Sommarföräldrar 2016 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är era bebisar oroliga på kvällen/ vid någon speciell tid på dagen?

Jag tolkar det som att hon har magknip då hon äter så mycket varje kväll och magen blir alldeles uppblåst.

Kan oroligheten bero på övertrötthet/överstimulans? När en bebis i den åldern blir orolig på kvällarna är det ofta överstimulans som är orsaken. De börjar bli omvärldsmedvetna, men kan inte sålla bland intryck, och blir lätt överstimulerade.
 
Lilltjejen är redan 3 månader, det går för fort!
Lite gnälliga dagar här hemma, kollat på wonderweeks och självklart är det utvecklingssprång på g, såfort ett är slut så kommer nästa :cautious:

Vi har sen start kört lite lätt ec, mest med bajs, så nu bajsar hon nästan bara på toa :D Hade några dagar med förhöjd temp och ledsen tjej och igår var hon ledsen och kissade såfort blöjan kom av, så då blev jag ju helt säker på att hon har fått uvi.
Men så idag har vi testat att gå på toa efter blöjan åkt av och sen har hon sagt till 4 ggr under dagen, med gråt, att hon behöver kissa :D så häftigt att det funkar och så stolt över lillfisen :love:
 
Jag tycker som vanligt inte att det finns nåt mönster alls i våra dagar. :D Ibland sover fröken bara några minuter här och där på dagen och då är kvällarna väldigt instabila - solsken och regn om vartannat. Andra dagar rullar det bara på. Tycker hon ofta är mer nöjd på kvällen om vi hittat på nåt på dagen. Idag har vi dock umgåtts med kompis med två sjumånaders tvillingar och det var så galet spännande att hon blev helt slut. Förat galet glad och snacksugen och efter nån timme blev det sammanbrott a la grande som vi inte varit med om på minst en månad. Vi har ju vant oss vid att det blir lite gnäll på sin höjd och riktigt ledsen bebis är verkligen ovanligt. Håhåjaja. Sen däckade hon i bilen och har sovit hela kvällen. Mycket intryck tydligen! :love:
 
Här har vi mest kvällsoro när han har sovit för lite under dagen.
Och det gör han oftast när vi har hållt igång mycket under flera dagar.
Annars är han på gott humör och sover lugnt både hemma och borta.
Runt 20-21 så somnar han för kvällen sen sover han tills vi ska gå och lägga oss eller rättare sagt när vi byter till pyjamas. Då vaknar han till så ammar vi (och ger ersättning) i sängen och därefter flyttas han till vaggan där han sover gott i ca 6 h numera.

Har jag nånsin sagt vilket snällt barn jag har? :D

Roliga är på morgonen när han vaknar för då gnäller och skäller han så vi vaknar och när man väl tittar ner och säger god morgon så slutar han skälla och bjuder till med stort leende! Helt underbart morgonhumör så även om hans mamma är trött som en gnu och inte alls är morgonmänniska så kan man inte annat än bli lycklig och glad! :love:
 
Här har vi mest kvällsoro när han har sovit för lite under dagen.
Och det gör han oftast när vi har hållt igång mycket under flera dagar.
Annars är han på gott humör och sover lugnt både hemma och borta.
Runt 20-21 så somnar han för kvällen sen sover han tills vi ska gå och lägga oss eller rättare sagt när vi byter till pyjamas. Då vaknar han till så ammar vi (och ger ersättning) i sängen och därefter flyttas han till vaggan där han sover gott i ca 6 h numera.

Har jag nånsin sagt vilket snällt barn jag har? :D

Roliga är på morgonen när han vaknar för då gnäller och skäller han så vi vaknar och när man väl tittar ner och säger god morgon så slutar han skälla och bjuder till med stort leende! Helt underbart morgonhumör så även om hans mamma är trött som en gnu och inte alls är morgonmänniska så kan man inte annat än bli lycklig och glad! :love:

Åh här har vi också en solstråle på morgnarna. :love: Helt underbart att mötas av en leende och tjattrande glad liten nuna när man vaknar!
 
Vilken skillnad det blev av att jag rastade hunden innan jag lämnade barnen på skolan/förskolan. Jag kunde lugnt och ostressat pussa på mina små ordentligt, till och med byta blöja på A inne på förskolan. Utan att behöva oroa mig för hunden. Lätt värt! :)
 
Vilka A-barn vi har i tråden :D då får jag balansera upp det lite med min älskade lille skrikstrut :p

Vår BVC-sköterska tipsade oss om att läsa på om HNB - high need babies. Typ allt passade in på vår lilleman! Men jag tänkte ge honom mer än 3 mån i livet innan jag sätter någon etikett på honom :cool: Tror mycket hänger på mig och att jag är så pass osäker fortfarande. Jag tränar och tränar och det går framåt i alla fall. Stackars bebis som blev första barn till två rookies :heart

Han har blivit mycket gladare senaste tiden tack och lov, men det var ändå tydligt idag på första föräldrargruppträffen att min bebis har en särskild styrka i rösten. Jisses O_o han inledde träffen med sitt klassiska vrålskrik och det var liksom helt omöjligt för någon att höra något där inne :o efter lite mat lugnade han ner sig och han gillade tom massagen, bara glada miner! Sen åkte han vagn nääästan hela vägen hem (5 min promenad) utan att skrika. Jag är så stolt över min plutt!! :banana::D

Men alltså, jag som har noll bebisvana blev helt fascinerad av de andra bebisarna. De flesta somnade (!!) på mattan under massagen eller efteråt i mammas knä :eek: Wow, vilken grej!
 
Vilka A-barn vi har i tråden :D då får jag balansera upp det lite med min älskade lille skrikstrut :p

Vår BVC-sköterska tipsade oss om att läsa på om HNB - high need babies. Typ allt passade in på vår lilleman! Men jag tänkte ge honom mer än 3 mån i livet innan jag sätter någon etikett på honom :cool: Tror mycket hänger på mig och att jag är så pass osäker fortfarande. Jag tränar och tränar och det går framåt i alla fall. Stackars bebis som blev första barn till två rookies :heart

Han har blivit mycket gladare senaste tiden tack och lov, men det var ändå tydligt idag på första föräldrargruppträffen att min bebis har en särskild styrka i rösten. Jisses O_o han inledde träffen med sitt klassiska vrålskrik och det var liksom helt omöjligt för någon att höra något där inne :o efter lite mat lugnade han ner sig och han gillade tom massagen, bara glada miner! Sen åkte han vagn nääästan hela vägen hem (5 min promenad) utan att skrika. Jag är så stolt över min plutt!! :banana::D

Men alltså, jag som har noll bebisvana blev helt fascinerad av de andra bebisarna. De flesta somnade (!!) på mattan under massagen eller efteråt i mammas knä :eek: Wow, vilken grej!
På mattan? :eek: Oj!!! Nä, det har aldrig hänt i vår grupp. Det var full fart på dem med växlande humör när vi hade våra massagetillfällen. Förstår att du blev chockad! :D
 
Vilka A-barn vi har i tråden :D då får jag balansera upp det lite med min älskade lille skrikstrut :p

Vår BVC-sköterska tipsade oss om att läsa på om HNB - high need babies. Typ allt passade in på vår lilleman! Men jag tänkte ge honom mer än 3 mån i livet innan jag sätter någon etikett på honom :cool: Tror mycket hänger på mig och att jag är så pass osäker fortfarande. Jag tränar och tränar och det går framåt i alla fall. Stackars bebis som blev första barn till två rookies :heart

Han har blivit mycket gladare senaste tiden tack och lov, men det var ändå tydligt idag på första föräldrargruppträffen att min bebis har en särskild styrka i rösten. Jisses O_o han inledde träffen med sitt klassiska vrålskrik och det var liksom helt omöjligt för någon att höra något där inne :o efter lite mat lugnade han ner sig och han gillade tom massagen, bara glada miner! Sen åkte han vagn nääästan hela vägen hem (5 min promenad) utan att skrika. Jag är så stolt över min plutt!! :banana::D

Men alltså, jag som har noll bebisvana blev helt fascinerad av de andra bebisarna. De flesta somnade (!!) på mattan under massagen eller efteråt i mammas knä :eek: Wow, vilken grej!

Det låter lite som Adam det ;) så länge man får vara nära så kan man somna var som helst. Eller hos vem som helst. Inte så petigt ;)

Vi gjorde äntligen hörselscreening idag, i Göteborg är det lite fördröjning just nu. 1 månad och 1 dag gammal är han ju idag. Med de andra gjordes det i samband med PKU. Men visst var allt UA. Adam låg på mage i mitt knä och snackade för fullt med handen inkörd i munnen ;) . Så det var inte några större bekymmer.

Men oj vad ont i ryggen jag har. Allt bärande, ammande, samsovande tar kål på min stackars rygg. Inte lätt med en stor bebis. :o

Så snart pappan kan ta de två stora så ska jag lägga mig med Adam och hoppas att han somnar i några timmar. För idag har det inte blivit lika mycket sömn som vanligt för lillkillen och skönt om vi slipper ha en övertrött bebis ikväll ;)
 
Vilka A-barn vi har i tråden :D då får jag balansera upp det lite med min älskade lille skrikstrut :p

Vår BVC-sköterska tipsade oss om att läsa på om HNB - high need babies. Typ allt passade in på vår lilleman! Men jag tänkte ge honom mer än 3 mån i livet innan jag sätter någon etikett på honom :cool: Tror mycket hänger på mig och att jag är så pass osäker fortfarande. Jag tränar och tränar och det går framåt i alla fall. Stackars bebis som blev första barn till två rookies :heart

Han har blivit mycket gladare senaste tiden tack och lov, men det var ändå tydligt idag på första föräldrargruppträffen att min bebis har en särskild styrka i rösten. Jisses O_o han inledde träffen med sitt klassiska vrålskrik och det var liksom helt omöjligt för någon att höra något där inne :o efter lite mat lugnade han ner sig och han gillade tom massagen, bara glada miner! Sen åkte han vagn nääästan hela vägen hem (5 min promenad) utan att skrika. Jag är så stolt över min plutt!! :banana::D

Men alltså, jag som har noll bebisvana blev helt fascinerad av de andra bebisarna. De flesta somnade (!!) på mattan under massagen eller efteråt i mammas knä :eek: Wow, vilken grej!
Hade inte hört talas om hnb innan, men ja det där är våran lilltjej :nailbiting:
Kan absolut säga att M inte är något a-barn, orkar bara inte skräpa ner tråden med allt jobbigt just nu ;)
Har du bärsele/sjal? (Kanske du skrivit tidigare, men orkar inte gå tillbaks och läsa) Vi har nästan helt slutat med vagn, förutom sittdelen ibland (har en speciell insats för nyfödda till den) bärselen är det som funkar bäst. Blir för mig bara en större stress med vagnen eftersom hon oftast blir missnöjd i den och jag inte vet när.
Så bara råd i all välmening :)
 
Det låter lite som Adam det ;) så länge man får vara nära så kan man somna var som helst. Eller hos vem som helst. Inte så petigt ;)

Vi gjorde äntligen hörselscreening idag, i Göteborg är det lite fördröjning just nu. 1 månad och 1 dag gammal är han ju idag. Med de andra gjordes det i samband med PKU. Men visst var allt UA. Adam låg på mage i mitt knä och snackade för fullt med handen inkörd i munnen ;) . Så det var inte några större bekymmer.

Men oj vad ont i ryggen jag har. Allt bärande, ammande, samsovande tar kål på min stackars rygg. Inte lätt med en stor bebis. :o

Så snart pappan kan ta de två stora så ska jag lägga mig med Adam och hoppas att han somnar i några timmar. För idag har det inte blivit lika mycket sömn som vanligt för lillkillen och skönt om vi slipper ha en övertrött bebis ikväll ;)
Vad skönt med hörselscreeningen :)
 
Hade inte hört talas om hnb innan, men ja det där är våran lilltjej :nailbiting:
Kan absolut säga att M inte är något a-barn, orkar bara inte skräpa ner tråden med allt jobbigt just nu ;)
Har du bärsele/sjal? (Kanske du skrivit tidigare, men orkar inte gå tillbaks och läsa) Vi har nästan helt slutat med vagn, förutom sittdelen ibland (har en speciell insats för nyfödda till den) bärselen är det som funkar bäst. Blir för mig bara en större stress med vagnen eftersom hon oftast blir missnöjd i den och jag inte vet när.
Så bara råd i all välmening :)

Ohh, en HNB-kompis :D;) näe men klart du ska skriva om du orkar! Jag har fått många fina tips när jag vräkt ut mig här i tråden :)

Vi har en sele som han ratade i början men nu på senare tid har han börjat gilla den, så hoppas det håller i sig :up: vi använder knappt inte vagnen längre heller, slutar bara med att vi båda är ledsna.

Vad är det för insats till sittdelen du har? Tror han hade trivts mycket bättre om han fått komma upp lite men han är alldeles för liten för vår sittdel (Britax Go Next).
 
Ohh, en HNB-kompis :D;) näe men klart du ska skriva om du orkar! Jag har fått många fina tips när jag vräkt ut mig här i tråden :)

Vi har en sele som han ratade i början men nu på senare tid har han börjat gilla den, så hoppas det håller i sig :up: vi använder knappt inte vagnen längre heller, slutar bara med att vi båda är ledsna.

Vad är det för insats till sittdelen du har? Tror han hade trivts mycket bättre om han fått komma upp lite men han är alldeles för liten för vår sittdel (Britax Go Next).
Känns som att jag gnäller här för det mesta faktiskt :D och det är verkligen skönt att ventilera och få tips :)

Skönt att selen funkar och hoppas verkligen det fortsätter så :)
Vi har en britax affinity och med den kom det med en slags dyna som fyller ut sittdelen så bebis blir liggande men ändå kommer upp och ser mer.
Googlade lite och verkar som att en memory foam dyna från inovi kan funka lika bra, finns säkert andra också om man letar runt :)
 
Vilka A-barn vi har i tråden :D då får jag balansera upp det lite med min älskade lille skrikstrut :p

Vår BVC-sköterska tipsade oss om att läsa på om HNB - high need babies. Typ allt passade in på vår lilleman! Men jag tänkte ge honom mer än 3 mån i livet innan jag sätter någon etikett på honom :cool: Tror mycket hänger på mig och att jag är så pass osäker fortfarande. Jag tränar och tränar och det går framåt i alla fall. Stackars bebis som blev första barn till två rookies :heart

Han har blivit mycket gladare senaste tiden tack och lov, men det var ändå tydligt idag på första föräldrargruppträffen att min bebis har en särskild styrka i rösten. Jisses O_o han inledde träffen med sitt klassiska vrålskrik och det var liksom helt omöjligt för någon att höra något där inne :o efter lite mat lugnade han ner sig och han gillade tom massagen, bara glada miner! Sen åkte han vagn nääästan hela vägen hem (5 min promenad) utan att skrika. Jag är så stolt över min plutt!! :banana::D

Men alltså, jag som har noll bebisvana blev helt fascinerad av de andra bebisarna. De flesta somnade (!!) på mattan under massagen eller efteråt i mammas knä :eek: Wow, vilken grej!

Jag förstår att du menar det skämtsamt men liksom, inget barn är ju ett A-barn jämt. :) Det är som folk som kallar en del barn för "snälla" - jag förstår vad de menar, men skulle det betyda att en del bebisar är elaka? Näe va? Det blir så lätt etiketter precis som du säger, det barnet är si, det barnet är så - jag tror att det lätt blir en självuppfyllande profetia. Med det sagt så trillar jag själv i fällan jämt och ständigt O_o men jag tror det är bra att försöka bli medveten om att vårt behov av att kategorisera vår omvärld, våra barn, andras barn, kan inverka rätt begränsande på dem i längden.

Jag tror att olika bebisar har olika behov, och om de får behoven uppfyllda och inte har ont i magen osv så är de nöjda. Sen är en del nöjda med att ligga själva, och andra är nöjda när de ammas dygnet runt och får vara i någons famn oavbrutet - det är ju liksom vårt perspektiv som avgör om det är ett "jobbigt" eller "lättsamt" beteende. Om ni förstår hur jag menar. Bebisar bara är ju, liksom, och behöver det de behöver, och skriker om de inte får det.
 
Lilltjejen är redan 3 månader, det går för fort!
Lite gnälliga dagar här hemma, kollat på wonderweeks och självklart är det utvecklingssprång på g, såfort ett är slut så kommer nästa :cautious:

Vi har sen start kört lite lätt ec, mest med bajs, så nu bajsar hon nästan bara på toa :D Hade några dagar med förhöjd temp och ledsen tjej och igår var hon ledsen och kissade såfort blöjan kom av, så då blev jag ju helt säker på att hon har fått uvi.
Men så idag har vi testat att gå på toa efter blöjan åkt av och sen har hon sagt till 4 ggr under dagen, med gråt, att hon behöver kissa :D så häftigt att det funkar och så stolt över lillfisen :love:

Så coolt att EC funkar! Vi kör bara grodhållning när det gått länge sen bajs och hon verkar grinig - annars är vi för lata tyvärr. :o Men jag tycker det är otroligt häftigt att det kan funka med den typen av avancerad kommunikation!
 
Alltså, min kropp känns som en 80-årings. :meh: Torr hud, torrt hår, ont i ryggen, svinont i axlarna, stel som bara den... amningshormonerna plus amma i obekväma ställningar plus gå runt med 6-kilosklump på axeln sliter en del. Tösens pappa har fått ont i knäna av allt bärande och gungande av sittern. Jag måste verkligen börja styrketräna och bygga upp kroppen igen!
 
Det låter lite som Adam det ;) så länge man får vara nära så kan man somna var som helst. Eller hos vem som helst. Inte så petigt ;)

Vi gjorde äntligen hörselscreening idag, i Göteborg är det lite fördröjning just nu. 1 månad och 1 dag gammal är han ju idag. Med de andra gjordes det i samband med PKU. Men visst var allt UA. Adam låg på mage i mitt knä och snackade för fullt med handen inkörd i munnen ;) . Så det var inte några större bekymmer.

Men oj vad ont i ryggen jag har. Allt bärande, ammande, samsovande tar kål på min stackars rygg. Inte lätt med en stor bebis. :o

Så snart pappan kan ta de två stora så ska jag lägga mig med Adam och hoppas att han somnar i några timmar. För idag har det inte blivit lika mycket sömn som vanligt för lillkillen och skönt om vi slipper ha en övertrött bebis ikväll ;)

La mig med prinsen klockan 3, och han sover än. Visste ju att han var trött ;) men han somnar bara ordentligt om han får samsova. Dagtid iallafall. Nattetid sover han oavsett. Nu ska jag dock vara en dum mamma och väcka den lille så jag kommer till affären :)

Imorgon ska jag ta nya prover för mitt struma, och nästa onsdag så får jag träffa läkare och diskutera ev medicinering. Jag hoppas innerligt att jag slipper ta några jäkla tabletter.
 
Alltså, min kropp känns som en 80-årings. :meh: Torr hud, torrt hår, ont i ryggen, svinont i axlarna, stel som bara den... amningshormonerna plus amma i obekväma ställningar plus gå runt med 6-kilosklump på axeln sliter en del. Tösens pappa har fått ont i knäna av allt bärande och gungande av sittern. Jag måste verkligen börja styrketräna och bygga upp kroppen igen!

Inte gilla som i att det är bra att du har ont. Men så mycket jag i texten. Förutom att håret och huden är bra. Men muskulärt har jag en hel del att önska. Finns dock inget utrymme för att åka iväg och träna så grunnar på hur jag ska bygga upp kroppen hemifrån.

Dessutom så har det gått bara en månad sen förlossningen och vill inte påfresta ktoppen för mycket medans den "läker ihop".
 
Inte gilla som i att det är bra att du har ont. Men så mycket jag i texten. Förutom att håret och huden är bra. Men muskulärt har jag en hel del att önska. Finns dock inget utrymme för att åka iväg och träna så grunnar på hur jag ska bygga upp kroppen hemifrån.

Dessutom så har det gått bara en månad sen förlossningen och vill inte påfresta ktoppen för mycket medans den "läker ihop".

Ja, det är nog bra att ta det varligt, du är ju ganska nyförlöst än. Jag kände mig i strålande skick direkt efter att hon kom, men ju tyngre hon blir desto mer sliter alla konstiga ställningar.

Det finns ju nån mammamage-app, den är nog bra att börja med. Men jag skulle behöva regelbunden styrketräning för min rygg är riktigt knäpp emellanåt. Och fan vad gött det vore med regelbunden massage och bastu..... :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 593
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 300
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
856
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp