Bukefalos 28 år!

Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

haha! Ja det blir ju samma här :D

Här är förresten två bilder, en på sommaren och en på vintern =)

hnhn7.jpg


teddy1.jpg
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Går det ens att klippa en häst med så mycket krull till vinterpäls? (Om det skulle behövas.) :eek:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Gillar hans päls :laugh:


Jag har själv fått allvarligt ryggskott, ridförbud för mig i minst 8 veckor
Så nu måste jag ställa av mitt kallblod som precis börjar komma igång på riktigt & är en dröm att rida.
Känns riktigt surt, försöker nu låna ut honom under dom veckorna men svårt att hitta villig ryttare.
Jag har inte råd att betala någon iheller. :cry:

Är inte direkt något roligt livs tecken från mig :(
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Trimma en rand med saxen kanske? :p


Spirit: Usch vad tråkigt! :( Huvudsaken det blir bra sen, annars lär man ju inte ha så stor glädje av drömhästen ändå! :/
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

haha ja man börjar ju fundera faktiskt XD Jag har hört tre som klippt sina krullisar, men vem vet om den klippmaskinen funkar mer än en gång? :D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Krulliga hundar kan ju klippas så en häst borde gå att klippa också. Med en kvalitetsmaskin går det nog. Förbaskat fin är han ändå.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja precis! Hårstråna är rätt tunna o mjuka också :-) javisst e han gullig :-D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

KL

Igår blev äntligen lektonen på en av tränarens hästar av. Det har varit många inställda datum, men nu fick vi till det. Roligt förstås och svårt. Hon fick ju välja häst åt mig och valet för på Texas. Aldalusier/fullblod. Hon hade klurat lite på det och funderat på vilken av hennes hästar som fick fram mina svagheter mest. Helt rätt tänkt av henne. Det var svårt. Men det är ju meningen också. Stundtals fann vi inte alls varandra och stundtals kändes det fantastiskt bra. Satans nyttigt för mig. Ska nog boka in en träning igen snart på samma häst för att följa upp detta.
Nu väntar jag ivrigt på att min paddock ska bli i bättre skick så jag får öka träningsintensiteten för Sawanna. Ridbanan är just nu rätt sorglig, så vi får träna detaljer där än så länge och rida på ute i skogen.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Perfekt att kunna resonera så, leta fram den häst som tar fram svagheterna bäst! :)

Annars om man ska köpa häst själv (och alltså inte har andras att välja bland) tänker man ju oftast tvärtom! ;) Kul att lektionen var givande!

Själv ska vi iväg på årets första träning nästa helg, ska bli jättespännande! :banana:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag har haft lektion i arbete vid hand för min manliga tränare i ons. Jag tog lilla gulle för första gången för honom. Det var skitkul!
Tränaren är ju så himla bra på arbetet vid hand. Han tog hästen först lite för att känna på honom och så ville jag se hästen under arbete lite på håll. Kul att se hur han rör sig och ser ut nu för tiden.
Tränaren tyckte att hästen var "jääävligt bra!". Det var jätteroligt att höra. Han tyckte jag gjort ett toppen-jobb med hästen och bara skulle fortsätta som jag gjort.
Hästen var lydig, mjuk och smidig och lagom känslig för spöet. Han är responsiv för det utan att vara rädd.
Förr har han ju rest sig, kutat över folk, slagit mot spöet, bockat och haft en allmänt sur och spänd attityd mot jobb(antagligen pga minne av att arbetas i smärta). Han har också varit stel, svag, orörlig och helt skev, lutade hela han. Och gick i en allmänt osund form med osunt rörelsemönster som gjorde honom halt.
Jag har slitit som en hund med den där hästen. Och det känns extra kul att få cred för det.
Jag fick tips på hur jag kan förbättra mig själv i arbetet vid hand. Jättebra och nyttigt!

Han såg också lite då jag red jäääättehästen. Han har börjat röra på sig för egen maskin, fått energi. Och då fått mkt mer gång och kommit loss. Han ser ju resligare och mer allert ut.
Han kände inte ens igen hästen. Det var lite kul!:p

Igår tog jag fram Zeb för första lektionen för kvinnliga tränaren sen han skar sönder benet. Hade förberett mig på att han kanske bara skulle orka en helv lektion och resten teori. Vi tog för hand först. Tränaren tog lite sen ckså så jag fick se honom på håll. Han är mjukare nu. Då han sattes igång var han katastrofalt stel. Nu är han inte så jättestel mer, rätt mjuk i "kroppen" och halsen. Men fortfarande ngt stel i benen.
Han är dock svag. Tränaren höll helt med om att han för första gången faktiskt ser gammal ut. Han ser liksom lite skör och förslappad ut i kroppen. Vi ska hålla koll på hur det utvecklas. Blir han sämre så kommer jag ta bort honom. Det känns himla ledsamt. Jag grinade som en tok både igår och halva natten.
Än är han varken halt eller dålig. Han ligger gärna ner flera ggr om dagen för att rulla, ta en liten nap etc. Men jag håller koll på om det där börjar se minsta lilla ansträngt ut. Jag vill inte att man kommer ut en dag och hästen inte kommer upp. Än är det som sagt ingen panik. Men iom att han nu faktiskt ser skör ut så kan det ju gå fort.
Men jag hoppas han blir bättre. Blir han inte det så får han nog somna in.

Vi fick en lucka i schemat pga en häst som skadat sig akut. Så lilla gulle blev extrainkallad. Han har ju varit med 2 ggr för kvinnliga tränaren sen han blev hel. Hon tyckte han utvecklats bra. Vi fick snäppa upp lite till och göra lite nya övningar. Vi fick igång honom ytterligare och fick mer rörelser i honom. Jättekul!
Jättetråkigt att kompisens häst var dålig. Men kul att få träna igen. Just av tränaren att ge mig en gratislektion!
Får massor med gratis teorilektioner av de båda tränarna med då de är där. De passar på att förklara då de har andra lektioner. Och jag kan fråga hej vilt. Samma då ena av dem skor.

Skickade rapport till veterinären med bilder på gulle också. Hon har själv tävlat svårklass dressyr länge och förstår alltså dressyr. Hon tyckte det var kul att se att han blivit så fin, "en riktig trevlig ridhäst".
Hon kanske kommer ut till andra hästar på måndag. Så hon får väl slänga ett öga på hästen då med. Kan bli kul!

Idag var jag med min tredje tränare på jobb hela dagen. Jag var så ledsen över Zeb att jag kände att jag behövde bort lite. Han vet precis hur man muntrar upp mig. Och så har jag fått prata av mig lite i bilen mellan ställena.
Jättekul att se lite annat! Och super att få lära sig så mycket! Idag var mycket unghästar, inridning. Kul!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad roligt! Och vad supernyttigt!
Jag tycker du gör mkt klokt i att följa upp!

Totola: Vad roligt med träning! Lycka till!

Zahlo: Har du testat Furminator?
Min gamling har ju maaaassor med päls, tät och så. Men tunna, mjuka hår. Jag rakar honom visserligen för det mesta, vanlig hästtrimmer funkar fint.
Men nu när han stått har jag velat ha honom varm och inte klippt iom inget jobb som leder till svett. Nu är han inte igång, men i igångsättning. Han har börjat svettas lite. Men vill inte klippa den gamla kroppen än.
Jag fick en Furminator av en stallkompis. Den både kammar bort lösa hår och skär av en del. Då kan man tunna ur lite och småklippa en del på längden.
Kanske kan vara ngt?
Fantastisk ser han ut iaf!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Roligt med så mycket träningar! Jag blir avundsjuk! :bump: Jag har inte tränat på snart ett år. :D
Jag drömmer mardrömmar om hur illa jag måste sitta nu. ;)


Jag känner igen mig ang. din gammelman. Minsta lilla ålderstecken på min lilla dam, och så grinar jag.
Hon har blivit väldigt gråsprängd över ögonen nu, vilket framkallar gråtattacker. :cry: Jag ska nog inte ha djur. :p
Sen så sliter dräktigheten på henne. Fy vad hon ser ut i kroppen. :(
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Du kan komma och låna krake av ngt slag hos mig om du vill. Och kanske få gratis teori genom att kolla andras lektioner och få saker förklarat från en tränare som en outstanding pedagog.
Kan vi ta en fika med! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag var igår på en föreläsning och uppvisning om AR, kan säga att det blir till att hitta ny tränare för min del för jag är helt såld! Allting är så logiskt!
Ska låna hem en häst som är AR riden, hoppas på att lära mig från den och sedan blir det till att skola om min andra :) Gud så kul det ska bli!

Svårt det där med tränare bara :( Det är så himla dyrt och jag känner att jag ännu inte behöver någon i klass med Birgitta Järnåker än... Dessutom så är dte svårt för mig att åka i väg då jag ej har körkort. Men jag ska leta som en tok!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja det ska som sagt bli jättespännande! :) Och dags att få en ny knuff när man ska ha haft 4 mån på sig att träna på senaste hemläxorna... Ska bli om möjligt ännu mer spännande sen i Maj när vi tränar för "ordinarie" tränaren igen för första gången sen September(?) har ju troligtvis hänt en del på 8 månader! :angel:

Angående Furminator så kan jag också rekommendera den, är mycket olycklig över att jag råkat slarva bort min! :o

Usch vad hemskt det måste kännas när pållen plötsligt känns "gammal" efter att ha hållit sig fräsch (relativt talat) så länge! :/ Förstår att du hellre tar bort om det går för långt, håller tummarna att det inte har gått så långt än!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Kul att föreläsningen/uppvisningen var givande! :)

Förstår att du tycker det är dyrt, men har man råd/möjlighet någon enstaka gång så tänker jag som så att det kan ju bli billigare i längden, när man får träning som "räcker länge" och verkligen ger en tydlig skjuts framåt i utveckligen, jämfört med någon mindre pedagogisk eller med mindre tränat öga som kanske behöver 10 lektioner för att lära ut samma sak! :P
Folk är ju jätteolika både som elever och som tränare och det optimala är väl såklart att hitta någon "billig" som funkar lika bra, så man kan träna ofta! Och vara med som fotfolk på så mycket träningar som möjligt.

För mig kändes det som sån enorm lättnad att hitta en tränare (numera känns det som två) som faktiskt förstår sig på hästen/ekipaget, att instruktionerna man får fungerar och även fungerar på sikt (att man kan utvecklas mellan lektionerna flera månader i efterhand så länge man har lite självdisciplin/tänker själv/frågar om det är något man inte förstår) men så är vi nog ganska svåra att träna, eller så hade jag redan hunnit bli för kräsen med att träningen ska visa resultat åt rätt håll tillräckligt snabbt!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag fick en Furminator av en stallkompis. Den både kammar bort lösa hår och skär av en del. Då kan man tunna ur lite och småklippa en del på längden.
Kanske kan vara ngt?

Jag köpte en Furminator förra våren, och den är riktigt bra. På alla utom Besten, för hon är "Prinsessan på ärten". Till årets fällning har jag därför införskaffat en pälsskrapa istället, och den accepteras t o m av Besten.
Pälsskrapan är dessutom billigare än Furminatorn, 150 kronor mot 620....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 103
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
480
Träning Jag har köpt en unghäst! :D Jag tillhörde tråden med hästar födda 2007 och tyckte att det var så roligt att följa jämngamla hästar så...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp