Bukefalos 28 år!

Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

En Gävlebo!! :D

Är det i Mackmyra du rider?

Nämen se där! :D Japp, rider på mackmyra! Var har du häst? Kul med fler islandsbukefalister i gävle!


Oooh ni som är Gävlebor..trivs ni där? Jag kanske får min pålle uppflyttad dit och dessutom har jag en...typ pojkvän där nu men har inte varit så är lite nyfiken på hur det är där egentligen?
Hästmässigt liksom med islandshästar sådär speciellt.

Alltså, hästmässigt vet jag inte så mycket mer än stallet jag rider på. Jag slutade rida när jag flyttade till gävle för 5 år sedan, och har just börjat igen. Men det finns mycket islandshästar i valbo i alla fall, så mycket vet jag. :p

I övrigt älskar jag Gävle. För mig är det en helt perfekt lagom stad, jag saknar inget, naturen finns nära inpå, jag kan cykla överallt. Gävle har dock några brister just nu - Bostadsbrist, om man planerar att flytta hit är det lite tufft att få hyreslägenhet. Och så arbetslösheten.. Klart man kan få jobb här, och det beror helt på yrkesområde. Men det kan vara lite tufft.

Men Gävle är en underbar stad, testa komma hit en period och se hur det känns! :D
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Jag tycker inte att man behöver följa olika utbildningstrappor och liknande slaviskt.
Lägger gärna in öppna och sluta tidigt, för kroppskontrollen och lyhördhet och liknande, och många tycker att jag är galen som ber mina unghästar om enstaka steg öppna eller sluta i skritt och trav (och nu menar jag 3- och 4-åringar; inte treåriga islandshästar men på en fyraåring kan jag absolut fråga efter det enstaka steg, där även i tölt om de har stark tölt).

Min fyra ochh ett halvt åring gör öppna, sluta och skänkelvikningar som han inte har gjort ngt annat. Även i tölt går han numera stadigt i öppna om jag ber honom om det.

Jag har inte på något vis tragglat med att lära in detta, jag lärde honom att gå undan för tryck och då föll det sig så naturligt att jag kunde göra alla olika övningar. Bara litet inflik :) Om hästen bjuder på det, varför ska man inte svara då? Så tänker jag iaf.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Kl

Någon efterlyste vinterbilder (att det stod -rid- med såg jag visst inte :angel: )

julmeyjhage.jpg


julrodkvei.jpg


jultunga.jpg


julkveiperf2.jpg


julvackrastiandi.jpg


julmejys.jpg


Nu regnar all vår snö bort, men i veckan skall kylan komma åter så snart är det nog vitt igen! Och nuhar jag ju kompisen som gilalr ridbilder lika mkt som jag hemma över julen så det kommer nog vinterRIDbilder så småningom...
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Alltså, hästmässigt vet jag inte så mycket mer än stallet jag rider på. Jag slutade rida när jag flyttade till gävle för 5 år sedan, och har just börjat igen. Men det finns mycket islandshästar i valbo i alla fall, så mycket vet jag. :p

I övrigt älskar jag Gävle. För mig är det en helt perfekt lagom stad, jag saknar inget, naturen finns nära inpå, jag kan cykla överallt. Gävle har dock några brister just nu - Bostadsbrist, om man planerar att flytta hit är det lite tufft att få hyreslägenhet. Och så arbetslösheten.. Klart man kan få jobb här, och det beror helt på yrkesområde. Men det kan vara lite tufft.

Men Gävle är en underbar stad, testa komma hit en period och se hur det känns! :D

Låter ju ganska lagom och trevligt då ändå, jag gillar inte allt för stora städer men kan sakna att ha tillgång till saker just nu när jag bor i en by...

Det lär nog inte bli någon flytta på ett bra tag, jag har barn så det får vänta tills det har gått ett bra tag etc. men eftersom pållen nog kommer flytta upp dit och killen bor där så känns det som att jag nog kommer vara där lite nu och då...så blev lite nyfiken :angel:

Kul att det inte är helt dött på isisar då iaf!! :) För då går det ju inte bo där :P
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Åååh vad ridsugen jag blir när jag såg Stigur kursbilden!
Men min är inte inriden än så får vänta lite ;)

Ville dock fråga...vad för storlek har du på hans Ramboträns? (eller vad det nu heter..)

Rambo Micklemtränset är storlek small horse. Är mycket nöjd med det och red in min unghäst på det i november! Otroligt praktiskt!

Malin
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Skänkelvikningar och öppna och sluta kan jorunn sedan hon var 5 år så det är inge nytt,:laugh:


Nja, det du har lagt ut på film visar inte skänkelvikning på en häst som kan, din häst är väldigt väldigt mycket förböjd, går med bogen först och är samtidigt viken i kroppen, inte i närheten av rakhet.
Sätter man som du hästen i sådant rörelsemönster blir det oerhört slitsamt för frambenets leder, ett större oönskat vridmoment, samt såklart x framvikt på redan framstupa häst.

Och skolorna är inte rätt.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Kul att det finns lite gävlebor här:bump: jag kommer också från Gävle, men har sedan en mellanlandning i England, där jag tränade vallhundar, nu hamnat i Danmark och köpt islandshäst :laugh: jag bodde faktiskt i Mackmyra innan jag flyttade. Mycket fina ridvägar däromkring. :bow:
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Ja jag glömde ju de min häst är värdelös, du har sagt de nu ett par gånger,, men om du fortsätter och upprepar de kanske jag end ag kan komma ihåg de;)
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

KL

Så har jag då hämtat hem min Bumbibjörn! Jag kommer vara fodervärd i ett år, och om allt går bra så blir det köp sen :love:

486936_10151177988302616_752016838_n.jpg



Jag skulle klassa mig som Världens Lyckligaste just nu :bump:
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Ja jag glömde ju de min häst är värdelös, du har sagt de nu ett par gånger,, men om du fortsätter och upprepar de kanske jag end ag kan komma ihåg de;)

Nej absolut inte jag har aldrig sagt/skrivit och kommer inte heller att säga /skriva något sådant om någon häst, jag förstår inte hur du kan tolka det så:confused: och det är inte meningen, jag menar att som hon går, det du visat på film, så är dessa rörelser faktiskt inte ens "åt rätt håll"- det är viktigt när man tränar in en rörelse för att få nytta av den i ridningen att rörelsen lärs in rätt- om man tar skänkelvikning som ex så är det viktigast: takten först, därefter linjen samt rakhet, alltså att ytterbogen är på plats-kan man inte hålla hästen på yttertygeln samt ytterbogen på plats utan att detfaller ur, då tar man också och går ur o börjar om- när och om man hittar takten.

Det blir annars oerhört slitsamt för hästens leder, en onödigt vridmoment när det rids som du gör och då du verkligen verkar bry dig om din häst så är det bara ett tips på ett moment som är fel och som inte är bra för din häst.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

*KL*

Ikväll vankas det ridlektion för mig och Laukur! :bump:

Om vi inte blir insnöade så vi inte kommer från gården, snöar rejält här redan :p
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Och tycker vi kan sluta diskutera min häst här, vill du komma med dina åsikter om hur jag rider min häst kan du ta de över PM ist för att förstöra varenda tråd.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Om du inte vill diskutera din häst så är du på fel ställe vännen, detta är liksom snacktråden på ett diskussionsforum.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

LÄS rubriken.. vart står de.. här diskuterar vi enbart om Nielas Jorunn och hur vidare Niela rider henne bra elelr dåligt???


Nä här ska man UPPDATERA om SITT liv och inte falla in på att enbart prata om en viss person

Om om jag inte vill att man ska sitta och diskutera just MIN häst och hur vidare JAG rider kan du och andra inte respektera de??

Ska väl för bövelen inte vara så svårt???

Man får INTE sitta och diskutera SPECEFIKA personer på detta forumet och detta är verkligen just de.


Nu lämnar jag denna otroligt löjliga ämne och återgår till nått roligare.. JObba och tjäna pengar:p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer För att det är kul med uppdateringar och diskussioner även om man inte längre kvalar in i dejtingtråden.
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 927
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
380
Senast: Glimra
·
Samhälle Då fortsätter vi här. Igår röstade Riksdagen JA till preventiva vistelseförbud. Lagen börjar gälla väldigt snart, 1 feb 😀. Det blev som...
29 30 31
Svar
615
· Visningar
20 519
Senast: golit
·
Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
513

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp