Bukefalos 28 år!

Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

kl

Idag var det så min och Goliaths allra första träning tillsammans! Jag har ju testat lite ar-tänk på honom innan men inte så seriöst som idag. Det var dessutom första gången han gick på stångbett men det visade sig funka väldigt bra, mkt bättre än det vanliga tredelade tränsbettet som han gärna går och stödjer sig på om han får chansen.

Började jobba från marken med att söka framåt-nedåt, hitta böjningen, flytta inåt-utåt på volten och följa. Gick rätt bra, men jag inser att jag kan kräva lite mer böjning än vad jag gjorde idag. Tänker dock att det kan komma framöver, huvudsaken är att han förstår vad jag vill och inte går emot mig. Uppsuttet tog vi igenom böjningen på mindre volter - lättare för honom att förstå vad jag är ute efter och för mig att känna hur stor böjning jag får igenom. Flyttade utåt- inåt på volten, prövade att rida böjd på rakt spår, MKT svårare i vänster varv där G gärna skjuter in bogen så med ett lätt stöd av spöet gick det bättre. Mot slutet testade vi även trav något varv åt båda hållen. Goliath gasar gärna iväg, får taktfel eller bryter av. Ja, allt det där hände nu också men så småningom när han blivit starkade i skritten kan vi även börja smygträna lite lätt i traven så att han förstår att man inte måste köra racerlopp varje gång.

Kände mig nöjd med passet överlag, fick igenom böjningen mycket bättre mot slutet och jag som inte ridit så mycket på stång innan lärde mig att hålla kvar och inte plocka. Min stackars modiga filmare gav upp med stelfrusna fingrar efter några minuter så det ni ser på filmen är från början av passet.

http://www.youtube.com/watch?v=c8h1GMw5NqQ

Totola: Jag klarar mig rätt bra helt barbacka än så länge, men det var en bra lösning du hade! Livräddare var kanske inte rätta ordet för stigbyglarna, men jag tror du förstår hur tänket går för de som använder ridgjorden. Jag har inte testat enbart kapson, mister man inte lite av sökningen ned till handen då? Kändes som att stångbettet var en riktig hit på Goliath idag iaf, han reagerade fint på det och blev aldrig hängande som i tränsbettet. Fortsätter att testa vad som funkar när vi tränar såhär just nu.

Nu blir det en tripp ner till Västergötland och föräldrarna. Kommer farligt nära CDs vackra omgivningar...men det får vänta till i mars när BB kommer dit :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Angående böjningen: Skynda långsamt! :p Det som tar mest tid med böjningen upplever jag är två saker -
*Att hästkroppen ska anpassa sig till att faktiskt kunna gå med en jämn böjning utan svagheter/strama muskler som tar emot, och
*Att hästen ska hitta tekniken så den kan känna att den väljer att gå så för att det blir enkelt och harmoniskt, att den alltså både fysiskt och mentalt är med på böjningen och förstår hur den ska använda sin kropp. Bryta gamla vanor i rörelsemönstret och byta ut det.
Så tänk på hästen när du får ett infall att "ta igenom" böjningen mer! ;) Som det ser ut nu (och rent logiskt sett borde vara) så har hästen ganska svårt för böjningen, fullt ut alltså. Märks t ex att den har svårare att bära med högerbak vilket gör att den kommer undvika böjningen i båda varv fast på olika sätt. Då brukar det i längden vara bättre med less is more-tänk, att inte kräva så mycket mer än det hästen kan ge utan att hela tiden vara på hästen med vad man vill utan be hästen - känna av vad max man kan få just då är och nöja sig med det, belöna med eftergift och att ta bort fokuset från böjningen så hästen får gå ur om den känner att den behöver det, för att sen be igen då och då. Mycket bra mentalt för hästen för att man inte ska råka pressa för mycket och ändå uppbyggande de bra steg man får till.
Det är egentligen först nu på senare tid jag börjat tänka så för tidigare har jag varit väldigt inne på att det är för hästens skull som det kan bli lite tjatigt och petigt när man sitter och korrigerar och rättar till kroppsdelar hit och dit nästan hela passet för att man vill att böjningen ska vara bra hela tiden. Och ändå så är det nu jag märker störst resultat i rakriktningsträningen. När hästen får gå i sitt bekväma läge som avlastning men som "jobb" (och då med tänket jobba-vila-jobba-vila hela tiden utom under lite längre pauser) ska gå så rakriktat som möjligt utan att hästen bara felkompenserar för att man är för petig och kräver för mycket.
Så, som sagt- skynda långsamt! ;) Det kan ta år att få dom rakriktade nog att ha en bra böjning (hyfsat frivilligt) utan att felkompensera.

Tycker sitsen såg bättre ut nu! :) Antingen har du lagt ner mycket jobb(?) eller så blev det mycket bättre utan gjorden!
Angående kapsonen så beror det på hur man använder den, precis som med allt annat. Någon gång har man ju lärt hästen att söka till tränsbettet också (om den gör det vill säga) så förutom att man kan behöva lära om signalen för det så är det samma princip med kapsonen. Förutom att jag tycker det är lättare med kapsonen. Det blir liksom väldigt naturligt för hästen att få emot trycket, vilket man kan utnyttja till att lära in signal för framåt/nedåt. Då är det svårare att få hästar som vill söka sig för mycket framåt/nedåt att inte gå emot trycket minsta lilla signal man ger. Så ma får helt enkelt tänka igenom vilka signaler som ska betyda vad och försöka vara konsekvent och tydlig mot hästen för att inte göra den förvirrad i onödan, göra signalerna så olika som möjligt beroende på vad du vill.
Det enda egentligen som är svårare (när man lärt sig och hästen funktionen såklart så man har en fungerande kommunikation) är att i handen känna av statusen i munnen (om hästen "håller emot" någonstans, hur bakbenen används). Har du inte direktkontakt (sträckt tygel) så har du dock inte den fördelen av bettet i munnen ändå.

Ser väldigt trevligt ut! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

lånar knapp av mig själv

Idag kände jag mig duktig! :D *klappar mig själv på axeln*
Inte för att jag var såvärst skicklig egentligen, utan mer i hur jag lyckats hjärntvätta mig själv till att "våga" (eller snarare ha rätt inställning) ta tag i saker och ting! :p Fått arslet ur vagn så att säga.
Har hållit på hur länge som helst nu och funderat på att påbörja galoppfattnings-träningen. Men det har varit så mycket olika ursäkter - nää, han är så yr i huvet idag, vill inte ge honom ännu fler anledningar att stressa, -nää han är så obalanserad! Han kommer bara yra iväg!, -Nej, så mycket störningsmoment som det varit på sistone så lär jag väl flyga av förr eller senare av adrenalinet (alltså inte samma pass utan t ex gången efter, det HAR hänt så helt obefogat är det ju inte...) osv. Tonvis med olika anledningar.

Och så idag så tänkte jag precis tvärtom. Det var kallt (ca -20 grader) och pållen var rätt sprättig och lite okoncentrerad, var väl spänd pga kylan. Fick inte mycket vettigt gjort och jag var lite rastlös själv så passet riskerade att bli rätt misslyckat. Men så tänkte jag att "äh, nu kan han ju knappast bli så mycket värre än han redan är!"
Så vi följde tränarens tips och valde ut ett ställe där jag skulle ge galoppkommando. Sen var inte tanken att det ska bli galopp utan att belöna att han tänker galopp, dels för att härda bort en del stress, och dels för att han då själv ska få pussla hur han ska få till det rent tekniskt - vilket han bör göra till slut bara han förstår att det är galopp som är tanken. Skulle man fortsätta be om galopp efter den där punkten så skulle han nog bli lite väl stressad, känna det som att jag jagar på honom, så däremellan satt jag bara passiv förutom att jag iaf ville bestämma väg och återfå lite balans.
Han blev alldeles för uppe i varv och obalanserad för att det skulle ha gett något att faktiskt få en fattning, men att han tänkte galopp var väldigt tydligt! ;) Så vi tog tre gånger på samma ställe, sen bytte vi bara varv och travade runt lite för att försöka avdramatisera innan vi avslutade.

Trots ett katastrofalt pass är jag faktiskt riktigt nöjd med mig själv och pållen! :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Nu har jag ÄNTLIGEN tid att sitta ner lite längre och svara dig :) Har varit hemma i Västergötland några dagar och då har det bara blivit snabbvisits här på buke.

Jag och den andra fodervärden till Goliath satt faktiskt just och diskuterade det där med hur stor böjning vi ska kräva, efter att vi båda hade kikat på filmen. Första tanken var ju som jag skrev, att jag vill ta igenom böjningen mer. Men som du säger så är det här den allra första början till att han alls förstår vad som menas med böjning och hans kropp är inte klar för större böjning än. Så vi sätter målet att han alls ska förstå att vi menar böjning och att han för in bogen som han ska och inte går emot hjälperna.

Sitsen blev avgjort bättre utan gjord, har god lust att sätta en röd varningsflagg på den eller liknande till andra som vill använda den :) Har fortsatt barbacka och idag insåg jag att största problemet ligger i att jag måste lossa knäet och slappna av i vaden så att foten hamnar längre bak. Insidalår behöver också sig en påminnare emellanåt.

Enbart kapson blir det nog inte, funkade ju väldigt bra på stång+kapson just nu och idag hade jag hackamoret på uteritten och Goliath kändes väldigt fin och lyhörd.

Kul att du gillar oss :) Du verkar vara den enda som orkar kritisera filmerna och jag uppskattar VERKLIGEN din kritik!!


Vad kul att det kom något positivt ur ditt "skitpass" ;) Ibland så måste det väl gå åt skogen helt för att man ska se andra lösningar och testa nytt! Hur har det gått sen då? Har du lyckats träna något mer i kylan??
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

En grej man kanske lätt glömmer är att böjningsgraden egentligen är mindre relevant till en början (förutom att det förmodligen är stört omöjligt att få till en hög böjningsgrad "korrekt" men någotsånär chans iaf att få till en i lägre grad). Det är mer kvalitén öht.
Fast precis som med allt annat kan man få ta det i pusselbitar. Böjningen är en helhet, men någon gång måste man ju lära in det också och ge hästen en ärlig chans att hänga med både fysiskt och mentalt. Jag tror knappt någon häst som inte redan är tränad mycket till "ärlig" böjning klarar av att faktiskt hålla böjningen genom hela rygglinjen nacke-svans, lägg därtill en ryttare som förmodligen inte är "rakriktad" i sin kropp och inverkan heller! ;)

Om du t ex ska lära in en öppna, så oavsett tidigare förberedelser så är chansen att det blir en riktigt bra öppna första gångerna väldigt liten.
Man kan gå olika vägar, men ett sätt att se på det är att man först fokuserar på innerbogen, att hästen ska lära sig själva tekniken i att tvära lite snett utåt för att kunna hålla linjen trots att framdelen är lite innanför. Under tiden förstärker man hjälpernas betydelse för att underlätta att be hästen följa linjen. Det här kommer troligen vara mer än nog ett tag i utvecklingen för att så småningom mogna till att kunna lägga till fler detaljer till en bra helhet. Att sitta och korrigera hit och dit redan från början för att hålla böjning, ställning osv det förstör allt vad pedagogik heter.
På samma sätt är det med böjningen. Man klarar inte av att bolla för mycket samtidigt utan att tappa i helhet/pedagogik, dessutom känns det rätt meningslöst eftersom man kommer sitta och be om sånt som hästen ändå inte kan ge. Eller kanske som man själv inte var redo att ge hästen.

De övningar jag tycker ger mest är de övningar som triggar hästen till att själv hitta en bra böjning. Inte de där man lär sig att korrigera i tygel hit och skänkel dit för att helt sonika placera hästen där man vill ha den. Bra övningar för mig själv t ex (är alldeles för lätt att gå tillbaka till "fifflande" när man sitter och rider själv dag ut och dag in) är att öva på att först placera hästen, sen låta den följa böjningen genom att släppa efter lite på ramen bara, ev förstärka med tyngdpunkten. Så varje gång den faktiskt går på ett böjt spår ska den bara gå för vikt och ram i form av sitsens position och ev. justering av tygellängden. Sen kanske man inte får till en hel perfekt volt bara genom det men då börjar man om. Man ber igen men med strävan att hästen ska gå själv i böjningen. Då blir böjningen i sig mer som ett kvitto på vad ekipaget klarade av just då än ett läge det är ok att fiffla i. Hellre börja om.

Huvudpoängen är iaf att jag tycker majoriteten av böjningsträningen ska gå ut på övningar och försöka få hästen att hitta dit själv (och ekipaget för den delen, i slutändan så sitter ju det allra mesta i en själv). Korrigeringen ska vara så liten som möjligt och alltid strävan efter att hästen ska få gå fritt.
Har man lyckats få hästen verkligen för sitsen, att den låter sig styras och formas i princip bara av ens egen sitsinverkan och balanspunkt, då märker man hur yttepyttemarginaler man har att spela med tills hästen inte klarar av att följa längre. Antingen för att man själv inte klarade av att hålla kvalitén i inverkan när man vill ha lite till, eller att hästen säger ifrån att den inte klarar följa med rent fysiskt. Och egentligen spelar det ju ingen roll vilket, har man väl kommit dit kommer man sträva efter att hålla sig kvar inom den där lilla marginalen som man faktiskt klarar av.
Då kanske man plötsligt upptäcker att det är så här mycket hästen faktiskt klarar att ge mig. Det här är det optimala för oss, just i detta nu. För att sen såklart försöka spela med det och tänja på gränsen lite i taget. Det jag menar är att det optimala inte alltid är att gå "rätt hela tiden" utan hästen kanske behöver börja i en comfortzon med bakdelen lite innanför eller vad det nu kan vara, för att sen snällt bes att snudda lite mer åt det jobbiga hållet - låta hästen gå tillbaka till comfortzonen som belöning (inte själv be om det såklart, bara sluta be om det där "lite mer" utifrån comfortzonen) och så snudda igen lite i taget.

En bra som i "korrekt" böjning tycker jag inte alltid är det bästa jobbläget. Precis som det inte alltid är bra att sträva efter den "perfekta" formen just då för att man behöver prioritera vissa delar och man ändå inte kommer klara av att få till målläget, just då. Visst vill man ha det hela tiden men man får ju vara realistisk också för hästens skull. Hade varit roligt att ha piaff som arbetsform också men det håller nog inte hästen med om! ;)



*host* tja, träningen har gått hyfsat bra tycker jag. Enligt planerna om man säger så, varken mer eller mindre! :p Vill inte ha för höga förväntningar heller eftersom jag hellre ser att vi gör väldigt mycket förberedande och har en bra grund att stå på hellre än att man får till en galopp men ändå har kommit längre ifrån målet. Skulle som sagt bli väldigt obalanserat om vi försökte oss på att "ta igenom" fattningen redan nu, och ffa väldigt pressat läge (både för mig och kuse - det är ju jag som måste på något vis kompensera! :p ). Vill hålla träningen så positiv som möjligt och just nu är det i minusläge redan när jag tänker galopp.
Men det märks att han klarar av mer och mer! :) Målet är ju ffa att han ska kunna behålla avslappning och balans när jag tänker galopp eller ber om galopp. Gör han det så blir det så mycket enklare att guida honom till det tekniska.
Den normala metoden jag brukar ha för att lära hästar galoppfattning är att trava fritt men balanserat på en större volt för att sen bara ändra balansen lite mer till galoppbalans utan att för den skull rubba ekipagets balans. Och det är där det felar just nu, vi kan inte ens trava på en större volt och tänka galopp utan att det blir spring iväg i obalans. Genomsnittshästen skulle man bara behöva ta tillbaka en eller ett par gånger och börja om för att få den att förstå att den inte får öka på bekostnad av balansen, "friskt tempo" är ok så länge det ändå är balanserat. När kusen låser sig mentalt då går inte det heller.
Just nu är vi i läget att vi har lyckats hålla något varv i friskt tempo men ändå ganska fritt och i balans, trots att jag manipulerat med honom genom att få honom tänka galopp. Ett steg i bättre riktning! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

kl

Seg som jag är kom jag på att jag kanske skulle ta och skriva här två månader efter trådstart :angel:
Riktigt skoj att läsa vad alla skriver!

Får återkomma med nåt vettigare senare, nu ska jag ut i kylan och snön med min lilla skrutt :D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Du skriver så otroligt bra och lättförstått! Gillar hur du plockar isär alla delar både i hjälpgivning och det här med att koncentrera sig på en sak i taget hos hästen. Du kommer kanske inte att gilla det... men jag ser många likheter med det du skriver och det som jag läste i KWs bok igår kväll kring böjning ;) Just detta att koncentrera sig på en sak och tänka rent tekniskt kring vad som händer i både ryttare och häst gör det lättare för mig när jag väl sitter på hästryggen. Jag börjar förstå vad som händer när jag ber hästen om en viss rörelse och det är lättare att veta vilken hjälp jag ska använda mig av i nästa skede för att komma ett steg längre.

Tyvärr kan jag ju inte kommentera dina framsteg med något expertutlåtande. Håller mig kvar vid att lära-ta in-reflektera och fråga vidare :)

Väntar förresten på film från både dig och Eliine här framöver ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Hehe, själv är jag hyfsat säker på att KW skulle ha många invändningar mot mitt förra inlägg! ;) Den här biten t ex: "En bra som i "korrekt" böjning tycker jag inte alltid är det bästa jobbläget. Precis som det inte alltid är bra att sträva efter den "perfekta" formen just då för att man behöver prioritera vissa delar och man ändå inte kommer klara av att få till målläget, just då." (fast egentligen nästan allt förutom att vissa delar nog låter lika..) Rider man inte alltid hästen korrekt böjd så rider man ju inte hästen korrekt! Den kommer gå sönder! :eek:
Men så länge du tolkar det på ett sätt som fungerar för dig så spelar det ju ingen roll! :D

Har funderat på att klippa ihop en trav-film från gamla filmsnuttar. Får se om jag orkar installera/lära mig redigeringsprogrammet och hittar tillräckligt med visningsbart material!
Några nya klipp kommer dröja ett tag tyvärr eftersom vi åkt på ofrivillig vila! =/
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha, ja den delen kan jag väl hålla med om kanske inte var så lika :)

Vad har ni råkat ut för eftersom det blivit vila?? Vår G fick några dagars vila pga kylan och så är det dags att sko om bak, de långa hovarna ger honom sån obalans... Innan vi fick honom hade han varit utlånad o den fodervärden hade bara lyckats sko fram för att G tog över ledarskapet och j-lades rätt rejält när hovis kom, så nu är fram och bakhovarna i ofas. Drygt!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tror han har fläkt sig lindrigt (gissning, ingen har ju sett att det hänt något, men med tanke på hur han glidit omkring ibland av snöstyltorna när jag tagit in honom från hagen skulle det inte förvåna mig.) Halt v.fram, inte extremt men man ser tydligt att han avlastar något högt upp. Han ska få vila nu ett tag så får vi se hur det artar sig.
Normalt sett skulle jag varit halvt hysterisk och helt paranoid + en extrem träningsabstinens, men nu har det varit rätt skönt ändå att slippa kravet på att göra något med hästen varje dag. Har varit ända ner till -30 ute vid stallet (och sällan under -20 när jag varit ut) plus att jag själv blev påkörd av en buss när jag skulle stanna bilen vid ett övergångsställe och har fortfarande lite ont i nacken ca 1½ vecka nu i efterhand. Jag hann rida två-tre gånger efter det har jag för mig och såg på bilderna sen att stundvis satt jag som jag vet inte vad med helt krokig rygg! :p

Men jag hoppas såklart att han blir bra snabbt, att det bara var en sträckning eller dylikt, han är ju inte ung heller längre så en långvarig vila kan innebära lååång tid att komma tillbaka! Hehe men jag är nog lite positiv i överkant, har bokat in träning i slutet av månaden och allt! :angel: (avbokar såklart om han inte blir bra väldigt snart).

Drygt med hovarna. Vevar han mycket med bakbenen? Är dom lite stela bak så blir det ju väldigt svårt för dom att hålla balansen. Min är tvärtom - nu är han iofs en ängel för hovslagarna lustigt nog, men för mig är han kinkigare när jag ska lyfta fram! :p Kanske för att han är van vid att få stöd, och han är ju tyngre fram så han kanske vill ha mer stöd än vad jag orkar med, eller så är han van att han kommer undan så han bara tycker jag är ivägen om han vill gå iväg och käka hö eller titta på något! ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Usch då, stackars hästen! Men det är ju så lätt hänt i dessa snötider, inte ens snösulor hjälper riktigt. Blev du påkörd bakifrån? Otäckt sånt där, kvittar hur försiktig man än är själv när det finns andra trafikanter runt omkring. Hoppas att både du och hästen blir krya snart!

Jag skulle inte påstå att han vevar med bakbenen precis, han vill mest inte riktigt släppa efter. Mycket kan nog bero på stelhet och eventuellt att något inte riktigt ligger rätt. Ska be vår tränare som även är massör känna över honom nästa gång hon kommer ut. Han är genomkollad av veterinär strax innan vi fick honom men en genomgång av equiterapeut är inte heller helt fel. Framförallt tror jag på stärkande och lösgörande arbete för hans bakdel.

I morgon blir det förmodligen shopping via nätet. Jag och tjejen jag har honom ihop med har bestämt oss för att ta hem en Chezz och prova. Sen behöver vi investera i ett port. stångbett samt ett par riktiga kapsontyglar. Kul men dyrt!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Oj oj, ni slår på stort hör jag! :D
En BRA ET låter som en bra idé! :) (kan variera ganska mycket i kunskap... bra att gå ryktesvägen så man vet att folk faktiskt fått bra resultat). Själv tar jag det för givet att hästen behöver kollas ordentligt efter att man köpt den, då menar jag inte bara på ET-fronten heller utan ex. tänder, hovar, sadel osv. Jättesvårt för en själv att veta om det finns något som hämmar annars eller som kan bli problem i framtiden, man vet ju inte hur den ska bete sig och röra sig i "normalläge" om man bara ser den som den är just då.
Hoppas det funkar bra med Chezz-sadeln!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Usch ja! Känner hur pengarna bara rullar iväg...och så var det foder, hovslagare och därtill en alldeles vanlig saftig elräkning nu över vintern. Blä! Så nu är det bara att hålla sig frisk och jobba som gäller för att spara ihop nya slantar :)

Vi har ju inte köpt Goliath utan är fodervärdar till honom, jag och en till tjej. Men man vill ändå ha koll på att allt är som det ska. Tänder blir det framåt våren, hovarna håller vi som sagt på med och sadel är förhoppningsvis på ingång!

Idag var jag så motiverad när jag kom ut till stallet och var bara tvungen att jobba G på banan för hand en kort stund trots att det var -25 grader ute :) Ställde inga stora krav på honom utan ville mest få honom att söka lite nedåt och vänta in mina signaler. Lite svårt eftersom han var pigg och ivrig efter att ha tagit det lugnt nu när det är så kallt. Han ville hela tiden ligga steget före och var väldigt arbetsvillig. I stallgången stod han som ett ljus med öronen framåt och bara väntade på vad jag skulle hitta på för något skoj med honom :) Ute på banan testade jag även ett par gånger att föra honom utåt på volten, han reagerar så starkt på det emellanåt och blir jättearg på en när man vill flytta bogen. Så de små steg han tog utåt idag utan att ilskna till räckte gott och väl. En sak i taget som sagt. Böjningen gjorde jag heller inte så mycket åt idag. Jaja...i brist på andra bilder och videor i filmen kan jag ju alltid bidra med någon slags underhållning.

http://www.youtube.com/watch?v=TJepJAkIWCc
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag tänkte hoppa in här i tråden:angel:

Till att börja med så måste jag poängtera att jag är väldigt grön på detta och håller just på att "harva igenom" boken "skola din häst" och försöker samtidigt skola mig själv och hästen:o
Kanske inte världens bästa koncept men det är mitt utgångsläge.

Mitt objekt är en nyss bliven 3 åring. Försöker ta allt från grunden eftersom han inte kan den "engelska dressyren" heller så försöker vi oss på detta från början.

Änsålänge har vi kommit till att gå i in ganska låg form och behålla den låga formen i övergången mellan halt och skritt. Inte super hela tiden precis eftersom han är ung och okoncentrerad men det finns där iaf:idea:
Och sen har jag börjat med att försöka böja honom på volten. Lättare sagt en gjort och det kommer en bog då och då för att trängas lite men han är ganska känslig när jag petar på honom och försöker göra så gott han kan.

Kan till lägga att vi bara tränar för hand och på 3-delat tränsbett.

Har inga kort "in action" men kan lägga in ett presentations kort :laugh:
Lös i gången och står och myser av att bli borstad:love:
30102613.jpg
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tack tack:laugh:

Detta är min lilla prins som jag fött upp själv.

Namn: Fionello C "Fille" eller "prinsen"
Svenskt hbl född 2007

Lite fler bilder:
30102757.jpg

Andra gången under ryttare
30102621.jpg

Betar i hagen
30102609.jpg

Trav
30102752.jpg

Hoppning
30102761.jpg
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad kul med ett "helt vanligt" halvblod :) Som jag upplevt det är det fler "annorlunda" raser och korsningar som håller på med AR än just halvbloden. Ingen fakta, men som jag själv fått för mig. Blir kul att se er här i tråden framöver! Bra att det kommer någon mer nybörjare än jag själv för den delen, känns som att man dessutom är mer välkommen inom den här disciplinen oavsett vilken bakgrund och vilken häst man har. Inte samma "elittänkande" som kan förekomma på andra håll...*hukar mig för påhopp, men alla är fria att ha en åsikt*
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Dom blir aldrig för stora för att vara "liten prins"


Jag har också en liten prins på snart 14 år och 169 cm över havet ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 529
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
497
Träning Jag har köpt en unghäst! :D Jag tillhörde tråden med hästar födda 2007 och tyckte att det var så roligt att följa jämngamla hästar så...
Svar
3
· Visningar
1 094
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Akvarietråden IV
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp