Bukefalos 28 år!

Slakteri..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Slakteri..

Jo, men det som DU anser är bäst för DIG och DIN häst, behöver ju som du nu skriver inte vara bäst för någon annan. Men genom att skriva att det är ovärdigt osv att göra det, även för någon annan, så skuldbelägger du gravt.

Så uppfattar jag absolut inte ordet ovärdigt utan snarare enbart ett erkännade från den som påstår detta att den egna kunskapen är begränsad i praktiken. Personen du "pekar på" har väl aldrig i tråden påstått att h*n besökt ett slakteri eller???
 
Sv: Slakteri..

ALLA. Den här tråden handlar om att jag vill veta om hästar som dött på slakteri och det har gått bra! Då jag råkade sälja min häst till folk som inte har samma värderingar som mig!
Jag vill inte veta om allas åsikter hit och dit utan BARA höra vad folk har för åsikter om slakt av häst.
Skapa egna trådar om Ni vill spåra ur.
 
Sv: Slakteri..

Problemet för många hästägare är att dom aldrig skulle klara av en nödslakt på sin egen gård. Det kan faktiskt bli blod på gräsmattan.
Förstår inte riktigt vad du menar här..varför är det ett problem? Man måste ju faktiskt inte slakta. Sen kanske man väljer att inte slakta av andra skäl än "blod på gräsmattan"?

Problemet för peachezz är att h*n själv aldrig skulle klara av att besöka ett slakteri.
Känner du mig så väl att du kan uttala dig om mig så? Jag skulle mycket väl "klara av" att besöka ett slakteri. Är inte rädd för blod eller döda djur. Har sett grisar slaktas hemma...är faktiskt uppvuxen på landet med både får och grisar som vi slaktat. Så tyvärr för dig är din "hypotes" helt fel. Återigen, min häst ska dö hemma en dagen det är dags, MIN bedömning av henne är tt hon skulle må dåligt av att åka iväg, hon trivs bäst hemma, så hur slakterier ser ut är irrelevant, då den faktorn inte spelar någon roll för mig i min värdering.

Många hästägare borde skaffa sig en avlivnings buffert på ca 7.000:- behöver den utnyttjas så är det inga plötsliga pengar som på mkt kort tid måste fram. Säljer man hästen eller den akut dör knall o fall så har man 7.000:- helt plötsligt över.
Håller med!
 
Sv: Slakteri..

du har fått många utlämnande svar från personer som har tagit bort sin/sina häst(ar) på slakteri samt hur dom resonerat och hur det fungerat.

men när du svarar så här....
Jag fördömer det hur mkt jag vill!

känns kanske inte så himla....trevligt, kanske lite mer "åsikter" än vad man behöver delge om man vill ta del av andras erfarenheter.

det finns väl aldrig 2 människor som har exakt samma värderingar, vill man ha full kontroll över sin häst så bör man inte sälja.
 
Sv: Slakteri..

Ja så svarade jag för att jag blir trött som anser att jag fördömer! Jag skapade min tråd och skrev min åsikt och bad därför om att folk som skulle berätta om motsatsen till mina upplevelser!
I denna oändliga sorg så vill jag inte läsa tre hundra inlägg om vad folk tycker är rätt och riktigt!
 
Sv: Slakteri..

Jag tror att det är så att de slakterier som avlivar hästarna utanför eller i särskild hall direkt man kommer är mest lämpligt för häst.
Då går det säkert jättebra att åka till slakteri .
Men jag tror det är en mycket stressig miljö för en häst att komma med i den vanliga slakten. Inte då för blodlukt men för höga ljud, skrän, skrik, råmande kor, lukt av andra djurslag osv. Det är INTE en lugn miljö.

Jag har själv med egna ögon, inte bara en utan flera gånger ,sett en inte alltför rolig hantering av hästar på slakteri som tagits in normalvägen ihop med massa andra djur och blivit otroligt stressade av detta och därtill inte speciellt väl hanterade då det är en mycket stressig miljö. Det är bara att hoppas att det var några undantag och att det inte går till så för ofta på fler ställen. De flesta slakterier verkar ändå ta hästar utanför.

Att påstå att alla som jobbar med att driva in djuren till slakt skulle vara oerhört djurkunniga och lämpliga till detta stämmer INTE. Tyvärr är det nästan tvärtom. Om detta vittnar många artiklar i tidningar och debattprogram på Tv senare år. Nu är det säkert inte så på alla slakterier men Jag har gjort praktik på slakterier och har flera nära bekanta som arbetat på slakteri så det är inte taget ur luften. Djurhanteringen (inte bara häst) är tyvärr inte den bästa alla gånger.....

Själv skulle jag liksom du avliva i hemmiljö. Jag skulle aldrig lämna ifrån mig en häst på ett slakteri.
 
Sv: Slakteri..

Det var tidigt så jag skulle inte tro att det var kor där. Dock togs han inomhus och när man inte är med själv vet man ju inte säkert att han togs direkt och det stressar mig.

Tack för ditt raka och ärliga svar.
 
Sv: Slakteri..

men det va ett inlägg från dig till en annan människa som nyligen tagit bort sin pålle på just slakteriet.

nog inte vad h*n ville läsa i sin oändliga sorg heller. h*n skrev ju faktiskt ett väldigt utlämnande inlägg om sitt val...

jag tror ytterst få som har gjort valet att slakta på slakteriet har lust att läsa att dom gjort något "ovärdigt" mot sin kära häst heller. lika lite som dom som valt att slakta/avliva på annat sätt vill det.

att SJÄLV ta beslutet och GENOMFÖRA det är det absolut jobbigaste man kan göra med sina hästar. om sedan omgivningen kritiserar dom val man gjort så är det ibland ännu tyngre. alla gör väl det dom känner är bäst/känns bäst.

du har själv "spårat ur" i ett antal inlägg.
 
Sv: Slakteri..

Jag har hållit mig till MIN tråd!
Har ngn just tagit bort sin häst och mår dåligt av en sån här tråd så behöver man ju inte gå in och läsa.
 
Sv: Slakteri..

Jag startade en tråd för att få ro i min själ...Jag är dessutom upprörd och ledsen...Jag tycker inte tråden håller sig till det jag startade den för.
Det ENDA jag ville med tråden var att få höra folk som sett hästar må ok på slakteri.
Jag vill inte veta vad folk tycker är ok hit och dit.
 
Sv: Slakteri..

det har du fått (svar från personer med ERFARENHET av att slakta på slakteriet) att det är inte så dramatiskt som många tror. inte värre än att ta bort hemma. fel kan det gå oavsett.

man kan må dåligt i många år efteråt tex. pga. att man SJÄLV fått ta beslutet att avliva sin speciella älskade häst och GENOMFÖRA oavsett vilken metod man valt. kanske ingen som vill veta vad du tycker är ok. hit och dit heller.

vill du inte veta hur det fungera när man tar bort på slakteri så skit i det då, för du tar ju inte det till dig ändå.

du sålde ju hästen så varför vara så upprörd. hästens ägare tog ju sitt ägaransvar och gjorde vad denne tyckte va bäst.

vill man ha full kontroll så antingen behåller man hästen, lånar ut den eller tar bort den själv. i annat fall är det bara att släppa.
 
Sv: Slakteri..

Om folk inte vill veta vad jag tycker hit och dit behöver de ju inte läsa och skriva i min tråd.
Som sagt så vill jag bara ha prat om det som min tråd skapades för. Och ja ngr bra svar har jag fått.
Men jag får väl lämna denna tråden själv i stället då.
JAG tycker inte att man tar sitt ägaransvar när man lämnar hästen på slakt utan att ngn som känner hästen går med in och ser till att det blir schysst gjort.
 
Sv: Slakteri..

Nej jag menade inte så, sorry.Jag menade mest att man kan hålla sig till ämnet.
 
Sv: Slakteri..

Såg du mitt svar?

På det slakteriet jag pratar om är det allt annat än brutalt eller dyl.
Där finns oxå ett stall som ser ut som vilket stall som helst.Välspånade ljusa och rena boxar med ordentligt med hö och rent vatten. stallet ligger i anslutning till slakteriet det är en gång med dörrar i båda ändar.Dörrarna är alltid stängda.Det luktar inget speciellt i det stallet.Om man inte visste att det var ett slakteri i andra ändan av gången skulle man inte tro det.

Jag förstår de som väljer att ta bort sina hästar hemma.Men myten om att det är kalt brutalt blodigt och otäckt på ett slakteri vill jag slå hål på.

Jag har tagit bort hästar åt andra hållt i alltså och aldrig någonsin har det gått galet. varesig på slakteri eller hemma eller på klinik.

Dessutom på ovanstående slakteri används inte ens bult utan kulvapen.
 
Sv: Slakteri..

men nu är det DU som TYCKER om ägaransvar, ingen annan.

du har fått massa svar om hur slakterislakt fungerar. ingen har fördömt hemmaslakt alls, det är bara du som har massa negativa åsikter om hur "ovärdig" slakterislakt är, det har inte heller med ursprungsfrågan att göra :grin:

jag tycker inte ett dugg synd om dig.... du gjorde valet att sälja för att du inte ville ha hästen kvar. dom som ville ha hästen tog det val som dom ansåg bäst för DERAS häst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Slakteri..

Låter väldigt fint! Tänk om alla vore så. Jag tror själv inte att slakterier behöver vara eländiga ställen men det är ju ändå ett ställe där djur tas bort och för MIG känns det olustigt att ta bort ett husdjur på samma ställe som man tar bort "matdjur"
Däremot lugnar det mig för varje person som säger sig att ha sett att hästarna inte mår dåligt.
Tack!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 140
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 384
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 026
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 526
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp