Bukefalos 28 år!

Spinoff på ”förskoletider”

Men om ingen här lämnar så mycket eller ens tycker det är bra, varför blir folk så uppretade då av att jag tycker det är för mycket, som en allmän reflektion?
Och nej, det handlar inte om att jag jobbar på förskola, några var arga redan innan det kom fram.
Ja, om du skriver samma saker utan att berätta att du arbetar på förskola, så är ju det du skriver fortfarande skuldbeläggande gentemot andra föräldrar.

När du sedan berättar att du arbetar på förskola, följer ju att du alltså skuldbelägger de föräldrar vars barn du tar hand om, och du tycker inte ens själv att den omsorg barnen får i förskolan är bra för dem. Jag tycker att det är oerhört skakande. Jag hade genast flyttat mina barn om deras förskolepersonal hade sagt liknande saker.
 
och du tycker inte ens själv att den omsorg barnen får i förskolan är bra för dem.

Men alltså.. :laugh:

Jag skriver upprepade gånger att vi har en fantastisk förskola i det här landet?

Men det klart, vissa läser precis det de vill läsa, brukar bli lättare att få rätt då! :idea:
 
Igen, det var ju när jag tyckte det var för mycket att en del små barn är på förskolan 50 timmar+ som jag lyckades reta upp en del.
Mitt antagande då blir ju såklart att samma människor tycker det är bra och alldeles ok att ungarna går så mycket.
Det folk retade sig på var ju att ingen har någon ettåring som är 50 timmar i veckan på förskolan. Hur får du det till att man tycker det är bra?

Det är ju som att du skrivit att barn som går på dagis får svans. Och sen fått reaktioner på det, från andra som påpekat att så är det inte. Men du drar slutsatsen att det innebär att alla andra tycker att det är bra om barn har svans?
 
Men om ingen här lämnar så mycket eller ens tycker det är bra, varför blir folk så uppretade då av att jag tycker det är för mycket, som en allmän reflektion?
Och nej, det handlar inte om att jag jobbar på förskola, några var arga redan innan det kom fram.
Det jag reagerade på var att du frågade mig personligen hur det kändes att träffa mina barn så lite. Mina barn är inte ett år gamla, och de går inte 50 timmar i veckan på förskolan.

Jag blir inte uppretad av att du tycker 50 timmar är väl mycket för en ettåring, utan att du undrar hur man som förälder kan leva med att en femåring träffar personalen mer än mig på en vardag.

Det är ju helt olika saker.
 
Men jösses, jag trodde vi hade rett ut det där. Det handlar inte om att förskolan är dålig, men jag hade inte velat träffa mina barn så lite som 1-2 timmar per kväll.

Sen handlar ju allt om måtta, även om jag exempelvis hade uppfunnit världens bästa huvudvärkstablett och varit superstolt över den, kanske jag inte tyckt det var lika bra om folk tryckte i sig en ask om dagen.
Likaså förskolan, vi har världens bästa, men likväl är det väldigt energikrävande för små barn att lära och utvecklas i grupp hela dagarna.

De flesta av oss är inte på jobbet 50 timmar i veckan, men alla tycker att 1-åringar kan vara det?


Jag tog upp det igen eftersom jag funderat på det och ville lyfta hur jag upplever det. Jag har ett BARN som ska in på förskola innan sommaren och jag kommer jobba heltid direkt. Och troligen kommer jag vara på kontoret 06 (går upp 04.30) för att kunna hämta 15.30-16. Min partner tar allltid lämningarna, jag hämtar oftare. Vi anstränger oss för att anpassa jobb och barn, och jag tänker inte bli fattigpensionär eller flytta till Grums för att få ihop det. Mn jag kanske tänker vara snällare mot mig själv och börja jobba 07 istället, men måste då hämta senare. Tro mig, de flesta föräldrar pusslar som idioter för att få ihop vardagen. Man äter vid datorn, hoppar raster osv. Jag må ha ett fritt jobb, men jag har också stenhårda deadlines och ett krävande jobb.
 
Vad som alltid slår mig i sådana här diskussioner är den totala acceptansen av följande "sanningar":
-heltid är bäst
-heltid = 40-timmars arbetsvecka
-en sänkning av arbetstiden måste innebära motsvarande sänkning av lön

Kan vi inte vara lite mer kreativa än så? Är det bara jag som tycker att dessa "sanningar" borde avlivas?
 
Vad som alltid slår mig i sådana här diskussioner är den totala acceptansen av följande "sanningar":
-heltid är bäst
-heltid = 40-timmars arbetsvecka
-en sänkning av arbetstiden måste innebära motsvarande sänkning av lön

Kan vi inte vara lite mer kreativa än så? Är det bara jag som tycker att dessa "sanningar" borde avlivas?

Gärna ihop med att förstå att heltid innebär 35-70 timmar världen över och att 40 timmar per vecka inte är något abnormt mastodont, det är redan på undre delen av skalan. Och gärna ihop med att förstå att för de flesta yrken handlar det om konkurrens utanför ankdammen vi har, om vi sänker arbetstiden blir det mindre intäkter att dela på för såväl ägare som anställda i våra företag.
 
Igen, det var ju när jag tyckte det var för mycket att en del små barn är på förskolan 50 timmar+ som jag lyckades reta upp en del.
Mitt antagande då blir ju såklart att samma människor tycker det är bra och alldeles ok att ungarna går så mycket.
Men vad ska man tycka då tycker du? Räcker det med att gå omkring och tycka det är dåligt, eller ska man ta i med hårdhandskarna och arrestera föräldrarna?

Vart är vägen framåt. Man får väl förmoda att om barnet är ett år och börjar 07 varje morgon och slutar 17:30 varje kväll så beror det inte på att förälder är hemma med småsyskon i alla fall?

Man kan ju gå runt och tycka att det är dåligt, men massor av människor tycker också synd om barn som inte får kläder och mat. Om valet är att barnet går på förskola och får kläder och mat och tak över huvudet och förälder 4 timmar varje kväll så är väl det i så fall ett val föräldern gjort? Och valet att inte ge kläder och mat och tak hade också betraktats som ett dåligt val?

Men helt ärligt hur många kan det vara? Vårt barn var kvar sist ett par gånger i veckan och då var det kanske max ett annat barn där på g att hämtas. Av 60-70 stycken. Sällan samma barn. Inte ens vårt barn var ju sist varje dag. Så helt ärligt skulle jag vilja fråga dig, så som jag ibland frågar min sjuåring -alla har Raiku utom jag! -ok vilka då? -Petter L -och? -ja Petter. -Petter är inte alla ;)

Så sitter ni helt ärligt varje dag på jobbet med 10 stycken små ettåringar klockan 17:30 och det är alltid samma ettåringar?

Eller är det kanske så att fem små ettåringarna turas om om att vara sist? Och bara en av dem var den som var först?

Mår den ettåringen bättre eller sämre av att ni pratar illa om hens föräldrar? Vet ni helt säkert att föräldrarna la stålarna på Ralph Laurentröjan istället för att hyra nanny eller gå ned i arbetstid, eller kan det vara så att hen fick den av morfar?

Så, ja jag tycker det är helt ok och bra att den ungen går så mycket!

(Men jag tycker kanske inte det är ok och bra att ni föraktar och ser ned på hens föräldrar. Om ni nu ska förakta lille P och hens föräldrar så tycker jag ni ska förakta fembarnsmamman med pappa som jobbar dygnet runt också, för även om hon hämtar 15 så får hennes barn bara 1/5 av hennes tid, eller ännu mindre och ser sin pappa ibland. Och hon kanske aldrig tar hela bunten till museum och ägnar en timma till varje barns läxläsning på kvällen. Jag menar, om vi nu ska odla fördomar!)
 
Senast ändrad:
Men om ingen här lämnar så mycket eller ens tycker det är bra, varför blir folk så uppretade då av att jag tycker det är för mycket, som en allmän reflektion?
Och nej, det handlar inte om att jag jobbar på förskola, några var arga redan innan det kom fram.
Därför att jag gick så på dagis själv! Och jag blir fortfarande Arg! på hur de här människorna tydligen tyckte saker om min mamma! Min ensamstående mamma! (typ, pappa jobbade 7-20 eller nåt, chef av ngt slag). Och jag blir Arg! när jag vet vad de tyckte om mig. Att de såg ned på mig, en femåring :eek: för att min mamma skulle doktorera!*

Ok, en personlig sak. När jag möter en rund och god och glad och ömsint moderlig kvinna, som ler och "älskar" barn. Så ryser jag än idag för det enda jag ser är huggtänderna bakom leendet och kylan i ögonen, föraktet inne i hennes huvud gentemot kvinnor som min mamma och barn som mig.

Och ja mitt barn har gått långa dagar, vissa dagar. Och nu vet jag att personalen säkert pratade illa om oss också, på förskola nr 2. Men det är mer ok att ni pratar illa om mig än om min mamma i alla fall, förhoppningsvis hände det inte där mitt barn hörde, säkert där hans vänner hörde och kunde skvallra? vem vet. (På fsk nr 1 tror jag inte att de två damerna pratade illa om folk.)

*Att jag var hemma tills jag var två och hade trefamilijssystem till jag var 3 och dagmamma till jag var fem räknas inte för personalen, för de vet ju inte om det. De vet bara att jag hämtades sent när jag var 5-6.
 
Senast ändrad:
Jag tänker att många av de 1-åringarna sannolikt har det bättre på förskolan än hemma.
Så tänker då inte jag. De har säkert underbara föräldrar de också. (Jag tror inte att det är just bara alkoholisterna och barnmisshandlarna som jobbar 8-17 varje dag.)

Fast är dock ganska läskig jag med, tex tänkte jag om en klasskamrat till A vars mamma säger att mitt barn retas, hela tiden, det är så han är, han retas med lillasyster hela tiden också, det är inget att göra någonting åt. Då kan jag råka tänka att, det hjälper nog inte lillasyster att hämtas tidigt nödvändigtvis i så fall.
 
Åh gud, jag får precis lika mycket ångest av den här tråden som av den andra om förskoletider. :( Vi ska skola in vår 1,5-åring i januari och jag ska jobba heltid direkt. Maken kanske kan gå ner till 80% om vi inte kan pussla ihop det på något vettigt sätt. Får ont i magen när jag tänker på att andra kanske kommer sitta och döma ut oss som föräldrar bara för att vi inte kan flexa, jobba halvtid eller på annat sätt ordna med superkorta dagar. Vi har vanliga jobb, jag kan inte flexa alls eller skippa raster etc och maken har ganska lång restid och kan inte jobba halvtid just nu för då kraschar vår ekonomi. (Helt utan att pengar läggs på Thailandsresor eller liknande, vi har fan inte lämnat landet på fem år.) Kan helt ärligt inte förstå varför förskola plötsligt utmålas som någon sorts jättedålig nödlösning och förvaringsplats? :(
 
Vore ju fruktansvärt att få en förälder att känna så.
Vilket många gör ändå för att de inte kan flexa ut och hämta tidigt
Jag som jobbar i mångkulturella områden har föräldrar som har både två och tre jobb.
Är så impad av dem
Barnen ska alltid ha det bra hos oss och är alltid välkomna.
Och inga föräldrar hoppas jag känner att vi dömer dem för när de lämnar och hämtar

Asså :heartheart:heartheart:heart till dig!
 
Åh gud, jag får precis lika mycket ångest av den här tråden som av den andra om förskoletider. :( Vi ska skola in vår 1,5-åring i januari och jag ska jobba heltid direkt. Maken kanske kan gå ner till 80% om vi inte kan pussla ihop det på något vettigt sätt. Får ont i magen när jag tänker på att andra kanske kommer sitta och döma ut oss som föräldrar bara för att vi inte kan flexa, jobba halvtid eller på annat sätt ordna med superkorta dagar. Vi har vanliga jobb, jag kan inte flexa alls eller skippa raster etc och maken har ganska lång restid och kan inte jobba halvtid just nu för då kraschar vår ekonomi. (Helt utan att pengar läggs på Thailandsresor eller liknande, vi har fan inte lämnat landet på fem år.) Kan helt ärligt inte förstå varför förskola plötsligt utmålas som någon sorts jättedålig nödlösning och förvaringsplats? :(

Ditt barn kommer vara nöjt och glatt och ni kommer ha tid ihop. Det kommer massa röda dagar, semestrar och vabb. Det är inte ofta man matar 5 dagars veckor med heltid på rad. kram!
 
Kan vi inte vara lite mer kreativa än så? Är det bara jag som tycker att dessa "sanningar" borde avlivas?
Jag är helt på din sida. Heltidsjobb som innebär kontorstider med 40 timmars veckor är omodernt och förlegat enligt mig och jag tror att de unga kommer att ha mycket svårare än vad 60-talisterna har att foga sig i formkraven som en anställning innebär.

Själv har jag enormt svårt för att vara anställd och jobba heltid. Det blir som ett anställningsfängelse för mig. Jag har varit egen och älskade det, men ni är jag på en annan plats i livet och behöver komma på en annan grej att göra. Under tiden är jag anställd.

Själv vill jag helst inte jobba alls, utan se mina pengar växa på andra sätt än genom att förvärvsarbeta. Nu kräver ju investeringar och värdeökningar att man redan har pengar av något slag, men jag tror att hade de flesta tänkt om så hade det blivit enklare för oss alla att vara mer kreativa och släppa på kraven.
 
Men vad ska man tycka då tycker du? Räcker det med att gå omkring och tycka det är dåligt, eller ska man ta i med hårdhandskarna och arrestera föräldrarna?

Vart är vägen framåt. Man får väl förmoda att om barnet är ett år och börjar 07 varje morgon och slutar 17:30 varje kväll så beror det inte på att förälder är hemma med småsyskon i alla fall?

Man kan ju gå runt och tycka att det är dåligt, men massor av människor tycker också synd om barn som inte får kläder och mat. Om valet är att barnet går på förskola och får kläder och mat och tak över huvudet och förälder 4 timmar varje kväll så är väl det i så fall ett val föräldern gjort? Och valet att inte ge kläder och mat och tak hade också betraktats som ett dåligt val?

Men helt ärligt hur många kan det vara? Vårt barn var kvar sist ett par gånger i veckan och då var det kanske max ett annat barn där på g att hämtas. Av 60-70 stycken. Sällan samma barn. Inte ens vårt barn var ju sist varje dag. Så helt ärligt skulle jag vilja fråga dig, så som jag ibland frågar min sjuåring -alla har Raiku utom jag! -ok vilka då? -Petter L -och? -ja Petter. -Petter är inte alla ;)

Så sitter ni helt ärligt varje dag på jobbet med 10 stycken små ettåringar klockan 17:30 och det är alltid samma ettåringar?

Eller är det kanske så att fem små ettåringarna turas om om att vara sist? Och bara en av dem var den som var först?

Mår den ettåringen bättre eller sämre av att ni pratar illa om hens föräldrar? Vet ni helt säkert att föräldrarna la stålarna på Ralph Laurentröjan istället för att hyra nanny eller gå ned i arbetstid, eller kan det vara så att hen fick den av morfar?

Så, ja jag tycker det är helt ok och bra att den ungen går så mycket!

(Men jag tycker kanske inte det är ok och bra att ni föraktar och ser ned på hens föräldrar. Om ni nu ska förakta lille P och hens föräldrar så tycker jag ni ska förakta fembarnsmamman med pappa som jobbar dygnet runt också, för även om hon hämtar 15 så får hennes barn bara 1/5 av hennes tid, eller ännu mindre och ser sin pappa ibland. Och hon kanske aldrig tar hela bunten till museum och ägnar en timma till varje barns läxläsning på kvällen. Jag menar, om vi nu ska odla fördomar!)

De föräldrarna finns absolut. En av mina bästa vänner är en sån. Hon har två barn och de har gått 8-17 från den dagen de fyllde ett. Det är precis ett år mellan barnen och storasyskonet gick 8-17 även när min kompis var hemma med lillasyskonet, hon anmälde sig till en universitetskurs för att kunna maxa timmarna på förskolan för storasyskonet.

Hon är gift med en man som är VD för ett börsnoterat företag, har ett magnifikt hus och dyra vanor, åker utomlands flera gånger/år (Sydafrika, Thailand, Marbella etc) och köper designkläder.

Hon är inte deprimerad, särskilt uttröttad av föräldraskapet, har barn med särskilda behov, sliter för att betala räkningar etc. utan hon och hennes man gillar att jobba bara. Hon har inte en sekund tänkt att 8-17 är långa dagar för en ettåring.
 
De föräldrarna finns absolut. En av mina bästa vänner är en sån. Hon har två barn och de har gått 8-17 från den dagen de fyllde ett. Det är precis ett år mellan barnen och storasyskonet gick 8-17 även när min kompis var hemma med lillasyskonet, hon anmälde sig till en universitetskurs för att kunna maxa timmarna på förskolan för storasyskonet.

Hon är gift med en man som är VD för ett börsnoterat företag, har ett magnifikt hus och dyra vanor, åker utomlands flera gånger/år (Sydafrika, Thailand, Marbella etc) och köper designkläder.

Hon är inte deprimerad, särskilt uttröttad av föräldraskapet, har barn med särskilda behov, sliter för att betala räkningar etc. utan hon och hennes man gillar att jobba bara. Hon har inte en sekund tänkt att 8-17 är långa dagar för en ettåring.
Ja, jo, tyvärr lyckas du nog inte riktigt få mig att tycka annat än att det kanske är lite konstigt och inte vad jag skulle göra. Med tanke på att hon är hemma alltså. Men att man väl får hoppas att hennes äldre barn är ett aktivt barn som föredrar sällskapet av jämnåriga. Man kanske kan tycka att det är lite udda att de inte bestämde sig för att ha ett barn istället för två (fast jag ska nog inte tycka så mycket :))

Jag tror ju inte personligen, jag, alltså att barnet kommer att skadas på något vis av själva vistelsen. Yngre närstående växte upp under liknande omständigheter, men med två arbetande föräldrar på hm liknande posteringar och jag tycker liksom inte synd om dem ;) för jag tycker de verkar ha/och haft det mycket bra med mycket kärlek. Iofs dock med föräldrar som försökte jonglera jobb och barn även under "barnledighet" snarare än uhm barnledighet och barn.
 
Åh gud, jag får precis lika mycket ångest av den här tråden som av den andra om förskoletider. :( Vi ska skola in vår 1,5-åring i januari och jag ska jobba heltid direkt. Maken kanske kan gå ner till 80% om vi inte kan pussla ihop det på något vettigt sätt. Får ont i magen när jag tänker på att andra kanske kommer sitta och döma ut oss som föräldrar bara för att vi inte kan flexa, jobba halvtid eller på annat sätt ordna med superkorta dagar. Vi har vanliga jobb, jag kan inte flexa alls eller skippa raster etc och maken har ganska lång restid och kan inte jobba halvtid just nu för då kraschar vår ekonomi. (Helt utan att pengar läggs på Thailandsresor eller liknande, vi har fan inte lämnat landet på fem år.) Kan helt ärligt inte förstå varför förskola plötsligt utmålas som någon sorts jättedålig nödlösning och förvaringsplats? :(
Har läst tråden från och till men inte orkat skriva nåt..
Men jag håller ju helt med dej i det du skriver.

----------------
Skrev ett mycket längre inlägg först, men, jag orkar verkligen inte.
Vår vardag funkar alldeles förträffligt för oss med glada nöjda barn i balans och det räcker för mej.
 
Ja, jo, tyvärr lyckas du nog inte riktigt få mig att tycka annat än att det kanske är lite konstigt och inte vad jag skulle göra. Med tanke på att hon är hemma alltså. Men att man väl får hoppas att hennes äldre barn är ett aktivt barn som föredrar sällskapet av jämnåriga. Man kanske kan tycka att det är lite udda att de inte bestämde sig för att ha ett barn istället för två (fast jag ska nog inte tycka så mycket :))

Jag tror ju inte personligen, jag, alltså att barnet kommer att skadas på något vis av själva vistelsen. Yngre närstående växte upp under liknande omständigheter, men med två arbetande föräldrar på hm liknande posteringar och jag tycker liksom inte synd om dem ;) för jag tycker de verkar ha/och haft det mycket bra med mycket kärlek. Iofs dock med föräldrar som försökte jonglera jobb och barn även under "barnledighet" snarare än uhm barnledighet och barn.

De planerar att skaffa fyra barn, hon är gravid med trean nu. Nu har de dock au pair som hämtar vid 16.15.
 
Åh gud, jag får precis lika mycket ångest av den här tråden som av den andra om förskoletider. :( Vi ska skola in vår 1,5-åring i januari och jag ska jobba heltid direkt. Maken kanske kan gå ner till 80% om vi inte kan pussla ihop det på något vettigt sätt. Får ont i magen när jag tänker på att andra kanske kommer sitta och döma ut oss som föräldrar bara för att vi inte kan flexa, jobba halvtid eller på annat sätt ordna med superkorta dagar. Vi har vanliga jobb, jag kan inte flexa alls eller skippa raster etc och maken har ganska lång restid och kan inte jobba halvtid just nu för då kraschar vår ekonomi. (Helt utan att pengar läggs på Thailandsresor eller liknande, vi har fan inte lämnat landet på fem år.) Kan helt ärligt inte förstå varför förskola plötsligt utmålas som någon sorts jättedålig nödlösning och förvaringsplats? :(
Jag blir mest bara less. Less på detta ständiga skuldbeläggande av föräldrar som oavsett hur vi gör ändå gör fel. Däremot blir jag rosenrasande förbannad när sådana idiotier framförs av den personal som är anställd för att faktiskt möjliggöra för föräldrar att arbeta och tillse en pedagogisk verksamhet för våra barn och kan lätt säga att hade någon av min dotters pedagoger skrivit något i stil med artikeln som anges ovan så hade jag gått i taket. Jag har ibland upplevt att man behöver odla rätt tjock hud för att klara livet som hästägare, men livet som föräldrar (i vart fall som mamma) kräver ännu mer helt klart. Det tycks och tänks så mycket om ens föräldraskap att det ibland är omöjligt att det kryper under skinnet, men man får nog bara träna på att stänga av tror jag. Det kommer gå fint för er. Vi skolade in vår nyblivna ettåring tidigare i höst, valde det framför 1,5 år av olika skäl. Hon älskar sin förskola, är pigg och glad på eftermiddagarna och är däremot en handfull att försöka stimulera de dagar hon inte är där...
 
Är de? Jag känner ingen som jobbar de tiderna, och sätter du dig på tunnelbanan klockan halv sju en vardag får du sitta rätt ensam. Kl 8:30 däremot är det ståplats som gäller. Med andra ord är det ett fåtal som börjar jobba kl 7, och väldigt många som börjar jobba mellan 8 och 9.

Oavsett vilket, så förstår jag inte varför det liksom anses lämpligt att barn, oberoende av föräldrarnas faktiska arbetstider och sovvanor, helst bör stiga upp tidigt och lägga sig tidigt.

Stockholmsfenomen kanske, eller väldigt branschspecifikt? Jag har flera klienter som ringer mig vid 7 då de börjar jobba vid 06.30-07, framför allt i fastighets- och byggbranschen ser det så ut (alltså även för tjänstemännen). Passar mig toppen som är en av få morgontidiga jurister. I mitt skrå är det väldigt fint att komma in vid 9 och sitta till midnatt. Jag kommer hellre in 05, slipper lägga tid på att äta två gånger på kontoret och därmed kunna åka hem vid 17, så att jag hinner både se barn och rida. Men min bransch har ju å andra sidan osunt extrema arbetstider i perioder (eller alltid, beroende på vem man frågar, jag säger som @pajaztar - vem sade att 40 h är norm liksom, det vore rena drömmen att jobba så lite).

Det kan också skönjas ett väldigt tydligt mönster i valet av hur vi förlägger våra arbetstider: småbarnsföräldrar (i vart fall kvinnliga) kommer tidigt och försöker komma iväg i tid, föräldrar till äldre barn försöker komma mittemellan, singelmän som lever för jobbet och äldre (män) med barn som någon annan sköter kommer sent och sitter sena kvällar.

Här i Göteborg är pendelparkeringarna för oss som kommer från villaförorterna sydväst om staden knökfulla kl. 07. Att döma av bilarna som står där är det inte lågavlönade butiksanställda som fyller dem...
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 013
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 878
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 513
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 979
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp