Bukefalos 28 år!

Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag vet minst 4 halvblod som pysslar med AR och minst ett par till som jag vet har gjort det! :p Så ärligt talat tror jag det är inbillning för att det faktiskt finns så många olika raser och att det alltid är halvbloden som dominerar i vanliga fall medans det är mer spridning av raser inom AR.

Kul med film! :) hinner inte kommentera så mycket iom att jag känner mig lite stressad, men bra att du tar det lugnt och lite i taget! metoderna är inte min kopp av te, men å andra sidan kanske det är perfekta metoder för er - vad vet jag? :p Någonstans får man ju börja.

rebeckasff: jättefin häst! :) Blir spännande att höra hur det utvecklas så kom ihåg att uppdatera oss ibland!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

känns som att man dessutom är mer välkommen inom den här disciplinen oavsett vilken bakgrund och vilken häst man har. Inte samma "elittänkande" som kan förekomma på andra håll...*hukar mig för påhopp, men alla är fria att ha en åsikt*

det var mycket detta som gjorde att jag *trummvirvel* SKA PÅ KURS NÄSTA HELG :love:
jag och min pålla (avdankad travis) har velat mycket fram och tillbaka och försökt hitta våran grej. jag har en god vän som pysslat med AR i många år och jag har varit väldigt nyfiken på hennes ridstil.. så nu kommer en tränare ner till slätten och jag ska på tvådagarskurs och är helt utom mig.. jätte nervös.. fast det känns bra. det var väldigt utspritt med nivån om kunskap på både djur och människor vad jag förstod så nu är jag lite lugnare. ska bli fasligt roligt :D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Skoj! :D Hoppas det går bra!
Jag tyckte det här ridsättet passade min bloding som handen i handsken OCH han behandlas som en häst, inte som en travare :angel:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Precis min uppfattning, nu törs man komma dragandes med en outbildad häst som inte är halvblod och ändå få hjälp utifrån hästens förutsättningar och inte ha känslan av att man är dömd på förhand...

Vem är det du ska få träna för?? Jag kommer från Götene från början och vid Kinnekulle har du ju Chr*stofer D*hlgren, finns fina möjligheter att åka till hans gård och träna!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det är ju nära och bra :)
Katrin Wallberg ska komma ner och hålla kurs. Så det ska bli himlans intressant och se vad detta ger. Taggad till 1000 :bump:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Va roligt! :D Då ses vi! :) Jag ska dock enbart vara fotfolk då min polla har fölunge hemma, men som sagt, fotfolk på lördagen så ;) Söndagen missar jag tyvärr..
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

ooh, vad kul :D
jag har gått omkring i nån form av dvala sen det blev klart att jag ska åka.. är jätte nervös :(
har du pysslat med AR länge?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det kommer gå jättebra, ska du se! :D Har varit på flera kurser inom AR, och alla är lika välkomnande :D

Jag har inte håll på så jättelänge, då hästen har varit dräktig (tung, hon sa till när hon tyckte att jag + magen vägde för mkt), och sedan haft fölungen.. Började rida efter tänket i november, men bara två gånger för tränare än så länge. Läst har jag gjort en del, men inte så mkt mer :)


Tung Zaki :P

... och ett ekipage helt ur form.. Förståa ridpasset i paddocken på mååååånga månader :o
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

JAG SKA PÅ KURS!!!!!!!!!!!!!!!!:bump::bump::banana::banana:

Gud vad nervös jag blev nu då:o
Nu får vi ligga i hårdträning:D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha det är så roligt fenomen det där! :rofl: Att man blir så uppåt och tränar inför en lektion, som om det vore en tävling! :p
Jag är precis likadan, vare sig det är några veckor mellan lektionerna eller några månader, kan börja lägga upp träningen ett par veckor i förväg för att formtoppa under träningen. Även om det inte alltid går som planerat... :p

Lycka till! :) Vem ska du träna för?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Hahaha, ja precis! Man blir ju taggad och vill visa sitt bästa så klart! ( Även om vi är så gröna så ingen skulle se skillnad på om det är vårt bästa eller sämsta:p)

Jätte nervös är jag, vet ju inte hur lillfisen kommer att bete sig. Kanske beter sig illa och inte är mogen för det.. Men provar jag inte så får jag väl aldrig veta!

Hoppas att få lite nyttiga tips;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Sån är jag också! Och efteråt känns det som om man har vunnit första pris! Även min kära häst beter sig likadant som mig inför och efter kurs :D
Vi blir nästan löjligt lyriska bägge två.. Hihi
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Åhhh!
Jag blir sååå frustrerad!!!!
Allr gick skit i dag och jag kan inte sätte fingret på varför...
Eller jo, idag var vi på ridhuset så att han kunde få trava och galoppera lite på linan innan vi började. Det är ju inte så najjs underlag varken på vägarna eller i hagen.
Han var super pigg och latchade en del på linan och tyckte det var super att kunna röra sig. Bryter dock alltid av efter ett par varv av bus och kollar om jag vill honom något.
Vänster varvet var helt okey, då får jag ut honom på linan igen utan problem. I höger varvet vänder han bara upp mot mig och när jag viftar med väntserhanden för att få honom att fortsätta framåt på linan bara kastar han sig bakåt och ställer upp sig igen och sänker huvudet.
Jag samlar ihopa linan och går fram mot honom (ofta backar han då några steg) och ställer mig sedan vid bogen och smackar fram honom och visar vägen framåt.
Och så här kan vi hålla på:crazy:
Allt från flera varv på volten till ett kvarts varv innan han vänder upp mot mig.

Tänke, nu skippar jag longeringen, han vill göra något annat.
I vänster varv får jag honom (på vårt nybörjar sätt) att söka sigg framåt-neråt och går på med bra kliv. Tappar han böjningen räcker det att jag rör honom, antingen i skänkelläget eller på ganachen, så får han tillbaka böjningen.
I högervarvet accepterar han dåligt att jag går/står vid hans bog och vill bara stanna och vända upp mot mig.
Får jag ut honom och i från mig så tar det bara ett par steg så ökar han tempot och vill börja trava. Tar jag då i honom och ptrooar så stannar han och vänder upp..

Jag förstår att på något vis så signalerar jag med mitt kroppsspråk detta till honom, men jag är inte medveten om det... Och därför blir han frustrerad för att jag inte uppskattar det han gör (han är väldigt lyhörd för beröm)
och då försöker han göra något annat, oftast allt för att vara till lags, men han övergör sakerna, och jag vill ju bara att han ska ta det lugnt...

Hjälp/tips någon?!?!?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det kan ju också vara så att hästen har fysiskt svårare för högervarvet. Säkert mycket vanligare med brister i kroppsspråket, men just bogen i höegrvarvet upplever jag som en klassiker fysiskt också.
Bara så att man tänker på att hästen kanske också behöver lite tid att "pussla" dels vad du vill och dels hur den ska lösa det med sin kropp.

Tips -testa avdramatisera träningen. Alltså bryt ner det till att tänka mindre träning och mer bara leka med att inverka med din position och kroppsspråk. Det hjälpte iaf mig mycket när det gäller "svårigheterna" man kan testa sig fram lite utan att krångla till det i sitt huvud med att hästen gör rätt eller fel, den gör bara som jag ber den! ;) Eller kanske inte ens det om den inte är motiverad till det, men då är det ju min uppgift att motivera den.

Vet inte om det framgår så tydligt men jag har ett klipp på när jag började öva mer med positioner och mer "på lek" utan några större krav. http://www.youtube.com/watch?v=UojF2eYTtAk
Ca 2 minuter in i klippet så försöker jag få in framdelen lite innanför spåret utan att tappa innerbak (det är då den släpper på yttertygeln och vill snedda inåt istället) eftersom den gärna går mer åt sluta-hållet.
Min överkropp och egentligen hela kroppen anger vart hästen ska gå. Den "släpper in" framdelen lite inåt. Sen om hästen råkar snedda in för mycket - inte hela världen, den gjorde som vi bad om, men då petar jag lite på halsen bara för att be den akta sig (fortfarande i egen balans och med tänket att hästen ska gå i egen balans) och samtidigt försöker jag hålla kvar min position eller snabbt flytta tillbaka den. Här håller jag kvar lite på yttertygeln också för att vi behöver lära oss att "vara kvar på yttertygeln" i det läget för att kunna börja styra bogarna mer för tygelns längd.

Det normala är att man håller i båda tyglar men med en ganska känslig och lyhörd häst så passade det bättre för oss att bara hålla i en hand, fick lättare till positionen då. Tänk - riktning! Och försök att fokusera på en sak i taget! Först riktningen vare sig hästen är böjd eller inte, vilket du styr med vilken riktning DU går i och hur du placerar dina axlar/höfter. Det är det viktigaste i början för att man ska kunna gå vidare. Sen huruvida hästen håller avslappning och böjning och allt vad man vill ha, men även där - välj dina prioriteringar så du inte kräver allt samtidigt! Och glöm inte att lägga in "enkla" sträckor emellan där hästen bara får gå och känna sig duktig! :)
Lycka till!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det er veldig vanlig at hästar har problem i den höger böyningen i början av utbildningen, och at höger er den svåra sidan. En stor prosent andel av häst-foster ligger böyd åt venster i mammas mage, och er derav stärkare i den sidan.
Forsøka se hur höger fram ben beveger seg på et bøyd spor. Bogen har ofta problem med at lyfta fram benet uppåt och utåt, nått det måste gjøre for at bibeholda riktig bøyning och bevega seg korrekt på volten. Om hästen har problem med dette kan det vära
veldigt svårt för den at vara länge i høger böyning, och den kan fort gjøra protester.
Ved å ta arbetet veldig steg for steg och inte forventa så månge steg åt gången uppåt - utåt från ventre bog, kan du trene up
honnom samtidig som du kan forklare för honnom hur han kan bevege sig enklare også i den höger böyningen.
Både ved lonsjeringen och ridningen behöver han å finne hur han lettare kan bevege seg i den böyningen och fromen du gjærne vil ha, övningar som at rida 8-tal, serpentinar och voltar tilbake hvor du ofte bytar hand kan hjälpa mycket.
Början på öpnan och öpnan som Totola förklarar er også jätte bra när du ser at hästan klarar av voltan ok, da det gymnastiserar lyftet i utvendig bog veldig bra. Som Totala sier, avdramatisera övningan, och beröm for de riktige stegen venster frem ben klarar av. Dette tar som regel inte så lång tid innan det blir bettre.
Och i morgon skal ni jo på kurs med Carina, och hon kan hjälpa er jätte mycket :)
Jag var på mitt första kurs i AR för Carina för 9 år sen, och åkte då med min super stela Quarter som knapt ens kunne böya på halsen, langt mindre bevege seg i böyning, men Carina hjalp oss igång :)
Lykke til, och ha jätte kul på kurset!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Sen brukar det lustigt nog vara så att hästarna har samma snedheter som sina ägare. Ytterligare en anledning till just höger bog? :p Jag måste jämt och ständigt påminna mig själv om min högeraxel som vill hamna för långt fram.

Tack för komplettering! :D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tack så mycket för era bra svar!!
Mycket att tänka på, jag sitter och läser och och läser om för att tänka:o

Jag förstår vad ni menar med att det är hans svaga sida osv men det jag reagerar mest på i hans uppförande är att han gärna reser sig i det varvet, en ganska stor protest tycker jag.
Men jag kan inte själv se om det är ren protest eller dominans beteende:crazy: det borde ju vara protest eftersom han sällan gör det i andra varvet?

Och han vet att det är fel att göra så, därför sänker han alltid sitt huvud efteråt och vänder upp mot mig?

Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 052
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 029
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
505
Träning Jag har köpt en unghäst! :D Jag tillhörde tråden med hästar födda 2007 och tyckte att det var så roligt att följa jämngamla hästar så...
Svar
3
· Visningar
1 100
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp