Sommarföräldrar 2016 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
La mig med prinsen klockan 3, och han sover än. Visste ju att han var trött ;) men han somnar bara ordentligt om han får samsova. Dagtid iallafall. Nattetid sover han oavsett. Nu ska jag dock vara en dum mamma och väcka den lille så jag kommer till affären :)

Imorgon ska jag ta nya prover för mitt struma, och nästa onsdag så får jag träffa läkare och diskutera ev medicinering. Jag hoppas innerligt att jag slipper ta några jäkla tabletter.

Hoppas du får ordning på struman! Det låter skitjobbigt. Det är ju bra med en onge som vill samsova, då blir du så illa tvungen att vila på dagarna. :D Bra ju!
 
Så coolt att EC funkar! Vi kör bara grodhållning när det gått länge sen bajs och hon verkar grinig - annars är vi för lata tyvärr. :o Men jag tycker det är otroligt häftigt att det kan funka med den typen av avancerad kommunikation!
Vi har också vart ganska lata, förutom att vi har betingat ljud vid bajs eller kiss, det är först dom senaste två veckorna vi fångat bajs och dom senaste dagarna med kisset :)
Det är verkligen så häftigt! Idag har hon bara kissat tre gånger i blöja, två när jag vart för långsam och en när hon sov :D
Och vi märker hur gärna hon inte vill kissa i blöjan och verkligen försöker få oss att förstå :love:
 
Vad innebär high need baby?

Jag förstår att du menar det skämtsamt men liksom, inget barn är ju ett A-barn jämt. :) Det är som folk som kallar en del barn för "snälla" - jag förstår vad de menar, men skulle det betyda att en del bebisar är elaka? Näe va? Det blir så lätt etiketter precis som du säger, det barnet är si, det barnet är så - jag tror att det lätt blir en självuppfyllande profetia. Med det sagt så trillar jag själv i fällan jämt och ständigt O_o men jag tror det är bra att försöka bli medveten om att vårt behov av att kategorisera vår omvärld, våra barn, andras barn, kan inverka rätt begränsande på dem i längden.

Jag tror att olika bebisar har olika behov, och om de får behoven uppfyllda och inte har ont i magen osv så är de nöjda. Sen är en del nöjda med att ligga själva, och andra är nöjda när de ammas dygnet runt och får vara i någons famn oavbrutet - det är ju liksom vårt perspektiv som avgör om det är ett "jobbigt" eller "lättsamt" beteende. Om ni förstår hur jag menar. Bebisar bara är ju, liksom, och behöver det de behöver, och skriker om de inte får det.

Nej det har du rätt i, jag borde inte skrivit A-barn. Och jag håller verkligen med, det kan göra mer skada än nytta att kategorisera, särskilt nu när de är så små! Herregud, han tittade ju precis ut och hans personlighet kommer formas under många år framöver. Men det är svårt, särskilt när jag upplever mitt barn som annorlunda och då vill jag samtidigt hitta svar och anledningar till det.

Jag har tex inte alls kunnat relatera till mina vänners upplevelser av de första veckorna med bebis. Min lille kille har varit så långt från deras barn och även från de barn jag läser om här och på andra ställen på internet. Jag har desperat försökt hitta anledningar till varför mitt barn är så missnöjt och han har varit ledsen i en sån omfattning ingen i min närhet känner igen eller haft erfarenhet av. Jag förklarade för BVC och efter ett par besök där tipsade sköterskan som sagt om HNB. Det är ju absolut ingen diagnos eller så och de flesta bebisar har nog en släng av HNB i sig någon gång, men jag blev så lättad när jag kunde läsa andras upplevelser om barn som liknar mitt. För första gången kände jag igen mig i andras berättelser och det finner jag tröst i. Det är skönt att få ord som beskriver min bebis, men jag ska göra mitt yttersta för att inte fastna i dessa tankar eller projicera mina förväntningar på honom.

Jag är absolut ingen expert och begreppet HNB är nytt för mig också, men här kan du läsa lite:
http://www.askdrsears.com/topics/he...aby/high-need-baby/12-features-high-need-baby
 
Kan oroligheten bero på övertrötthet/överstimulans? När en bebis i den åldern blir orolig på kvällarna är det ofta överstimulans som är orsaken. De börjar bli omvärldsmedvetna, men kan inte sålla bland intryck, och blir lätt överstimulerade.
Ja det kanske kan bero på det. Tycker att vi försöker att inte göra för mycket med henne men alla intryck är ju nya så det är väl lätt att det blir för mycket.
 
Hedda är orolig på kvällen, har varit sedan hon föddes. Vi har bara nu senaste veckan upptäckt något som verkligen fungerar för oss - På med bärsjal/sele och gå ut. Hon slappnar av nästan direkt och sedan sover hon så gott. Oftast är det pappa som får bära, hon somnar så tryggt mot hans bröst och så sover hon hela promenaden. Hem och så lägger vi henne direkt i babynest för natten. :) Är vi hemma är hon orolig, gråter, småsnuttar, gråter. Men sedan vi började med kvällspromenad i bärdon har alla kvällar varit så lugna. :heart
Testade faktiskt detta och frisk luft verkar ha en sövande effekt på henne då hon slocknade i selen! Tack för tipset!
 
Kvällsoro har ingen av mina haft. Däremot är beteendet du beskriver typiskt när A inte fått sova ordentligt dagtid och är övertrött. Då är det snuttigt, gnälligt och inget riktigt duger. Nappen fungerar överraskande bra i dessa lägena då han egentligen inte vill ha mat utan blir frustrerad på att det kommer käk när han bara vill snutta.

Nu så har A ett stort behov av sömn och han sover mycket dagtid. Tror han är vaken 4-6 timmar per dygn. Så då blir det extra kinkigt om han blivit störd under sömnen dagtid.

Testa att ge nappen på kvällen?
Hon vägrar napp tyvärr annars hade det varit skönt.
 
Alltså, min kropp känns som en 80-årings. :meh: Torr hud, torrt hår, ont i ryggen, svinont i axlarna, stel som bara den... amningshormonerna plus amma i obekväma ställningar plus gå runt med 6-kilosklump på axeln sliter en del. Tösens pappa har fått ont i knäna av allt bärande och gungande av sittern. Jag måste verkligen börja styrketräna och bygga upp kroppen igen!
Huu vad jag känner igen mig. Med tillägget "fet" också. :/ Inte ont i axlarna (än) men ländryggen är kass och händerna fortfarande inte helt återställda sedan all svullnad under graviditetens sista veckor. Efter klinikbesök med ena hästen i fredags och x antal springrundor i löpargången och sedan sex timmar i bil till Sthlm var jag mer ledbruten än någonsin tror jag.

Mammamage-appen har jag, men den är så basic på de lägsta nivåerna att jag tappar intresset (går ju inte att hoppa över heller). Har anmält mig till PT online på mammafitness med start början oktober. Ska bli så himla skönt att få träningsövningar att göra hemma (har ett litet minigym i garaget och tänker att Pyret lika väl kan sova i vagnen där som att ligga i nestet inne). Är än så länge lite rädd för att köra igång själv, tänker att ridningen är "illa nog" för en ännu inte helt ihopläkt kropp och är rädd att göra fel och för mkt - är generellt sätt usel på att göra "enough".

Annars har vi det väldigt mysigt här hemma, Pyret har börjat sova vansinnigt bra på nätterna (typ sju timmar) och är väldigt kontaktsökande och alert när hon är vaken så livet hemma blir bara roligare och roligare. Däremot är hon mammig till tusen nu, blir gnällig och ledsen när jag inte är hemma om hon inte är typ proppmätt och trött, så får bli lite mer planering nu inför mina stallbesök. Igår fick sambon komma till stallet med ledset litet Pyre som kom på att hon prompt skulle käka igen en halvtimme efter senaste matningen - och jag hade korkat nog inte pumpat ur ngt eftersom jag tyckte att vi hade koll på tiden. Snacka om "sämst-mamma-i-världen-känsla" liksom.
 
Hade inte hört talas om hnb innan, men ja det där är våran lilltjej :nailbiting:
Kan absolut säga att M inte är något a-barn, orkar bara inte skräpa ner tråden med allt jobbigt just nu ;)
Har du bärsele/sjal? (Kanske du skrivit tidigare, men orkar inte gå tillbaks och läsa) Vi har nästan helt slutat med vagn, förutom sittdelen ibland (har en speciell insats för nyfödda till den) bärselen är det som funkar bäst. Blir för mig bara en större stress med vagnen eftersom hon oftast blir missnöjd i den och jag inte vet när.
Så bara råd i all välmening :)

Hoppar in här lite om det är ok :). Min äldsta var så. Skrikig och sällan nöjd annat än i selen. Min BVC-sköterska sa att hon var ett överlevarbarn, och det kändes som ett bra ord :).
 
Jag tror att lilla E tänker sig en sumokarriär, nu har hon gått upp 800 gr på 3 v.
Igår var hon med på travbanan då vår häst gick ett jobb. Perfekt med sjal eftersom banan tydligen har ett förbud mot barnvagnar på stallbacken. Men jag tror att de enbart kollar på tävlingsdagar.
På fredag är det middag med jobbet, jag tänkte gå dit och äta så får E lite kvalitetstid med sin pappa.
 
Nej det har du rätt i, jag borde inte skrivit A-barn. Och jag håller verkligen med, det kan göra mer skada än nytta att kategorisera, särskilt nu när de är så små! Herregud, han tittade ju precis ut och hans personlighet kommer formas under många år framöver. Men det är svårt, särskilt när jag upplever mitt barn som annorlunda och då vill jag samtidigt hitta svar och anledningar till det.

Jag har tex inte alls kunnat relatera till mina vänners upplevelser av de första veckorna med bebis. Min lille kille har varit så långt från deras barn och även från de barn jag läser om här och på andra ställen på internet. Jag har desperat försökt hitta anledningar till varför mitt barn är så missnöjt och han har varit ledsen i en sån omfattning ingen i min närhet känner igen eller haft erfarenhet av. Jag förklarade för BVC och efter ett par besök där tipsade sköterskan som sagt om HNB. Det är ju absolut ingen diagnos eller så och de flesta bebisar har nog en släng av HNB i sig någon gång, men jag blev så lättad när jag kunde läsa andras upplevelser om barn som liknar mitt. För första gången kände jag igen mig i andras berättelser och det finner jag tröst i. Det är skönt att få ord som beskriver min bebis, men jag ska göra mitt yttersta för att inte fastna i dessa tankar eller projicera mina förväntningar på honom.

Jag är absolut ingen expert och begreppet HNB är nytt för mig också, men här kan du läsa lite:
http://www.askdrsears.com/topics/he...aby/high-need-baby/12-features-high-need-baby

Intressant läsning! Nu känns texten ju väldigt amerikansk, jag menar det är inte så många i Sverige som tror på amning/matning enligt schema, och de flesta samsover väl - min unge skulle skrika ihjäl sig om hon bara fick mat var tredje timme. Men jag förstår att allt kombinerat och framför allt intensiteten i det hela kan kännas enormt utmattande.

Kanske är det lättare för oss som inte umgås så mycket med folk med spädisar - vi har liksom inget annat att jämföra med så jag tycker ju att vår unge är väldigt enkel men nån annan skulle kanske tycka att hon är skitjobbig som är så mycket vaken och vill stimuleras och vara med och DEFINITIVT inte ligga själv mer än en stund i gymmet då och då, utan vill vara i nån av våra famnar, osv osv. För mig/oss är det ju normalt och vanligt.

Sen fattar jag att ni verkar ha haft det väldigt tufft, och jag försöker inte förringa det alls - ditt barn verkar vara lite extra allt. :love: Men jag bara tänker att det kan bero rätt mycket på vad man jämför med och vilka förväntningar man har också.

Sen är vi ju två hemma ofta även om en av oss jobbar hemifrån, så är det krisigt kan vi nästan alltid få lite andrum, vilket ju gör allt triljoner gånger enklare att stå ut med. Om jag vore själv hemma varje dag är jag inte alls säker på att jag skulle känna mig såhär. Så jag förstår att din situation är helt annorlunda än min på många sätt.

Äh, jag bara svamlar, hoppas ingen tar illa upp för det är verkligen inte meningen. :) Är bara tveksam till kategoriseringar av alla slag. Men hjälper det och gör att det känns bättre i en skittuff situation så är jag all for it - allt som gör livet enklare är jag för!
 
Loppan verkar växa och frodas som bara den!
Besök hos BVC på fredag, ska bli roligt att väga och mäta igen.
Hon drunknar fortfarande i storlek 56 men kan ha en pyjamas i storlek 50-56 någorlunda :rofl:
6v och 2 dagar idag, vart tar tiden vägen?!

Igår hängde vi i stallet när hästen fick skor, hon låg nöjt i vagnen hela tiden och satt sen och snackade i bärselet medan pålle fick springa lös på ridbanan.
Idag har vi varit på promenad till Ica och handlat, och nu har hon legat nöjt och pratat i vagnen medan jag ätit lunch! :love:

Fick en chock inatt.. loppan somnade kl 20.30 efter ett bad. Vaknar för mat och jag tittar på klockan 03.10!!! Kände mig sjukt utvilad och pigg redan då ;) Hon har tidigare kört sova 3 Tim och äta för att sen sova igen.
 
Loppan verkar växa och frodas som bara den!
Besök hos BVC på fredag, ska bli roligt att väga och mäta igen.
Hon drunknar fortfarande i storlek 56 men kan ha en pyjamas i storlek 50-56 någorlunda :rofl:
6v och 2 dagar idag, vart tar tiden vägen?!

Igår hängde vi i stallet när hästen fick skor, hon låg nöjt i vagnen hela tiden och satt sen och snackade i bärselet medan pålle fick springa lös på ridbanan.
Idag har vi varit på promenad till Ica och handlat, och nu har hon legat nöjt och pratat i vagnen medan jag ätit lunch! :love:

Fick en chock inatt.. loppan somnade kl 20.30 efter ett bad. Vaknar för mat och jag tittar på klockan 03.10!!! Kände mig sjukt utvilad och pigg redan då ;) Hon har tidigare kört sova 3 Tim och äta för att sen sova igen.

Här kör vi storlek 56-62, men så är Adam stor. Mellan de två översta kurvorna i länge och på sd+1 i vikt. Så det är väl inte så konstigt antar jag ;)

Sitter återigen och grubblar på föräldraledigheten. Nu när jag fick veta att jag har FP tillägg. Kanske ska läsa mitt kollektivavtal någon gång ;) . Sen har jag en känsla av att Adam kommer vara svårare att sluta amma än hans syster. Så 4 månader kanske är optimistiskt, och så måste jag säga till 3 månader innan jag går tillbaka till jobbet. Hur ska jag veta 3 månader innan om jag kan gå tillbaka... min förstfödda vägrade både napp, flaska och vanlig mat tills 7-8 månader. Så ja... -_-
 
När det ändå pratas kläder, hur är olika märken i storlekar upplever ni?
Här är det mest kappahl, Lindex och h&m som används och allt är för stort eller för litet.
Bodies är för smått på längden i 56, precis när hon börjar fylla ut det på bredden och 62 är lagom på längd men väldigt pösigt och långt i armar.
Byxor funkar Lindex bäst, men 56 är för kort och 62 för stort så hon tappar flera byxor, speciellt kappahls.
Så som ni kanske förstår är min tjej smal för längden, i kläder iaf, finns det ngt märke ni kan tipsa om som är lite bättre i längd men mindre i bredd? :)
 
@Emelie381 jag tycker generellt att hm's kläder är för mer "långsmala" barn. De har passat storasyster bäst. Pop är rätt stora i strl, Lindex o Kappahl är nog rätt lika tror jag. Lager 157 har breda bebiskläder men långsmala barnkläder enligt min erfarenhet iaf :D

Den här lillebrodern är en kub snart, lika bred som han är lång :cool::eek::angel:
 
När det ändå pratas kläder, hur är olika märken i storlekar upplever ni?
Här är det mest kappahl, Lindex och h&m som används och allt är för stort eller för litet.
Bodies är för smått på längden i 56, precis när hon börjar fylla ut det på bredden och 62 är lagom på längd men väldigt pösigt och långt i armar.
Byxor funkar Lindex bäst, men 56 är för kort och 62 för stort så hon tappar flera byxor, speciellt kappahls.
Så som ni kanske förstår är min tjej smal för längden, i kläder iaf, finns det ngt märke ni kan tipsa om som är lite bättre i längd men mindre i bredd? :)

Vi har lite liknande problem. Fröken är 3 månader och 62 i bodys sitter för det mesta bra. En del är dock lite tajta och en del väldigt pösiga. Nån enstaka PoP-body i 56 funkar men det är verkligen på gränsen. Bra i armlängd. Byxor i 56 är perfekta i midjan men börjar bli för korta i benen. Men vissa stl 56 byxor tycker jag har sjumilaben. O_o en djungel att köpa barnkläder om man inte har ongen med sig.
 
Här har vi testat flaska idag, som hon totalvägrade. Har pumpat ut lite till frysen för att pappan ska kunna mata om jag är iväg någon gång, men det tyckte visst inte vår fröken var en bra idé var bara vrålslrik med flaskan hon fick väl i sig 5 ml typ men verkade inte förstå riktigt hur hon skulle göra. Tillslut fick vi ge upp och hon fick amma istället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 324
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 674
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
838
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp