Bukefalos 28 år!

Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Vi var 8 ekipage som red en tvåtimmarstur. Jag red 20-åriga Thór från Lyraninge (f d tävlingshäst och klass 1 hingst) och vi låg i täten större delen av turen, tillsammans med den andra 20-åringen. Det är så kul att rida en häst med tölt i alla tempon och kraftfull trav och galopp. :love:
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Wow va häftigt!

Var också på turridning där de hade med en fin gammal tävlingshäst som min kompis fick rida. Måste erkänna att jag var liiiite avundsjuk eftersom jag (som var mest ridvan och dessutom hade ridit islänning ett år) fick en häst som skulle sättas igång och inte var riktigt perfekt i gångarterna (läs grisepassare) :angel:
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Vi ska på långritt ungefär 20 stycken den 1 maj! Det ska bli så spännande!
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Åh, vad roligt!! Vad kul att få ihop så många, vi har lyckats några gånger att dra ihop ett gäng på ca 10, som mest 16. Men i år har det varit svårt att hitta datum som passar, men våren är lång så det finns väl hopp än. :D



KL
HJÄLP!! Vad har hänt med mig???:eek: Jag sitter (och jag skojar inte) och skriver upp tävlingsdatum i min almenacka om ifall att jag skulle få för mig att anmäla mig till någon. :o
Är ganska sugen på att vara med i en firmakeppni, men det är redan om en månad, så det känns lite tight. Annars skulle jag kunna tänka mig att vara med i någon enkel klass till hösten, för då tror jag att vi orkar hänga med några varv på banan i alla fall. :p Sen hur det går är skitsamma, men det skulle vara kul att prova.

Jag som hatar allt vad tävling heter, vem är det som har hjärntvättat mig?! :eek:
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Klart du ska vara med på Firmakeppnin ;) sånt är kul!
Bra miljöträning ;)

Vi får väl se. Miljöträning är hela grejen för min del. På en firmakeppni kan jag ju dessutom trava runt om jag vill det, så det känns som en väldigt avslappnad och mjuk start där hon får vänja sig vid att springa runt med massa andra hästar omkring sig. Vi rider ju ofta med sällskap hemma, men dett blir ju lite annorlunda, jag tror det hade varit nyttigt för henne. Dessutom är det så nära och bra också, så det blir lite lagom avanserat att åka iväg med transport och vara i en tävlingsmiljö.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Avskyr också tanken av tävlingar då jag blir så jäkla nervös och mår dåligt, men är bra mallig efteråt :p

Anmääääl :bump:
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Vi får väl se. Miljöträning är hela grejen för min del. På en firmakeppni kan jag ju dessutom trava runt om jag vill det, så det känns som en väldigt avslappnad och mjuk start där hon får vänja sig vid att springa runt med massa andra hästar omkring sig. Vi rider ju ofta med sällskap hemma, men dett blir ju lite annorlunda, jag tror det hade varit nyttigt för henne. Dessutom är det så nära och bra också, så det blir lite lagom avanserat att åka iväg med transport och vara i en tävlingsmiljö.

Like!!

****
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Vad skoj! Klart du ska anmäla dig :)
Jag måste medge att jag också blir lite sugen av att kika i tävlingstråden och läsa om andras tävlingstillfällen, men jag får nog vänta tills Rósa fått sitt föl och det är avvant, så kanske nästa år. Fast det gör mig inget att vänta lite, jag behöver förbereda mig mycket mentalt, jag blir ju alldeles kallsvettig av att bara fundera över att vara med på en skojtävling :p
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Vad skoj! Klart du ska anmäla dig :)
Jag måste medge att jag också blir lite sugen av att kika i tävlingstråden och läsa om andras tävlingstillfällen, men jag får nog vänta tills Rósa fått sitt föl och det är avvant, så kanske nästa år. Fast det gör mig inget att vänta lite, jag behöver förbereda mig mycket mentalt, jag blir ju alldeles kallsvettig av att bara fundera över att vara med på en skojtävling :p

Herregud, jag skulle också behöva förbereda mig mentalt. :angel: Ena sekunden tänker jag "hjälp, detta fixar vi aldrig, kommer göra bort oss totalt" och andra sekunden tänker jag "äsch, bättre att göra bort sig nu när vi är på miniminivå, för det kommer kännas värre sen när man vet att man egentligen kan" :angel:

Jag var på min första islandstävling förra helgen i Helsingborg och satt på läktaren och var skitnervös när de skulle köra passlöp tex. Tänk då hur det ska gå när man är där nere bland de fina hästarna och ryttarna som kan. :eek::o

Men fördelen är att jag inte direkt är någon tävlingsmänniska, så jag är redan inställd på att jag skiter i hur hon går.


Får man avbryta mitt i och gå ut eller ställa sig i ett hörn om det går för jäkla dåligt? :angel:
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

kl

Jag vill ha eran expertis och höra vad ni tror om färgen på min Teitur som föddes fux och har blivit vitare för varje år. Han blir 3 år i Juni. Han är skimmel enligt passet och har svarta ben och hovar. Jag undrar hur lång tid ni tror att det tar innan han blir helt ljus? Är så dålig på färger då jag har haft fuxar och bruna hästar innan.Någon som har ngn ide?

Teitur1.jpg
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Åh, vad roligt!! Vad kul att få ihop så många, vi har lyckats några gånger att dra ihop ett gäng på ca 10, som mest 16. Men i år har det varit svårt att hitta datum som passar, men våren är lång så det finns väl hopp än. :D

Ja! Det är jättekul! Och ett ekipage kommer med vagn tom :D
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

KL

Har provat ut och köpt en ny sadel idag! :banana:
Är en jag känner som hade den och snäll som hon är får jag ha den på avbetalning så jag hinner sälja min gamla. Men har redan fått hem den och den är sååå skön! Verkade passa herrn bra med vad vi kunde se och känna, han gick otroligt bra med den iaf. Kändes mycket rörligare och mjukare, kunde inte ens sitta ner i traven som jag brukar för det studsade så :p
Han verkade himla nöjd med så det känns super!

525600_420285807985504_100000122664714_1801046_1529579770_n.jpg


En Stübben Tristan, islandsmodellen :love:
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

kl

Jag vill ha eran expertis och höra vad ni tror om färgen på min Teitur som föddes fux och har blivit vitare för varje år. Han blir 3 år i Juni. Han är skimmel enligt passet och har svarta ben och hovar. Jag undrar hur lång tid ni tror att det tar innan han blir helt ljus? Är så dålig på färger då jag har haft fuxar och bruna hästar innan.Någon som har ngn ide?

Teitur1.jpg

De flesta skimlar är så gott som helt vita runt 10 års ålder, men vissa kan vara lite grå längre än så. Tittar man på föräldern/föräldrarna som hästen har fått anlaget av så får man kanske en anvisning om hur snabbt den/de skimlade och har något att gå efter. Men det är individuellt.

Hovarna kommer inte att ändra färg. Det som bleks sist är ben och tagel! :)
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Fina bilder:)
kul att det gick så bra.
Hur hög är han då? :) du var inte så lång va?

hittade en rolig bild
26450590.jpg

Är det bara jag som inte tycker jag ser ut att vara 163cm lång på en 129cm hög b-ponny:angel:.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

KL


En Stübben Tristan, islandsmodellen :love:

Den måste ha några år på nacken om den heter Tristan och är islandsmodell? Ser mycket välvårdad ut!
Har två stycken Stübben Focus, som är den nuvarande islandshästmodellen, och trivs bra med dem. Den extremt vida passar på Isa och Foderhäst, den bara lite vida passar Lester, Lukas, Briar, Karl. Mycket trevliga sadlar om än dyra i nypris (i mitt perspektiv).

Lyckades igår med bedriften att få foderhäst att bli äkta lång, låg. Fast vi hade en diskussion innan vi landade där. Och klarade faktiskt få ner honom även i traven, enstaka steg. Takten blev bättre och renare. Mer träning vankas.

Karl fick jobba i paddocken, mest trav. Jobbade lite med bommar för omväxling. Och gjorde enstaka steg öppna på volt i båda varv, samt introducerade förvänd öppna och sluta på volt i skritt och förvänd öppna i trav. Jag tycker att det är mycket svårare med sluta än öppna, och det märks förstås på hästarna också. Karl skjuter gärna ut höger bog och hänger lite i höger tygel, så jag behöver använda exempelvis förvänd öppna på volt i vänster varv för att få loss honom mer. Vill ju inte låta honom bli hur sned som helst.

Isa var riktigt avslappnad och trevlig, även hon fick jobba i paddocken igår. Trevlig trav, bra galoppfattningar ur skritt och trav. Ingen spändhet i galoppen utan hon gick ner i remontform enbart genom drivning och stundtals lite munkontakt. För det mesta behövdes dock inte tyglarna alls för att få henne att jobba rätt i galoppen. Härlig känsla! Däremot är hon verkligen inte tillräckligt stark i tölten för att ens kunna ta den i paddocken, som blir för mjuk för henne (lagom underlag för alla andra, dock; även Karl klarar att tölta i paddocken vid det här laget).:bump:
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

*kl*

Red min bäbis igår, och jag är helt kär. Det är verkligen MIN häst!

Fine, vi ligger "efter" rent utvecklingsmässigt, men nu är det så det är, och det ska vi ju ta tag i nu. Det fina med honom är att han inte går tillbaka i utvecklingen, utan det han har lärt sig verkar sitta kvar. Om en vecka flyttar vi till nya stallet, så då sätter jag igång att träna på allvar!

Försökte börja samla upp honom lite för att åtminstone nosa på tölten, men han tänker inte riktigt framåt då, utan det blir tvärstopp på en gång. Han är inte lat annars, men ja... Vi får jobba vidare helt enkelt. Han har ju en töltstark mamma och en femgångspappa, så jag är inte superorolig egentligen. Det är ju mer så att jag inte har kunskap nog att plocka fram tölten på egen hand, om han inte bjuder på den. Och så ska jag våga verkligen rida fram, det har jag nog varit dålig på tyvärr. Hans andra gångarter är iaf härliga: smidig skritt, fjädrande och balanserad trav och rumslig galopp.

Sen är han lite töntig och tittig, men gör ingen stor grej av det egentligen. Mer "Du, det var ett spöke där, såg du såg du?!" Jämfört med hans mor som vid samma ålder gjorde 180gradare för varje brevlåda/soptunne/sten/snöhög hon såg så är han stabil. :D

När jag släppt ut honom i hagen efteråt och de fick sitt hö så stod han kvar hos mig och ville gosa istället. Min fina pys.

431745_10151365461660471_780475470_23172723_104107627_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
64 65 66
Svar
1 306
· Visningar
84 986
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
561
Senast: Enya
·
Övr. Djur Jag spontanköpte sex ägg på Ebay för drygt två veckor sedan. Tänkte väl egentligen inte skapa en geen tråd för dem, men när de faktiskt...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
12 078
Senast: Sel
·
Samhälle Då fortsätter vi här. Igår röstade Riksdagen JA till preventiva vistelseförbud. Lagen börjar gälla väldigt snart, 1 feb 😀. Det blev som...
29 30 31
Svar
613
· Visningar
20 357
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp