Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Han "tappar" liksom sugtaget bak i svalget så att det blir ett klickande läte... han sväljer massa luft i och med det och får ingen vidare "kraft" i suget
Ah, jag förstår. Får du något stöd från BVC om hur man kan gå vidare för att förbättra sugtekniken? Eller hur gör man i ett sådant läge? :)
 
Gud vad mysigt! Frank har börjat stirra på saker men inte reagera eller försöka röra vid dem.

Han verkar också vara inne i en utvecklingsfas, man märker hur han blir extra stressad av nya intryck och han krånglar väldigt mycket vid bröstet. Han har haft en sån explosionsartad viktkurva innan men nu är jag rädd att han inte får i sig tillräckligt. Hans teknik har blivit sämre senaste veckorna - släpper vakuum, släpper bröstet ofta, ligger och fäktar... 2 månader blev han i förrgår.

Hur gammal är Svea?
Hon blev 11 veckor i måndags och det är jättemysigt och man kan inte låta blir att skratta åt henne även om jag någon gång försöker ignorera henne för att få henne att äta istället ;). Hon har heller inte helt samma perfekta teknik som i början och det där med att fäkta och släppa taget känner jag igen. Vi har vägt henne hemma och hon fortsätter att ta på, inte lika mycket som tidigare men det är normalt enligt sköterskan. Jag tror också att nu när de är äldre så suger de starkare så även om det känns som de äter mindre får de nog mer i sig per gång än innan. Försöker resonera som så att så länge de är glada, sover och inte verkar vilja äta hela tiden så borde de få i sig tillräckligt. :)
Jag har provat lite olika saker när hon hetsar upp sig för mycket, byta bröst och liksom börja om på andra sidan fungerar ibland eller ta upp och rapa. Det som just nu fungerar bäst är dock att ge henne nappen som hon ofta tar när hon inte tar bröstet, låta henne lugna sig med den och sen i en snabb rörelse ta ut nappen och stoppa in bröstet och hoppas på att hon suger vidare!

Hon griper tag i saker ibland men det är högst tillfälligt och inte medvetet ännu, men det är ju ändå otroligt kul när man träffar något som skramlar under tiden man fäktar runt ;).

Nu står vi i stället och rullar vagn, hoppas verkligen hon sover bättre än igår för hennes mamma har mentalt behov för en ridtur!:crazy:
 
Har oxå en släppare... För oss funkar det bättre om jag är bakåt lutad i soffan. Kommer lite fort annars och då släpper han för han inte hinner svälja. Tar bättre tag när det blir "trögare" oxå!

Har inte hundra fått till "laid-back" positionen... har svårt att få näsan fri i den tycker jag. Blir mycket liggammande för han både klickar, släpper och sätter i halsen om vartannat och har fattat att det rinner lite saktare när man ligger ner.

F tar bra tag när han är riktigt hungrig men så snart värsta hungern stillats är det sämre igen. Han suger liksom in bröstet i munnen istället för att gapa med läpparna utfläkta... när jag försökt få honom att greppa om några gånger blir han skitsur och då brukar jag ge upp.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Ah, jag förstår. Får du något stöd från BVC om hur man kan gå vidare för att förbättra sugtekniken? Eller hur gör man i ett sådant läge? :)
BVC sa mest att det var tokigt att han sväljer luft eftersom han har så mkt magknip men ingen direkt hjälp därifrån. Borde väl uppsöka en amningsmottagning el kontakta en hjälpmamma.

Frågade i FB-gruppen men det är lite av en trend där att skylla saker på kort läpp- och/eller tungband, så det var det end tips jag fick. Även om han har många symptom (klickar, litet grepp, kräks, läcker, kväljer) så tror jag verkligen inte att han har det. Hans tunga är rätt lång och utanför mun mest jämt och överläppen känns "stretchig" och fin.
 
BVC sa mest att det var tokigt att han sväljer luft eftersom han har så mkt magknip men ingen direkt hjälp därifrån. Borde väl uppsöka en amningsmottagning el kontakta en hjälpmamma.

Frågade i FB-gruppen men det är lite av en trend där att skylla saker på kort läpp- och/eller tungband, så det var det end tips jag fick. Även om han har många symptom (klickar, litet grepp, kräks, läcker, kväljer) så tror jag verkligen inte att han har det. Hans tunga är rätt lång och utanför mun mest jämt och överläppen känns "stretchig" och fin.
Här klickade det ett tag oxå. Inger fel på tungan dock. Tar alltid ett pyttetag men om jag pillar till läpparna funkar det. Skulle jag be honom göra om hade han lackat ur...

Men har oxå mycket gaser och både rapar och pruttar så han sväljer ju luft absolut. Inget BVC brydde sig på. Tyckte mest lite synd om honom.
 
BVC sa mest att det var tokigt att han sväljer luft eftersom han har så mkt magknip men ingen direkt hjälp därifrån. Borde väl uppsöka en amningsmottagning el kontakta en hjälpmamma.

Frågade i FB-gruppen men det är lite av en trend där att skylla saker på kort läpp- och/eller tungband, så det var det end tips jag fick. Även om han har många symptom (klickar, litet grepp, kräks, läcker, kväljer) så tror jag verkligen inte att han har det. Hans tunga är rätt lång och utanför mun mest jämt och överläppen känns "stretchig" och fin.
Jo, amningsmottagningar sägs vara bra. Går han upp i vikt och så som han ska? För i så fall kanske man inte behöver ändra så mycket? Men det är klart, magknipen är såklart inget kul :(.
 
Jo, amningsmottagningar sägs vara bra. Går han upp i vikt och så som han ska? För i så fall kanske man inte behöver ändra så mycket? Men det är klart, magknipen är såklart inget kul :(.
Han gick upp som en raket, typ 500 g/v de första veckorna. Men senaste vägningen var precis när han börjat med detta och nästa är först 8 september. Har rätt långt till bvc men får kanske bli en tripp för att stilla min oro. Hade velat ha en bra våg hemma...
 
Han gick upp som en raket, typ 500 g/v de första veckorna. Men senaste vägningen var precis när han börjat med detta och nästa är först 8 september. Har rätt långt till bvc men får kanske bli en tripp för att stilla min oro. Hade velat ha en bra våg hemma...
Ah, jag förstår, hade såklart varit skönt att kolla vikten innan den 8 september. Det är säkert ingen fara, men det vill man såklart ha bekräftat också :).
 
Ni som ammar, kan era bebisar sova bra i er famn eller känns det som att de distraheras av brösten och mjölkdoften? Jag märker att Lilleman har jättesvårt att somna i min famn men han sover jättebra i min mans famn. Hos mig letar han bara mat, även när han är nyäten.

Och mina bröst bara fortsätter producera mjölk. Ju mer jag har lillen i famnen, ju spändare blir brösten. Jag har en otroligt smärtsam svullnad i armhålan just nu och överväger att ringa och be att få mjölkstoppande medicin utskriven (trots att det inte rekommenderas). Man "ska" ju mata hud mot hud men jag kan inte göra det eftersom det triggar brösten. Och så undrar jag för tusende gången om jag gjort fel som sagt nej till amning :(

Min har inga problem att sova i min famn. Hon somnar oftast efter amning brukar mest vakna om jag försöker lägga ner henne eller om det blivit för varmt.
 
Jippie.. Nu är jag sjuk också, feber runt 38,5.. Och slemhosta.. Varje gång jag hostar knäpper det i höfterna och det känns som dom hoppar ur led. Obehagligt!
Jag undrar vad det är för jäkla bakterie sambon gått och bärt på?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 092
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 184
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 604
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
15 877

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp