Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

*kl*

Gjorde ett UL idag (min BM vet att jag är orolig och frågade om jag ville göra ett) och allt såg bra ut! Kotten har vuxit enormt...!
Kan inte tro att det växer ett liv där inne som är så stor nu men som jag liksom inte märker...? Visst jag mår illa och så men det är fascinerande att det inte syns eller känns av.

Nu känner jag mig mindre fånig som redan köpt de första bebiskläderna. :D
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Grattis! När jag såg hjärtat slå på UL ville jag liksom utbrista: Men den lever ju!!!:eek::o

Mitt nöt. 5 års biologistudier hjälper inte när det är jag som är dräktig...förlåt gravid :p
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Första bebiskläderna är verkligen något speciellt! :love: Visst kan saker gå fel ända in i slutet, men man kan ju inte vänta med att handla för det. Den här graviditeten berättade jag på jobbet redan i v. 6.
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Jag vet inte vem det var men någon buke skrev "jag väntar ett barn, inte ett missfall" angående att alla tycker man ska "hålla tyst" de första 12v. De orden har jag burit med mig ända från början den här gången. :)

Jag går och pillar lite på plaggen i garderoben då och då i hemlighet när inte sambon är i närheten liksom för att övertyga mig själv om att det verkligen är sant. :p Ser nu fram emot att magen ska börja växa! :bump:

Vi diskuterar redan namn också... vi är nog lika ivriga båda två. :D

SaraXX: tack! Jag blev också paff när jag såg UL första gången, "men men men... det är ju något DÄR??" .... doh .... :P
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Vilket underbart citat! Det ska jag lägga på minnet :)

Det är underbart när magen blir riktigt rund och alla talar om hur vacker man är, trots att man ser ut som en strandad, högröd val :D Och självklart ska man ta en bulle till, man är ju faktiskt gravid... Livsfarligt!

Vad har ni för namnförslag då?
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Vad har ni för namnförslag då?

Inga vettiga än så länge... :D Eller jo, blir det en pojke ska han heta Matias i andranamn (släktnamn på sambons sida) och blir det en flicka vill jag gärna att hon får ett namn som börjar på E precis som mig och min mamma och då har jag fastnat lite för Emma. Bebis kommer att få ett svårstavat efternamn så jag tänkte vara bussig och se till att förnamnet iaf inte behöver bokstaveras i framtiden. ;)
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

*kl*

Så var man tillbaka i vinterlandet efter en skön vecka i solen.. våren får gärna komma nu ;)

Har drygt en och en halv vecka kvar till RUL och jag är så nervös, hoppas tiden går fort. Efter det ska jag meddela arbetsgivaren och kollegorna..än syns det inte mycket mage när kläderna är på, eller så är de väl bara artiga och vågar inte säga att jag lagt på mig nåt kilo :angel:

I veckan ska jag till försäkringskassan och hämta papper om havandeskapspenning.. Har en fundering kring föräldrapenningen med, den beräknas på SGI eller hur? Men ens SGI när? Från när man får intyget från bm? Ansöker om FP? Barnet föds?
Jag ska självklart fråga vid besöket men någon här kanske vet?

Är det någon som känner fosterrörelser än? Eller kommer ihåg när ni började känna dem?

Ang. namn så har vi börjat diskutera lite löst men det är svårt svårt svårt. Hur resonerar ni kring efternamn? Här lutar det åt ett "dubbelnamn", fast man får väl lägga det ena som mellannamn har jag förstått.
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Vad skönt! Vi ska åka i mitten på mars, även om alla i hela världen tycker att vi ska låta bli :angel:

Din FP beräknas på din SGI, som antingen är baserad på din fasta anställning eller de sista 6 månaderna (enkel version). Om du inte är fast anställd så antar jag att den beräknas på din SGI när du går på din HP.

Med namn var det lätt, åtminstone efternamnet. Jag har ett vanligt tråkigt son-namn, och sambon har ett namn som är unikt för deras släkt. Hm, vilket väljer man... ;)

Med första barnet kände jag rörelser i v 14-15, kändes igenom i v 20 tror jag. Den här gången började jag känna ungefär samtidigt, men kände igenom först för 2 dagar sen, alltså i mitten på v 21. Har moderkakan i framkant den här gången.
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Med första barnet kände jag rörelser i v 14-15, kändes igenom i v 20 tror jag. Den här gången började jag känna ungefär samtidigt, men kände igenom först för 2 dagar sen, alltså i mitten på v 21. Har moderkakan i framkant den här gången.

Är det sant alltså att det GÅR att känna något så tidigt "trots" att det är första? Häromdagen när jag satt på en föreläsning kände jag ett litet nyp, ungefär som ett muskelryck, långt ner i magen och jag reagerade för något sådant har jag aldrig känt där förut men tänkte att jag kanske bara ville tro att det var barnet jag kände.

Har inte känt det igen sen dess.
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Åh vad härligt att ha något att se fram emot! Varför tycker inte omgivningen att ni ska åka?

Jo men 6 månader innan när? Jag har fast anställning sen drygt 6 år tillbaka men har grundlön+obtillägg som varierar beroende på hur strategiskt jag jobbar. Nu skulle jag kunna jobba väldigt lite och bara ta ut min grundlön men då sänks SGI ju. Eller spelar det ingen roll då när jag är tillsvidareanställd? :confused:

Jag är helt säker på att jag känner små buffar nu i v.18, det liknar inget jag tidigare känt. :)
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Fast du har rätt att gå ner i arbetstid innan förlossningen utan att det påverkar din SGI.

Enklast är om du själv ringer till FK och frågar det du behöver veta, det är så mycket regler och villkor hit och dit att jag knappt har koll på mitt eget ärende, än mindre kan råda andra. :)
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Nej det är omöjligt, enligt BM hade jag bara gaser :grin: Men när man känner nåt i magen som man aldrig känt förut, och det känns starkare för varje vecka - då ÄR det bebisen hävdar jag. Så ja, det går att känna!

Nenii: Min lön varierar också beroende på hur mycket OB jag tjänar, och då får man ringa lönekontoret som räknar ut vad man tjänat i snitt.

Jag kommer att vara i v 28 när vi åker, och eftersom jag vart sjukskriven på heltid sen v 14 (tror jag det var) pga ryggproblem så tycker folk att jag är dum som åker :mad: Men jag anser att värme + bassängträning (vilket jag gör nu 2 ggr/v) måste vara jättenyttigt för mig :idea: Dessutom köpte jag den här resan förra sommaren i 30-årspresent till min sambo, om vi avbokar nu kommer vi väl aldrig komma iväg... Han har drömt om Egypten och pyramiderna sen han var pytteliten. En jobbarkompis var rädd för att jag skulle föda när vi är utomlands, men hur troligt är det då... Ludde föddes i v 43 genom igångsättning, jag har inga förhoppningar om att få tidigt den här gången :grin: Så jag tycker att vi ska åka, vad alla pessimister än säger!
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Jag är i v 20 och har känt fosterrörelser några veckor nu. Det blir mer och mer. Jag har inte känt något utifrån än men har å andra sidan inte försökt.

Var glad för att det inte syns på dig än, jag har haft en kula på magen sen i julas!
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Nu blev jag orolig in för UL om dom är hårdhänta! Kommer få göra mitt UL med brutna revben. Men de ska jag göra dom väl uppmärksamma på innan dom börjar!

Jag är i vecka 16 eller 17 nu och jag har inte förstått att jag är gravid. Jag blir irriterad när kläderna inte passar längre eller om någon frågar om jag köpt något till barnet. För mitt liv är ju som normalt. Måste tänka efter både 5 och 6 gånger innan jag kanske kan förstå för minuten att det är normalt att bli tjock och att jag är mamma om några månader :crazy:
Hoppas på att sista puzzelbiten ska falla på plats när vi varit på UL och jag har fått se att det är något där inne, om det är något :crazy:
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Jag har också varit irriterad för att byxorna inte passar! :D Idag var nog första gången som jag kunde trä in snoddarna i knapphålen med ett leende.

Jag tror att vid UL jobbar de så långt ner på magen att de inte kommer i närheten av revbenen. Förvarna bara så går det nog bra. :)
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Gud så avundsjuk jag blir... Jag har dagdrömt om varma sandstränder i många veckor nu.

ÅK! Och njut. :laugh:
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Grattis alla gravida!

Nu har jag berättat att jag är på smällen för alla som jag inte vill ska få reda på det via Buke så nu har jag också hittat hit till tråden.

Är i vecka 14 så bebisen kommer i början av augusti. Har varit jätteorolig att något ska gå fel men börjar slappna av lite nu.
 
Sv: Sommarföräldrar 2011

Åh taack!

Ja, första barnet. Det känns väldigt märkligt, kan nästan inte tro att det är sant. Jag såg att du har ett sedan innan!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 850
Senast: Roheryn
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 538
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 713
Senast: Tuggben
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 563
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp