Bukefalos 28 år!

Smarta tips för stallet?!

Sv: Smarta tips för stallet?!

*KL*
Nu har vi äntligen hittat en variant av små foderhäckar som fungerar.
Man behöver gamla bildäck med fälgen kvar, och stora plastbyttor. I vårt fall blev det plastfat som det varit falu rödfärg i, avsågade så de blev hälften så höga. Sambon borrade några hål i botten så att regnvatten kan rinna ut och fäste sedan byttorna med ett par genomgående bultar i fälgen. Kanten på byttorna filade jag lite så dom inte var vassa.
Dessa går inte att gnaga sönder. Går inte att välta. Regnvatten rinner ut. Och det finns ingenting dom kan skada sig på.:bump:
Varför har vi inte tänkt på detta förut?:D
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Jag vet inte hur ni gör, men jag har aldrig haft smutsigt bakom tränsen. Hur blir det det?:confused:
de flesta av mina träns färgar av sig litegrann när man gör rent dem, de blir även lite klibbiga när man smort in dem med läderbalsam (även fast man gnuggar bort överflödigt balsam efter en stund) sedan är jag faktiskt inte den som gör en 100% rengöring av tränset varje gång jag använt det, det torkar ut lädret..
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

FIFFIGT!! med tunnorna!!
Jag har varit inne på lite samma sak fastän ta ett badkar utan propp och ev borra några fler hål i och sen hiva ner höt eller silaget där i de hagar där man har få hästar!!
Jag menar det funkar ju med badkar i ram till vatten så varför inte till grovfoder?!!
Man kan ju göra ramen med snedkapade hörn så blir det ju inga "spetsiga" hörn heller...
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

där kom jag på en till idé. ett gammalt badkar i hörummet gör att man lätt öppnar balar utan att spilla bort för mycket ner på golvet :idea:

och köper man hem mycket havre på en gång i pappsäckar så kan man hälla över havren i gamla tvättmedelshinkar (dom e ju ganska stora)..

Har man trångt om plats i foderrummet för kraftfoder så bygger man en stabil låst låda på loftet med ett rör ner till foderkammaren och en skjutventil som man öppnar och släpper ner några kilo åt gången i en hink i foderkammaren..

har man vattenhinkar i boxarna så kan det vara en god idé att ha en slangvinda inomhus så man slipper släpa runt hinkar med vatten.. och om man har råd kan man även köpa en enkel pump med siugslang som man sätter igång och sen går runt med slangen och suger bort det gamla vattnet ur hinkarna.. har man båda slangarna med sig samtidigt är det lätt att göra rent hinkarna på samma gång :)

fodernersläpp från loftet.. 5 cm rör rakt ner i krubban för allt torrt foder (betforen kan man ge vanliga vägen i stallgången) uppe på loftet har man små trattar på rören så det är lätt att hälla ner givorna.. hö går ochså fint att fodra uppifrån sålänge höet inte dammar för mycket och man har hosthästar..

torkskåp är härligt att ha.. samt tvättmaskin om man kommer över någon billigt.. och en rejäl torkställning utanför stallet, det ser så slarvigt ut med grejer hängandes på staketen :(
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

och köper man hem mycket havre på en gång i pappsäckar så kan man hälla över havren i gamla tvättmedelshinkar (dom e ju ganska stora)..
:(

Vi har köpt en gammal glassbox från typ ICA sån där med skjutluckor på!! Rymmer gissningsvis 500-600 liter och är helt tät så råttorna tar sig inte in!! Kylagregatet är trasigt men det spelar ju ingen roll för jag vill ju inte ha fryst havre men därav priset 100:-
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Vilken smart idé. En sådan frysbox borde ju även vara lätt att hålla ren invändigt + att man ser fodret genom locket.
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Precis + att eftersom det oftast (på min iaf) är 2 skjutlock där det ena går in under det andra kan man använda det övre som avställningsyta...
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

så här ser mitt stall ut litet men vaddå ja har ett stall som ni ser har ja krokar under överskåpen för att kunna hänga upp träns osv för rengjöring annars hänger jag hö påsarna där. foder har i i gammla kyl skåp i garaget i dagens lägae har ja fullt med lådor isv på kanin buren sen har ja ju uppbindnings linor i kedja med slang runt sätter i hop de på kvällen å kan torka täckena på det smart sm den haha sen har ju hörn boxen en hörn dörr sparar plats samt att dörren till stora är en sk i hop fäll bar dörr spaar å utrymme
http://i50.photobucket.com/albums/f322/ladyfoxglove/Bilder037.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f322/ladyfoxglove/Bilder036.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f322/ladyfoxglove/Bilder035.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f322/ladyfoxglove/Bilder034-1.jpg

dock är lister osv inte klara tar lng tid att få pappa att göra de sista men så länge hästarna kna vara inne så e det ju lugnt
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

oj va svårt det var att läsa det du skrev, kan du snälla skriva upp varje idé i varsit stycke?
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Vi har köpt en gammal glassbox från typ ICA sån där med skjutluckor på!! Rymmer gissningsvis 500-600 liter och är helt tät så råttorna tar sig inte in!! Kylagregatet är trasigt men det spelar ju ingen roll för jag vill ju inte ha fryst havre men därav priset 100:-
bra idé! :idea: man kan säkert ringa den lokala distributörenav gb/triums/sia-glass och höra om de har nån trasig frys till salu.. eller så kollar man på återvinningsstationen..
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Puttar upp tråden lite, då jag behöver några täckestips. (orkar inte läsa heela tråden)
Mina krakar skall gå på lösdrift i vinter och jag har ingen möjlighet till sadelkammare. Så nu ska jag ha två frysboxar som pappa och farbror hittat på tippen, så att fukten skall stanna ute så gott som möjligt. Svårt att förklara, men vi ska sätta pinnar i som man kan hänga sadlarna på, och tränsen får lösa sig sen. Frågan är helt enkelt hur ska jag försvara täckerna som inte används, bäst? samt vart ska jag göra av de täcken som kommer användas.

Alltså hästarna har ju ett gäng med täcken, min herre kommer äga ett regntäcke som skall användas när han rider:P och ett fleecetäcke. Tanken är att det är vad som skall användas till de andra två också. Men de har båda vinterätcken och grejer, vart fasen ska jag göra av de?

En tanke är ju att slänga dessa täcken i botten på frysboxen och ordna ikeapåsar att hänga upp de andra som används.
Hur hade ni gjort? :S
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

På tal om höhäckar i hagen så såg jag något i våras där hagarna var rätt bra leriga på ett ställe. De använde pallar med med 2-3pallkragar och lade hö i. Rätt så fiffigt...
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

ja utan värme i frysboxarna blir det lika rått och kallt inne i dom som utanför.. för att det ska kunna hålla måste allt som stippas in i frysboxen vara torrt.. så du kan inte hänga in lätt fuktat täcke och sadel och tro att det ska torka tyvärr..

jag skulle hellre tipsa om att ni köper en lekstuga (begaganad kanske?) och ställer in en kupevärmare.. trångt att komma in men å andra sidan så garanteras det att ni inte får mögel på grejerna..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Smarta tips för stallet?!

Fast det är inte sant!! jag har nämligen haft två gamla KYLSKÅP utan strömfunktion som jag har täcken/vojlockar på hyllorna och läderplock och bett i "grönsakslådorna samt salvor benlindor o dyl i dörrfacken... Har haft så i ett par år innan vi bygde uppvärmd sadelkammare och det funkade utmärkt inte rått och inte fuktigt det blir ju tätt där inne!!
(Kallt/varmt blir det ju efter utetemperatur men inte fuktigt)
Fast det förutsätter ju att grejorna är torra när man stoppar in dom!!
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Fast det är inte sant!! jag har nämligen haft två gamla KYLSKÅP utan strömfunktion som jag har täcken/vojlockar på hyllorna och läderplock och bett i "grönsakslådorna samt salvor benlindor o dyl i dörrfacken... Har haft så i ett par år innan vi bygde uppvärmd sadelkammare och det funkade utmärkt inte rått och inte fuktigt det blir ju tätt där inne!!
(Kallt/varmt blir det ju efter utetemperatur men inte fuktigt)
Fast det förutsätter ju att grejorna är torra när man stoppar in dom!!
jag skrev exakt det så klaga inte

"för att det ska kunna hålla måste allt som stippas in i frysboxen vara torrt.. så du kan inte hänga in lätt fuktat täcke och sadel och tro att det ska torka tyvärr.."
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
981
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
794
Senast: valy
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 894
Senast: Linda_A
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 529
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp