Spara eller amortera?

Sv: Spara eller amortera?

Det måste bara ekonomiskt fördelaktigare att spara genom amortering.
Dels minskar skulden och sparandet finns ju i fastigheten.
Faran är om ditt lån är ett lån på ett uppblåst fastighetsvärde,men amorteringarna minskar skulden i alla fall..
 
Sv: Spara eller amortera?

EXAKT likadant resonerar jag, det är för det som jag renoverar och bygger nytt för pengar som finns IRL och amorterar på bottenlånet utan att ta nya lån. Visst, det tar ett tag att bygga av bara såna pengar som finns tillgängliga men vem f*n har bråttom? Än regnar det inte in i sängen iallafall. ;)

Kors i taket...vi är överens för en gångs skull.
:D
 
Sv: Spara eller amortera?

Det måste bara ekonomiskt fördelaktigare att spara genom amortering.
Dels minskar skulden och sparandet finns ju i fastigheten.
Faran är om ditt lån är ett lån på ett uppblåst fastighetsvärde,men amorteringarna minskar skulden i alla fall..

Det ÄR det + att det ger en större manövreringsutrymme om man åker på en ekonomisk smäll, då har man ju möjlighet att ta ut ett lån på kåken....
 
Sv: Spara eller amortera?

Ställ frågan istället så här.
Vad är du tvungen att ha för att klara av din nuvarnde situation.

För min egen del så ärprimärkravet att det trillar in kulor så det räcker.
Jag är egen företagare och vet hur kvickt det kan gå från en tom uppdragsbok till en full och vice verca.

Vad händer om de blir av med jobbet? Det sannolika är att du inte är ensam omdet i din region. Det är många som ska byta boendekostym och resultatet blir en priskrasch...

Man ska aldrig säga aldrig, men jag sitter nog så säkert som man kan göra.
Jobbar på ett privat företag med runt 30 anställda varav jag är den som kan flest "tjänster" och var anställd som nummer 2 eller 3 eller nåt sånt och har jobbat där i runt 20 år.
 
Sv: Spara eller amortera?

Det måste bara ekonomiskt fördelaktigare att spara genom amortering.
Dels minskar skulden och sparandet finns ju i fastigheten.
Faran är om ditt lån är ett lån på ett uppblåst fastighetsvärde,men amorteringarna minskar skulden i alla fall..

Fast det förutsätter ju att man bara använder de pengarna till att lägga på ett sparkonto...
Om man investerar klokt (men med viss risk förvisso) så bör man göra en förtjänst med investerade pengar som övergår kostnaden för det lån man valt bort att amortera på.
 
Sv: Spara eller amortera?

Givetvis är det bra att amortera, men jag hade sagt att kompromissa. Ta den siffran du känner att du kan avvara varje månad så splittar du på den. Kanske 1/3 till sparkontot, 1/3 till extra amortering och 1/3 till ett lite mer låst sparkonto/aktier/fonder beroende på intresse och tid du vill spendera på ditt sparande.

Har man lite pengar som man tycker att man kan vara utan, brukar jag stoppa de i högriskaktier. Det är kul och spännande samtidigt som det ibland ger sjukt bra utdelning. Ibland har det inte hänt någonting alls med aktien och efter min egna deadline på aktien har jag gått plus minus noll egentligen. Det gör inte heller så mycket eftersom det var extrapengar.
 
Sv: Spara eller amortera?

I alla andra länder där fastighetsmarknaden kraschat så har alla trott att de har koll på läget innan kraschen.

Det är liksom det som är en bubbla, ingen tror på den förrän det är för sent. Jag vet inte vad jag tror riktigt heller men det finns hyfsat stora risker i Sverige som många blundar för.
Det är ju faktiskt så här att byggarbetar lönerna sjunker ju aldrig så länge det är bostadsbrist i landet. Det + byggmaterial måste ju betalas när ett bostadshus ska byggas. Så länge som folk tecknar sig för bostad byggs ju bostadshus. När folk visar liiite mindre intresse för nybyggnation som idag tex jag då byggs det heller inga lägenheter. Byggföretagen ligger lågt tills folk börjar tecknar sig igen. Byggena sätter inte igång förren en viss del av lägenheterna är tecknade
 
Sv: Spara eller amortera?

Det är ju faktiskt så här att byggarbetar lönerna sjunker ju aldrig så länge det är bostadsbrist i landet. Det + byggmaterial måste ju betalas när ett bostadshus ska byggas. Så länge som folk tecknar sig för bostad byggs ju bostadshus. När folk visar liiite mindre intresse för nybyggnation som idag tex jag då byggs det heller inga lägenheter. Byggföretagen ligger lågt tills folk börjar tecknar sig igen. Byggena sätter inte igång förren en viss del av lägenheterna är tecknade

hm...vad säger du då om det "byggarbetaren" skriver?

"Arbetslösheten bland byggnadsarbetare fortsätter att stiga. Nu börjar siffrorna närma sig krisåret 2009."

nu dröjer det inte länge innan lönerna sjunker inom den sektorn, en bidragande orsak är ju en stor låglöneimport.

Folk i gemen har inte råd att betala de hyror som blir fallet i nybygda hus..alltså får man inga hyresgäster ...alltså bygger man inte.

Skulle vi då ha en fri hyressättning skulle husvärde stiga, men nu har vi ju inte det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spara eller amortera?

hm...vad säger du då om det "byggarbetaren" skriver?

"Arbetslösheten bland byggnadsarbetare fortsätter att stiga. Nu börjar siffrorna närma sig krisåret 2009."

nu dröjer det inte länge innan lönerna sjunker inom den sektorn, en bidragande orsak är ju en stor låglöneimport
Här i stan byggs det för fullt. Men i ett område har teckningen av bostadsrätter inte varit så god så man startar inte upp nått bygge där........ännu. Om det beror på läget eller priset vet jag inte men det finns stadsdelar runt omkring hela området så det borde vara tilltalande tex närhet till stadsskogen o svamplockning :D
 
Sv: Spara eller amortera?

Vi amorterar en liten summa varje månad på våra lån
Har byggt hus så lånen är runt 2 miljoner uppdelade på 3 lån med olika bindningstid
Sedan har vi ett fjärde lån på huset som vi har använt till att köpa bil men även köpt en båt för. det har rörlig ränta så att vi enkelt kan göra extraamorteringar. Vi har diskuterat fram på hur många år bilen ska vara betald (4 år) och så har vi sparat pengar och gjort extraamorteringar så att vi nu när vi ska byta ut en av bilarna är lånet bort och vi kan låna på nytt
Detta är inget vi hade fått göra för banken om vi inte hade varit duktiga och amorterat från början
 
Sv: Spara eller amortera?

Här i stan byggs det för fullt. Men i ett område har teckningen av bostadsrätter inte varit så god så man startar inte upp nått bygge där........ännu. Om det beror på läget eller priset vet jag inte men det finns stadsdelar runt omkring hela området så det borde vara tilltalande tex närhet till stadsskogen o svamplockning :D

Det kanske är baltiska eller polska jobbare då, för enligt byggnads ökar arbetslösheten kraftigt hos dem:D
 
Sv: Spara eller amortera?

Mitt bostadslån är på strax under 150 000 kr (lgh köpt för ca 180 000 kr) och jag har 2,31 % i ränta (3 månaders);)
På mitt placeringskonto har jag 2,20 % i ränta, så visst kan man tycka att det är en enkel ekvation - amortera.

-.

Eller så skaffar du ett bra sparkonto..
 
Sv: Spara eller amortera?

Fast det förutsätter ju att man bara använder de pengarna till att lägga på ett sparkonto...
Om man investerar klokt (men med viss risk förvisso) så bör man göra en förtjänst med investerade pengar som övergår kostnaden för det lån man valt bort att amortera på.

;-)

tio tecken.
 
Sv: Spara eller amortera?

Amortera! Här är ett exempel som jag hittat som stödjer mitt påstående:

Exempel
Person A har ett amorteringsfritt lån på 1 miljon kronor i 30 år. Efter 30 år har person A betalat omkring 1 miljon kronor netto i räntor, och hon har lånet kvar.

Person B har lånat 1 miljon kronor men har amorterat av hela beloppet på 30 år. B har betalat omkring 500 000 kronor i räntor och är kvitt hela skulden. Källa: E24.


Sen ska man ju alltid se till att ha ett buffertsparande för oförutsedda utgifter. Om man har amorterat på sitt lån så finns det ju också låneutrymme (kanske inte alltid, beror på marknaden vid det tillfället) om pannan skulle gå sönder eller taket läcka in eller bilen paja...
 
Sv: Spara eller amortera?

Amortera! Här är ett exempel som jag hittat som stödjer mitt påstående:

Exempel
Person A har ett amorteringsfritt lån på 1 miljon kronor i 30 år. Efter 30 år har person A betalat omkring 1 miljon kronor netto i räntor, och hon har lånet kvar.

Person B har lånat 1 miljon kronor men har amorterat av hela beloppet på 30 år. B har betalat omkring 500 000 kronor i räntor och är kvitt hela skulden. Källa: E24.


Sen ska man ju alltid se till att ha ett buffertsparande för oförutsedda utgifter. Om man har amorterat på sitt lån så finns det ju också låneutrymme (kanske inte alltid, beror på marknaden vid det tillfället) om pannan skulle gå sönder eller taket läcka in eller bilen paja...

Och Person A har stoppat in en miljon kronor på ett konto med samma ränta som bolånet. Hon har tjänat en miljon kronor netto i räntor, och har en miljon som lätt tillgänglig buffert.

Person B däremot har ingen buffert alls, utan har låst in hela sitt kapital i boendet.

Så kan man också se på saken!
 
Sv: Spara eller amortera?

Det ÄR det + att det ger en större manövreringsutrymme om man åker på en ekonomisk smäll, då har man ju möjlighet att ta ut ett lån på kåken....

Hur kan du vara säker på att du beviljas ett nytt lån i det läget?
 
Sv: Spara eller amortera?

Givetvis är det bra att amortera, men jag hade sagt att kompromissa. Ta den siffran du känner att du kan avvara varje månad så splittar du på den. Kanske 1/3 till sparkontot, 1/3 till extra amortering och 1/3 till ett lite mer låst sparkonto/aktier/fonder beroende på intresse och tid du vill spendera på ditt sparande.

Har man lite pengar som man tycker att man kan vara utan, brukar jag stoppa de i högriskaktier. Det är kul och spännande samtidigt som det ibland ger sjukt bra utdelning. Ibland har det inte hänt någonting alls med aktien och efter min egna deadline på aktien har jag gått plus minus noll egentligen. Det gör inte heller så mycket eftersom det var extrapengar.

Ja det är ett bra upplägg tycker jag. :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 788
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 421
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 744
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp