Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tack för ditt svar!

Du hade rätt om att det var Goliath på videon som jag visade. Egentligen är han riden kanske bara ett år och inte så utbildad och det blir som du säger mycket jobb med just balansen. Ägaren har varit noga med att han inte ska hänga sig i handen så det är vi tacksamma för! Planen är att vi först och främst ska få honom lydig för hjälperna, alltså att t.ex. göra halt för små hjälper och utan att kliva iväg efter två sekunder och sen lära in att ge efter för tryck då det verkar sisådär just nu. Det blir arbete på volt, söka nedåt-framåt och hitta böjningen. Det är väldigt svårt att få in bogen på honom och jag satt med näsan i Wallbergs bok igår och fick ett bra tips på att med lätta spöhjälper flytta på bogen åt sidan just för att lära hästen att gå undan för tryck och genom det lättare få arbetet på volt att funka. Det här är som sagt nytt för både mig och hästen så vi prövar oss fram och tar emot alla tips och idéer!

Oroligheten i stallet är jag egentligen inte så bekymrad över eftersom det är fullt naturligt att reagera som han gör. I lördags när vi hade hästsällskap både i stallet och ute på ridturen var han betydligt lugnare så han ska bara förstå att det är ok att vara ensam med en människa också. Tålamod och konsekventa regler som du föreslog :)

I lördags provade jag en bomlös sadel, typ Torsion tror jag och som uterittssadel funkade den helt okej. Den låg där den skulle, gled lite åt sidorna men inte så att det var någon katastrof. I dressyren på banan kan vi rida barbacka ett bra tag eftersom vi har så mycket skrittarbete framför oss. Lite beroende på hur länge vi kommer att behålla honom så kan det bli tal om att fixa en bättre sadel. Har kikat lite på någon som heter Shortback, en islandssadel från sofftsaddles, och även någon modell från Masterback. Bomlösa men med paneler och bättre inpassning. Någon ny lär det inte bli så då får jag kika på beg.marknaden, såg någon nu runt 4-5000 kr och det skulle kännas överkomligt i så fall.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

För 4-5000:- blir det nog svårt att få såpass "stabila" och bra sadlar ur sits-/balansunderlättande perspektiv som jag tänker på, bomlöst iaf, tyvärr. Då kanske det är bättre ändå att satsa på en halv-billig begagnad bomsadel?
Stabilitet är verkligen GULD för att underlätta för ryttaren att underlätta för hästen! :p Masterback´s sadlar vet jag faktiskt inte så mycket om, har inte provat dom själv utan bara sett bilder. Funkar den bra så kan det säkert vara ett alternativ!

Bara en tänkvärd sak sådär, smaken är som baken och ekipage olika:
Det finns olika tankesätt angående i vilken ordning man ska ta saker och ting. Men tänk på att för varje positionerande av huvudet, vare sig det är uppåt eller nedåt eller i sidled(ställning), så rubbar du hästens egen balans. Man kan underlätta det genom att ta väldigt snabba tygeltag/kramningar/vibrationer om/när man fysiskt gör något med tygeln och att aldrig ta den bakåt, men då har man ju alltså inte direkt (utan bara indirekt om man får det svaret tack vare helheten) påverkat huvudpositionen utan tygeltagen har ett annat syfte. De enda "positionerande" tygeltag jag tycker blir naturliga från början är 1. De lyftande, i extrema fall när hästen dyker och söker stöd till den grad att den sätter sig själv i obalans, 2. de indirekta tygeltag där man het enkelt höjer handen någon/ett par cm eller tvärtom sänker handen ett par cm (inte nedanför manken) eller justerar tygellängd på inner- resp. yttertygel. Dessa tygeltag kan man försöka vänja in, men man får sällan rätt svar till en början utan fler pusselbitar i helheten brukar behöva sitta först.
Att jag öht kommenterar det var för att du skrev att ni övar på söka framåt/nedåt och hitta böjningen.
Att flytta inåt/utåt på volt är en kanonövning, att hitta böjning och sökning framåt/nedåt är också stora viktiga detaljer att lära sig. Men inte i kombination, såpass tidigt. (Tycker jag alltså, efter att ändå ha tränat både för KW och andra tränare som faktiskt tyckt att det är den enda rätta vägen. Självklart får de och andra ha sina åsikter, och jag +tränaren jag fått det från får ha min/sina! ;) ).
Varför? Jo, för att först ska hästen hitta vägen rakt fram med bakbenen, innan man öht kommer få till någon böjning. Annars behöver man själv som ryttare verkligen ha superkänsla och erfarenhet av hur det ska kännas + väldigt bra timing och korrekthet i signalerna för att inte bara trilla ut med baken när man vill ha till böjningen.
Sen kommer biten med balans. Hur ska hästen tränas till att hitta balansen samtidigt som man med flit försöker rubba den mer eller mindre? Framåt/nedåt ger inte så mycket förrän den är framåt/nedåt/uppåt (att den ändå hänger ihop och lyfter lite i manken). Då ger flytta-övningar mer till en början när man inte har hästen positionerad överhuvudtaget utan lägger fokuset på helheten/bakbenen och att låta hästen hitta balansen och "råka" få till några stärkande bra steg i själva flyttningarna. Man försöker såklart signalera så gott man kan till hästen ändå genom sits/ram hur man vill att hästen ska forma sig, t ex på volten, och man visar med tyngdpunkten vilken riktning hästen ska åt. Men man låter bli att bry sig om vart hästen faktiskt hamnar - åtminstone tidigt i träningen, sen kan man kräva lite mer utifrån vad man märker att man klarar av. Och då ffa fortfarande utifrån sits/justera sin egen placering/tygellängd/riktning i tyngdpunkten.
När man väl har hittat det så får man ofta en bättre huvudposition per automatik för att hästen klarar att balansera i det läget och det blir mer av en naturlig reaktion. Hästen som gärna går högt med huvudet t ex, den vågar i regel ändå inte släppa (ärligt) förrän den hittat lite balans. Och hästen som gärna går lågt med huvudet kan ha det som nackdel för den ska ju faktiskt komma upp i framdelen. Om den går lågt fram utan att höja manken, då gör den eg. tvärtom. Den lyfter rumpan och blir lägre fram! ;) En sån häst kan man som sagt ibland t o m behöva lära om och ta upp med jämna mellanrum.
Och så finns det även hästar som är både och, på samma gång! Eller både och fast olika i olika gångarter! :p

Hoppas du får ut något av det här eller iaf förstår vad jag menar. Risk för att det blev lite svamligt! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tack!! Jätteintressant att läsa vad du skriver och jag tror att jag hängde med på det mesta iaf :)

Ska bara börja med att...
Idag blev jag KÄR!! Goliath har gått två lite längre skritturer i helgen, fått jobba av sig och har väl så sakta börjat bli trygg hos oss. I stallet idag stod han still förutom lite rusk i länkarna, tydligen är det roligt när det låter för idag såg han bara busigt glad ut och slutade när jag sa till honom. Nere på ridbanan var han coollugn, inget gnäggande efter de andra och han gick inte emot när jag flyttade honom och bad honom söka nedåt vid hand. Uppsuttet skrittade han friskt på utan att vilja susa iväg, böjde sig på volt - för det mesta fick vi fatt på innerbogen, och han sökte fint nedåt. Gjorde halter där han stod stilla och väntade på att få signal att gå fram, kunde flytta bakdelen något steg och överlag så vinglade han inte alls som tidigare. När jag satt av var jag helt lyrisk och vi stod och myste och gosade en bra stund innan vi gick tillbaka till stallet :) Tänk hur det kan vända!!

Du får tyvärr inget superlångt svar tillbaka, är lite kvällstrött redan ... men jag håller helt med dig kring det där med tygeltag och försöker så gott jag kan endast "plocka" i linan när jag ber om sökning nedåt och även vid böjning åt sidorna. Lite i taget och när hästen gör minsta försök i rätt riktning är det lätta som gäller. Uppsuttet idag plockade jag lätt på innertyglarna (kapson-tredelat tränsbett) när vi skulle arbeta fram en böjning, fick sätta till hela skänkeln emellanåt när han ville skjuta in innerbogen och påminde mig själv om att låta skänkeln slappna av direkt Goliath förde in bogen. Kände dock att han stundtals fick en riktigt fin böjning genom hela kroppen där han verkligen kom upp med manke och rygg, då vad han häärlig! Sen är han bara så häftig att sitta på förövrigt, betydligt maffigare uppifrån än sina små 145 cm.

Flytta inåt-utåt på volt känner jag mig heller inte redo för med honom varken från mark eller uppsuttet, vi nöjer oss med tre-fyra steg med böjning-nedåtsök på en mindre volt. När han bryter sig ur på ett eller annat sätt gör vi halt, tar tillbaka sökningen vid handen och går framåt igen i rätt böjning. Jag vill ju att han ska lära sig det här med styrning av tygeltyngden mot halsen som sen ska funka när vi flyttar inåt-utåt. Började så smått idag med att han fick skritta över hela ridbanan och jag bytte ridvägar genom min vikt och riktning av kroppen. Samtidigt passade jag på att lägga tygeln mot halsen utan att medvetet kräva inverkan av den, men förhoppningsvis bidrar det till att han längre fram förstår vad tygeln innebär.

Att flytta för tryck visade sig förrresten inte vara några som helst problem idag. Verkar vara en fråga om att han låter sig styras och flyttas av mig, mer än att han inte skulle ha förstått vad som menas.

Jag anar vilka sadlar du pratar om och ja, det är ju liite dyrare ;) Dock är man inte gjord av pengar så det får bli ett framtida inköp att spara ihop till. Självklart vill man ha det bästa men ibland får man se sina begränsningar och göra det bästa av vad man har så länge det inte skadar hästen.

Kommer säkerligen med fler frågor till dig framöver, kul att du engagerar dig i oss :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Kul att det går framåt! :) Jag blir nästan lite avis, från början så händer det så mycket så plötsligt, medans när man haft hästen ett par år så är "allt" utifrån hur man själv gör, och det är så grymt mycket svårare att rätta till ovanor, reaktioner och smågrejer hos sig själv än hos hästen! :rofl:

Får nog förtydliga lite- jag menar alltså att man inte ska bry sig om sökningen heller! :p Fast jag förstår utifrån ditt inlägg att du redan har en bild av hur det ska gå tillväga och förstår om man inte bara släpper den sådär. Min åsikt är alltså att om man ska träna upp balansen på sin häst, då måste den få balansera med halsen först, för att när den börjat lära sig att hitta ekipagets balans (och genom att man ger den en uppgift där den behöver hålla balansen för att klara det - t ex att trava omkring på en större volt och öva på att minska-öka bara några steg i taget och bara genom tyngdpunkten i princip) får hästen inget stöd så måste den lära sig att hitta sin balans. Rubbar man hästens naturliga balans så måste man själv istället sätta hästen i balans, vilket inte lika självklart leder till självbärighet och blir svårare rent tekniskt för ryttaren, man hamnar lättare i korrigeringsridning som i längden kan bli frustrerande både för häst och ryttare jämfört med att hästen själv får testa sig fram.
En annan tränare inom ett helt annat område använder skritt på fri tygel i minsta möjliga tempo man kan åstakomma utan att stå helt stilla (men hellre en halt än rinna iväg i högre tempo än man tänkt och så bara skjutsa igång igen lätt med sitsen) både för att träna balansen och för att mer naturligt få hästen "på tygeln" (för att det ofta kommer per automatik om hästen i övrigt är tillfreds med tygeln och den kommer i balans bakifrån). Smygskritt typ. Men utan hjälper att hänga sig på, det allra mesta bara utifrån sitsen och måste man förstärka med tyglar gör man det med snabba kramningar, aldrig en tygel som tar ett segt tag. Övningen görs innanför spåret så hästen inte kan fuska med balansen m hj av väggen eller staketet. Man kan få till fina piruetter till slut också i vändningarna! ;)

För att förtydliga alltså hur jag tycker att balansen hänger ihop med handen och huvudpositionen. Just i balansträningen ser jag hellre en häst som börjar "över tygeln" eller "på tygeln" om den är så väl tränad sen tidigare så den hamnar där trots att den får välja huvudposition helt själv utan fokus öht från ryttaren på huvudet mer än att den inte ska hamna för lågt (då tigger man om framtunghet eller att hästen vill stödja i handen istället... vilket skulle rubba den egna balansen).
Det här tycker jag personligen är ett av de första och viktigaste stegen, men det beror såklart lite på ekipage/häst också. Sökningen kommer från hästen själv när den är i balans. Bara att tillåta såpass lång tygel och ram i sitsen att hästen känner att den får vila och länga ut. Förmodligen hade jag knappt tänkt på det på så vis alls (även om det alltså redan finns flera system som bygger på det) om jag inte råkat ut för en extremt balans-känslig häst själv. Så snart man la något fokus på "framåt/nedåt" blev det fel helt enkelt. För att inte ens behövas när balansen bakifrån och någorlunda rakriktning väl fanns - bara att släppa fram.

Inom KW´s system så bygger det på att man ÄR väldigt skicklig, redan har bra känsla och timing, korrigerar det som blir fel med exakt rätt hjälp för att själv positionera hästen där man vill ha den med den ram man har av hjälperna. Mig passar inte det på samma sätt, jag vill att hästen ska kunna gå rätt för att den tycker det är bekvämt och för att den känner sig säker i det. Att den kan utföra det jag ber om bättre tack vare att den går "rätt". Dvs jobba med övningar som triggar hästen (och mig) till att behöva göra rätt för kunna utföra övningen bra.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag känner att jag inte är alls lika insatt som dig än så du får ha överseende med mig om jag är helt ute och cyklar emellanåt :)

Som jag uppfattar det så sitter jag inte och kräver att hästen ska gå i balans på det sätt som jag just nu har inlett med G. Jag ger försiktiga kramningar på tygeln för att visa vägen till framåt-nedåt-sökningen och genom det så är det ju ändå hästen som själv måste finna sin balans och länga sig på egen hand. Jag gör så lite som möjligt men visar vägen. Balansträning sker ju heller inte bara på banan utan mycket ute i naturen där man klättrar över stock och sten osv. Att man då lägger in ett- två pass i veckan uppsuttet kombinerat med arbete för hand på ridbanan tycker jag gör att man där kan lägga lite mera fokus på åt vilket håll man vill att hästen ska söka sig. Sen är det självklart beroende på vilken häst man har hur man behöver lägga upp ridningen. Jag hoppas på att få ut min tränare i mellandagarna och då få en klarare plan över hur vi ska jobba med Goliath.

Angående KW.s bok så håller jag med dig. Mycket handlar om precision och att redan ha rätta känslan, men på det sätt som hon utförligt beskriver gör att jag lättare förstår vad jag är ute efter i min ridning när hon plockar isär övningarna i mindre bestånddelar. För mig har det varit en bra inkörsport tillsammans med en tränare på marken.

Det finns många vägar till målet och det är intressant att läsa om andras perspektiv!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det jag menar med balans är ett embryo till "självbärighet", att hästen klarar av att skjutsa över lite vikt bak och vara lite "på rumpan" så den klarar av att balansera upp ryttaren och kan knata på utan att rinna iväg. Den sitter ihop, av sig själv, skulle man kunna säga! :p
Det jag föreslår är alltså att helt till en början släppa tanken på att hästen ska ner. Då startar man liksom i minusläge, för visserligen är det kanon att man har fokus på överlinjen, men den kommer du ändå inte få till förrän du har lite balans bakifrån, och balansen bakifrån kan på många hästar avsevärt försvåras om du först ber den komma ner med huvudet. För att den 1. har fråntagits sin naturliga balans, kan inte få friheten till att hitta den själv eftersom den inte kan balansera med halsen vid behov på vägen till att hitta den "bra" balansen med ryttaren. Och 2. löper risk att bli mer framtung än den var innan och då har man plötsligt ännu mer som ska lätta fram. Medans om man istället tänker att huvudpositionen får vara normal, fri, över tygeln eller hur man nu vill uttrycka det, på vägen till att hästen ska lära sig hitta en lite mer bärig balans med ryttaren (genom övning, den kommer knappast bara *poff* hitta det om man inte har något fokus på vad man gör, eller iaf från tränarens sida...), för att sen få enklare med resten istället. Oftast får man per automatik sökningen framåt/nedåt och bättre överlinje eller får om inte annat lättare att hitta det från ett läge i balans bakifrån. Hänger du med? :p

Att jag ens påpekar det - som ett alternativt sätt att tänka iaf, eftersom jag märker att tränarna har väldigt olika tänk på den biten - är dels som sagt för att det för mig själv är väldigt viktigt, annars får vi inte mycket vettigt gjort alls, och hur "fint" hästen ändå kan gå ändå och hur trevligt det än känns när man travar omkring i det som ändå känns balanserat, så har man inte fått till den där början iaf till balans bakifrån/bära sig själv, då finns det inte en suck i världen när man ska ta sig vidare ett snäpp. Att samla t ex skulle bara bli missförstånd à la dyk framåt och skyffla på eller låst trav på stället. Tycker din häst påminner om honom på den delen.
Och ett ekipage som precis skulle skola om som hade en helt annan typ av häst (varmblodstravare) hade lustigt nog precis samma "problem" pga vilken väg man tagit i utbildningen. I mitt fall var det alltså inte självvalt eftersom hästen var riden så innan, i deras fall så var det nog så att ryttaren trodde det var bäst att börja med framåt/nedåt och lärde in att lirka dit lite sökning (med fin hand), ungefär som du beskriver. Så de fick hemläxa på att öva bara att korta skritten med så lite hjälper som möjligt, absolut inte fiska för att få "ner" huvudet utan tvärtom höja det ibland för att underlätta viktförflyttningen bakåt och sen lära sig att känna när vikten höll på att rinna iväg framåt för att sen få till en liten ombalansering bakåt och försöka hålla det utan att ge något stöd för då sabbar man det istället. -För att annars så fastnade de i det som för ögat ser ganska fint ut men som egentligen inte är ett bra utgångsläge för jobbet.

Kul med träning! :) Du får rapportera hur det går!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Förstår vad du menar :) Det jag gjorde idag med Goliath låter mer som det du är ute efter. Dels styrde jag runt honom på olika kringelikrokar över ridbanan med min vikt och kroppsriktning, så lite inverkan av hackamoret (blev det idag) som möjligt. Brydde mig inte om huvudet utan eftersträvade att han skulle balansera och Bära sig själv genom svängarna, halvhalter emellanåt för att få med rumpan. Halter och igångsättningar där bakbenen klev under ordentligt. De gånger vi verkligen fick till det känns det som att han med jobb framöver kommer bära upp sig fint. Gjorde tempoväxlingar inom skritten och eftersträvade det du sa- ombalansering bakåt, släppte fram efter några steg för att han inte skulle låsa sig. Kändes som ett rätt intressant pass såhär i efterhand när jag sitter och funderar på vad jag egentligen gjorde. Måste få mig filmad så att jag kan få lite direkt kritik känner jag :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

KL

Nu tänkte jag hoppa in här lite snabbt och önska alla God Jul (i förväg visserligen men men) :)

Plus, jag har inte orkat skriva så dant för jag har haft ltie stressigt då jag flyttat stall, Sando trivdes inte så bra i förra trots att det var fint och bra, men han tyckte ljudnivån var för hög och behövde bättre hagar.

Men iallafall nu är han gladare, hans lösa mage har blivit normal igen och han har massa kompisar i stora (icke leriga) hagar som han busar med :)
En jättestor box och mycket utevistelse, och det han gillar bäst är nog att det är fri tillgång på fint hösilage ;)

Jag gillar att han trivs, att ajg trivs, att det är fint och säkert, bra hagar etc. OCH...att det har ett stort fint privat ridhus ;)

Så nu (eller ok när han acclimatiserat sig) kan jag börja träna lite mer!
I morgon ska vi bara leka lite i ridhuset, tänkte släppa lös honom och bara ni vet, helt kravlöst liskom, då han som sagt varit stressade senaste tiden och tyvärr tappat ltie förtroende för mig känns det som.

Och i mellan dagarna ska vi förhoppningsvis ha en mini träning med en IR instruktör, bara lite markarbete, och utöver det får han ha det helt ledigt och bara busa med polarna (har lämnat honom helt i fred en vecka nu i princip så han kunnat lugna ner sig lite)

Saknar min häst men det är bättre för honom att inte ha massa saker som händer, och att börja om från början lite känner mig.

Får väl se om det går att börja jobba lite på uppsuttet sen efter Nyår, men det tar jag som det komemr och beror ju på hur våran realtion är då.

Ska bli lastträning också i januari så det räcker gott och väl ihop med lite markarbete och bara sitta upp några gånger i skritt (så han inte glömemr att det är ok)

Hoppas alla har det bra :)
Jag ska frossa i 8st böcker om häst relaterade saker niu wohoo för dom kom innan jul :) (Hempfling, TTouch, Philippe Karl, trickträning och sånt skoj. Dock hann inte Bent boken komma än men men dom här räcker nog tills den kommer )

PS. i brist på några roliga foton så får ni se hur söt han vart i sin julklapp, ett rambo wug :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

God Jul! på dig och er andra också!!

Vad skönt att ni bytt stall och att det verkar funka bättre, man mår själv dåligt när man ser att hästen inte riktigt trivs. Ser fram emot många rapporter från er efter mellandagarna!!

kl
Jag och Goliath blev filmade i måndags, MEN filmen handlade väl inte så mycket om AR och visar dessutom bara min bedrövliga sits som jag ska träna stenhårt på här framöver - så jag tänker inte plåga er med den :) Återkommer när jag har något lite bättre att visa upp, ni är så duktiga här inne så man får prestationsångest ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Min nordsvensk har också kort rygg så det blev en ST espaniola till henne. Jag gillar verkligen att rida i den, blir lite smalare med jämfört med en billig bomlös jag har där man får ont i höfterna efter en stund. Sadeln ligger även bra på min häst så jag är nöjd. :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Han hade varit söt även utan täcket, men kul att du *host* unnade hästen en julklapp! ;)
Kul med en massa på gång! :)

Hanna_Z:
Men du måste passa på att lägga in bilder/videoklipp nu också, för det roliga är ju att se hur det går framåt! :idea: Vilket det alltid gör mest i början (även om det kan kännas segt). Alla är vi barn i början! :) Har du inga pinsamma eller halvpinsamma första försöks-klipp, då ser vi ju inte lika tydligt hur mycket det utvecklats sen!

gadriel:
haha vad olika man kan uppleva saker! :p Jag får träningsvärk i ryggen när jag ridit i Españolan. Har lättare för att sitta "snyggt" än i dom andra sadlarna och lättare att sitta kvar själv för hästens påhitt, men hästen gillar den inte, tyvärr, och jag själv tycker den blir svår att rida i för att jag sitter väldigt tungt och känner att jag vill spänna mage/rygg väldigt mycket för att avlasta och då blir jag toktrött i musklerna! :p Annars känns det som jag sitter som en hösäck=tungt, även om det utåt sett kanske ser ganska bra ut. Kusen spänner sig tyvärr i den så det är svårt att få till det pga det också.
Hade hästen kommit bättre överens med sadeln så hade nog jag också lärt mig gilla den med tiden! ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

+Hanna_Z

Tack så mycket och God Jul på riktigt nu kan man ju säga :)

Sando har lyckats att ta sönder sitt nya täcke i ett av spännena framtill :( och....sin kompis täcke på 4 ställen!!! (dom leker som galningar)
Så tji fick vi ägare.


Ang. sadel så har ajg en Fhoenix Vouge som är i posten as we speak som jag ska prova innan jag bestämmer om jag verkligen ska ha en egen, så den blir det rapport på sen ;)
Jag har ryggproblem och jag tror den blir bra både för mig och för olika hästar jag kan tänkas slänga upp den på.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

God jul önskar jag och Fjanten, och liten gul, såklart :)


Nu kan vi kanske äntligen börja bidra till tråden lite, då han from idag får sättas igång efter 2 månaders konvalecens för senskada, vilket vi givetvis firade med en barbacka tur! (och bettet är ett rollerbit, om han pillar på med snurran glömmer han alla monster runt omkring :idea:, han rids annars på vanligt tvådelat, alternativt kombinerat med en kapson, och ibland hack, om någon undrar. )
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja ni får skylla er själva, för här kommer då en pinsam film :) Passet är inte så seriöst utan handlade om att jag genom filmen skulle kunna se vilken vacker stolsits jag sitter i...! Rider med ridgjord (som jag har vissa svårigheter att komma överens med) samt hackamore. Hacket är en storlek för stort på filmen och är nu utbytt till ett bättre passande. Jag hade heller inte ridit mer än två gånger på hack innan och det var bra att kunna se på filmen att man behöver släppa efter mer för att verkligen ge eftergiften rätt.

Men kom med kritik, både för mig och kring hästen!
http://www.youtube.com/watch?v=u4386_gIogQ

Idag ska jag ut på en skrittur helt barbacka och träna på min sits ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Den var väl inte pinsam? :p
Jag skulle inte bekymra mig över stolsitsen, för med ridgjord hamnar benet i så dumt läge att det blir bakvikt per automatik. Jag skulle dissa ridgjorden helt faktiskt, stor no-no på att rida med stigbyglar utan sadel, och i lättridning t o m! :eek: Tänk vilket punkttryck du lägger på manken minsta lilla stöd du tar i stigbyglarna, plus att han dessutom blir störd av bakvikten.
Blir riktigt avis på en såpass cool häst! ;) Jag blir iofs väldigt lätt avis på den biten. Tycker du gör det bra ändå för att rida med hack. Inte lätt att känna hur mycket man ska ge efter. Svårt att kommentera ridningen i övrigt för visst skulle man vilja ha mer av det ena och det andra, men man måste ju börja någonstans också, inte ta allt på en gång. Tips: iaf när du rider själv och själv lägger upp vägarna, lägg in många fler varvbyten och krumelurer. Dels tränar du dig själv i att hålla koll på hästkroppen, dels får du lätt lite gymnastik "gratis" precis i varvbytet/vändningen.
Han ser ut som en väldigt trevlig häst! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

God jul önskar jag och Fjanten, och liten gul, såklart :)


Nu kan vi kanske äntligen börja bidra till tråden lite, då han from idag får sättas igång efter 2 månaders konvalecens för senskada, vilket vi givetvis firade med en barbacka tur! (och bettet är ett rollerbit, om han pillar på med snurran glömmer han alla monster runt omkring :idea:, han rids annars på vanligt tvådelat, alternativt kombinerat med en kapson, och ibland hack, om någon undrar. )


Vilken härlig bild, ser hur mysigt ut som helst:love:

Gud vad roligt att få komma igång igen. Har åsså varit med skadad häst (dock helt hästlös då hon fått bo hos min syster). Hämtade henne för en vecka sedan och ska om ytterligare en ta med henne till skolan = träningsmöjligheter i ridhus. Ska bli såå roligt. Visst är man jättepeppad när man äntligen får sätta igång dem igen? :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Håller med föregående talare :) Svårt att inte hamna på rumpan när man har bredare häst också! Men alltid bra att öva balans barbacka.

Vad gäller hacket tänkte jag mer på tanken bakom det.
Tycker det kan bli lite otydligt och svårt att man måste ha styrning och böjning mer i sätet för att det ska funka (till ställ och böj). Själv tycker jag kapsonen funkar bättre innan det. Om inte syftet är att låta bli att mixtra med handen förstås :)
Annars; finfin häst!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

+ buffy_

Haha, vad skönt att ni inte sågar oss helt vid fotknölarna ;)

Alltså, jag är verkligen också helt emot ridgjorden. Jag hamnar alldeles för långt bak och sen det du säger om punkttryck. Hellre lär jag mig då att rida helt barbacka och få till balansen utan stigbyglar som livräddare.

Hacket rider vi egentligen bara på ute i skogen eftersom man inte får till någon böjning alls med det och rider man istället på tränsbett rakt fram ute så går han gärna och hänger sig i handen så framöver blir det hack ute - bett+kapson på ridbanan. Jag håller också med dig om att rida mer kringelikrokar, brukar göra det och får riktigt fina reaktion av enbart sitsen i svängarna. Imorrn blir det AR-träning så jag hoppas kunna bjuda på lite film därifrån!

Tack för komplimangerna å Goliaths vägnar :) Han är verkligen helcool! Visst kan han hoppa till och trippa lite emellanåt men annars sitter man rätt säkert på honom. Idag fick han t.ex. agera barnponny och gick som ett ljus med en 7årig tjej som satt barbacka på ryggen. Skönt att ha en häst som man kan lita på!

30119780.jpg
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Han är så fin med sin stora bläs! :d
(haha plötsligt saknar jag mitt förra varmblod som man kunde sätta upp brorsdöttrarna på och rida runt själva, istället för att ånga runt med stressad häst som undrar vad för otyg den fått på ryggen! :rofl: )
Stigbyglar på barbackapad skulle jag inte kalla livräddare! :angel: KUL om gjorden snurrar runt magen och man fastnar.
En smart grej om man vill ha en "livlina" eller öht ha en billig barbackalösning är att ta en gammal longergjord som är av enkel modell dvs ganska smal och i princip bara gjorden runt magen och två ringar ovanpå. Där kan man sätta fast en rem mellan ringarna så har man handtag, plus att gjorden stoppar upp för låren framtill- perfekt i branta nedförsbackar! :D Så red jag i minst ett halvår i kombination med teddyvojlock+teddypadd under gjorden. Väldigt mysigt och mycket stadigare än helt barbacka!
Har du testat rida med bara kapson? Och isf- hur funkar det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 985
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 934
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
479
Träning Jag har köpt en unghäst! :D Jag tillhörde tråden med hästar födda 2007 och tyckte att det var så roligt att följa jämngamla hästar så...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Skor på sommaren
  • Bli av med getingar på balkong

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp