Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2014

Sv: Sommarföräldrar 2014

Nu börjas det här... Jag är typ konstant sjuk när jag är gravid. Var hos läkaren idag med misstänkt bakteriell bronkit. Fick penicillin men de tog blodprov också och om crp fortfarande är ok ska jag avvakta några dagar för att se om det ger med sig (vilket det sannolikt inte kommer att göra...been there, done that...)

Har inte kräkts sedan i fredags vilket iofs är angenämt, men man blir ju genast orolig att något inte stämmer med graviditeten...
 
Sv: Sommarföräldrar 2014

Kl

Har inte skrivit på ett tag men är i slutet av v 10 nu. Igår fick vi en första titt på bebisen genom ett "akut" ultraljud då jag varit dålig och var väldigt orolig. Tack och lov har bebis klarat sig trots mina krampanfall och vi fick se armar å ben som sprattlade och ett pickande hjärta. Fantastiskt.

Nu ska jag bara återhämta mig själv också och så är det dags att åka till ordinarie barnmorskan nästa vecka.
 
Sv: Sommarföräldrar 2014

KL
Vecka 12+1 idag. Alla symtom har slutat, jag mår som vanligt så nu har både jag och sambon gått in i ett läge där vi tror att det bara handlar om en gasbubbla, ingen bebis. :p
 
Sv: Sommarföräldrar 2014

Smyger in lite från vårföräldrar 2014.

Jag kan fortfarande få känslan av att det nog bara är inbillning.. Å då har jag ändå sett bebisen 3 ggr på UL :D. Kanske är lite så när det är första..
 
Sv: Sommarföräldrar 2014

Jag är i vecka 15 (14+4) och har heller inga direkta symptom. Något större bröst och en viss omfördelning av kroppshyddan bara. Jag har gått ner 2 kg sen plusset, men magen och brösten har ju blivit större så det måste ju ha kommit någon annanstans ifrån... Vi såg den ju på Ul för 10 dagar sedan så det fins ju helt klart en bebis därinne, även om den inte gör så mycket väsen av sig ännu.
 
Sv: Sommarföräldrar 2014

Juni
8 Hjartagna (första barnet)
10 keilir (andra barnet)
23 Energi (första barnet)
24 hej123 (första barnet)

Juli
19 majola (tredje barnet)
23 sandra87_ (första barnet)


Puttar upp listan och tråden om det är några fler som vill titta in.... :)
 
Sv: Sommarföräldrar 2014

Jag är gravid i v 8, bf 28 juli. Första gången jag skriver de orden.

Det är mitt första barn, sjukt overklig känsla än så länge. Känner ingenting annat än mer jämnt (och glatt) humör.

Tog sig på tredje försöket (eller försök och försök, har inte haft någon koll utan kört som vanligt), betydligt snabbare än vi räknat med då jag har en hel del barnlöshet i min släkt.

Inskrivning torsdag, kanske känns mer "på riktigt" sen?
 
Sv: Sommarföräldrar 2014

Grattis och välkommen i tråden! Jag är snart i v14 och det känns fortfarnade rätt så overkligt men jag har iaf smält tanken lite mer. Tyckte att det kändes skönt att få prata med någon utomstående på första mvc-besöket, då hade vi inte berättat för någon.
 
Sv: Sommarföräldrar 2014

Juni
8 Hjartagna (första barnet)
10 keilir (andra barnet)
23 Energi (första barnet)
24 hjärter_dam (första barnet)

Juli
19 majola (tredje barnet)
23 sandra87_ (första barnet)

Ersätter mitt gamla smyg-nick hej123 med mitt riktiga. Snart v14 och de flesta i den närmsta kretsen vet.
 
Sv: Sommarföräldrar 2014

9+1 idag och var på inskrivningssamtal igår.

Här kommer lite gnäll:
Mår tokilla och vill bara ligga ner och dö typ, men det är lite svårt när man ska försöka jobba och hemma blir det inte mycket vila med en liten 1,5-åring. Lergigan comp blir jag bara skakig och nervös av och det vanliga Lergiganet däckar mig och ger mig myrkryp from hell. Tänk att vara helt utslagen av trötthet men inte kunna sova för att det kryper i ben och armar, det tar jag bara när det är som allra värst.

Jag har blivit jättetrött och gått upp ganska mycket i vikt (är pinnsmal annars, men verkar lägga på mig när jag är gravid). Funderar på om jag ska börja äta lite extra järn och ta tag i de där promenaderna jag pratat om ganska länge. Längtar tills efter vecka 16 då illamåendet släpper (det gjorde det sist iaf) och man kan må lite bra igen!

Skriver in mig i listan:
Juni
8 Hjartagna (första barnet)
10 keilir (andra barnet)
23 Energi (första barnet)
24 hjärter_dam (första barnet)

Juli
19 majola (tredje barnet)
20 Moonwalk (andra barnet)
23 sandra87_ (första barnet)
 
Sv: Sommarföräldrar 2014

Jag är gravid med BF 3/6. Skrev först in mig i vårtråden men blev sedan flyttad... Jag fick barn 13/2 i år och hon kom 6 veckor tidigt pga min livmoder som är väldigt hjärtformad. Så ev riskerar denna onge att komma tidigt även den. BM sa att vi kanske i v 25 kan börja gissa livmoderns form denna grav (töjer sig vid grav och kan ändra form till nästa) och om newbie också riskerar att komma tidigt... Vilket jag tror.. Men då hör jag ju hemma i vårtråden ändå...

Jag är iaf i V 16 nu, gjort två UL, 2 nup men den ena var förtidigt så jag blev flyttad och fick komma tillbaka två veckor senare. Fick iaf toppresultat även denna gång! RUL bokat 7/1!
 
Sv: Sommarföräldrar 2014

Ställer en nyfiken fråga, hoppas det är ok :)

Din första grav, hade man någon föraning om att hon skulle komma förtidigt baserat på din livmoder? Jag har också hjärtformad livmoder, vilket man trott orsakat våra två mf, men nu säger de bara att allt ser normalt ut.

Har ju läst att kvinnor med hjärtformad livmoder ofta inte går tiden ut just baserat på platsbrist, men vet inte om man kan se det tidigt i graviditeten?
 
Sv: Sommarföräldrar 2014

Vad jobbigt, Moonwalk. Hoppas att det går över snart för dig.

Jag mår bättre, fortfarande lätt illamående men kräks inte så ofta som tur är. Dock verkar inte penicillinet hjälpa, så det är väl bara att vänta ut bronkiten. :( Hysteriska hostattacker i kombination med illamående är inte så lyckat.

Igår fick jag för första gången stora skälvan. Hur ska det här gå egentligen??? Båda barnen är jättemammiga och jag har ju liksom bara två knän och två armar... Shit. O_o
 
Sv: Sommarföräldrar 2014

När jag var gravid så pratade de faktiskt väldigt lite om vad det kunde innebära.. Träffade en riktigt pundig läkare som tom sa "ja fast nu ska vi inte ta hela läkarutbildningen det här besöket" när jag hade frågor... :cautious: men jag tror det hade och göra med att de inte ville skrämma upp mig och få mig orolig. Denna gången pratade ju bm med läkaren om risken för förtidig födsel utan att informera mig om det eftersom det i dagsläget bara är funderingar och inget vi kan svara på och kag tror det är igen för att jag inte ska oroa mig. Visserligen är bag sådan som inte oroar mig öht så det gör inget. Men när jag tog upp det själv med bm berättade hon om funderingarna hon pratat med läkaren om.
Men min mage var ju väldigt lustig.. Har du sett bilden på den? Man såg tydligt ett hjärta på magen när jag låg ner!

Att ha en hjärtformad livmoder kan ju medföra flera olika komplikationer men man vet ju inte innan det väl händer om det ska hända eller ej. Därför pratas det inte om. Det är ju ex inte alla hjärtformade livmödrar som kan förlösa en bäbis vaginalt för att krystvärkarna liksom trycker bäbisen uppåt ist för nedåt. Men det vet man ju inte förens man väl försökt.
Fö så föddes ant inte Olivia pga platsbrist. Min mage hade ett högt SFmått (heter de va?) och jag hade lite för mycket fostervatten. Så plats fanns det men antagligen hade livmodern töjt sig till Max och tyckte att det var dags för vräkning!

Jag hade ett MF innan Olivia men har alla tre gånger blivit gravid pang bom.

Sorry om det var lite rörigt.
 
Sv: Sommarföräldrar 2014

Ursäkta inhoppet men de sa inget för de är dumma i huvet!

BM tabbar sig hela jävla tiden.
 
Sv: Sommarföräldrar 2014

Jag håller verkligen inte med öht! Om man bara läser runt här på buke och ser hur folk är hysteriskt oroliga så är det väll helt onödigt att säga något som "jaa du bara så du vet så kan det ju vara så att den här bebisen också föds förtidigt, fast nu vet vi ändå ingenting och kan ingenting om det gissa heller". Att få ett förtidigt fött barn är ingen dans på rosor alla gånger, även fast det gick förhållandevis bra för oss. Men det hade vart lite som att gå och vänta på v 12 när missfallsrisken minskar, fast jag hade kunnat gå och oroa mig fram till v 25 (vilket var som tidigast då hon trodde att vi kunde börja gissa). Folk oroar sig ju för precis allt och det är jäkligt onödigt att ta upp alla eventuella risker man står inför som gravid. Det är lite som att gå till veterinären med sitt djur, de basunerar inte ut alla 25 olika saker de misstänker att det kan vara innan de faktiskt vet, för de vet att ägarna skiter ner sig av oro.

Däremot hade hon begått tjänstefel om hon inte hade berättat när jag frågade om det. Det är som på RULet, de måste inte kolla vad det är för kön, för det ingår inte i undersökningen, men om de råkar se, så får dom inte undanhålla det.
 
Sv: Sommarföräldrar 2014

Tack för svar :)

Jag har sett bilden på magen, den är helt fantastisk :love:

Det känns ju lite som man får vänta och se helt enkelt, blir det komplikationer så blir det. Blir bara lite konstigt i mitt huvud när de innan graviditeten pratar om livmoderns form som ett jätteproblem och trolig anledning till våra två MA, börjar prata om eventuell operation och att vi kanske inte kan få barn alls tills att nu inte ens nämna det som en möjlig riskfaktor!

Hoppas din bebbe nr två håller sig inne längre än ettan iaf, även om allt ju gick bra är det ju bättre att slippa prematur :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 248
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 387
Senast: cirkus
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd :) V 5 (4+5), BF 5 juni. Plussade igår igen efter 2 försök sedan sista MF. Hoppas verkligen att den lille krabaten vi stanna i...
98 99 100
Svar
1 996
· Visningar
121 840
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp