olika men jag skapade inte tråden för att varken få tycka synd om mig rop eller åsikter i från folk. Utan bara för att lugna mig genom att höra folk som tagit bort hästar på slakteri utan stress eftersom jag bara känner folk vars hästar mått väldigt dåligt.
 
Sv: Slakteri..

jag tror inte annat än att du gjort allt det bästa för din häst när hästen va din, MEN det gör dom flesta andra oxå för sina hästar.

jag tycker att din "ton" och din "empati" gentimot andra människor i tråden har brustit. och som jag resonerar så får man bara vad man ger...

jag har tagit bort att antal hästar både på slakteri, hemma och nödslakt efter olyckor (jag har följt med och hållt både mina men även andras pållar så jag har upplevt och sett div. olika metoder) dom senaste dryga 30 åren. oftast går det bra, inte alltid men absolut oftast. oavsett metod.

om avlivningen sker lugnt och avstressat har mer att göra med om människorna runt hästen klarar av att "uppföra sig" kan man inte det så ska man inte vara med för hästens skull.

jag hade gjort ett längre inlägg tidigare där jag skrivit om ett antal hästar som jag följt på några olika slakterier och om hur det har skiljt sig åt i rutinerna, men raderade eftersom det känns meningslöst när du ändå inte vill ta till dig.
 
Sv: Slakteri..

Ok då ser man vad fel det kan bli i skrivt och när man är upprörd och ledsen för de flesta som känner mig säger att jag har mer empati än vad som är nyttigt för mig!

Att jag inte vill ta till mig får stå för dig!
Att få veta gången på slakterier var ju precis det jag skrev att jag ville ha!
 
Sv: Slakteri..

Jag menade att det inte är själva resan, transporten jag är emot utan platsen. Men att det är värdigt eller ovärdigt är upp till var och en, eller hur?

Men det här är ju precis det jag har skrivit hela tiden, det är ju du som känner obehag och något som förmodligen skulle få din häst att slå i taket om den skulle avlivas på ett slakteri. Vi överför våra känslor på hästen, känner vi obehag så blir hästen stressad, inget konstigt med det. Varför ska det behövas till så mycket protester innen du kan skriva vad det faktiskt handlar om, hästen reagerar precis som du ber den om, inget konstigt med det om man är flockledaren. Blir du orolig, så blir din häst det osv.

Därför skiljer sig åsikterna, vissa kan åka till ett slakteri utan problem och känner sig bekväma i det. Och det ska man kunna få göra utan att få en massa konstiga påhopp på halsen,
 
Sv: Slakteri..

Jag känner att jag har mina åsikter som jag står för. Däremot tänker jag be om ursäkt om jag sårat folk i min upprördhet. Jag vill absolut inte göra varken folk eller djur illa. Så jag säger förlåt och tackar för inlägg som lugnat mig.
Lämnar den här tråden nu då jag får väldig ångest både av att uppfattas som elak och vresig.
 
Sv: Slakteri..

Du behöver inte sitta och försöka lära mig hur hästar fungerar, har haft häst i 23 år så jag vet en hel del om det...

Du vet inget om min häst, du vet heller inget om hur jag är som person och hur jag beter mig bland hästar. Jag har en häst som inte åkt mkt transport, som lätt blir nervös inför nya platser osv. Det är inte JAG som reagerar, utan min häst. Är mkt lugn och sansad som person och vet mkt väl hur samspelet mellan häst och människa fungerar.
Egentligen har det inte så mkt med just slakterier att göra, jag skulle inte ens vilja avliva min häst hos grannen, har en mkt hemmakär häst, skulle aldrig vilja stressa upp henne när hon kan få somna in hemma där hon känner sig trygg. Inget konstigt med det.
 
Sv: Slakteri..

Du behöver inte sitta och försöka lära mig hur hästar fungerar, har haft häst i 23 år så jag vet en hel del om det...
Jag har en häst som inte åkt mkt transport, som lätt blir nervös inför nya platser osv. Det är inte JAG som reagerar, utan min häst. Är mkt lugn och sansad som person och vet mkt väl hur samspelet mellan häst och människa fungerar.
Egentligen har det inte så mkt med just slakterier att göra, jag skulle inte ens vilja avliva min häst hos grannen, har en mkt hemmakär häst, skulle aldrig vilja stressa upp henne när hon kan få somna in hemma där hon känner sig trygg. Inget konstigt med det.

Jo det konstiga är att trots dina 23 års "kunskap" så verkar du vara helt främmande för att hästar måste tränas, och all träning måste upprepas för att träningen ska ge inlärning och leda till att hästen är trygg.

Jag blir förbannad på sk,,,, hästägare som lever i tron om att min häst kommer aldrig bli akut sjuk och omgående måste transporteras till en klinik. I detta läge är det absolut inte ett bra tillfälle att börja träna hästen för transportering...

Jag är ytterst förvånad över ditt resonemang och tro mig,, det du tidigare ansåg vara onödigt att träna hästen på kan i detta läge vara skillnaden på ett snabbt tillfrisknande för din häst och ett långvarigt lidande.

Man har faktiskt inte fem timmar på sig att lasta en akut sjuk häst utan snarare max 5 minuter.!!!

Detta är ett fenomen som många veterinärer på kliniker kan skriva under på då dom säger att "hade hästen bara kommit in tre timmar tidigare så hade vi kunnat rädda den"

Hästägaren i andra änden försvarar sig med att det är Veterinärerna som har fördröjt behandlingen vilket orsakat denna individs död.

Hallåååå,,,,,,,,,,,, Dags att vakna nu,, trots 23 års erfarenhet.
 
Sv: Slakteri..

Snälla, läs igenom vad du själv skriver så ser du tydligt att det framgår.
Sen kvittar det för mig hur länge man haft hästar, det är ingen måttstock för kunskap även om det är en bra grund.
 
Sv: Slakteri..

Jag kan bara tala utifrån erfarenhet ifrån de två slakterier jag jobbat på samt det tredje som jag gick min slakteripraktik (två Swedish meatslakterier och ett föredetta Swedish meat numera lokal föreningslakt) på att man där tar djuren efter vilken tid de kom in till slakteriet eftersom det inte skall stå onödigt länge i stallet. Dessa tre ställen har dessutom ett drivgångssystem där djuren placeras i ordning. Man har på dessa ställen separata svin respektive boskapslinjer, får går på egen linje eller på svinlinjen. Undantaget har när jag jobbat varit just hästar som tas antingen direkt på morgonen, strax efter lunch eller i en separat byggnad skilt från svin och boskapsslakt. Ett annat undantag är BSE prover som man gärna tog sist på dagen eftersom de kräver halvfart och dubbel lucka på linjen för att undvika kontaminering. Högmjölkande kor placerades sällan i drivgång utan i bås.

Det vanliga var att man sällan hade fullt stall på morgonen då man ogärna har djur i stallet över natten utan man väntade in slaktbilarna och styrde slakten efter när bilarna väntades in. KRAV djur togs inte före de andra men däremot kom ofta kravgrisarna i klump då man sätter djuren besättningsvis i stallet för att förhindra rangordningsstrider.
Så nej jag har inget skriftligt eller någon källhänvisning till detta, bara påståenden utifrån min erfarenhet som jag av naturliga skäl inte kan styrka på ett internetforum.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 980
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 663
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 472
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp