Bukefalos 28 år!

Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

KL

Idag kom jag hem från skåneland och vilket välkomnande jag fick!! :love::love:

Direkt när jag kom in i stallet och ropade hej till Sol så gnäggade hon flera gånger tills jag gick in till henne i boxen, då borrade hon in huvudet tätt intill mig och brummade gott. :love:

Gissa om jag blev varm i hjärtat. :D

Sen tog vi en kortrunda ute med fokus på fram, för hon var lite seg tidigare i veckan och vi ska träna imorgon så då vill jag ha upp energin lite. Det gick jättebra, hon var riktigt rolig att rida idag, en ren fröjd!

Så nu hoppas jag att det funkar bra med tränaren imorgon, verkar som en sån tränare som folk antingen risar eller rosar. Så vi får väl se hur det känns imorgon. Ska börja med att kolla på när CallMeAce rider, ska bli kul! Tycker de är så himla fina hon och Tyra. :)
Håller tummarna för fint väder också.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

En liten fråga till er alla:

Vad tycker ni att hästen ska kunna när ni åker ut på första skojtävlingen? Och hur bra tycker ni den ska va?
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

En liten fråga till er alla:

Vad tycker ni att hästen ska kunna när ni åker ut på första skojtävlingen? Och hur bra tycker ni den ska va?

Framförallt ska den vara i tillräckligt bra kondis för att kunna ta sig runt banan samt klara tävlingssituationen mentalt. Men kraven på gångarterna bestämmer du ju själv.

Bara du inte är orättvis mot hästen genom att helt plötsligt kräva tölt 2 varv på ovalbana om du inte ridit liknande sträckor hemma så är det ju ingen som förväntar sig perfektion på en skojtävling.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Nej, vi pratar båda om loppfrön när det gäller blötläggningstid. Linfrön ska kokas.
Broniskan skrev såhär: Men att loppfrön måste ligga i blöt en bra stund och det var det jag kommenterade att jag fått lära mig tvärtom att de ska läggas i blöt direkt vid servering för att man vill ha klistret i magen för att dra med sanden.

Ah, sorry, läste lite snabbt....

För oss människor vill vi ju inte dra ut sand utan bara ha den skyddande hinnan. Att äta för mkt av torra loppfrön kan ju hos människor skada tarmen väl?
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Gångartsmässigt tycker jag att man får sätta sina egna krav. Men man borde klara av ett program hemma, om det sen skiter sig på tävling och man missar någon gångart så får det väl vara så.

Annars håller jag med ovanstående om att den bör klara det psykiskt och fysiskt :)
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Själv klarar jag ganska bra av att inte sätta så mycket press på hästen vid tävling. Så jag tycker inte att hästen måste kunna så väldigt mycket för att kunna delta i en skojtävling, bara ryttaren klarar av att inte kräva mer än hästen klarar av. Mest skulle jag kanske tänka på att hästen inte ska bli stressad av det att man är på tävlingsområdet. Hästen inser ju inte att den blir bedömd när den är inne på banan.

KL
Otroligt hur små saker kan påverka hästen så mycket. Var idag på en sitslektion som hölls av en kvinna som har varit "sitslärare" i 15 år, och alltid lär man sig nog något nytt. Största delen av lektionen gick ut på att kunna rida hästen rak och lära sig att korrigera den på ett bra sätt. Först kollade hon på ryttarens sits och kommenterade om man var sned på något sätt. Sedan skulle man själv analysera om hästen var böjd åt något håll och sedan korrigera det. Därefter skulle man få hästens ryggrad rak, så att bröstkorgen inte faller åt något håll. När allt detta var korrigerat så arbetade vi med att få hästen att höja ryggen och bära sig.
Så även om det inte var något väldigt nytt i sig så fick man ändå väldigt mycket nytt att tänka på :) Det som dock är lite tråkigt är att Dimma igen har fått på passväxeln och är grymt passtaktig i tölten, suck...
Just ja, Ófeigur åkte idag också till sitt, förhoppningsvis, nya hem. Hoppas nu bara att allting går bra och den här kvinnan också vill köpa honom om två månader.

Foto0052.jpg

Finaste Dimma i december
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Ah, sorry, läste lite snabbt....

För oss människor vill vi ju inte dra ut sand utan bara ha den skyddande hinnan. Att äta för mkt av torra loppfrön kan ju hos människor skada tarmen väl?

Ja de ska ju inte vara torra, utan de ska läggas i vatten. Men de ska inte ligga i vatten så länge att gegget "släpper" och blir en gelé utan gegget ska ju vara som en hinna runt fröet när de äter det.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Halvt KL

Tack för era svar allihopa!

Jag håller ju på och planerar lite andra aktiviteter för att miljöträna Sol i år. Tex. åka iväg och rida med annat sällskap, rida på nya ställen både själv och med sällskap. Vill även åka till ridhus sen till hösten/vintern och testa på de.

Tänker att nån liten tävling hade varit bra för henne också, inte för att tävla om poäng utan för att hon ska få komma ut i en sån miljö. Jag har noll tävlingsintresse, så det skulle bara handla om att rida runt i den gångart vi trivs i för stunden och känna på hur det känns att rida runt bland massa andra och så.
Jag tror inte att det kommer bli av i år, men kanske nästa år. Jag har ändå en tanke att OM jag ska ge mig ut på en offentlig plats så vill jag i alla fall att hon ska gå i en hyfsad form, sen vilken gångart det blir spelar ingen roll (dock helst inte grisepass :angel:). Även om jag har som syfte att visa upp henne så vill jag ju inte komma dit med en häst som springer runt hur som helst :p

Men sen går det ju aldrig att säga hur hon skulle reagera på ett sånt ställe, beror ju helt på omständigheterna. Så även om hon är vältränad när vi åker kanske hon springer runt som en vet inte vad. :angel:
Därför tänker jag att det hade varit bra att börja hyfsat snart att testa på en sån situation så att hon har lite kött på benen om det någon dag skulle bli aktuellt. :)
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Då åker Vaenting hem idag. Känns skönt att få mer tid över till annat med mest ledsamt ändå.

Red sista gången igår och det gick jättebra!

Sambon var med i stallet igår och hjälpte till :)

IMG_4228.jpg

IMG_4259.jpg

IMG_4249.jpg


Underbara tjej!

Och Rigel ska numera ha ALLT i munnen...
IMG_4276.jpg

DSC04158.jpg


Bildbomb! :)
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

*kl*
Är det någon som vet varför worldfengur ligger nere? Har inte fungerat på två dagar nu och jag har akut abstinens. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Idag har jag varit på träning med Sol för en ny tränare. Det gick över förväntan och kändes riktigt bra, så vi ska vara med nästa gång också. :)

Vi jobbade vidare på det jag har tränat på egen hand på ungefär samma sätt, fick lite småtips som jag skulle tänka på, typ att inte släppa den där satans yttertygeln, att vara stilla i handen och korrigera i exakt rätt ögonblick för att påminna henne om formen, tänka på halvhalter, halvhalter, halvhalter i tölten. Vi kom fram till att det för mig funkar bäst att jobba korta sträckor tölt för att hitta den där avspända och rena tölten. Så har jag jobbat själv också, så det kändes bra att få bekräftelse på att jag tänker rätt.
Sen jobbade vi på att få henne att länga överlinjen i traven och tänka framåt, neråt. Funkade också bra, nöjde mig efter ett halvt varv på ovalen för hon gick så himla bra.

Så nu ska vi fortsätta träningen med några extra tips i fickan, jag tror det kommer gå bra. De tog massa kort, får se om de kommer upp sen, hade varit kul att se.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

vilken mysig bildbomb:) de är så lika mor och son:)
Hur stor tror du mamman är?
Ska ägaren ta vid nu och sko henne och påbörja resten av träningen?
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

*KL*

Jag slutade ju att rida Laukur vid nyår pga bäbis i magen. Men idag fick han komma ut på en liten tur med min kompis som har sin häst här :) Han skötte sig suuuuper! Hon prövade både skritt, trav och galopp på honom och han såg så nöjd och glad ut. Han älskar verkligen att få hitta på nåt :) Är sååå glad att det funka så nu kommer hon rida honom nån gång ibland när hon har lust och känner att hon har tid.

Bra om han kan bli riden ibland för att behålla kondisen lite iallafall, jag orkar bara markarbeta ibland, beror så mycket på min dagsform och han tycker att jag är jättetrög när vi är ute på promenad:angel:

Min sambo fick prova kompisens häst också. Han red ju Fengur ibland och klarade det galant trots att han var en mycket het och stark häst. Funkade jättebra idag för honom :) Han provade tölt och trav och kände sig rätt säker på sin sak faktiskt. Så nu får sambon låna honom ibland för att rida :)
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

*kl*

Idag red jag lektion för valvis här på buke. Kanonbra, vi fick både beröm och många goda råd och hemläxa (:D) och äntligen en islandstränare som tjatar på mig om min sits! Det här ska vi göra om.
Känner mig mycket nöjdare med mig och Snorri nu, och ser fram emot tävlingen på fredag.
Hon sade att han är väldigt lik sin far, Birkir, på gott och ont ;)


Han är ganska stor.... :angel:



 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
69 70 71
Svar
1 404
· Visningar
94 180
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
20
· Visningar
1 058
Senast: VLMF
·
Övr. Djur Jag spontanköpte sex ägg på Ebay för drygt två veckor sedan. Tänkte väl egentligen inte skapa en geen tråd för dem, men när de faktiskt...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
23 807
Samhälle Då fortsätter vi här. Igår röstade Riksdagen JA till preventiva vistelseförbud. Lagen börjar gälla väldigt snart, 1 feb 😀. Det blev som...
34 35 36
Svar
701
· Visningar
24 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp