SM 21-22 oktober på Axvalla!!!

Sv: SM 21-22 oktober på Axvalla!!!

Jaså, blir dom inte disscud?? Why am I not surprised, som tävling likna det mer klubb tränings nivo, SM? är det den bäste som finns då ligger Western Sweden risig till.

Rolig att träffa gammle bekant.

Är ju väldigt trist! Nog borde väl någon av domarna se det???:confused: Så ska det ju verkligen inte vara, och definitivt inte i ett mästerskap! Var det inte dessutom AQHA-domare???
 
Sv: SM 21-22 oktober på Axvalla!!!

Måste säg att jag är lite besviken.
Inte en enda skylt om var man skulle ta vägen, kändes som man kom in och störde på någon privat tillställning.
Till och med min helt rid- och hästokunniga sambo reagerade på dålig form på hästarna, sambon min frågade om jag var helt säker på att det var ett nationellt mästerskap och inte en träning :crazy:
 
Sv: SM 21-22 oktober på Axvalla!!!

kändes som man kom in och störde på någon privat tillställning.
Strängt taget var det ju i praktiken en i det närmaste privat tillställning, i meningen att det knappt var någon publik som inte var familj eller nära vän till någon deltagare. Jag+fru var bland ett fåtal, åtminstone som vi kunde se, som såg både lördagens och söndagens tävlingar som helt "utomstående" publik.
Själva arrangemanget tyckte vi faktiskt var rätt bra genomfört, åtminstone ur publik synvinkel, men visst var det stort spann på deltagarnivån.
 
Sv: SM 21-22 oktober på Axvalla!!!

Du!! jag är inte säker men var det inte Margerita Becklund där utta??

Jag kom in pricis after team sorting, kompis träff jag vid dörren och fråga om det var ett Klubb Träning?, "nej...det är SM"-----"man you could have fool´d me"

I Open Reining var det fler regal brått, för låg förm, misser i program, 2-hand fättning på stång, (från en av swedens nr. 1 träner).
Igen regal brått men en hel del Elit Rytter som vet inte hur man sadla en häst :grin: "FLANK CINCH--IT´THERE FOR A REASON!!"

Det som var rollig var dom ung snygginger som rid valdiga finn mönster :banana: (vill se dom i en liten minda sadel)

Hann med Pole Bendning, småttinger rollig som f-n :bump:
ett givit för dom vuxen, Brigitta nr.1 som vanligt.

Mellan klasser hann jag smigga över till hovslager skolan där elev hål på att göra sitt Gesal Prov, impressiv att se den nya skoning teknik, BRÄN SUNDER HOVEN :devil:

Jag för säjer det var ett glädjans dag att täffa folk och komma hem med 2-flask Neatsfoot Oil.
 
Sv: SM 21-22 oktober på Axvalla!!!

Jag blev också lite besviken.
Visst att westernridningen ännu inte är lika stor som tex hoppning och dressyr men för att det ska bli större måste marknadsföringen inför ett SM vara mycket större. Hade ingen aning om var man skulle när man kom in på Axevalla och stallbacken och hittade dåligt med information på nätet (WRAS och Westernsverige) inför tävlingen. Jag tror vi har en hel del att lära oss av de andra ridsportgrenarna och Svenska Ridsportförbundet.

Jag tycker också att kvaliteten var sådär. Trodde ekipagen skulle vara mycket duktigare.



Edit; Jag vill också tillägga att jag vet att alla inblandade jobbat hårt och är uppriktigt tacksam över alla eldsjälar!
 
Senast ändrad:
Sv: SM 21-22 oktober på Axvalla!!!

*kl*

Håller med om att det var lite oorganiserat, men det värsta är ju ändå när det blir fel i resultaten. I Versatile Horse där speakern hörde fel och ropade upp hon som kom tvåa som den som vann, själv blev jag felräknad på i två klasser där jag skulle blivit placerad men hamnade utanför, i en klass var det felräknat på 10 poäng :( I WA räknades det också fel på poäng osv osv. Sekretariatet gjorde verkligen ett jättejobb under helgen, men sådana fel får ju inte inträffa

Av mina kompisar som kom och skulle komma fick jag också höra att dom hade väldigt svårt att veta vars man kunde parkera och vars man egentligen skulle gå in som publik.

Men det är ju bra att sånt kommer fram så det går att förbättra tills nästa år!
 
Sv: SM 21-22 oktober på Axvalla!!!

Av mina kompisar som kom och skulle komma fick jag också höra att dom hade väldigt svårt att veta vars man kunde parkera och vars man egentligen skulle gå in som publik.
Jag håller med om att det absolut skulle kunna ha varit utförligare skyltat... men samtidigt, hur svårt kan det vara? Det finns 1 ridhus vid travbanan, och omedelbart utanför det finns 1 stor parkeringsyta, varken ridhuset eller parkeringen går egentligen att missa. Ridhuset har stora och små dörrar, och de små var ämnade för publik. Är man osäker så är det ju bara att fråga någon, jag tycker inte att just den biten var en big deal. Betydligt viktigare isf att sekretariat och resultathantering funkar 100%, IMHO.
 
Sv: SM 21-22 oktober på Axvalla!!!

Som funktionär och medresande till tävlande kan jag hålla med i en del kritik.

Det var dåligt skyltat, inte bara för publik, utan även för de tävlande. Att det förekom en del dåliga/feldömda ritter kan dock bara läggas på domarna.

Till ett litet försvar kan jag bara säga att det vart ett ganska snabbt bestämt SM, för att överhuvudtaget få ett SM alls då Bökeberg drog sig ur i sista stund.

Detta SM var ju (som jag fatta det!) ett samarrangemang i Westernsverige, men trots det fanns endast WRAS-funktionärer på plats (med undantag av TL, som är väldigt kompetent!) så var de andra organisationerna var, har jag ingen aning om

Till nästa år kommer förhoppningsvis arrangörerna at ha längre tid på sig, vilket säkert kommer att göra det hela bättre!

När WRAS skötte HELA arrangemanget fanns ju även krav på prestation för att kvala till SM, vilket nu har försvunnit, vilket jag personligen tycker är beklagligt, men det är enbart min åsikt, liksom resten av inlägget...
 
Sv: SM 21-22 oktober på Axvalla!!!

Jag har full förstående för att det kan ha varit svårt och tufft att planera ett SM med så kort varsel. Jag är glad att det blev av överhuvudtaget!

Jag kan dock tycka att lite mer marknadsföring inte borde tagit så mycket tid. Min syn på tävlingar är inte bara att det är kul att tävla, jag vill även sprida kunskapen om westernridning och få fler intresserade. Utan marknadsföring (både innan och under en tävling) försvinner det syftet.

Trist att övriga organisationer inte var engagerade och man kan undrar varför?


För att det verkligen ska kännas som SM borde kraven gällande prestationen vara höga, det ska ju ändå vara de bästa i Sverige som tävlar.
 
Sv: SM 21-22 oktober på Axvalla!!!

Jag vill även tillägga att ni inte var så många funktionärer. Det tar tid att sköta allt om man är några händer för få.




Några tankar:
- Det är inte bara reklamen som varit fattig. Även informationen kring arrangemangets organisation, t ex behov av funktionärer, har varit liten. Jag har i a f inte sett nåt sånt.
- Även om det för en själv kan verka som "självklart" var ingången till ett ridhus är, så känns det mer välkomnande när man kommer som ny och osäker om det finns en tydlig anvisning om vart man ska, hur onödig den än känns.
- Framridningen var minimal. Kan man ha stora tävlingar på Axevalla om framridningsmöjligheten blir så liten? (Jag gillar Axevalla, men man måste ju kunna rida fram...)
- Behövs det 2 dömande domare på tävlingsbanan hela tiden, i varje klass, även under kvalklasserna?
 
Sv: SM 21-22 oktober på Axvalla!!!

Jag hade gärna ställt upp som funktionär, hjälpreda, allt-i-allo om någon hade sagt att det fanns ett behov. Men vem kontaktar man? På WRAS hemsida står inte mycket.

Westernsverige är litet, men det är inte alltid så lätt att komma in heller. Många gånger har jag känt mig som en "inkräktare" mer eller mindre, för någon som mig som inte är så vansinnigt social är det svårt att få kontakt med folk och komma in i verksamheten.
 
Sv: SM 21-22 oktober på Axvalla!!!

Jag hade antagligen också jobbat som funktionär, om det hade kommit en fråga, uppmaning, notis eller nåt sånt. Nu valde jag att bara vara publik/hålla-i-häst-nisse och fick reda på först på söndagen att de inte var så många...
 
Sv: SM 21-22 oktober på Axvalla!!!

Där har vi en grej till som kan förbättras :idea:

Ska jag vara lite positiv med kanske.
Jag tyckte man hade väldigt bra överblick från läktaren. Trevlig anläggning, potential! Och massa massa snygga hästar :d
 
Sv: SM 21-22 oktober på Axvalla!!!

Jag hade gärna ställt upp som funktionär, hjälpreda, allt-i-allo om någon hade sagt att det fanns ett behov. Men vem kontaktar man? På WRAS hemsida står inte mycket.

Westernsverige är litet, men det är inte alltid så lätt att komma in heller. Många gånger har jag känt mig som en "inkräktare" mer eller mindre, för någon som mig som inte är så vansinnigt social är det svårt att få kontakt med folk och komma in i verksamheten.

Du behöva inte känna dig ensom, det har blivit ett valdig konstig mentaletit dom sista åren där folk som har kännt varandra i åratal hälsa inte en på varandra längre.
Mycket inbördes brok.
 
Sv: SM 21-22 oktober på Axvalla!!!

Det var dåligt skyltat, inte bara för publik, utan även för de tävlande. Att det förekom en del dåliga/feldömda ritter kan dock bara läggas på domarna.


Bedömningen av domarna säger jag inget om, alla domare premierar ju olika, utan det är ju sammanställningen av poängen som inte blivit rätt. Vem är det som gör det?
Skulle kanske vara ide att ha en korrläsare som byts av då jag kan förstå att man blir trött i huvudet efter ett X antal ritter :idea:


När WRAS skötte HELA arrangemanget fanns ju även krav på prestation för att kvala till SM, vilket nu har försvunnit, vilket jag personligen tycker är beklagligt, men det är enbart min åsikt, liksom resten av inlägget...

Håller med dig på den här punkten. Som ex norrlänning (ca 8 mil norr om polcirkeln) förstår jag att många tycker det är långt och dyrt att åka för att ev kvala. Då är det bättre att kvala under året så man är garanterad en plats i finalen
 
Sv: SM 21-22 oktober på Axvalla!!!

Svarar fler...

Ja nog borde det kunna gå att få till fler funktionärer...Det är ju en rolig och lärorik uppgift!!!

Varför det är två domare vet jag inte, men antar att det har med AQHA att göra , men som sagt, har ingen aning.

Hoppas att det nästa år finns någn arrangör som bestämmer sig i GOD tid och som även kan planera gott för ett SM, samt att Westernsverige kan sätta upp bra ramar!:idea:

Är dock full av framtidstro:D
 
Sv: SM 21-22 oktober på Axvalla!!!

Jo, fast du får ju ändå inga poäng om det är en allbreeds-klass...?
Jag bara tänker effektivisering. Om man kan ha igång 2 olika kval samtidigt, så behöver ju inte dagarna bli lika långa som de blev nu. Bara en tanke.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
473
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 555
Senast: Shixle
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 639
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
858

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp