Spara eller amortera?

Sv: Spara eller amortera?

Hur kan du vara säker på att du beviljas ett nytt lån i det läget?

En liten buffert måste man ju ha såklart. Men de som amorterat har i alla fall mycket större chans att få lån än den som inte amorterat. Min erfarenhet säger också att de flesta som inte amorterar inte sparar motsvarande belopp. De brukar förr eller senare konsumera istället. Sparpengar är mer lättillgänliga att köpa upp helt enkelt.
 
Sv: Spara eller amortera?

Hur kan du vara säker på att du beviljas ett nytt lån i det läget?

Som jag tidigare sagt,man kan aldrig vara 100% säker när det gäller affärer o ekonomi.
Men har jag en bra kontakt med min bank och mina fasta tillgångar är belånade till ca 25% då ha rjag i ett någorlunda normalt läga inga problem att låna.

Du måste även vara medveten om att , har du en fastighet topp belånad och priserna på fastigheter sjunker med 20% så har banken rätt att kräva in ytterligare säkerheter. Det kan innebära att den buffert du sparat ihop istället för att amortera är fiktiv. Du kanske blir tvungen att "tvångsamortera" istället.

Fast det är klart, har du i övrigt god ekonomi så kan du ju spekulera med pengarna i stället för att amortera. Då kan du ta risken och ev. tjäna riktigt bra på den...eventuellt vill säga
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spara eller amortera?

Jag håller helt med. Det är dumt att vara omedveten om risken för prisfall och dess konsekvenser.
 
Sv: Spara eller amortera?

Givetvis är det bra att amortera, men jag hade sagt att kompromissa. Ta den siffran du känner att du kan avvara varje månad så splittar du på den. Kanske 1/3 till sparkontot, 1/3 till extra amortering och 1/3 till ett lite mer låst sparkonto/aktier/fonder beroende på intresse och tid du vill spendera på ditt sparande.

Har man lite pengar som man tycker att man kan vara utan, brukar jag stoppa de i högriskaktier. Det är kul och spännande samtidigt som det ibland ger sjukt bra utdelning. Ibland har det inte hänt någonting alls med aktien och efter min egna deadline på aktien har jag gått plus minus noll egentligen. Det gör inte heller så mycket eftersom det var extrapengar.

Jag tror jag kör på något sånt här! Jag ska öka på amorteringen ordentligt från 1000 kr upp till ca 3000 kr, nu har jag ju råd, det är låg ränta och det är ett bra läge att göra det nu och ett tag framåt. Men också fundera över mitt sparande, kanske lite mer i fonder än dagsläget och resten till ett sparkonto. Har låga boendekostnader, bor själv, är ung och så vidare så bäst & passa på. Som någon sa är det bra & amortera ner lite om något skulle gå åt pipan, bor ju ändå i bostadsrätt så de kan ju vara badrum eller kök och det kostar mycket pengar att renovera om det händer något (inte så stor risk då det är nyrenoverat men ÄNDÅ). Är ju inne i en lågkonjunktur så man vet ju inte vad som händer med värdet på sin bostad heller. Visserligen, i det området där jag bor går lägenheterna väldigt snabbt att sälja och de är sällan till salu så det är ju ett gott tecken....
 
Sv: Spara eller amortera?

Jag sparar men mitt lån är bara på en tredjedel av min bostads marknadsvärde och hälften av den ursprungliga köpesumman. Hade situationen varit annorlunda hade jag övervägt att amortera men det gör jag inte nu.
 
Sv: Spara eller amortera?

Nu verkar du ha nappat på Ramonas förslag (som jag också tycker låter vettigt) men vill du ha lite mer input så kan du läsa DNs chatt med en ekonom här: http://www.dn.se/chattar/chattrum1 Kanske finns där någon som ställer en fråga liknande din?
 
Sv: Spara eller amortera?

De flesta som köper ett hus idag resonerar ungefär så här: Har vi råd med lånen. Man köper alltså inte ett boende, man köper en finansiering.

Vad jag menade var att för ngr år sedan köpte många bil i samband med husköpet.
Lånet hamnade på kåken med en amorteringsgrad på 3 eller 5 %. Vilket betyder att lånet inte är betalt förr än efter 20 till33 år....vilken bil håller så länge.

Detta är vad vi kallar leksakslån
Vi tog billån på huset, avbetalt efter lite mer än 3 år, båtlån på huset slutbetalas strax 15 000 kvar på det.
Dessa lån är rörliga och så betalar man av dem snabbt så blir allt bra

Banken har inget emot att vi gör så här, vi amorterar även på de riktiga huslånen och just nu har vi alla 3 lånen med fast ränta, band ett precis och ska skriva om ett i november
 
Sv: Spara eller amortera?

KL

Jag försöker se framåt och ha ett boende jag kan ha råd med även om jag blir arbetslös eller sjuk. Av det skälet köpte jag ett hus. Lånade till 60% av köpesumman och band (tyvärr) lånet i två år.

Jag amorterar 800 varje månad. Sammantaget blir det ett par tusen för lånet och så tillkommer, sotning, sophämtning försäkring etc. Sammantagen månadskostnad ungefär hälften av vad min tvåa i stan kostade. När jag ska binda om lånet är planen att betala av en summa och kanske höja amorteringen.

Jag vill ha så låg månadskostnad som möjligt för att kunna bo kvar om ekonomin kraschar för mig och när jag så småningom går i pension.

Skulle jag vinna på någon lott skulle jag betala av på lånet.
 
Sv: Spara eller amortera?

Jag gör tvärt om.
Jag lånar mera och renoverar och bygger ut för att öka värdet på min fastighet.
Värdet kommer att öka mera än lånen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 421
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 742
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp