Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet precis hur det är när det ska stickas bebisar :( vi var ju kvar i typ 5 dygn och blodprov varje dag. De stack i händer, huvud, fötter och fick stasa med pannband och samla upp blod med kapillärkärl och ofta hann det koagulera i röret. Varje gång fick de skicka rör med otillräcklig mängd och "hoppas att det funkar ändå" han var helt blå om händerna och i pannan pga trasiga kärl när vi äntligen blev utskrivna.

Tror de infektionen berodde på den långa vattenavgången?

F hade förhöjd sänka men den vände fort så vi behövde aldrig medicinera. De trodde det var pga lång vattenavgång. Hann få en dos AB intravenöst under FL. Vattenavgång 22 h.
Det är en teori med vattenavgången men som det är ju jättesvårt att veta, på pappret har allt kring förlossningen löpt inom normalramen.

@Rhinos Tack , det funkar ändå väldigt bra tycker jag, han kopplas loss mer o mer, nu är det bara sondslangen kvar och sen är han uppkopplad på natten från och med idag. Vi reder oss fint. :)
 
@Omega jag gick på babysim med dottern, fast hon var nästan ett år när vi började. Vissa bebisar älskar det direkt, vissa behöver invänjning. Var beredd på att de inte orkar så länge när de är små, kanske inte mer än 10-15 min, och att det inte är läge för en lång härlig dusch efteråt för då vill bebisarna äta och sova :)

Det brukar finnas skötbäddar att lägga bebisen på medans man duschar. Ta med extra handduk eller filt så att du kan hålla bebisen varm och torr tills ni fått på kläder efter duschen.
 
Kul att läsa förlossningsberättelser, och hoppas att lillkillen kryar på sig snabbt @Fritidsryttare. Det låter ju som att det går åt rätt håll :)

@MalanMjöl, jag har också klippt Milo i fingret när jag skulle klippa hans naglar :( de går knappt att riva av dem längre, måste ha hjälp av nagelsax. Man känner sig ju himla dålig, men alla kommer nog att råka göra det någon gång. Berättade om det när jag var och hälsade på på mitt jobb och alla bara nickade igenkännande och sa att de hänt dem med.

Amningen rullar på här, men känns som att han börjat äta mycket längre stunder igen, och de senaste nätterna har han vaknat ett par gånger för att äta (tidigare sovit 6-7 timmar i rad under natten). Jag funderar lite på om mjölken börjar sina något. Typ alla kvinnor i min familj har fått gå över till att delamma och ge extra ersättning när barnet varit ca tre månader och M blir 3 mån den 6 september. Jag hoppas att jag har fel dock.. Blir spännande att se hur mycket han gått upp vid nästa besök på BVC.

Sen har vi också anmält oss till babysim! Det drar igång lite senare i september om jag förstått det rätt. Ska bli så spännande! Milo har avskytt att bada, men senaste två gångerna har han faktiskt varit helt lugn och verkat tycka att det är rätt skönt :)
Nån som varit på babysim förut? Hur går det riktigt till? Vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig, men jag är exalterad :D

Man duschar före som vanligt men bebis behöver inte duscha.

Sedan brukar man samlas och sjunga en liten hälsningsteudelutt i bassängen. Sedan visar instruktören(ofta 2) lite olika grepp och övningar. Sedan i mitten brukar man samlas igen och sjunga en trudelutt innan man gör övningar och så avslutar man med en trudelutt.

Kidsen brukar gilla samlingarna :D

Min behöver äta direkt efter bassängen sedan ligger han nöjt på skötbädd på golvet och väntar medan jag klär på mig osv. Jag ammar alltså innan vi duschar efter badet.

Det är ganska lättsamt och man gör bara de delar man är bekväm med.
 
Tack för info och tips angående babysim @hvala och @lil-sis! :) Har känt mig lite nervös över just det att gå omkring med bebis i blött duschrum osv, men bra om det finns skötbäddar och sånt. Ska bli kul att testa!
 
Det är en teori med vattenavgången men som det är ju jättesvårt att veta, på pappret har allt kring förlossningen löpt inom normalramen.

@Rhinos Tack , det funkar ändå väldigt bra tycker jag, han kopplas loss mer o mer, nu är det bara sondslangen kvar och sen är han uppkopplad på natten från och med idag. Vi reder oss fint. :)
Vad skönt att det går åt rätt håll. Hoppas ni får åka hem snart och landa i att vara föräldrar i lugn och ro :). Förstår att det var jobbigt när de skulle sticka honom. Alltid jobbigt när det gäller djur och barn där man inte kan förklara för dem varför det gör ont och att det är för en bra sak.
 
Tack för info och tips angående babysim @hvala och @lil-sis! :) Har känt mig lite nervös över just det att gå omkring med bebis i blött duschrum osv, men bra om det finns skötbäddar och sånt. Ska bli kul att testa!

Jag har en ringsjal i mesh som man kan duscha med också. Men har de tex Ikeas matstol antilop i duschen kan bebis sitta där :)
 
Skönt att han verkar må bra @Fritidsryttare och att du är så cool!
Vi var 3 timmar på neo med sån syresättningskoll och jag trodde han skulle dö när det tog bort den. Kunde inte lita på att han skulle fungera och satt i givakt hela natten för att hålla koll på andningen....
 
@Fritidsryttare Vad skönt att han ändå verkar må bra :heart

Jag har trotsat den här förkylningen och tillbringat dagen på Ikea.. Vårt nya sovrum är klart och vi behöver en garderob. Är redigt trött på att ha kläderna i Ikea-kassar..
Tänkte att man kunde slå två flugor i 1 smäll, har hört att Ikea eller Ullared kan få igång en förlossning och Ikea låg helt klart närmast :D

Garderob och en bebis liksom.. Why not..

Änsålänge har Ikea endast gett mig en plånbok dom gråter och ont i fogarna, inte ens lite sketen "mensvärk" kunde man få...:cautious:
 
Jag tycker också att det är så spännande att läsa allas förlossningberättelser och få hör hur alla upplever det.

Bryter av med lite hästigt! Och långt blir det...

Jag har vart tvåbarnsmamma i snart 20 dagar.. Och har idag bestämt mig för att köpa häst igen.
När jag väntade mitt första barn så fick jag ta bort min hjärtehäst. Min gamla tävlingsponny som jag haft i nästan 15 år.
Blev så förkrossad att jag sa till mig själv att aldrig, ALDRIG mer köpa något djur. Jag klarar inte av när de går bort.. jag går sönder!
Men igår fick jag ett erbjudande om att få köpa min drömhäst. Till ett bra pris då ägaren har för många hästar och verkligen vill att just jag ska köpa henne.
Känns som lite fel timing som nybliven tvåbarnsmamma med ett halvt hus som ännu ska renoveras klart. Men jag kommer att ångra mig så himla mycket om jag inte tar den här chansen!
Men är så rädd att jag ska köpa och sen känna att jag inte har tid. Men jag vet ju hur många som helst med massa barn och flera hästat. Klart det går!(peppar mig själv)
 
Jag tycker också att det är så spännande att läsa allas förlossningberättelser och få hör hur alla upplever det.

Bryter av med lite hästigt! Och långt blir det...

Jag har vart tvåbarnsmamma i snart 20 dagar.. Och har idag bestämt mig för att köpa häst igen.
När jag väntade mitt första barn så fick jag ta bort min hjärtehäst. Min gamla tävlingsponny som jag haft i nästan 15 år.
Blev så förkrossad att jag sa till mig själv att aldrig, ALDRIG mer köpa något djur. Jag klarar inte av när de går bort.. jag går sönder!
Men igår fick jag ett erbjudande om att få köpa min drömhäst. Till ett bra pris då ägaren har för många hästar och verkligen vill att just jag ska köpa henne.
Känns som lite fel timing som nybliven tvåbarnsmamma med ett halvt hus som ännu ska renoveras klart. Men jag kommer att ångra mig så himla mycket om jag inte tar den här chansen!
Men är så rädd att jag ska köpa och sen känna att jag inte har tid. Men jag vet ju hur många som helst med massa barn och flera hästat. Klart det går!(peppar mig själv)

Härligt, klart det kommer gå. Man får inte chansen till drömhästen så ofta och får man det ska man ta den :love:
jag kan fortfarande ångra (15år senare) att vi inte tog chansen och köpte vår dåvarande foderponny, ponny som jag var ett med, min dröm, en läromästare som lärde mig så sjukt mycket. Får fortfarande ont i hjärtat av att tänka på det. Och så hade jag chansen, ägaren ville sälja till oss, men vi köpte en unghäst istället..
 
Sen har vi också anmält oss till babysim! Det drar igång lite senare i september om jag förstått det rätt. Ska bli så spännande! Milo har avskytt att bada, men senaste två gångerna har han faktiskt varit helt lugn och verkat tycka att det är rätt skönt :)
Nån som varit på babysim förut? Hur går det riktigt till? Vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig, men jag är exalterad :D

Vi började simma förra veckan. :) Vi håller på en halvtimme och börjar och slutar med att samlas och sjunga, däremellan tränar vi på lite olika grepp. Fröken har ju inte haft något emot att bada hemma men det var väldigt mycket att titta på när vi var iväg, en hel drös med ungar och föräldrar och ett väldigt spännade tak. :p Hon såg ut som hon inte visste om hon skulle vara glad eller ledsen. Hon är ju på gränsen att få vara med, de rekomenderar från 12 veckor och hon var 10 veckor korrigerad när vi började men det blir nog bra.
 
Fröken gillar verkligen att titta på hästhoppning på tv. Ikväll låg hon och tittade intresserat när de hoppade samtidigt som hon låg och sög på handen. :love: Hon har även provsuttit häst men hon verkade inte jätteimponerad av det. Mamma håller tummarna för att hon ska bli hästintresserad, pappa ser nog hellre att hon inte blir det. :p
 
Jag tycker också att det är så spännande att läsa allas förlossningberättelser och få hör hur alla upplever det.

Bryter av med lite hästigt! Och långt blir det...

Jag har vart tvåbarnsmamma i snart 20 dagar.. Och har idag bestämt mig för att köpa häst igen.
När jag väntade mitt första barn så fick jag ta bort min hjärtehäst. Min gamla tävlingsponny som jag haft i nästan 15 år.
Blev så förkrossad att jag sa till mig själv att aldrig, ALDRIG mer köpa något djur. Jag klarar inte av när de går bort.. jag går sönder!
Men igår fick jag ett erbjudande om att få köpa min drömhäst. Till ett bra pris då ägaren har för många hästar och verkligen vill att just jag ska köpa henne.
Känns som lite fel timing som nybliven tvåbarnsmamma med ett halvt hus som ännu ska renoveras klart. Men jag kommer att ångra mig så himla mycket om jag inte tar den här chansen!
Men är så rädd att jag ska köpa och sen känna att jag inte har tid. Men jag vet ju hur många som helst med massa barn och flera hästat. Klart det går!(peppar mig själv)

Där är klart att det går! Skickar pepp till dig och passar på att peppa mig själv lite samtidigt. Jag har ju också häst, och han verkar ha råkat ut för precis allt under min graviditet och nu under första tiden som mamma, men det har faktiskt gått ändå! Och det ska bara fortsätta att gå bra. Som du säger så ska man nog ta vara på chanserna när de kommer, är det drömhästen så tror jag att man kan få det att funka. Klart att det är mycket att ha häst, men jag är i alla fall beredd att få det att funka för den vresiga, envisa, tjurskalliga 18-åriga gamla farbrorn som är min dröm :love:

Fröken gillar verkligen att titta på hästhoppning på tv. Ikväll låg hon och tittade intresserat när de hoppade samtidigt som hon låg och sög på handen. :love: Hon har även provsuttit häst men hon verkade inte jätteimponerad av det. Mamma håller tummarna för att hon ska bli hästintresserad, pappa ser nog hellre att hon inte blir det. :p

Hehe, samma här! Mamman och farmodern smider planer för att inviga Milo i hästintresset medan pappan nog hoppas på något annat.. :p Tydligen var det första jag sa efter förlossningen att han ska få egen ponny :D Barnmorskan tyckte att vi skulle vänta några år.. :cautious:;)
 
Härligt, klart det kommer gå. Man får inte chansen till drömhästen så ofta och får man det ska man ta den :love:
jag kan fortfarande ångra (15år senare) att vi inte tog chansen och köpte vår dåvarande foderponny, ponny som jag var ett med, min dröm, en läromästare som lärde mig så sjukt mycket. Får fortfarande ont i hjärtat av att tänka på det. Och så hade jag chansen, ägaren ville sälja till oss, men vi köpte en unghäst istället..

Åh, Det är exakt det där jag inte vill ska hända.
Hästen i fråga är nu 8 år och det är i huvudsak jag som ridit henne sen hon var 4. Ingen extraordinär häst, men perfekt för mig och eftersom jag redan haft henne som mon egen i flera år så vet jag ju exakt vad jag köper. Hon har gått vid ägaren i perioder när jag väntat och fått barn och då har det huggit till i hjärtat bara jag fått höra att någon annan ridit "min" häst, Haha.

Vi bor på en liten gård så jag kan ha hästarna hemma. På lösdrift så det blir minimalt med tid att lägga på själva stalljobbet, har möjlighet att slå eget hö och nu ska dessutom en granne eventuellt bygga ridhus så då blir i såg fall även den mörka delen av året lite enklare.
Billigare och smidigare går nästan inte att ha häst.
Och när det är ens egen häst så kan man ju faktiskt skaffa en medryttare om man känner att man tagit sig vatten över huvudet.
 
Fröken gillar verkligen att titta på hästhoppning på tv. Ikväll låg hon och tittade intresserat när de hoppade samtidigt som hon låg och sög på handen. :love: Hon har även provsuttit häst men hon verkade inte jätteimponerad av det. Mamma håller tummarna för att hon ska bli hästintresserad, pappa ser nog hellre att hon inte blir det. :p
"Stäng aaaav mamma, jag vill inte titta på hästar! Jag vill titta på Pow Patrol!" Säger vår treåring :cautious:

Jag har för övrigt inte lyckats se mer än en halvtimme fälttävlanshoppning och några dressyrekipage igår för jag glömmer hela tiden bort att mästerskapen går nu...
 
@Ray Tack, jag känner mig inte så cool dock, jag har också fruktansvärt svårt att slappna av om nätterna främst, så det blir inte så mycket sömn, ser ut som ett vandrande lik ungefär. :)

Jättenöjd och glad bebis idag efter ett litet bad och bebismassage, IR-lampan på rummet är en stor favorit!
Vi testade att fasa ut sonden igår när han slet bort slangen, för att se om det räckte med amningen men han äter fortfarande lite för dåligt för att klara sig på det, han vägs före och efter varje amning så det syntes väldigt snabbt.

Han smååt mest igår kväll och blev fort ganska trött så för att vi ska kunna få in bra rutiner så beslöt jag att vi skulle sätta in sonden igen men att sonden ska doseras efter amningen och att vi håller benhårt på amning var 3e timme innan sonden. Blev resultat direkt, nöjdare bebis som äter mer ordentligt vid varje mål och får i sig mer käk, nu i morse fick han 50 ml från bröstet och 30 utpumpad mjölk i sond.

Hoppas verkligen att vi kan få in matrutinerna snabbt för annars faller allting, framför allt mina bröst tar stryk av att både amma och pumpa konstant, jag ser ut som en diko och det rinner som en flod överallt.

:p Det där med personlig integritet osv har flugit all världens väg, har nog aldrig visat tuttar och naken hud för så många människor i hela mitt liv, varje gång personalen kommer in på rummet sitter jag med minst en tutte ute och jag orkar inte bry mig det minsta.:p

Kroppen har återhämtat sig förvånansvärt väl, men jag upptäckte igår att det finns en del övrigt att önska av bäckenbottenmuskulaturen när sambon och jag började gapskratta efter världens bajsrally från bebis (snacka om att ändra uppfattning om vad som är roligt i livet, att få bajs/kiss på sig...) och jag med fasa inser att "fan, jag kissar på mig, på riktigt!". Man har känt sig sexigare, men över lag så läker jag bra.:)
 
@Ray Tack, jag känner mig inte så cool dock, jag har också fruktansvärt svårt att slappna av om nätterna främst, så det blir inte så mycket sömn, ser ut som ett vandrande lik ungefär. :)

Jättenöjd och glad bebis idag efter ett litet bad och bebismassage, IR-lampan på rummet är en stor favorit!
Vi testade att fasa ut sonden igår när han slet bort slangen, för att se om det räckte med amningen men han äter fortfarande lite för dåligt för att klara sig på det, han vägs före och efter varje amning så det syntes väldigt snabbt.

Han smååt mest igår kväll och blev fort ganska trött så för att vi ska kunna få in bra rutiner så beslöt jag att vi skulle sätta in sonden igen men att sonden ska doseras efter amningen och att vi håller benhårt på amning var 3e timme innan sonden. Blev resultat direkt, nöjdare bebis som äter mer ordentligt vid varje mål och får i sig mer käk, nu i morse fick han 50 ml från bröstet och 30 utpumpad mjölk i sond.

Hoppas verkligen att vi kan få in matrutinerna snabbt för annars faller allting, framför allt mina bröst tar stryk av att både amma och pumpa konstant, jag ser ut som en diko och det rinner som en flod överallt.

:p Det där med personlig integritet osv har flugit all världens väg, har nog aldrig visat tuttar och naken hud för så många människor i hela mitt liv, varje gång personalen kommer in på rummet sitter jag med minst en tutte ute och jag orkar inte bry mig det minsta.:p

Kroppen har återhämtat sig förvånansvärt väl, men jag upptäckte igår att det finns en del övrigt att önska av bäckenbottenmuskulaturen när sambon och jag började gapskratta efter världens bajsrally från bebis (snacka om att ändra uppfattning om vad som är roligt i livet, att få bajs/kiss på sig...) och jag med fasa inser att "fan, jag kissar på mig, på riktigt!". Man har känt sig sexigare, men över lag så läker jag bra.:)
Haha, känner verkligen igen mig i det där med personlig integritet. Min föreställning innan sonen föddes var att jag absolut inte ville visa kroppen särskilt mycket under förlossningen och att jag absolut skulle ha ganska täckande kläder. Så blev det självklart inte, kläderna var det sista jag tänkte på när man låg där med benen i vädret och skulle krysta ut ungen ;)
 
Haha, känner verkligen igen mig i det där med personlig integritet. Min föreställning innan sonen föddes var att jag absolut inte ville visa kroppen särskilt mycket under förlossningen och att jag absolut skulle ha ganska täckande kläder. Så blev det självklart inte, kläderna var det sista jag tänkte på när man låg där med benen i vädret och skulle krysta ut ungen ;)
Nej integriteten är bortblåst direkt man fått på sjukhusrocken....
 
@Ray Tack, jag känner mig inte så cool dock, jag har också fruktansvärt svårt att slappna av om nätterna främst, så det blir inte så mycket sömn, ser ut som ett vandrande lik ungefär. :)

Jättenöjd och glad bebis idag efter ett litet bad och bebismassage, IR-lampan på rummet är en stor favorit!
Vi testade att fasa ut sonden igår när han slet bort slangen, för att se om det räckte med amningen men han äter fortfarande lite för dåligt för att klara sig på det, han vägs före och efter varje amning så det syntes väldigt snabbt.

Han smååt mest igår kväll och blev fort ganska trött så för att vi ska kunna få in bra rutiner så beslöt jag att vi skulle sätta in sonden igen men att sonden ska doseras efter amningen och att vi håller benhårt på amning var 3e timme innan sonden. Blev resultat direkt, nöjdare bebis som äter mer ordentligt vid varje mål och får i sig mer käk, nu i morse fick han 50 ml från bröstet och 30 utpumpad mjölk i sond.

Hoppas verkligen att vi kan få in matrutinerna snabbt för annars faller allting, framför allt mina bröst tar stryk av att både amma och pumpa konstant, jag ser ut som en diko och det rinner som en flod överallt.

:p Det där med personlig integritet osv har flugit all världens väg, har nog aldrig visat tuttar och naken hud för så många människor i hela mitt liv, varje gång personalen kommer in på rummet sitter jag med minst en tutte ute och jag orkar inte bry mig det minsta.:p

Kroppen har återhämtat sig förvånansvärt väl, men jag upptäckte igår att det finns en del övrigt att önska av bäckenbottenmuskulaturen när sambon och jag började gapskratta efter världens bajsrally från bebis (snacka om att ändra uppfattning om vad som är roligt i livet, att få bajs/kiss på sig...) och jag med fasa inser att "fan, jag kissar på mig, på riktigt!". Man har känt sig sexigare, men över lag så läker jag bra.:)
Vet de vilken infektion han råkat ut för?

Jag som gjorde planerat snitt hade kämpigt att få igång mjölken och han gick ner 400 g på 2 dagar. Nu var det samma med första barnet så jag var rätt snabbt med att flagga för att jag trodde han var hungrig. Men det var inte förrän han blev helt hysterisk sista natten som någon tog mig på allvar. Annars var det "helt normalt" hela tiden att man inte har någon mjölk. Med dottern gick det så långt som blodsockerfall och en helt apatisk unge och några extra dygn inlagda.
Kändes bra att jag stog på mig nu. Första gången.gjorde jag verkligen bara som jag blev tillsagd...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
11 572
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
13 14 15
Svar
295
· Visningar
21 041
Senast: eyz
·
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 687
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
16 808
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp