Spara eller amortera?

Sv: Spara eller amortera?

Fast är det en fråga om inställning där. Gammeln pratar om att man bara minskar sin månadskostnad med ett par hundra, jag ser det snarare som att man kortar sin avbetalningstid ett par år och då handlar det helt plötsligt om ganska mycket pengar... Räknar man i sverige idag inte med att man ska betala av sitt lån? I så fall handlar det ju bara om att hyra sin bostad via banken men utan några fördelar som normala hyresgäster har.
 
Sv: Spara eller amortera?

Eller så har man inte hutlösa boendekostnader och lever gott på sin pension...
 
Sv: Spara eller amortera?

KL

Jag och min man både sparar och amorterar på huset, fast inget utav det in absurdum utan vi ser även till att konsumera och köpa mycket av det vi vill ha. Man vet inte hur länge man lever, så jag tror på att göra lagom av allt så man inte dör med ett allt för stort sparkapital på banken (även om en buffert såklart är gott att ha :p).

När vår ena bil är färdigbetald under året så kommer vi sätta in de pengarna som blir "över" varje månad som en extraamortering på huslånet. Lever man till pensionsåldern så ser jag gärna att vi har så låga boendekostnader som möjligt, finns så mycket annat roligt att spendera pengarna på som pensionär :D
 
Sv: Spara eller amortera?

Man kanske hinner dö INNAN. Bättre att ha kul när man lever

Håller med dig i sak, dessutom är det ju viktigt för konsumptionssamhällets överlevnad att pengarna är ute och rör på sig. Jag och min man är viktiga stöttepelare ur den synvinkeln:angel:

Samtidigt beror det ju på vilka marginaler man har, är det lite tajt nu kan man ju räkna med att det inte blir roligare den dagen räntorna stiger igen. För det får vi ju ändå räkna med att de gör. Då tror jag det kan vara bra att ha gjort sig av med eventuella topplån som man har råd med nu, men kanske inte om räntan går upp mot 10%.

Eller vad tror buke-oraklen om ränteuppgång?
 
Sv: Spara eller amortera?

Kapitalet är då bundet i huset det som dom egentligen borde ha haft roligt för när dom är vid liv. När dom dör säljs förmodligen huset och kapital frigörs. Vad har dom för glädje av detta kapital då? nada såklart.

Nja jag sa ju att de hade ett flerfamiljshus, så nu går hyresintäkterna till deras boende och pensionen till deras leverne
Kåken går runt, underhåll, värme o avgifter samt skatter ..+-0
Detbetyder att hela deras pension går till konsumtion.:grin:
 
Sv: Spara eller amortera?

Håller med dig i sak, dessutom är det ju viktigt för konsumptionssamhällets överlevnad att pengarna är ute och rör på sig. Jag och min man är viktiga stöttepelare ur den synvinkeln:angel:

Samtidigt beror det ju på vilka marginaler man har, är det lite tajt nu kan man ju räkna med att det inte blir roligare den dagen räntorna stiger igen. För det får vi ju ändå räkna med att de gör. Då tror jag det kan vara bra att ha gjort sig av med eventuella topplån som man har råd med nu, men kanske inte om räntan går upp mot 10%.

Eller vad tror buke-oraklen om ränteuppgång?

Svensken tänker tydligen på konsumtionssamhället..man lånar alltmer till konsumtion.

Jag tänker nog mer på mig själv och på lång sikt.Skulfrihet ger frihet, och frihet är en drog jag älskar.
 
Sv: Spara eller amortera?

Fast är det en fråga om inställning där. Gammeln pratar om att man bara minskar sin månadskostnad med ett par hundra, jag ser det snarare som att man kortar sin avbetalningstid ett par år och då handlar det helt plötsligt om ganska mycket pengar... Räknar man i sverige idag inte med att man ska betala av sitt lån? I så fall handlar det ju bara om att hyra sin bostad via banken men utan några fördelar som normala hyresgäster har.

Jag har idag en belåningsgrad på ca 5% av mina tillgångar.

Om 10 räknar jag med att vara skuldfri.

Då kommer mina boendekostnader att ligga på ngr tusen per månad.
Mina inkomster räcker då till att göra ungefar vad jag ochmin livskamrat vill göra. Resa och ha det bra.

Att som många gjort ta amorteringsfria lån är ungefär som att bita sig i svansen. När varan du köpt är värd hälften har du hela skulden kvar
 
Sv: Spara eller amortera?

Svensken tänker tydligen på konsumtionssamhället..man lånar alltmer till konsumtion.

Jag tänker nog mer på mig själv och på lång sikt.Skulfrihet ger frihet, och frihet är en drog jag älskar.

Ja det handlar om inställning. Vi tror att Sverige är ett lågt belånat land men det gäller bara staten. befolkningen i Sverige är bland de högst belånade i världen. Tittar man totalt sett så är vi väl i samma klass som Grekland. hela landets ekonomi kan falla som ett korthus om vi får en fastighetskrasch. Ingen kul tanke. Ännu tråkigare för de som inte amorterat.
 
Sv: Spara eller amortera?

Ja det handlar om inställning. Vi tror att Sverige är ett lågt belånat land men det gäller bara staten. befolkningen i Sverige är bland de högst belånade i världen. Tittar man totalt sett så är vi väl i samma klass som Grekland. hela landets ekonomi kan falla som ett korthus om vi får en fastighetskrasch. Ingen kul tanke. Ännu tråkigare för de som inte amorterat.
Så länge som bostadsbyggandet hålls "nere i lagom nivå" i storstadsregionerna som kommer det aldrig en fastighetskrasch. Å det kommer byggföretagen att se till att hålla. Det finns alltid folk som har pengar. Alltså tillgång o efterfrågan
 
Sv: Spara eller amortera?

Fast är det en fråga om inställning där. Gammeln pratar om att man bara minskar sin månadskostnad med ett par hundra, jag ser det snarare som att man kortar sin avbetalningstid ett par år och då handlar det helt plötsligt om ganska mycket pengar... Räknar man i sverige idag inte med att man ska betala av sitt lån? I så fall handlar det ju bara om att hyra sin bostad via banken men utan några fördelar som normala hyresgäster har.

Ja, på sätt och vis är det nog så jag ser det. Men i längden kommer inflationen att äta upp stora delar av lånet och då har jag förhoppningsvis lyckats placera det jag inte använde till att amortera på ett bra sätt så att det kapitalet har växt mer än vad lånet har kostat.
I mitt fall bor jag dessutom mycket billigare i mitt hus som "hyrs" av banken än vad jag skulle göra i en liten 2:a i min kommun...:cool:
 
Sv: Spara eller amortera?

Jag har idag en belåningsgrad på ca 5% av mina tillgångar.

Om 10 räknar jag med att vara skuldfri.

Då kommer mina boendekostnader att ligga på ngr tusen per månad.
Mina inkomster räcker då till att göra ungefar vad jag ochmin livskamrat vill göra. Resa och ha det bra.

Att som många gjort ta amorteringsfria lån är ungefär som att bita sig i svansen. När varan du köpt är värd hälften har du hela skulden kvar

Hur resonerar du nu?
Menar du att boendet skulle vara värt bara hälften efter ett tag eller pratar du om att låna till att köpa iPad eller bil och såna saker?

Mitt boende kostar mig just nu (ränta, sophämtning, el och vatten) 4930:- / månad. Då har jag ändå lånat lite extra på huset så jag har en lägenhet i Thailand också i det priset;)
Hur många har en hyra på under 5000:- / månad i Stockholm tror du?
När du pratar om att ditt boende kommer att kosta några tusen, hur många menar du då?
 
Sv: Spara eller amortera?

Så länge som bostadsbyggandet hålls "nere i lagom nivå" i storstadsregionerna som kommer det aldrig en fastighetskrasch. Å det kommer byggföretagen att se till att hålla. Det finns alltid folk som har pengar. Alltså tillgång o efterfrågan

I alla andra länder där fastighetsmarknaden kraschat så har alla trott att de har koll på läget innan kraschen.

Det är liksom det som är en bubbla, ingen tror på den förrän det är för sent. Jag vet inte vad jag tror riktigt heller men det finns hyfsat stora risker i Sverige som många blundar för.
 
Sv: Spara eller amortera?

I alla andra länder där fastighetsmarknaden kraschat så har alla trott att de har koll på läget innan kraschen.

Det är liksom det som är en bubbla, ingen tror på den förrän det är för sent. Jag vet inte vad jag tror riktigt heller men det finns hyfsat stora risker i Sverige som många blundar för.

Jag är inte alls lika säker som Gammeln att vi har en riskfri boendemarknad.
Men jag har trots allt svårt att se hur det skulle kunna påverka just mig negativt.
Vad händer vid en bostadskrasch egentligen?
Om jag inte har tänkt sälja mitt hus och har utrymme för räntehöjningar i min ekonomi, är jag utom risk då?
 
Sv: Spara eller amortera?

Ni som har bostadslån, hur tänker Ni nu när räntorna är så låga som de är?
Amorterar ni eller sparar ni på sparkonto/fonder etc?
Amorterar bara enligt plan annars försvinner bostadstillägget, som ju lätt väger upp ränta mm.
Det som blir över åker in i madrassen för framtida behov. :cool:
 
Sv: Spara eller amortera?

Mitt bostadslån är på strax under 150 000 kr (lgh köpt för ca 180 000 kr) och jag har 2,31 % i ränta (3 månaders);)
På mitt placeringskonto har jag 2,20 % i ränta, så visst kan man tycka att det är en enkel ekvation - amortera.

Men samtidigt kommer jag i vilket fall som helst vilja byta upp mig till en större lägenhet eller hus inom 1-2 år. Är de inte då bättre & spara mer för att inte behöva låna så mycket då (så man har till kontantinsats/möbler/renovering diverse..) eller är det bättre att amortera ner nu så får man låna upp sig när det behövs?
Jag vill inte behöva låna för renovera eller för ren konsumtion.
Jag tänkte ca 4000 kr att amortera eller spara, eller båda fördelat på båda poster...
Amorterar 1000:- idag & sparar 1500:-.
 
Sv: Spara eller amortera?

I alla andra länder där fastighetsmarknaden kraschat så har alla trott att de har koll på läget innan kraschen.

Det är liksom det som är en bubbla, ingen tror på den förrän det är för sent. Jag vet inte vad jag tror riktigt heller men det finns hyfsat stora risker i Sverige som många blundar för.
Det är därför pengarna är i madrassen, jag kan lösa lånen vilken dag som helst om ekonomin i landet går åt pipsvängen.
 
Sv: Spara eller amortera?

Jag har idag en belåningsgrad på ca 5% av mina tillgångar.

Om 10 räknar jag med att vara skuldfri.

Då kommer mina boendekostnader att ligga på ngr tusen per månad.
Mina inkomster räcker då till att göra ungefar vad jag ochmin livskamrat vill göra. Resa och ha det bra.

Att som många gjort ta amorteringsfria lån är ungefär som att bita sig i svansen. När varan du köpt är värd hälften har du hela skulden kvar

EXAKT likadant resonerar jag, det är för det som jag renoverar och bygger nytt för pengar som finns IRL och amorterar på bottenlånet utan att ta nya lån. Visst, det tar ett tag att bygga av bara såna pengar som finns tillgängliga men vem f*n har bråttom? Än regnar det inte in i sängen iallafall. ;)
 
Sv: Spara eller amortera?

Så länge som bostadsbyggandet hålls "nere i lagom nivå" i storstadsregionerna som kommer det aldrig en fastighetskrasch. Å det kommer byggföretagen att se till att hålla. Det finns alltid folk som har pengar. Alltså tillgång o efterfrågan

Jag har varit verksam sedan slutet av förra seklet. Inom ekonomi och variationer av sakers värde ska man aldrig säga aldrig,man kan alltid vara säker på att ngt händer som ändrar spelreglerna.

Spelar ingen roll hur fin en bostad är och hur bra läget är. den kommer ändå bara att betalas med vad marknaden mäktar med.
 
Sv: Spara eller amortera?

Hur resonerar du nu?
Menar du att boendet skulle vara värt bara hälften efter ett tag eller pratar du om att låna till att köpa iPad eller bil och såna saker?

Mitt boende kostar mig just nu (ränta, sophämtning, el och vatten) 4930:- / månad. Då har jag ändå lånat lite extra på huset så jag har en lägenhet i Thailand också i det priset;)
Hur många har en hyra på under 5000:- / månad i Stockholm tror du?
När du pratar om att ditt boende kommer att kosta några tusen, hur många menar du då?

De flesta som köper ett hus idag resonerar ungefär så här: Har vi råd med lånen. Man köper alltså inte ett boende, man köper en finansiering.

Vad jag menade var att för ngr år sedan köpte många bil i samband med husköpet.
Lånet hamnade på kåken med en amorteringsgrad på 3 eller 5 %. Vilket betyder att lånet inte är betalt förr än efter 20 till33 år....vilken bil håller så länge.
 
Sv: Spara eller amortera?

Jag är inte alls lika säker som Gammeln att vi har en riskfri boendemarknad.
Men jag har trots allt svårt att se hur det skulle kunna påverka just mig negativt.
Vad händer vid en bostadskrasch egentligen?
Om jag inte har tänkt sälja mitt hus och har utrymme för räntehöjningar i min ekonomi, är jag utom risk då?

Ställ frågan istället så här.
Vad är du tvungen att ha för att klara av din nuvarnde situation.

För min egen del så ärprimärkravet att det trillar in kulor så det räcker.
Jag är egen företagare och vet hur kvickt det kan gå från en tom uppdragsbok till en full och vice verca.

Vad händer om de blir av med jobbet? Det sannolika är att du inte är ensam omdet i din region. Det är många som ska byta boendekostym och resultatet blir en priskrasch...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 787
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 421
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 742
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp