Specialsök (Röd kong)

Ikväll börjar vår kurs! :banana:
Jag hoppas att Lova ska tycka att det är lika roligt att leta Kong som att leta eukalyptus. Klövar/viltspår lär nog alltid vara högst upp på hennes lista, så jag tror att det blir svårt att överträffa det. :D
Varför skulle kong inte vara lika roligt? Gillar hon att leka så lär det gå galant
 
Varför skulle kong inte vara lika roligt? Gillar hon att leka så lär det gå galant
Mest för att hon hittills inte visat lika stort intresse för något annat än just att leta klöv. Hon tycker om att söka efter annat, men just viltdoften triggar henne något enormt! Hon har stort viltintresse i övrigt också.
Hon skulle gärna bli jakthund.
 
Mest för att hon hittills inte visat lika stort intresse för något annat än just att leta klöv. Hon tycker om att söka efter annat, men just viltdoften triggar henne något enormt! Hon har stort viltintresse i övrigt också.
Hon skulle gärna bli jakthund.
Hoppas hon gillar Kongsök också och att ni har roligt på kursen.
 
Skulle köra ett prestigelöst inomhussök idag. Mest för att aktivera lite extra när vi måste skotta inför varje promenad för att ens komma ut ur huset. Det gick så jävla dåligt. Nu orkar jag inte mer. Jag är helt färdig med att försöka kombinera någon typ av hundträning med passning av ettåring. Lägger ned specialsöket nu och lämnar över hundträningen till sambon. Fixar inte mer uppförsbacke. Får ta tag i detta igen (troligen med ny nybörjarkurs för ny instruktör) när jag kan ge hunden min odelade uppmärksamhet vid träning.

Tack för alla tips! På återseende.
Kan du lämna över ettåringen istället för hundträningen? I all välmening så tänker jag att alla föräldrar kan behöva få lite tid utan att behöva bara just förälder en stund.
 
Kan du lämna över ettåringen istället för hundträningen? I all välmening så tänker jag att alla föräldrar kan behöva få lite tid utan att behöva bara just förälder en stund.
Det kan jag. Tänker också göra det när jag återfår krafterna efter föräldraledigheten (det har varit ett tufft år). Tror att en del i att det inte går framåt för vår del (hundens och min alltså) är att jag inte kunnat träna med full fokus på honom. Det har hela tiden varit någon annan som också pockat på uppmärksamheten och så har det blivit pannkaka av allt.
 
Första kurstillfället avklarat och jag är väldigt nöjd med instruktören, men mindre nöjd med de andra kursdeltagarna. 😅
Trots flera påpekanden om att vara lite snabba och hämta hund så vi kunde göra snabba byten och hinna med mer träning, så var de så sega att vi hann en gång per hund. Instruktören hade räknat med att vi skulle hinna 2-3 ggr...
Jag har inte gått så många kurser, men det där med att vara redo har jag även med mig från hästträning/tävling. Vara uppvärmd och klar när det är ens tur, liksom.
Jag hoppas att det blir bättre nästa gång.
Lova tyckte iaf att det var roligt. Idag blev det bara lek och introduktion till markering.
 
Första kurstillfället avklarat och jag är väldigt nöjd med instruktören, men mindre nöjd med de andra kursdeltagarna. 😅
Trots flera påpekanden om att vara lite snabba och hämta hund så vi kunde göra snabba byten och hinna med mer träning, så var de så sega att vi hann en gång per hund. Instruktören hade räknat med att vi skulle hinna 2-3 ggr...
Jag har inte gått så många kurser, men det där med att vara redo har jag även med mig från hästträning/tävling. Vara uppvärmd och klar när det är ens tur, liksom.
Jag hoppas att det blir bättre nästa gång.
Lova tyckte iaf att det var roligt. Idag blev det bara lek och introduktion till markering.
Du har mycket igen i att leka med kongen.
 
Igår körde vi vårt andra specialsöksprov och denna gång skötte jag mig tillräckligt bra för godkänt. Åysan skötte sig strålande som vanligt och hittade alla 5 gömmor. Mycket större sökområde denna gång så vi nyttjade de 18 minuter som fanns och hann precis med allt. 375 poäng fick vi. Vi behöver träna lite mer på uthålligheten mellan "fynd" då hon tappar lite energi där (men fortsätter jobba).

Efter att ha haft lite dippar i träningen till och från så var jag så nöjd efter söket oavsett resultatet men ändå kul att resultatet speglar känslan.
 
Vi har hunnit med några kurstillfällen nu samt tränat på hemma. Nu håller vi på att försöka sätta ihop hitta-markera. Det är svårt! Tränar vi bara markering, gör hon det bra. Hon söker bra och hittar, men om jag inte belönar direkt, vill hon försöka gräva med tassarna på gömman. Vi har fått bra tips från instruktören, men det är svårt.

För en liten stund sedan satte Lova ihop hitta-markera alldeles själv. Bara det att det inte var Kong och jag inte hade bett henne leta. Men... Hon hittade min skål med popcorn och valde att sätta sig och frysmarkera på den. :rofl:
Man brukar ju få belöning av fina markeringar, liksom... Spela roll vad man markerar eller om matte bett om det eller ej? :angel:
 
Jag har varit lite dålig på att träna i olila miljöer, iaf inomhus. Han är socialt osäker och skäller på människor och andra hundar, så jag försöker att ge honom en så förutsägbar vardag som möjligt. Utomhus brukar jag ta med mig bitar och slänta ut när hunden inte ser, vilket i princip alltid är i skogen. Han är tonåring deluxe och markeringarna går sämre och vi har ingen riktig systematik i söket.

Här hemma har jag försökt utmana honom med mindre bitar. Är det feltänk av mig, tror ni? Han söker iaf sjukt uthålligt. Idag letade han igenom hela övervåningen efter den här rackaren och hittade den till sist bakom ett soffben. Duktig! ❤️
 

Bifogade filer

  • 20240317_161809.jpg
    20240317_161809.jpg
    212,3 KB · Visningar: 17
@Krumben jag tycker att ju mindre bitar desto mindre sökområde.
Tycker det är ofta att man ser hundar springa runt planlöst och "hoppas" att de får vittring istället för att ha en hög nosfrekvens hela tiden.
Men hälften är ju vunnet med en hög uthållighet!
 
@Krumben jag tycker att ju mindre bitar desto mindre sökområde.
Tycker det är ofta att man ser hundar springa runt planlöst och "hoppas" att de får vittring istället för att ha en hög nosfrekvens hela tiden.
Men hälften är ju vunnet med en hög uthållighet!

Det är en bra poäng! Nosfrekvensen variererar. Jag ska försöka göra det och samtidigt kanske öva lite på anvisningar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
162 722
Senast: gul_zebra
·
Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 502
Senast: Freyja_bus
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 634
Senast: Emelei
·
E
Islandshäst Jag har valt att fega och skapa en anonym användare eftersom det inte är officiellt att jag letar häst, och ni vet hur hästfolk kan...
Svar
9
· Visningar
2 044
Senast: deer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp