Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Usch, låter inget vidare det där! Tack för att du delar med dig så vi andra kan känna oss friska! :rofl:

Slutsats- inte bara skador på hästarna som är en hästägares värsta mardröm! :(
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Slutsats- inte bara skador på hästarna som är en hästägares värsta mardröm! :(

Precis, man ska nog uppskatta sin egen hälsa också och njuta av alla dagar när man mår bra och har massor av energi!

Ta tillvara alla sådana dagar och se till att ha saker och ting gjorda.

Då tar det litet längre tid innan allting sunkar ihop totalt om du skulle bli sjuk/skadad.

Enda fördelen med att vara lite handikappad är att man finner listiga arbetslösningar som sparar tid och energi.

Dessa kan man utnyttja sedan när man blir frisk också ju!

/KT
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Blä låter inte als kul, hoppas du blir bra snart!

Hanna: Oh clinik låter o andra sidan jättekul!

Jag har tyvärr inga bilder men har markarbetet Sando (araben) lite faktiskt nu, en dag longering (jobbade jättebra av sig självt större delen av tiden, fin form etc. och använder absolut inte nåt annat än grimma och lina) och andra dagen lite longering och sen försök på en öppna....det vart mer som en bakdelsvändning haha för det visade sig att han var gryyyyymt mer lyhörd och lydig på vändande/ställande hjälper i grimma än jag var beredd på, så jag får komma på ett bättre sätt för mig att göra det utan att han ska få lida, innan jag försöker igen.

Alltså,...jag får fundera på mer vad han redan kan och om jag behöver lära om några hjälper, eller lära in några nya, för att han ska förstå vad jag är ute efter.
Tror jag får börja med någon slags bog förflyttning, sidvis, två steg eller nåt bara, för att kolla av att han förstår den hjälpen från båda hållen, och bryta ner allt helt enkelt först.

Men han är jätteroligt att jobba med, väldigt villig och vill gärna vara till lags, är väldigt på liskom, snabb och smart så man får se till att ha allt fixat i sitt eget huvud först haha.

Skenkur (isishingsten) har jag äntligen ridit på lite igen, häromdagen. Det gick hyfsat bra, var bara lite skritt på kvällen barbacka i grimma (lite väl vågat kankse men gick ok, var i paddock)
Han dummade sig lite med att försöka stanna vid utgången, och bromsen var inte bra när han såg hö i en påse vid utgången och den inte var stängd(matvrak) men när det inte fanns det som distraktion så var det inte problem.
Han var MYCKET mer villig att gå fram och avslappnat än förra gången (då var han väldigt omusklad i ryggen tyvärr) så det var skönt att få bekräftat att tidigare beteende var muskelrelaterat (förståligt nog).
Tror han har väldigt mycket vilja, en riktig liten kanon sen om man skulle fatta galopp eller nåt, så honom kommer jag ta det väldigt lugnt med och bygga upp med skritt och skolor, och lära känna i paddock innan det blir nån uteritt! (han är ju ändå hingst och för andras skull så vill jag vara 100% på att jag klarar honom innan man rider ut)
Han hade också smitit ut genom grinden i sin hage inatt, elen hade pajjat och gräset var grönare på andra sidan ;)
Sen hade han begett sig raka vägen ner till stallet och stått och käkat ensilge hela natten (vad annars haha), ston var tydligen inte intressant för herr hingst matvrak haha, men var väl lika bra det.

Återförenad med maten ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad kul att det går framåt! Skulle också vilja jobba mer från marken och experimentera lite. Får passa på nästa vecka när jag har Ella fyra dagar när hennes matte är på praktik. På söndag är det i alla fall dags för vår andra träning, hoppas på ny film då. Tills dess så har jag gjort ett hopklipp av förra träningen. (Ligger filmklipp i olika delar under filmtråden men de försvinner nu...)

http://www.youtube.com/watch?v=iuoucirQht8
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ska bli kul att se utvecklingen för er! Håll oss uppdaterade! :D
En tanke som dök upp - har du funderat på att rida barbacka eller kanske med barbacka-pad? Byta sadel är ju inte gjort i en handvändning, men jag tycker du ser ganska låst ut i sadeln och att ha lätt att hamna i bakvikt. Vill man rida i avlastningssits i den lär det inte vara det lättaste (iofs kanske inte barbacka heller om man inte är van.. :p men där borde det räcka att man läggar mer vikt i låren) och din ponny ser ut att kunna ha nytta av det för att våga komma upp med ryggen.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Huvudet på spiken! Tyvärr är det inte min ponny utan jag är bara medryttare, verkar dock som att ägaren tänker sig ny sadel här snart framöver då denna är pest att rida i och ligger inte så värst bra heller. Blir nog barbacka på nästa träning, svårt bara i traven då Ella gärna pinnar på men det är ju bara att testa. Vi har en ridgjord till henne också men de inverkar heller inte så bra på ryggarna...hellre helt barbacka.

Kul att ni kikar på oss!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Kl

Vilken trevlig tråd.. ofta vill man ju bara skriva av sig lite;)
Mina kära travare är ute på foder pga pensionering o lite andra anledningar, så nu står de här två i stallet och väntar på aktivering!:)

PICT0029.jpg


PICT0037.jpg


Ponnyn är iofs 27 bast o behöver inte göra så mkt, men jag är jättesugen på att tömköra lite då han är så otroligt lyhörd och fin!
Araben verkar trivas med att gå små pass på banan o i skogen och planen är väl att få tid till lite mer kontinuitet och jobba vidare på styrkan!

Vore kul med nån Buketräff igen, får väl kolla in träfftråd norrland igen!:laugh:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad fina dom är vitingarna! :love:
Lillponnyn påminner otroligt mycket om en ponny i stallet jag hyr in hästen, lägger hakan på boxkanten exakt likadant och allt! :D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Hihi, man kan inte annat än bli tvärkär i dom då de gör sådär o kikar under lugg. Lite overkligt med så små hästar! Världens snällaste farbror är det! Har gått ponnytrav, monte och kan visst lite konster. Får utforska det nån dag!:laugh:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

kl på mig själv

Idag fick jag åka iväg till Ella för ägaren hade blivit sjuk, tur för mig men otur för henne! Jag tog bara på tränset idag och så tog vi en sväng nere på banan. Började lite från marken- ngt jag behöver lära mig mer om- och sen hoppade jag upp barbacka och tränade på att hitta böjningen och nedåt/framåt på varierande volter. Utan sadel gick så otroligt mycket bättre, Ella blev stabilare och jag kunde ofta böja henne bara för mitt inre sittben. Fortsatte ut på rakt spår och det vi inte alls klarat på träningen gick nu riktigt bra! Flyttade inåt-utåt på volter, red åttvolter och bytte ställning för sitsen, fick till lite öppna och slutatänk. Är helt fascinerad hur jag kan påverka hästen, AR har iaf fått mig mer medveten om vilka signaler jag ger och hur den egna kroppen inverkar.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

kl på mig själv

kl

Idag var jag ute på Ella en halvtimma i totalt beckmörker. Satt och sjöng för mig själv hela vägen för att förtränga att jag är mörkrädd :) Blä för det här vädret!

Tänkte höra med er vad ni brukar rida på för bett/huvudlag när ni rider ut? Eftersom både jag och Ella håller på att lär oss det där med dubbla tyglar och kapson så tog jag på både tränsbett och kapson ut idag. Red mest på tränsbettet som hon brukar ha och använde kapsonen mest när vi skulle jobba mer med böjningen.

Dryghästen var för övrigt superpigg och mest en plåga att rida idag :/ Avslutade på ridbanan i skritt med att bara få igenom böjningen och tänket nedåt utan att hon taktade iväg med mig.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Om hästen svarar bra på kapson så brukar jag gärna rida ut med det, om jag ska "dressyra" vill säga, annars kan jag dra på vad som helst som känns bekvämt och tryggt (ofta sidepull t ex om man vill vila hästmunnen och ha så "snällt" som möjligt om man ändå mest ska åka häst och ha det trevligt! :p )
Men det är väldigt olika beroende på häst och vad man känner fungerar bäst. Tycker du att du får igenom böjningen med bara tränsbett så går det minst lika bra att använda det. Att kombinera både tränsbett och kapson tycker jag egentligen låter lite konstigt, de har ju nästan exakt samma funktion- även om hästarna pga inlärning/brist på inlärning såklart kan reagera olika på dom, men då tar man ju det som fungerar bäst istället för att lära om.?
Om det är för att vänja över på kapsonen men fortfarande ha bettet som säkerhet så låter uteritter som ett ypperligt tillfälle att lära om sig själv och att bara smyg-lära om hästen! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

lånar knapp av mig själv

Igår fick pållen galoppera lös! :D Vi har brukat göra det regelbundet i perioder tidigare för att öva på galoppen utanför ridningen så det är färskt i kroppen sas tills jag vill testa uppsuttet. Nu har vi inte gjort det på lääänge, typ någon gång i våras (när han blev lite för laddad mentalt ett tag efter och jag rykte i backen pga det :angel: när jag bara satt och skrittjobbade) men igår var jag så opeppad att rida och tyckte han skulle få göra något annat.

Jag brukar bygga upp en volt, spärra av med linor och hinderstöd i ridhuset så man tvingar hästen att jobba lite mer än rakt fram och har lättare att kunna hålla det ungefär lika mycket i varje galopp. Sen får han galoppera. Och egentligen är tanken att jag ska be honom fatta, han ska galoppera några språng, sen testar jag ett par gånger till i varje varv och sen är vi nöjda (särskilt när han inte har kondistränats i princip alls...). Jo tjena!
Jag släppte hästen, gav galoppkommando, och hästen brassade iväg ordentligt säkert 7-8 varv runt runt ostoppbart! :rofl: försökte ställa mig ivägen (mentalt, jag är inte stor nog att faktiskt stå ivägen) och dirigera med spöt men gav upp till slut. Så stannade han till slut, jag lyckades hinna rätta till senskyddet som kasade ner, och sen bar det av igen i full galopp åt andra hållet! :p

Nu blev det bara mellan 5-10 minuters träning om man räknar bort uppvärmningen, men jag var lite mallig över att hästen inte ens var svettig! :D Med stressen som det kan bli när dom bränner på kombinerat med vinterpäls så är det ju rätt stor risk. Särskilt för en häst som rids i lugnt tempo mestadels i skritt 15-30 minuter per dag! :angel:
Bilder kommer kanske senare, är på jobbet nu.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Angående kapson+tränsbett förstod jag det som att det kan vara bra att kombinera dessa på denna häst tills hon har kommit till en stabil form där hon söker ned till bettet och hittar sin böjning. Eftersom vi dessutom är ovana både hon och jag "tjuvtränar" vi ute i skogen lite mera kravlöst. Igår när vi red på banan gick det faktiskt ovanligt bra, Ella hade alldeles lagom med energi och kändes helt avslappnad för en gångs skull. Skrittade enbart just för att inte förstöra det jag lyckades bygga upp under uppvärmningen och kände mig jättenöjd med bådas insats :)

Totola: Blir det film/bilder på spektaklet menar du? Vore kul att se :) Ibland behöver de nog bara få släppa loss, det mentala lossnar säkert lika mycket som det kroppsliga.'

Jag får väl även i denna tråd passa på att visa min framtida stjärna! Om allt går vägen...jag och stallägaren där Ella står ska ta en 6årig kallblodstravare på foder tillsammans. Han stod som relativt ohanterad hingst fram till fyraårs ålder men har sen dess kastrerats och grundutbildats av nuvarande ägaren. Goliat, som han heter, verkar kunna vara ett utmärkt ämne för AR!

På filmen är han ganska rund eftersom han står på fri tillgång till hö och inte hinns med så många dagar i veckan. Men han är en riktig guldklimp :)

http://www.youtube.com/watch?v=pt8YkYrEKTU
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Angående bettet: tja, verkar som att folk har lite olika filosofier! Så länge det funkar så! :D

Angående hästen:
Ser ut som en trevlig häst! :)
Minus- ni kommer nog få jobba en hel del på balansen vilket är en rätt stor "grund" för att jobba vidare. Det krävs ju dels en del från ryttaren och dels träning för att lyckas bra med den biten. Plus: det låter som den är trevlig att jobba med och ganska "cool" = underlättar enormt! Den kliver ganska "rakt fram" redan med sina bakben, ser inte ut att vilja vinkla ut märkbart iaf med något bakben eller skjuta på särskilt överdrivet vilket annars kan vara svårt med kbl-travare ibland. Strävar dom åt rätt håll med bakbenen underlättar det.
Ämne för AR skulle jag inte kalla någon häst, men om du/ni känner dig/er redo för att ta sig an jobbet att skola från grunden mer eller mindre så ser det ut som en häst i min smak! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Här kommer ett par bilder från "lösgaloppen". Känns inte så mycket AR, men det är ju iaf tänkt att gå över sen till mer AR-style uppsuttet! ;) Svårt att inverka på tekniken när man står på marken och minsta lilla vink tas som ett kommando att brassa på...Men nyttigt att få använda sina gångarter!

galopphoger1_62963692.jpg

galoppvanster2_62963719.jpg
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jo mycket jobb lär det bli! Han är bara riden i två år och fortfarande vinglig som synes. En första provridning gör ju heller inte att varken ryttare eller häst visas från sin bästa sida kanske... :) Men vi (jag och tjejen jag ska dela honom med) har en vad vi anser - duktig tränare till hjälp och det är ingen brådska. Fördelen är väl också att han aldrig är travtränad utan "bara" varit vanlig ridhäst ända från början. Cool är han absolut och samtidigt känslig för hjälperna så det bådar gott.

Totola: Har din "rallyhäst" gått på travet innan??
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

kl

Även om jag läste det i en annan tråd så passar det nog bäst att kommentera här iaf... -Moa-, vad SYND att Skenkur inte gick igenom besiktningen!! Vad är tanken nu, någon annan på gång eller får det räcka med den andra snyggingen du har??

Idag ska jag och Goliath ut på luciaritt i stallet med tre andra. Det blir vår första uteritt tillsammans så jag hoppas att han håller sig i skinnet. Han är iaf betydligt lugnare när han har andra hästar med sig runt omkring så det ska nog gå bra. Nu börjar man dock inse att det är en unghäst man har fått hem..vinglar både hit och dit på ridbanan och står och trampar i stallet när vi ska göra oss klara. Har dock en känsla av att mycket beror på att han bara bott hos oss en vecka och när vi hälsade på i hans gamla stall stod han som ett ljus och var inte fullt så vinglig i ridningen. Får hoppas att det ger sig!

Största problemet är egentligen att han inte hade någon sadel med sig. Hans rygg är kort med sadelläge på ca 43 cm, ligger runt 95 grader i bomvidd men är grymt breed över resten av ryggen. Har en ganska lång markerad manke därtill. Det här blir inte lätt!! Några rekommendationer??
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Angående vingligheten: Den hästen (om jag inte är borta och yrar totalt nu, visst var det den du visade videoklipp på?) såg som sagt ganska vinglig ut. Och då behöver den mer balans. Om den får "hjälp" av ryttaren (vilket en ryttare som är van vid hästen förmodligen lärt sig mer och mer med tiden även om denne inte kunde det innan) med balansen och tekniken så kommer hästen ha lättare för att gå i hyfsad balans med andra ryttare också. För det är ju inte tänkt att man ska lära sig stödja sig på ryttaren utan hjälpa till genom att vara så tydlig som möjligt och balanserad själv för att underlätta för hästen att hitta sin egen balans! :p Men - ju mindre befäst, desto mer färskvara, precis som all utbildning egentligen för det går snabbt att avlära en häst.
Så min tanke är att ju duktigare ni blir på den biten, att hjälpa hästen till en bra balans, och ju högre skolad hästen blir så den får lättare med tekniken och blir starkare, desto bättre kommer balansen med tiden bli också.

Sen beror det ju också på hur den är riden innan. Alla rider inte efter att hästen ska få hitta balansen själv utan (ibland omedvetet) döljer det genom att ge stöd istället, kompenserar för hästen på så vis istället. Min kuse såg man visserligen att den inte gick i balans redan vid providningen (men det såg ju jag å andra sidan på din också... fast på ett annat sätt :angel: ) men den blev sju resor värre när jag skulle rida hemma eftersom den var van att gå bakom hand och ha ett femte ben, blev ännu lägre fram än i "fri" form och den var van att konstant gå i övertempo även om den så travade på stället. Det blev sju resor värre att skola om också än om den inte hade varit skolad alls och helt enkelt vinglig över att ha något på ryggen.

Att den är orolig skulle jag tro är pga omställningen, ja. den är inte van vid miljön och den är inte van vid dig, man får tänka att man börjar om på nytt och får lära hästen vart gränserna går och få den känna sig trygg med sin/sina ägare och omgivningarna. Sånt kan också ta lite olika tid men det är ju något man får räkna med helt enkelt. Hästar är alltid tryggare när dom redan känner igen sig i situationen och omgivningen. Ett tips - försök hitta en balans i förstående för hästens situation och att ändå sätta gränser, man kan ju sätta gränser på ett "vänligt men bestämt" sätt så det inte späder på osäkerheten, men det kommer bli jobbigt i längden om man inte tidigt befäster vad man förväntar sig av hästen. Dock skulle jag personligen inte bry mig så mycket om ifall den yr omkring när den står fastbunden, dom flesta står lugnt och stilla per automatik när dom är trygga i situationen.

Angående sadel: tja, bomlöst är ju ett alternativ, men då bör du absolut ta en i fastare modell, alltså mer lik en "vanlig" sadel, och då får man tänka på att det ändå kommer behövas provning/inpassning iom att det inte blir riktigt samma "one-size passar alla" som de mjukare nästan är. OCH att man ändå kommer hamna ganska högt i prisklass. Vill man ha ett billigare alternativ blir det till att prova, prova! Griffin eller Wintec Wide kanske kan vara något, men det gäller ju att de passar rygglinjen också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 985
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 923
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
479
Träning Jag har köpt en unghäst! :D Jag tillhörde tråden med hästar födda 2007 och tyckte att det var så roligt att följa jämngamla hästar så...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp