Spinoff på ”förskoletider”

Men alltså.
Jag har faktiskt aldrig tänkt på hur andra föräldrar uppfattar mina och mitt barns tider. Har folk inga riktiga bekymmer?
Om jag vill hämta tidigt är det väl för att det känns bättre för barnet- inte för att andra föräldrar ska låta bli att titta snett?
Jag hade inte ens koll på vilka ungar som var kvar sist när jag hämtade. Lite koll på de som hämtade samtidigt möjligtvis...
 
Stockholmsfenomen kanske, eller väldigt branschspecifikt? Jag har flera klienter som ringer mig vid 7 då de börjar jobba vid 06.30-07, framför allt i fastighets- och byggbranschen ser det så ut (alltså även för tjänstemännen). Passar mig toppen som är en av få morgontidiga jurister. I mitt skrå är det väldigt fint att komma in vid 9 och sitta till midnatt. Jag kommer hellre in 05, slipper lägga tid på att äta två gånger på kontoret och därmed kunna åka hem vid 17, så att jag hinner både se barn och rida. Men min bransch har ju å andra sidan osunt extrema arbetstider i perioder (eller alltid, beroende på vem man frågar, jag säger som @pajaztar - vem sade att 40 h är norm liksom, det vore rena drömmen att jobba så lite).

Det kan också skönjas ett väldigt tydligt mönster i valet av hur vi förlägger våra arbetstider: småbarnsföräldrar (i vart fall kvinnliga) kommer tidigt och försöker komma iväg i tid, föräldrar till äldre barn försöker komma mittemellan, singelmän som lever för jobbet och äldre (män) med barn som någon annan sköter kommer sent och sitter sena kvällar.

Här i Göteborg är pendelparkeringarna för oss som kommer från villaförorterna sydväst om staden knökfulla kl. 07. Att döma av bilarna som står där är det inte lågavlönade butiksanställda som fyller dem...
Branschspecifikt kan det ju inte gärna vara, det är ju många olika yrken man behöver använda vägar och kollektivtrafik för att ta sig till jobbet.

Självklart finns det de som börjar tidigt också, det är ju inte tomt på tunnelbanan halv sju. Men den stora rusningen är betydligt senare.

Det är ju bara ett faktum.
 
Branschspecifikt kan det ju inte gärna vara, det är ju många olika yrken man behöver använda vägar och kollektivtrafik för att ta sig till jobbet.

Självklart finns det de som börjar tidigt också, det är ju inte tomt på tunnelbanan halv sju. Men den stora rusningen är betydligt senare.

Det är ju bara ett faktum.

Stockholmsfenomen dårå.
 
Branschspecifikt kan det ju inte gärna vara, det är ju många olika yrken man behöver använda vägar och kollektivtrafik för att ta sig till jobbet.

Självklart finns det de som börjar tidigt också, det är ju inte tomt på tunnelbanan halv sju. Men den stora rusningen är betydligt senare.

Det är ju bara ett faktum.
Förstår inte? Menar du att val av färdsätt påverkar? Förstår annars inte ditt första stycke?

Trängselskatten är satt efter högst tryck här i Gbg tex, högst taxa är 7-8, näst högst halvtimman före och efter så rimligen ungefär lika vanligt att börja 7 som 8.30 för dem som åker bil. Ingen exakt vetenskap förstås men Stockholmsverkligheten är nog inte "faktum" för resten av landet.
 
Här i Göteborg är pendelparkeringarna för oss som kommer från villaförorterna sydväst om staden knökfulla kl. 07. Att döma av bilarna som står där är det inte lågavlönade butiksanställda som fyller dem...

Jag skulle säga att rusningen i sthlm är 6,30-9 nu typ. Det är stor skillnad på min sambos jobb (myndighet) och mitt inom privata sfären. Hos han jobbar många 7-16 medans det hos mig är 9-18 istället. Bra för oss som kan anpassa oss till jobbets kultur men ändå gå omlott. (trist för honom som fick morgonpasset bara ;) ).
 
Branschspecifikt kan det ju inte gärna vara, det är ju många olika yrken man behöver använda vägar och kollektivtrafik för att ta sig till jobbet.

Självklart finns det de som börjar tidigt också, det är ju inte tomt på tunnelbanan halv sju. Men den stora rusningen är betydligt senare.

Det är ju bara ett faktum.
Ursäkta om jag är sen på bollen men är det inte så att den senare "ruschen" på tunnelbanan också skapas av alla som flygit in/åkt tåg in från andra orter. Våra möten på Stockholmskontoret börjar aldrig före 9 eftersom vi som måste flyga inte skulle hinna fram fast vi tar tidigaste planet. Snickare, rörmokare, industriarbetare etc. börjar ju oftast 7, det är tjänstemän som brukar ha senare tider.
 
Förstår inte? Menar du att val av färdsätt påverkar? Förstår annars inte ditt första stycke?

Trängselskatten är satt efter högst tryck här i Gbg tex, högst taxa är 7-8, näst högst halvtimman före och efter så rimligen ungefär lika vanligt att börja 7 som 8.30 för dem som åker bil. Ingen exakt vetenskap förstås men Stockholmsverkligheten är nog inte "faktum" för resten av landet.

Här är det 7,30-8,30 så kanske stämmer att det är sthlms fenomen. intressant!
Kan det bero på våra mörkare morgnar? ;)

7.00–7.29 25 kr
7.30–8.29 35 kr
8.30–8.59 25 kr
 
Förstår inte? Menar du att val av färdsätt påverkar? Förstår annars inte ditt första stycke?

Trängselskatten är satt efter högst tryck här i Gbg tex, högst taxa är 7-8, näst högst halvtimman före och efter så rimligen ungefär lika vanligt att börja 7 som 8.30 för dem som åker bil. Ingen exakt vetenskap förstås men Stockholmsverkligheten är nog inte "faktum" för resten av landet.

Du skrev att det kanske var branschspecifikt att inte börja jobba sju eller tidigare. Eftersom det var trycket på kollektivtrafiken och vägnätet jag gick på, så kan det inte gärna vara det. I de flesta branscher använder man sig ju av just vägar och kollektivtrafik för att ta sig till jobbet.

Sen finns det såklart yrken och orter där det är annorlunda, men hur det nu är det ju uppenbarligen inte så att alla människor börjar jobba klockan sex eller sju. Bevisligen inte, eftersom massor sitter på tunnelbanan kvart i åtta. Så varför ska barnen ha som ideal att stiga upp klockan sex, lägga sig sju, äta frukost halv sju, lunch kl 11 och middag 17? Även fast staden de bor i inte lever så? Och definitivt inte deras föräldrar.

Det var ju det som var min poäng. Av för mig okänd anledning så är idealen för barnen anno 1832, fast resten av det samhälle de lever i sedan länge inte lever så längre.

Om barnen bor nånstans där alla börjar jobba klockan fem, kommer hem klockan fyra, och går och lägger sig klockan åtta - ja, då är det ju vettigt. Men om det nu inte ser ut så? Och det gör det ju uppenbarligen inte överallt.
 
Här är det 7,30-8,30 så kanske stämmer att det är sthlms fenomen. intressant!
Kan det bero på våra mörkare morgnar? ;)

7.00–7.29 25 kr
7.30–8.29 35 kr
8.30–8.59 25 kr
Eller ett göteborgsfenomen, ett kulturellt arv från industritiden? På fabriken har man väl alltid börjat tidigt.
 
Ursäkta om jag är sen på bollen men är det inte så att den senare "ruschen" på tunnelbanan också skapas av alla som flygit in/åkt tåg in från andra orter. Våra möten på Stockholmskontoret börjar aldrig före 9 eftersom vi som måste flyga inte skulle hinna fram fast vi tar tidigaste planet. Snickare, rörmokare, industriarbetare etc. börjar ju oftast 7, det är tjänstemän som brukar ha senare tider.

Kanske det, men jag skulle tro att huvuddelen av de som jobbar i Stockholm bor där. Men visst kan det inverka att folk har långt att åka. De flesta resenärerna i morgonrusningen kommer inte från Arlanda eller fjärrtågen, de kommer med buss, pendeltåg, tunnelbana etc.
 
Du skrev att det kanske var branschspecifikt att inte börja jobba sju eller tidigare. Eftersom det var trycket på kollektivtrafiken och vägnätet jag gick på, så kan det inte gärna vara det. I de flesta branscher använder man sig ju av just vägar och kollektivtrafik för att ta sig till jobbet.

Sen finns det såklart yrken och orter där det är annorlunda, men hur det nu är det ju uppenbarligen inte så att alla människor börjar jobba klockan sex eller sju. Bevisligen inte, eftersom massor sitter på tunnelbanan kvart i åtta. Så varför ska barnen ha som ideal att stiga upp klockan sex, lägga sig sju, äta frukost halv sju, lunch kl 11 och middag 17? Även fast staden de bor i inte lever så? Och definitivt inte deras föräldrar.

Det var ju det som var min poäng. Av för mig okänd anledning så är idealen för barnen anno 1832, fast resten av det samhälle de lever i sedan länge inte lever så längre.

Om barnen bor nånstans där alla börjar jobba klockan fem, kommer hem klockan fyra, och går och lägger sig klockan åtta - ja, då är det ju vettigt. Men om det nu inte ser ut så? Och det gör det ju uppenbarligen inte överallt.
Jag hänger nog ändå inte riktigt med. Huruvida det finns några barnideal anno 1832 eller ej känner jag inte till och har inte heller uttalat mig om. Jag har inte själv upplevt några problem med mattider på förskolan, med frukost kl. 8, lunch vid 11 för de små barnen som annars somnar innan maten och sedan sova till 14 typ. Känns som en dygnsrytm som vår dotter håller även på semester/vid VAB och som en ganska bra dygnsrytm att ha inför skolgång m.m. framöver, men den lär väl ändras hundra gånger innan hon är vuxen antar jag så det är väl bara att gilla läget.

Jag som arbetar mot många och väldigt olika branscher ser ett tydligt mönster, som inte är geografiskt betingat, men där akademiker av olika utbildning har väldigt olika tider. Just bygg/fastighet är ett typiskt exempel på tidiga morgnar, liksom rena tillverkningsföretag. Göteborg är ju fortsatt en stolt industristad så kanske en kulturskillnad till viss del som du säger, men just byggbranschen har ju till övervägande del sitt säte i eller strax utanför huvudstaden så där är den geografiska aspekten helt irrelevant, även om den säkert har goda poänger.

Som någon ovan skrev ska nog pendlarfrekvensen inte räknas bort i Stockholmsfallet heller, vi är så många som dagpendlar mer eller mindre regelbundet att allt som börjar tidigare än kl. 09 (helst 09.20) går bort eftersom vi annars inte hinner upp med mindre än en hotellnatt. Domstolsförhandlingar osv förläggs därför ofta till dessa tider för att undvika onödiga kostnader för parterna t.ex.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Men alltså.
Jag har faktiskt aldrig tänkt på hur andra föräldrar uppfattar mina och mitt barns tider. Har folk inga riktiga bekymmer?
Om jag vill hämta tidigt är det väl för att det känns bättre för barnet- inte för att andra föräldrar ska låta bli att titta snett?
Jag hade inte ens koll på vilka ungar som var kvar sist när jag hämtade. Lite koll på de som hämtade samtidigt möjligtvis...

Det tragiska är att, efter denna tråden, eller kanske efter nästa så kommer du att inse att du ändå någonstans i bakhuvudet börjar registrera andras tider och vanor. Man vill inte men ändå händer det
 
Sen finns det såklart yrken och orter där det är annorlunda, men hur det nu är det ju uppenbarligen inte så att alla människor börjar jobba klockan sex eller sju. Bevisligen inte, eftersom massor sitter på tunnelbanan kvart i åtta. Så varför ska barnen ha som ideal att stiga upp klockan sex, lägga sig sju, äta frukost halv sju, lunch kl 11 och middag 17? Även fast staden de bor i inte lever så? Och definitivt inte deras föräldrar.

Fast det är ju också så att ganska många av de som sitter på tunnelbanan 07:45 har inte gått hemifrån 07:30. Utan påbörjat pendlingen kanske klockan 07. Då är det ju snarare i senaste laget att gå upp kl 6 om man ska göra i ordning barn och lämna dem på förskolan innan dess. Jag går upp 06:15 om jag ska vara på jobbet kl 8, och då har jag inte någon extremlång pendling.
 
Fast det är ju också så att ganska många av de som sitter på tunnelbanan 07:45 har inte gått hemifrån 07:30. Utan påbörjat pendlingen kanske klockan 07. Då är det ju snarare i senaste laget att gå upp kl 6 om man ska göra i ordning barn och lämna dem på förskolan innan dess. Jag går upp 06:15 om jag ska vara på jobbet kl 8, och då har jag inte någon extremlång pendling.
Klockan sju är det kanske ett eller två barn på plats på förskolan, av 60, och på förra förskolan var det kanske 5 av 100 som var där kl 7. De flesta kommer betydligt senare. Vi lämnar åtta, och då har väl drygt hälften kommit.

Alltså, det finns stora delar av samhället där man faktiskt inte är så morgontidig.
 
Klockan sju är det kanske ett eller två barn på plats på förskolan, av 60, och på förra förskolan var det kanske 5 av 100 som var där kl 7. De flesta kommer betydligt senare. Vi lämnar åtta, och då har väl drygt hälften kommit.

Alltså, det finns stora delar av samhället där man faktiskt inte är så morgontidig.

Jag menade mer mot det att barnens föräldrar definitivt inte går upp klockan 6. Nej stora delar av samhället är inte så morgontidiga, och i stora delar av samhället är inte klockan 6 "så morgontidigt".

Alltså jag tror att antalet föräldrar som drar upp sina motvilliga barn klockan 6 om de inte måste för att barn "ska" ha en tidig dygnsrytm är väldigt väldigt få.
 
Vi som är på jobbet 06 frivilligt har oftast en partner som lämnar senare. Eller som en kollega, hennes mamma kommer och fixar frukost och lämning då hon är ensamstående.
 
Jag menade mer mot det att barnens föräldrar definitivt inte går upp klockan 6. Nej stora delar av samhället är inte så morgontidiga, och i stora delar av samhället är inte klockan 6 "så morgontidigt".

Alltså jag tror att antalet föräldrar som drar upp sina motvilliga barn klockan 6 om de inte måste för att barn "ska" ha en tidig dygnsrytm är väldigt väldigt få.
Däremot verkar förbluffande många lägga sina barn väldigt tidigt, tex före kl 19. Det är ju ett närbesläktat beteende.
 
Vi som är på jobbet 06 frivilligt har oftast en partner som lämnar senare. Eller som en kollega, hennes mamma kommer och fixar frukost och lämning då hon är ensamstående.
Även om man inte hör hälften så mycket skuldbeläggande när det gäller tidiga morgnar i barnomsorgen som om "sena" "kvällar", så verkar det ju också smått underligt att lämna in barnen kl 05.30 om man inte måste. Jag hade nog hellre anlitat ett nattis. Så får de stackars barnen sova.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 688
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 476
Senast: Grazing
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 757
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 516
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp