Sommarföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja usch, det har jag också provat. 39.8 i febertoppar mellan maxdoserna av alvedon och Ipren. Frossa, huvudvärk och sjukt ömma bröst. Allt på grund av 20min promenad med fleecetröja som inte stoppade vinden tillräckligt :meh:

Kan tipsa om bröstvärmare som finns i en gul förpackning som ser ut att vara från 80-90talet på apoteken, de är grymma!
Ska inhandlas! Tack
 
Oj så gravid jag blivit över natten! Tung, svullen, ont överallt, orkar knappt klä på mig. Så här har det inte känts innan... Tillfällig svacka eller ska de närmsta veckorna vara såhär? Blä...

Vägde mig i morse, 18,5 kg upp. Jippie :meh::down:
 
Ok, forts följer... Kan ändå inte sova, tankarna snurrar.

Efter förlossningen skulle ju moderkakorna ut. Jobbigt, mest för att man tyckte man var färdig, men fullt uthärdligt. Sen sys.... Usch!! Superberöringskänslig trots bedövning och lustgas. Tyckte hon höll på en evighet, men hon menade att det var normalt. Vad som inte var roligt var när hon höll på att klämma på mage och livmoder för att se att allt kom ut! Fick även sammandragningar som gjorde ont.

Tyckte själv att jag blödde mkt och ringde flera ggr och bad dem byta de stora blöjorna som jag blödde igenom hela tiden. Bm blev lite orolig, ledde till mer magknådning, AJ!!, och även en spruta som gav sammandragningar. Aj!! Var illamående. Morgonskiftet började, ny barnmorska.

Denna bm upplevde jag vara mkt mer förvirrad och inte alls så förtroendeingivande. Fortsatte blöda och bad om blöjbyte flera gånger. Hon tryckte också på magen, ve och fasa! Fortsatte klaga på att jag mådde illa. Hon ville jag skulle försöka kissa. På toa kom lite kiss och en större klump koagulerat blod. Bm nöjd. Mådde lite mindre illa, men det tilltog igen. Nu ville jag träffa mina barn! Inte sett dem sen förlossningen! Pga mitt mående skulle jag åka rullstol bort. Innan ville bm att jag skulle ta tre tabletter som skulle ge mer sammandragningar, smälta under tungan. In till barnen :love:. Började nästan gråta när jag såg dem! Hann bara vara där några min innan jag började frysa och skakade okontrollerat i kroppen. De försökte hölja på mig värmefiltar etc. Intet hjälpte, hela jag hoppade av köld. Tillslut frågade jag själv om det var en biverkning av tabletterna och spottade, trots protester, utan det som var kvar av dem i munnen. Då kom barnmorskan som var dör när jag kom in dagen innan. Och utbrast; jag frågade ju om hon börjat få frossa när jag hörde att hon fått den medicineringen! Jättevanligt biverkning. De fortsatte med värme, inget hjälpte. Mådde pyton ! Den bra bm var inte nöjd, kollade min syremättnad i blodet. Låg!! Nu hämtade hon "min" bra läkare från min tidigare vistelse på sjukhuset.

Underbara människa!! Den läkaren är nog den mest förtroendeingivande människa jag vet :heart. Nu blev det fart!!! Hon var INTE nöjd med situationen!!! Helt plötsligt jobbade 5-6 pers med mig. Hon tittade på mig. "Det här ska vi lösa Anna, jag tar hand om dig". Den förvirrade bm stod bara och mumlade om att det bara var en biverkning av medicinen. Hon och jag hade inte alls samma uppfattning om hur mkt jag blött. Läkaren gick på vad jag sa. Nu kollades något slags poängsystem där ens mående värderas mellan 1-10, siffran ska vara så låg som möjligt. Jag låg på 8. Parametrar är feber, syremättnad, blodtryck, puls, andning, medvetandegrad och kanske ngt mer. De satte dropp, flera olika antibiotika, febernedsättande (steg ganska snabbt) och säkert mer. Läkaren vill göra gynekologisk undersökning. Precis vad man drömmer om efter en förlossning..... Den förvirrade bm mumlade fortfarande om att det var en biverkning av medicinen.

Ok, fram med lustgasen igen. Fy vad ont det gjorde!!! Hon rensade och rensade. Stora blodkoagel i hela livmodern. Sambon satt och strök mig i håret. Här någonstans brast det för mig. Jag storbölade. Kändes så fruktansvärt att man tagit sig igenom hela förlossningen utan tårar och på bara lustgas och så blir det så här! Läkaren tittade på mig och tyckte jag plågats klart. "Vi söver dig och gör en riktig skrapning. Nu räcker det. Jag kommer göra det." In på operation och sövdes, himmelrike!! När jag vaknade kändes allt så mycket bättre! Hela kroppen var annorlunda. Efter det har jag mått rätt bra, och klarar mig på smärtstillande tabletter. Får även antibiotika intravenöst. Natten har varit bra, men tankarna har snurrat så jag har inte sovit så mkt.

Vad som känns tråkigt är också att jag missade hela första tiden med barnen. De ligger på neo, men mår jättebra. Sondmatas. Sambo. Har varit där mycket, matat och skött om. Igårkväll kunde jag för första gången ligga med dem på bröstet. Sån känsla! Nu ska jag försöka få träffa mina barn och känna mig som en mamma äntligen. Och få igång mjölkproduktionen.

Glömde jag säga, att just jag har fått de finaste barnen i hela världen?! :banana::love:

Nu hoppas jag att resterande av mina inlägg här ska vara problemfria och glada!!

Ögonen tåras och minnena väcks till liv, skönt att det gick bra för dig och önskar dig och barnen allt gott!
Stor Kram!
 
Idag har vi varit på amningsmottagningen för att få hjälp att få till amningen så jag slipper pumpen. Jag fick hem större amningsnappar, 28mm, idag som jag testade för första gången där. Sköterskan tyckte jag skulle våga släppa taget om pumpen och bara amma. :nailbiting: Det känns läskigt och oförutsägbart, jag är ju van vid en bebis som äter med 2.5-3 timmars mellanrum ganska exakt. Det är rätt bekvämt ändå.. Men det hade inte varit dumt att slippa allt merarbete som blir.
 
Oj så gravid jag blivit över natten! Tung, svullen, ont överallt, orkar knappt klä på mig. Så här har det inte känts innan... Tillfällig svacka eller ska de närmsta veckorna vara såhär? Blä...

Vägde mig i morse, 18,5 kg upp. Jippie :meh::down:

Så har jag känt mig ett par veckor nu och jag gick nyss in i v27...
 
Förmodligen hemgång på söndag :)
De har blivit av med sina sonder. Ska bli skönt att komma hem och låta vardagen börja!

De är helt fantastiska på neonatal. Jag trodde aldrig att man kunde bli så "uppassad" på inom sjukvården. Bemötandet är trevligt, de lyssnar och tar hänsyn till åsikter + är underbara med barnen. En stor eloge till dem!

Jag tycker att min kropp börjar återhämta sig. Inte ont särskilt ont någonstans faktiskt! Brösten är ömma, men inte mer än så. Jätteskönt! Lite trött, lågt hb (96, låg på 64 när det var som värst). Men ska börja knapra järn så fort magen är helt på rätt köl igen.
 
Det låter som om det går finfint med bukebebisarna :) vad roligt!

Önskar att min unge vill komma ut snart. Jag är så less på magen nu. Ligger obekvämt och andas konstigt när jag ligger ner och blir snurrig av ryggläge. Dottern vaknade med halsont nyss, sambon drar i morgon bitti på äventyr och kommer inte hem förrän på tisdag och då ska vi till Gotland. Full fart med andra ord, börjar undra vad jag gett mig in på. Jag känner mig inte riktigt sugen på att dottern blir mycket sjuk så jag håller tummarna för att det stannar av här :p
 
Det låter som om det går finfint med bukebebisarna :) vad roligt!

Önskar att min unge vill komma ut snart. Jag är så less på magen nu. Ligger obekvämt och andas konstigt när jag ligger ner och blir snurrig av ryggläge. Dottern vaknade med halsont nyss, sambon drar i morgon bitti på äventyr och kommer inte hem förrän på tisdag och då ska vi till Gotland. Full fart med andra ord, börjar undra vad jag gett mig in på. Jag känner mig inte riktigt sugen på att dottern blir mycket sjuk så jag håller tummarna för att det stannar av här :p

Håller fullständigt med, börjar också bli less nu och tycker bebis kan komma nu!
Kan inte sova för jag har så ont i fötterna som är så sjukt svullna, ser helt groteska ut!
Försökt med allt känns det som, skölja i kallvatten, stödstrumpor, fötterna i högläge. Suck!
Hade under dagen förvärkar som satt i ryggen och strålade ut i ljumskar, gjorde till och med rejält ont. Började hoppas där ett tag att det kanske var början på nåt. Men det verkar inte så. Besviken!
 
Håller fullständigt med, börjar också bli less nu och tycker bebis kan komma nu!
Kan inte sova för jag har så ont i fötterna som är så sjukt svullna, ser helt groteska ut!
Försökt med allt känns det som, skölja i kallvatten, stödstrumpor, fötterna i högläge. Suck!
Hade under dagen förvärkar som satt i ryggen och strålade ut i ljumskar, gjorde till och med rejält ont. Började hoppas där ett tag att det kanske var början på nåt. Men det verkar inte så. Besviken!
Det låter ju som att kroppen börjar förbereda sig i alla fall, då borde det snart vara på g. Vilket datum är du planerad?

Jag är bara i v.30+6 så jag får nog bittert ligga har några veckor till, tyvärr. Känns sådär kul. Har en del "mensvärk" men ingenting som kan klassas som värkar så utan det är nog bara konstiga rörelser, växande mage och så. Sammandragningar, smärtfria såklart, när jag cyklar. Kanske borde cykla mer så livmodern får träna ordentligt och jag kanske slipper akutsnittas den har gången med, om det nu är så det funkar ;) Inatt roade sig bebis med välriktade sparkar mot utgången, känns som en ballong som exploderar när som helst :o inte särskilt behagligt.

Sambon åkte för ett par timmar sedan. Känns tomt när man vet att han inte tänkt komma hem förrän på tisdag så nu ska kroppen och jag försöka vara snälla mot varandra så jag inte sitter där med smärta överallt och inser att shit, nu tar jag mig inte upp ur soffan/sängen/whatever. Funkar väl så länge man har kläder men att ringa en granne mitt i natten för att man behöver hjälp ur sängen, halvnaken, vore jobbigt :rofl: bättre att vara extra försiktig känner jag.
 
Gud, hormoner! :rofl: blev helt snyftig när sambon laddade upp en bild från resan han är på. Buhuuuuuu jag saknar honom. Jag är så fånig nu för tiden att jag måste flina åt mina dumheter :p fullt normal!
 
Det låter ju som att kroppen börjar förbereda sig i alla fall, då borde det snart vara på g. Vilket datum är du planerad?

Jag är bara i v.30+6 så jag får nog bittert ligga har några veckor till, tyvärr. Känns sådär kul. Har en del "mensvärk" men ingenting som kan klassas som värkar så utan det är nog bara konstiga rörelser, växande mage och så. Sammandragningar, smärtfria såklart, när jag cyklar. Kanske borde cykla mer så livmodern får träna ordentligt och jag kanske slipper akutsnittas den har gången med, om det nu är så det funkar ;) Inatt roade sig bebis med välriktade sparkar mot utgången, känns som en ballong som exploderar när som helst :o inte särskilt behagligt.

Sambon åkte för ett par timmar sedan. Känns tomt när man vet att han inte tänkt komma hem förrän på tisdag så nu ska kroppen och jag försöka vara snälla mot varandra så jag inte sitter där med smärta överallt och inser att shit, nu tar jag mig inte upp ur soffan/sängen/whatever. Funkar väl så länge man har kläder men att ringa en granne mitt i natten för att man behöver hjälp ur sängen, halvnaken, vore jobbigt :rofl: bättre att vara extra försiktig känner jag.

Är planerad den 29 enligt ultraljud v.13, den 25 om man ska de till mens och min ringen uträkning. På RUL sa BM att det snarare var 26 men att hon inte ändrade det gamla datumet. Så någon gång mellan 25-29 :p
Ja jag hoppas ju att kroppen förbereder sig på riktigt nu!
Jag hade ju förvärkar redan tidigt i grav men då mer som lätt mensvärk i magen, nu satt det som ett band runt ryggen och kändes som
Mensvärk X10 :o
Men slutade det :(
 
Jag är också så svullen! Händerna stramar, fötterna gör ont och ser inte kloka ut. Känns fånigt men jag tycker att det är jättetråkigt att inte kunna gå i fina klänningar och shorts för att jag måste ha dessa förbannade stödstrumpor :mad: Igår hade jag dem på mig på förmiddagen hemma och tog sen klänning och bara ben och åkte in till stan. Hade så ont och var så svullen sen och det har inte lagt sig inatt...

Vill ju njuta av solen och värmen och mina fina gravid-sommarkläder :mad: :down: Lika bra det blir kallt igen.

Ryggen hör ont och höfterna gör ont. Måste ha in stoet och fölet idag då hovslagaren kommer och det känns som ett enormt projekt. Igår hade jag in dem för id-kontroll så det är väl därför jag är så mörbultad idag. Sen hoppas jag dem kan gå i beteshagen tills det är dags för fölvisning i augusti :p

Färdiggnällt för denna gång...
 
Jag tar förresten och gnäller lite till! Har mer och mer sammandragningar och mensvärkssmärtor för varje dag som går! Hoppas att det gör nån nytta, om inte annat när det väl är dags, för det lär det väl inte vara än på ett tag...?

Har inget emot att ha ont, bara det gör någon nytta...
 
Gud, hormoner! :rofl: blev helt snyftig när sambon laddade upp en bild från resan han är på. Buhuuuuuu jag saknar honom. Jag är så fånig nu för tiden att jag måste flina åt mina dumheter :p fullt normal!

Jag är också sådär löjligt hormonell just nu :p
Ligger i soffan och tittar på kungabröllopet och tårarna sprutar och alla håll och kanter och då har inte ens vigseln satt igång än! Så himla löjligt! :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Skapar en ny tråd eftersom den gamla börjar bli för lång :). Här kommer också den senaste listan och har knåpat ihop en...
95 96 97
Svar
1 935
· Visningar
91 988
Senast: hvala
·
Gravid - 1år Juni 5 - Ammisan, 27 år, första barnet, södra Halland. 11 - Thera, 32 år, andra barnet, flicka, Småland. 17 - Honungshumlan, 27år...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
104 109
Senast: superstar
·
Småbarn Välkomna till del 17! Del 16 tog 1månad och 17dagar att fylla! :love: Januari 15/1 uva - första barnet - pojke (18/4) Mars 1/3...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
87 864
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
98 210
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp