Snart kommer deklarationen.

Jag var inne på skv i helgen och gjorde en uträkning själv, de har en sån tjänst där.
Verkar som om jag får tillbaks drygt 1000 kr.
Antingen fyllde jag i nåt fel eller så är det fel på tjänsten för nu när jag kunde se deklarationen så står det att jag får tillbaks 700. :meh:
 
Jag hittar fortfarande inte nån PDF 😅 senaste åren har det visserligen varit typ +-0 men är ändå nyfiken.
 
Jag förstår inte hur det kan vara en så stor överraskning för så många. Inkomstuppgifter och avdragen skatt finns ju på skatteverket och det går att följa under året och stämma av. Även enklare avdrag typ underskott av kapital går lätt att lägga in här om man inte vill räkna "manuellt":
https://app.skatteverket.se/rakna-s...trakning/rakna-ut-skatt/fyll-i-dina-uppgifter
Jag har försökt använda den sidan men kan inte se mitt relativt stora reseavdrag i beräkningen där. Det är inskrivet men finns inte med i totalen, vad jag kan se. Eller räknas reseavdraget in i någon av skattereduktionspunkterna? (det är samma siffror som i dokumentet från skatteverket, så jag tror inte det räknas in där)
1710084978555.png
 
Jag har försökt använda den sidan men kan inte se mitt relativt stora reseavdrag i beräkningen där. Det är inskrivet men finns inte med i totalen, vad jag kan se. Eller räknas reseavdraget in i någon av skattereduktionspunkterna? (det är samma siffror som i dokumentet från skatteverket, så jag tror inte det räknas in där)
Visa bifogad fil 140822

Reseavdraget minskar din beskattningsbara inkomst med det belopp du uppgivit minus 11.000kr.
 
Gissar på att få betala tillbaka i år. Antar att jag inte kan dra av något för resor längre pga för kort körsträcka? Har drygt 3 mil t o r men ingen buss som stannar särskilt nära jobbet. Att köra tar 30 min/dag, medan kollekivt tar 3 timmar...
Även tidsvinst räknas samt obekväm arbetstid så jag hade testat!
 
Äntligen fått min, får betala i år igen. :meh: Trots att jobbet drar 1500 extra i månaden. Fan vad tröttsamt. Betydligt bättre summa i år förvisso, ca 3800 kr. Förra året fick jag betala 26700.

Får se vad det landar på efter lite avdrag.
Hur kan det bli sån diff? Mkt i ISK eller är det fastigheter?
 
Hur kan det bli sån diff? Mkt i ISK eller är det fastigheter?

Nej, jag har två anställningar och då är det tydligen vanligt att det dras för lite på sidoinkomsten. Så då försökte jag säkra upp genom att betala in extra, men det var tydligen ändå inte tillräckligt.
 
Gissar på att få betala tillbaka i år. Antar att jag inte kan dra av något för resor längre pga för kort körsträcka? Har drygt 3 mil t o r men ingen buss som stannar särskilt nära jobbet. Att köra tar 30 min/dag, medan kollekivt tar 3 timmar...
Varför tänker du att sträckan är för kort :confused: ? Jag har precis 3 mil t o r och "räknehjälpen" protesterade inte när jag lade in 15 km enkel resa...
 
Reseavdraget minskar din beskattningsbara inkomst med det belopp du uppgivit minus 11.000kr.
Tack! Då får jag ihop det, även om beräkningen inte känns som den stämmer med hur det borde bli. Reseavdraget borde ge större återbetalning. För inkomsten från enskilda firman är det inbetalt preliminärskatt för som borde täcka det.
 
Får tillbaka drygt 18 men har en enskild firma där framförallt momsen tar en stor del. Som hoppdomare är det 25% moms 🙄 men jag har väldigt lite att kvitta det med, nytt tidtagarur går på ca 200 sek 😂
Har lite bilavdrag dessutom så förhoppningsvis blir det en ny träningsresa till Kroatien i höst ❤️
 
Skall få tillbaka. En del av pengarna kommer gå till veterinär undersökning. Vill göra en årlig koll :) skall försöka spara det som blir över.
 
Får tillbaka drygt 18 men har en enskild firma där framförallt momsen tar en stor del. Som hoppdomare är det 25% moms 🙄 men jag har väldigt lite att kvitta det med, nytt tidtagarur går på ca 200 sek 😂
Har lite bilavdrag dessutom så förhoppningsvis blir det en ny träningsresa till Kroatien i höst ❤️
För framtiden:
Vad har du för omsättning? Man kan numera arbeta momsfritt om man omsätter mindre än 80.000. Har man varit under den summan de senaste 2 åren kan man bli befriad. (om jag tolkar det hela rätt)
1710183421187.png

https://skatteverket.se/foretag/mom...gst80000kronor.4.3152d9ac158968eb8fd1efe.html
 
Hjälpte en person med att kolla sin deklaration. Hen trodde hen skulle få tillbaka ca 15' hen fick 508 kr. Hen var mycket besviken och trodde skatteverket räknat fel. Hen ville ringa och klaga - hen har en extremt lätt deklaration enbart inkomst av tjänst. Så jag sa att det är nog ingen idé.
 
Hur många kommer skicka in sin deklaration imorgon? Eftersom min är extremt enkel (inga avdrag) så gör jag det. Förhoppningsvis kommer sedan pengarna i början av april.
 
Hur många kommer skicka in sin deklaration imorgon? Eftersom min är extremt enkel (inga avdrag) så gör jag det. Förhoppningsvis kommer sedan pengarna i början av april.
Jag ska, om nu inte tjänsten krashar 😅 har inga avdrag.
ska dock "riva upp" min deklaration för 2021 då det visat sig att jag troligen missat ett avdrag i samband med försäljning av brf. Gör om gör rätt
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
443
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 100
Senast: Norma
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 326
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp