Bukefalos 28 år!

Slakteri..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Slakteri..

okunnig bullshit? alla har sin åsikt, tycker inte jag skrivit något som inte stämmer rent faktamässigt.
Sen är det ibland värderingar osv som blandas in i ens åsikter, men jag tycker varken mina eller andras åsikter krig detta är okunniga.
 
Sv: Slakteri..

den frågan har jag ställt vederbörande ett antal gånger, men svar har helt uteblivit :grin: spännande att se om det kan bli ett svar på frågan denna gången ;)
 
Sv: Slakteri..

okunnig bullshit? alla har sin åsikt, tycker inte jag skrivit något som inte stämmer rent faktamässigt.
Sen är det ibland värderingar osv som blandas in i ens åsikter, men jag tycker varken mina eller andras åsikter krig detta är okunniga.

Det är f*n klart det är okunnigt bullshit när du häver ur dig både en och tre påståenden om hur hästar utan undantag reagerar på slakterimiljö, när det finns mer än en användare i tråden som konstaterat motsatsen, och besitter förstahandskunskap i frågan.

Vad du har för kunskap i frågan är jag likt flera intresserad av att veta, men den tycks väldigt teoretisk och tämligen tagen ur luften..
 
Sv: Slakteri..

Jag är ledare över mina hästar, de är trygga med mig.

där jag är är det tryggt.

Varför tycker du jag vänder på resonemanget?
jag vet att mina hästar älskar att åka bort just för att det händer nåt annat, nåt spännande och alltid nåt roligt!

Vad är det för fel med att låta hästen tro att de ska få göra nåt skitkul = de dör defenetivt lyckliga.

jag förstår inte ditt resonemang, du vill att hästen ska ha ett väridigt slut, men kan inte acceptera att olika hästar gillar olika saker!

Jag tänker på min häst och om jag måste ta bort nån av dem så kommer det vara ordnat så att de är så lyckliga som det bara är möjligt!
 
Sv: Slakteri..

*KL*

Kom förresten på att mitt förra sto, hon hade varit absolut lugnast och coolast om hon tagits bort på slakteri. Nu slutade hon sina dagar på klinik, och hon hade karens så det sjöng om det och slakteri var inte ett alternativ.

Men hon hade svår separationsångest från andra hästar, och ett överdrivet behov av att hålla koll på alla hästar i närheten. Även om det hade blivit mycket bättre var det fortfarande ett problem. Däremot var hon TVÄRLUGN om hon kom till främmande plats UTAN andra hästar, eller om hon försvann tillräckligt långt från polarna.

Att ta bort henne hemma, om det så bara var direkt utanför hagen, hade lett till en upprörd häst som ville ha koll på var kompisarna var, och som hade reagerat bara kompisarna gick tre steg bortåt, alt var kvar inne i stallet och hon på stallplanen.

Att ta bort henne på klinik gav ungefär samma reaktion. Hon ville ha koll på de andra hästarna på kliniken och blev orolig när hästar lämnade kliniken. Och man kan inte gärna stänga ner en hel klinik för att nu ska Alex häst avlivas.

Hon var däremot cool på nya platser, upprördes inte av det. Om hon t ex kom till en helt ny, främmande plats, där det inte fanns andra hästar, var hon som en filbunke. Så slakteri, under förutsättning att det inte var andra hästar där, hade gett en helt lugn häst utan minsta oro. Andrahandsalternativet, som praktiskt är lite knivigt, hade varit att hitta någon som inte hade hästar, och kunde tänka sig att låna ut sin gårdsplan, traila henne dit och boka tid med lantbrukstjänst där som hade bultat och lastat där.

Mina andra, så av alla som avlivats genom åren så två togs hemma och begravdes hemma. En slutade sina dagar på slakteri, helt lugn och trygg. Två har bultats hemma på gårdsplanen, lugna och trygga, och åkt på destruktion. Och två har slutat sina dagar på klinik, nämnda dam, och stoet innan det. Stoet innan det ÄLSKADE knasigt nog kliniken. Kul kul att komma ut och hon kände kliniken väl. Hon brukade hälsningsmullra åt min veterinär. Hon var helt cool och lugn hon med.

Samtliga utom donnan som nämns i början hade dock varit lika lugna och coola på slakteri som på klinik som hemma på stallplanen. Valacken som bultades hemma hade nog kanske varit snäppet mer cool på klinik, han reagerade på kadaverbilen. Inte negativt, mer 'oj vilken stor rolig bil, vad är det för något, spännande?'.

Normala, välfungerande hästar som är trygga i sig själv har inga problem med att åka och komma på nytt ställe. Inte ens tvååringen här berörs negativt av att åka iväg och hamna på helt nytt ställe, tvärtom, det är bara lattjo lajbans i hans värld. Och han skulle tycka det var lattjo lajbans att åka nånstans och en snäll gubbe kom och kliade honom i pannan och gav honom lite godis och sen blev det svart.
 
Sv: Slakteri..

Nog sjutton har det med saken att göra, när du tycker att det är ovärdigt att hästarna ska åka iväg, och att de har det bättre på hemmaplan.

Jag menade att det inte är själva resan, transporten jag är emot utan platsen. Men att det är värdigt eller ovärdigt är upp till var och en, eller hur?

Flera användare har påtalat att deras hästar tycker det är roligt och positivt att åka bort, och INTE reagerar negativt på att inte vara på hemmaplan.

Ja. Jag har aldrig sagt att alla hästar ogillar att åka transport/vara borta, och hur hästen en dag ska dö är upp till var och en. Tycker diskussionen har en lite konstig vridning, man får inte tycka att det är ovärdigt för hästen att dö på ett slakteri:confused: Det är min åsikt, baserad utifrån hur mina hästar är, mina erfarenheter och mina värderingar.

Så varför skulle det vara värre/ovärdigare för dessa hästar att åka på en 'kul utflykt', som slutar med att de dör, än att hemma knalla ut på stallplanen och käka lite godis, som slutar med att de dör? De fattar lika lite i båda fallen, och är lika glada och positiva (i mina hästars fall är de mer glada och positiva borta, det är lattjo lajbans att komma 'ut' någonstans)

Alla hästar är olika, precis som alla människor är olika. Känns som det inte finns något svar på den frågan? Om dina hästar trivas bättre borta så är det din bedömning, jag gör inte samma bedömning gällande mina hästar.
 
Sv: Slakteri..

Jag menade att det inte är själva resan, transporten jag är emot utan platsen. Men att det är värdigt eller ovärdigt är upp till var och en, eller hur?

Ja, men du anser det är ovärdigt, och uttrycker inte 'Min åsikt är att det är ovärdigt, men jag har respekt och förståelse för att andra tycker annorlunda', utan du försöker göra en sanning av det genom att säga att 'Det är ovärdigt.'

Ser du skillnaden?
 
Sv: Slakteri..

Jag förstår vad du menar, men samtidigt beror det på hur läsaren tolkar det.
Om du säger att "det är värdigt" så är det ju likväl din åsikt, precis som om du säger "jag tycker att det är värdigt". Sen känns det ganska självklart att alla här uttrycker sina åsikter, då det knappast finns teoretiska fakta gällande vad som är värdigt och inte, det handlar om värderingar...

Om någon skriver att det är fel att använda spruta som avlivningsmetod t.ex, så tar jag det som den personens åsikt, det är ingen lag..
 
Sv: Slakteri..

Men det där stämmer ju inte...jag har skrivit flera gånger att JAG tycker att det är ovärdigt. Och jag har aldrig sagt något om att alla hästar skulle bli rädda på slakteriet...vad jag däremot har sagt flera gånger, är att jag anser att de flesta hästar trivs bäst hemma, och att det därför är bäst, enligt mig, att de får dö där. varför chansa när det gäller hästens sista stund? det är MIN åsikt.

Och eftersom du tar upp dina hästar som exempel, kan jag ju kontra med att min häst är mkt känslig för förändringar överlag, jag har inte åkt så mycket med henne då jag inte tävlar, bara åkt med henne några gånger på de 12 åre jag ägt henne. Hon är lugn, men blir stressad/nervös av nya miljöer, nya hästar osv.
Så jag skulle inte tycka det var rätt att åka med henne till ett slakteri eller någon annan stans när hon ska dö.
Enligt mig är det det bästa alternativet, baserat på mina erfarenheter av MIN häst.

Känns som jag varit löjligt övertydlig nu...
 
Sv: Slakteri..

Jo, men det som DU anser är bäst för DIG och DIN häst, behöver ju som du nu skriver inte vara bäst för någon annan. Men genom att skriva att det är ovärdigt osv att göra det, även för någon annan, så skuldbelägger du gravt.
 
Sv: Slakteri..

Jag har aldrig sagt att mina åsikter är fakta...så jag vet inte vad jag ska svara på det faktiskt.
Hur ofta är någons åsikter fakta?

Frågor som "men hur kan det vara ovärdigt" osv osv.

Är inte lätta att besvara, hur vi värderar något beror ju på så många olika faktorer.
 
Sv: Slakteri..

övertydlig måste man vara när man pratar genom text ;)


jo hästar som din är det ju ganska naturligt, ellerhur?

men tex de flesta tävlingshästar tycker ju det är kul att tävla (hoppas jag iaf :devil:) så för dem är nog det det bästa...

skogsmullar/hemmahästar (kärt barn har många namn :love: ) tycker nog över lag att det är bättre att vara hemma!

Och detta är ju ganska naturligt och självklart, även det inte stämmer in på alla hästar... en du fattar?
 
Sv: Slakteri..

Finns dem som säger att det är fel att avliva med spruta osv, jag tar inte åt mig av det.

Tror de flesta kan acceptera att någon tycker på att visst sätt utan att känna skuld eller ta åt sig. Kärnan i en diskussion är ju ofta de olika åsikterna, just här känns det dock som att det mest är ordet "ovärdigt" som diskuteras...

Finns säkerligen dem som tycker det är fel eller ovärdigt att avliva hemma, men det är inget jag skulle må dåligt av.
 
Sv: Slakteri..

Ja, självklart. Men jag har försökt vara tydlig, dock vet jag att det kan vara svårt på internet ibland...
har skrivit flertalet gånger att jag menar att de flesta hästar trivs bäst hemma, undantag finns alltid...

Det är ju lite så att folk gärna läser det dem vill också, och jag är ganska rakt på sak med mina åsikter..en mix som inte alltid går så bra.

Innerst inne hoppas man ju att alla gör allt vad dem kan för sina hästar, det är ju man själv som gör valet hur sin häst ska dö och har ansvaret för allt vad det innebär.
 
Sv: Slakteri..

Tror de flesta kan acceptera att någon tycker på att visst sätt utan att känna skuld eller ta åt sig. Kärnan i en diskussion är ju ofta de olika åsikterna, just här känns det dock som att det mest är ordet "ovärdigt" som diskuteras...

Jag har inga problem med att acceptera olika åsikter, däremot har jag mycket svårt att acceptera när någon fördömmer min åsikt eller framställer min åsikt som fel och för djuren plågsam. Det är inte ett sätt att föra en diskussion. I en diskussion respekterar man att alla har olika åsikt utan att fördömma eller hävda vad som är rätt eller fel (förutsatt att det är lagligt finns det inget rätt eller fel).
 
Sv: Slakteri..

*KL*

Nu får ni sluta med detta tjafs!! PMS prestige från flera händer och ingen tänker ge sig.

Problemet för många hästägare är att dom aldrig skulle klara av en nödslakt på sin egen gård. Det kan faktiskt bli blod på gräsmattan.

Problemet för peachezz är att h*n själv aldrig skulle klara av att besöka ett slakteri.

Problemet för många hästägare är att dom aldrig skulle klara av att själva betala hela kostnaden för en avlivning.

Problemet för hästen är om hästägaren väljer fel beslut ang. avlivningen.

Personligen föredrar jag avlivning i hästens hemma miljö bultning och avblodning (vilket är ett krav vid bultning) och sedan transport för destruktion eller om den nu inte är "preparerad" med livs tids karens preparat och om det då är möjligt. Transport till slakteri för styckning.

Krävs det levande transport till slakteri för att köttet ska kunna användas som livsmedel så väljer jag slakteriet i Värmland, transporterar själv dit hästen och kräver att få vara med tills den är död. Märker jag att just denna individ "ballar ur" så har jag alltid möjligheten att avbryta avlivningen, köra hem den igen och ta ut nödslakt till hästens hemma miljö.

Många hästägare borde skaffa sig en avlivnings buffert på ca 7.000:- behöver den utnyttjas så är det inga plötsliga pengar som på mkt kort tid måste fram. Säljer man hästen eller den akut dör knall o fall så har man 7.000:- helt plötsligt över.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 140
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 385
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 045
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 527
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp