Spara eller amortera?

Trocadero_lover

Trådstartare
Ni som har bostadslån, hur tänker Ni nu när räntorna är så låga som de är?
Amorterar ni eller sparar ni på sparkonto/fonder etc?

Jag har utrymme att spara/amortera mer men är lite velig om jag ska amortera eller sätta på sparkonto. Fördelen med att amortera är ju att räntorna är så låga och att jag får ner lånet lite grann (bolån), men sen finns det på kartan att köpa en större lägenhet (eller hus så småningom) och då behöver man ju ha 15 % till kontantinsats + lite till för renovering och möbler (bor på 40 kvm i dagsläget så går inte åt så mycket möbler då). Har ju lite grann på sparkontot men de räcker ju inte så långt till hus. På nuvarande boende så bör jag kunna göra en liten vinst den dagen jag säljer det.

I dagsläget så sätter jag över pengarna på sparkontot som jag lånar lite från då och då när jag tycker att jag är värd något. Så på så vis hade det kanske varit bättre att öronmärka pengarna till dit de ska gå...

Så hur hade Ni gjort? Sparat pengarna eller amorterat mer på lånet?
 
Sv: Spara eller amortera?

Amortera!
Så länge räntan på lånade pengar är högre än på sparade så är det en god investering att amortera på sina lån.
Roligt? nä,men vem har sagt att man ska ha roligt jämt.

Och om du ska spara till ett nytt boende så är det ju ingen nackdel att du får några % mar för pengarna när du ammorterar än när du sparar.
Pengarna växlas ju fram ändå när du säljer.....
 
Sv: Spara eller amortera?

Amortera!
Så länge räntan på lånade pengar är högre än på sparade så är det en god investering att amortera på sina lån.
..

Fast så är det ju faktiskt inte nu. De flesta låneräntor ligger runt 3 eller strax under om man inte bundit dem till helt fel ränta, och på ett ettårigt sparkonto får du just nu 4%.
 
Sv: Spara eller amortera?

Fast så är det ju faktiskt inte nu. De flesta låneräntor ligger runt 3 eller strax under om man inte bundit dem till helt fel ränta, och på ett ettårigt sparkonto får du just nu 4%.

Är det ett sparkonto med insättningsgaranti där du får 4%? Vilken bank har högre sparränta än låneränta? Det låter som Ebberöds bank.
 
Sv: Spara eller amortera?

Amortering är ju ett sparande på precis samma sätt som att sätta in pengarna på ett sparkonto. Så ser jag på det.
 
Sv: Spara eller amortera?

Vårt bolån är fortfarande amorteringsfritt men vi får amortera om och när vi vill.
Vi har en plan att amortera 1,5% av bostadens inköpspris per år och den följer vi även fast räntorna sjunker. Blir det mer pengar över nu så blir de sparade på annat håll, det blir en bra reserv om räntorna skulle gå upp framledes.
 
Sv: Spara eller amortera?

Fast så är det ju faktiskt inte nu. De flesta låneräntor ligger runt 3 eller strax under om man inte bundit dem till helt fel ränta, och på ett ettårigt sparkonto får du just nu 4%.

Fast har man en sparränta på 4%, är det ju sämre än en bolåneränta på 3% pga skatter.
 
Sv: Spara eller amortera?

Fast så är det ju faktiskt inte nu. De flesta låneräntor ligger runt 3 eller strax under om man inte bundit dem till helt fel ränta, och på ett ettårigt sparkonto får du just nu 4%.

Ja och vad får du på ett obundet sparande?

Du och jag har kanske bara belånat en liten del av fastigheten och haft möjlighet att behålla en rörlig ränta.

Men de allra flesta ligger på betydligt högre räntor.

Skulle tro att en ränta i snitt på ett hushåll idag ligger på 5% ...minst

Och en sparränta ligger på 3% som bäst.

Så på en mille gör det ca 20 000:- till amorterade pengars fördel.
+ ett inte alltför oviktigt faktum. kostnaderna för det lånade kapitalet kan stiga. knappast för det redan amorterade....
 
Sv: Spara eller amortera?

Vi gör allt, dvs både amorterar och sparar(både i fonder och spakonton). Är dock en aningens irriterad på den BUNDNA sparränta vi fick när vi band ett ettårigt sparande, banken sänkte med nästan 2% under detta året TROTS att vi BUNDIT på fast ränta. Vi har bundet på bottenlånet just nu medan jag pluggar 3 år på 2,9% topplånet på knappt 50k kvar har vi ca 3,4%-4%(senaste halvåret)
sparar gör vi dels för att vi kontantrenoverar huset(istället för att låna vid tex byte av kök osv), så länge vi har kvitto på allt vi gör så blir det ett indirekt sparande eftersom huset värderas upp, läget på huset gör att vi inte förlorar något, det dras heller inte någon skatt på vinsten vid försäljning på de pengar vi lagt i renovering. Sen har vi ytterligare ett sparkonto vi öronmärker varje år, ett år i stöten, resekonto, med bunden ränta, som låses upp i januari varje år, där vi brukar ha ca 20000+ räntor. Det blir pengar vi aldrig ser men som varje år finns där sen till en utlandssemester eller något annat kul. Jag tycker det är bra att inte bara göra si eller så, behöver man någon gång akut pengar är det lättare att ta ut från sparkonto än att sälja bostaden, så mitt råd, gör bådadera.
 
Sv: Spara eller amortera?

Nu har inte jag lån i sverige eller gjort bankaffärer där på länge, men har man amorterat så att man har låneutrymme kvar bör det vara lätt nog att få låna mot bostaden? Plus att som lbb säger, att amortera minskar kostnaderna för kapitalet så är nästan alltid en bättre strategi.
 
Sv: Spara eller amortera?

Ni som har bostadslån, hur tänker Ni nu när räntorna är så låga som de är?
Amorterar ni eller sparar ni på sparkonto/fonder etc?

Jag har utrymme att spara/amortera mer men är lite velig om jag ska amortera eller sätta på sparkonto. Fördelen med att amortera är ju att räntorna är så låga och att jag får ner lånet lite grann (bolån), men sen finns det på kartan att köpa en större lägenhet (eller hus så småningom) och då behöver man ju ha 15 % till kontantinsats + lite till för renovering och möbler (bor på 40 kvm i dagsläget så går inte åt så mycket möbler då). Har ju lite grann på sparkontot men de räcker ju inte så långt till hus. På nuvarande boende så bör jag kunna göra en liten vinst den dagen jag säljer det.

I dagsläget så sätter jag över pengarna på sparkontot som jag lånar lite från då och då när jag tycker att jag är värd något. Så på så vis hade det kanske varit bättre att öronmärka pengarna till dit de ska gå...

Så hur hade Ni gjort? Sparat pengarna eller amorterat mer på lånet?
Att amortera 100.000kr gör inte så mycket lägre månadskostnad, typ några 100-lappar per månad :crazy:. Då är det bättre att ha pengarna till nått annat :). Hur lång tid tar det att jobba ihop 100.000kr rent som man kan avvara. Sug på den karamellen :D
 
Sv: Spara eller amortera?

Är det ett sparkonto med insättningsgaranti där du får 4%? Vilken bank har högre sparränta än låneränta? Det låter som Ebberöds bank.

Givetvis insättningsgaranti. Utan insättningsgaranti får du 10% som mest.
En snabb koll på Compricer - sparande kan uppdatera dig.
 
Sv: Spara eller amortera?

Ja och vad får du på ett obundet sparande?

Och en sparränta ligger på 3% som bäst.

Så på en mille gör det ca 20 000:- till amorterade pengars fördel.
+ ett inte alltför oviktigt faktum. kostnaderna för det lånade kapitalet kan stiga. knappast för det redan amorterade....

Obundet ca 3,15% skulle jag tro.
Jag har faktiskt inte en enda person i min bekantskapskrets som ligger på 5% i huslåneränta, snarare strax under 3%.
 
Sv: Spara eller amortera?

Nu har inte jag lån i sverige eller gjort bankaffärer där på länge, men har man amorterat så att man har låneutrymme kvar bör det vara lätt nog att få låna mot bostaden? Plus att som lbb säger, att amortera minskar kostnaderna för kapitalet så är nästan alltid en bättre strategi.

Undantag finns ju alltid. Men Svenskarna har på grund av eller tack vare (beroende på ens politiska färg) det skyddsnät staten har, lånat allt mer.
För några år sedan lånade man till att bygga hus, det gick att låna mer än kåken kostade att bygga alltså lånademan till den nya volvon också, allt till ingen eller mycket låg ammortering.
Idag är volvon skrotfärdig men många har 50% av de pengararna man lånade kvar att betala.

Jag har bekanta utanför europa, de har både hus och bil, men har skaffat sig det alltefter pengarna rullat in.
När de nu går i pension sitter de i ett flerfamiljshus, skuldfritt.I Sverige hade en belåningsgrad på 50% inte varit onormalt.
 
Sv: Spara eller amortera?

Amortera!

Är sparpengarna till ett boende så får du ju ändå loss dom den dagen du skall sälja så då är amortering den enda rätta tycker jag, till en viss nivå.

Vi har som tanke att alltid ha en konstant lånekostnad så när räntor sjunker eller amortering gör att kostnaden sjunkit så ökar vi amorteringen så att den totala summan förblir oförändrad.
Detta gör vi givetvis inte varje månad men någon gång i halvåret kanske man kollar över och ser att man kan höja eller inte.
Såhär kommer vi resonera tills vi har amorterat ner till 75% av marknadsvärdet sen kommer vi nog bara lägga amorteringen på en nivå och låta det vara där. förhoppningen är ju att få så låg månadskostnad som möjligt när man blir gammal.
 
Sv: Spara eller amortera?

När de nu går i pension sitter de i ett flerfamiljshus, skuldfritt.
Kapitalet är då bundet i huset det som dom egentligen borde ha haft roligt för när dom är vid liv. När dom dör säljs förmodligen huset och kapital frigörs. Vad har dom för glädje av detta kapital då? nada såklart.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 788
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 422
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 744
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp