Sommarmammor 2010

Sv: Sommarmammor 2010

Jag har gått på de neutrala färgerna, men har köpt något klädesplagg i rosa och blått. tänkte att det kan bli presenter till andra med den färgen som inte stämmer för oss...
 
Sv: Sommarmammor 2010

Här i min umgängeskrets av blivande mammor är det bara vi som tagit reda på könet :) Så här är vi undantaget istället för regeln.

Skulle det komma ut en tjej trots 2 UL som bekräftat pojke så gör det inte det minsta, är noll intresserad av att köpa blå/rosa för könets skull utan bäbis kan få ha vilka färger som helst :) vi har t.ex. en blå spjälsäng (fast jag ville ha en rööööd) och tror nog en tjej sover lika gott i den! Namnet vore väl lite värre, men jag har ett par tjejnamn som är reserverade för eventuella systrar (har ju tänkt att 1 barn räcker men märker att jag mjuknat lite..) så då får de väl komma till nytta tidigare än tänkt :D

Har försökt säga till alla far- och morföräldrar att jag inte vill ha homogent blåa saker bara för att avkomman har snopp, och gillar själv mer färger som röd/grön/gul/vit/brun och köper därför också det - för att jag tycker det är snyggast. Onödigt långt utlägg blev det :angel:
 
Sv: Sommarmammor 2010

Även om jag "vet" att det är en tjej så är jag väldigt neutral vad gäller färger osv. För som du skrev så kan det ju vara en pojke. Vi har helt enkelt inte bundit upp oss helt, men kallar bebisen för henne :)
 
Sv: Sommarmammor 2010

kl

Smyger in här och svarar lite.
I Sverige vet jag fler i min bekantskapskrets som inte tagit reda pa innan än som har det.
Här verkar det vara mer regel än undantag att ta reda innan, alla fragar vad det är för ngt i magen. Svarar alltid, en bebis :)
För vi vet inte, även om vi velat kolla har Liten varit blyg. Jag är lite irriterad pa alla som fragar, manga fragar tom om könet innan dom fragat om allt är bra.
 
Sv: Sommarmammor 2010

För mig var det självklart att ta reda på kön. Det är inte viktigt vad det är, men för mig var det ett först steg i att lära känna bebisen.
Varför har du valt att inte ta reda på det? Eller kunde dom inte se?

Inte riktat till mig, men vi vet inte heller kön. Hos vår MVC får man inte veta kön, i så fall får man betala ett till UL ur egen ficka för att ta reda på det. Eftersom vi inte ville veta var det ett rätt enkelt val att inte göra ett extra UL för könets skull.

För oss spelar det helt enkelt inte så stor roll, könet säger ju väldigt lite om barnet. Är personligen nog mer nyfiken på vilken hår- och ögonfärg barnet kommer ha än vilket kön det har.
 
Sv: Sommarmammor 2010

Vi valde att inte kolla kön, vill ha det som en överraskning. Har insett nu att vi verkar vara ”onormala” som inte vet vilket kön bebisen har. Visst skulle det vara praktiskt att veta med tanke på inköp av saker, men jag ångrar inte att vi inte kollat. Har en vän, som fick reda på att det skulle få en tjej, bestämde namn och köpte tjejsaker. Ut kom en välskapt pojke….. Ganska jobbig situation för föräldrarna.

Om man vill köpa väldigt könsstereotypa saker till barnet kan jag förstå att man vill veta. För oss spelar det inte så stor roll, vi har köpt sånt vi tycker är fint helt enkelt. Det är lite olika färger - blått, rosa, vitt, grönt, brunt. Oavsett vilket kön barnet har så kommer vi klä det i både blått och rosa och andra färger. Vi föräldrar har ju inte heller kläder i enbart rosa för mig och blått för min man, utan har bägge färgerna, så det känns lite konstigt för oss att klä barnet enfärgat.
 
Sv: Sommarmammor 2010

Jag vet att det är en flicka fast ingen har velat bekräfta det på något av ultraljuden vi gjort. Så jag kan ju ha fel... Har ju en av varje sen tidigare och har haft rätt de gångerna också. :devil:
 
Sv: Sommarmammor 2010

Om man vill köpa väldigt könsstereotypa saker till barnet kan jag förstå att man vill veta. För oss spelar det inte så stor roll, vi har köpt sånt vi tycker är fint helt enkelt. Det är lite olika färger - blått, rosa, vitt, grönt, brunt. Oavsett vilket kön barnet har så kommer vi klä det i både blått och rosa och andra färger. Vi föräldrar har ju inte heller kläder i enbart rosa för mig och blått för min man, utan har bägge färgerna, så det känns lite konstigt för oss att klä barnet enfärgat.

Väl talat.
Jag tycker det är bäst att hålla sig lite "neutral" i början oavsett om man är säker på kön eller ej. Att tvinga in bebis i en könsroll med bara tjejkläder (volanger/prinsessklänningar/rosa) eller pojkkläder (jeans/"tuffa" militärinspirerade kläder) skulle kännas fel. Det kanske blir en jätteflickig tjej, men det är dennes egna personlighet som visar det, snarare än att jag leder in bebis på den vägen från början.
 
Sv: Sommarmammor 2010

Nja- den bryr sig nog inte ett skvatt faktiskt... Min bäbis VERKAR trivas bäst i sin filt eller badrock... Hon har inte en endaste aning om vi sätter på henne militärkläder eller tyllkjol...
Så könsroller kan man nog inte börja prata till en nyfödd.
Fix idé till föräldrarna såklart- och fast att jag skrev att det är trist att de tar för givet att det är en pojk när jag klär henne neutralt så ser jag inte de människorna som "skeva" ändå...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 913
Senast: Dopy
·
Kropp & Själ Den korta versionen: Jag har inte tagit gynekologiskt cellprov på 8 år och har nu drabbats av dödsångest. Den längre versionen: Jag...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 301
Senast: Voeux
·
Foder & Strö Jag har två ponnys hemma, en mkt lättfödd i tävlingskondition som kommer tävlas hela sommaren och en 2årig hingst som kommer att...
Svar
5
· Visningar
823
Senast: jemeni
·
Gnägg Rasmus fyller 30 år nästa år och det känns som att vi vill göra något litet extra för honom för att fira detta. Sen återstår ju frågan...
Svar
12
· Visningar
1 399
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp