Spinoff på ”förskoletider”

Det finns åtminstone någon studie som rätt tydligt visar att ganska många har ganska mycket av det som i studien kallas "tom arbetstid". Dvs tid då de inte ägnar sig åt arbetsuppgifter, men ändå är på jobbet därför att de har arbetstid.

Jag har bara inte varit med om det trots jobb i många olika yrken och branscher, därav intresset för det.
 
Jag har bara inte varit med om det trots jobb i många olika yrken och branscher, därav intresset för det.
Lite av det har säkert med den personliga inställningen att göra också. Om man lite lutar sig tillbaka, löser ett korsord, tänker på världsproblemen - eller om man sätter igång mer som en våg av energi med att göra mer än plikten tycks kräva. Båda är egentligen väldigt begripliga för mig.

Det finns givetvis också arbetsplatser, yrken och funktioner, som helt enkelt inte lämnar utrymme för den där energiska strategin.
 
Fast det kan ju bara vara sa att man forvantas vara pa plats och tillganglig pa kontorstider, aven fast man inte har arbetsuppgifter for att fylla dagen, och att det da kanns som att ens huvudsakliga uppgift ar att vara pa plats.

Tror jag ar ganska vanligt - som konsult ser jag manga kontor och det ar inte manga som jobbar aktivt en 8 timmarsdag!

I vissa arbeten är ju inaktivitet hos arbetaren ett tecken på effektivitet i produktionen, som på makens jobb. Han jobbar inom industrin och vissa dagar går maskinerna precis som de ska och det görs inga byten och det är inget underhåll som ska göras. Sådana dagar lägger han inte många strån i kors, men han måste ju vara där sina schemalagda tider ifall något strular. Andra dagar är det fullt ös från första till sista minut med allehanda uppgifter, men det innebär ju också att en eller flera maskiner troligtvis står stilla.
 
Det finns åtminstone någon studie som rätt tydligt visar att ganska många har ganska mycket av det som i studien kallas "tom arbetstid". Dvs tid då de inte ägnar sig åt arbetsuppgifter, men ändå är på jobbet därför att de har arbetstid.
Du menar Roland Paulsen? Man skulle kunna hävda att den är lite tendensiös, han har ju en tes han vill driva, och tar empirin till hjälp för att göra den. Det finns ju de som skulle tycka att det är ett bakvänt sätt att bedriva forskning.

Hans grundtes är att trots att vi blivit effektivare så jobbar vi inte mindre, så vart har tiden tagit vägen? Och svaret blir då att vi sitter av den på jobbet, utan att egentligen ha något meningsfullt att göra större delen av tiden pga effektiviseringar. Nationalekonomerna pekar istället på att vi ju har en betydligt större välstånd nu - vi jobbar inte mindre fast vi är mer effektiva, vi producerar (och konsumerar) helt enkelt mer nytta för/av varandra.
 
Du menar Roland Paulsen? Man skulle kunna hävda att den är lite tendensiös, han har ju en tes han vill driva, och tar empirin till hjälp för att göra den. Det finns ju de som skulle tycka att det är ett bakvänt sätt att bedriva forskning.

Hans grundtes är att trots att vi blivit effektivare så jobbar vi inte mindre, så vart har tiden tagit vägen? Och svaret blir då att vi sitter av den på jobbet, utan att egentligen ha något meningsfullt att göra större delen av tiden pga effektiviseringar. Nationalekonomerna pekar istället på att vi ju har en betydligt större välstånd nu - vi jobbar inte mindre fast vi är mer effektiva, vi producerar (och konsumerar) helt enkelt mer nytta för/av varandra.
Att vi producerar mer nytta behöver vi inte ens nationalekonomi för att se. Det räcker ju att se sig omkring. Vi är så bra på det att vi lyckas med både det och surfa på buke på arbetstid.
 
Även om man inte hör hälften så mycket skuldbeläggande när det gäller tidiga morgnar i barnomsorgen som om "sena" "kvällar", så verkar det ju också smått underligt att lämna in barnen kl 05.30 om man inte måste. Jag hade nog hellre anlitat ett nattis. Så får de stackars barnen sova.

Finns ju gott om barn som går upp helt frivilligt både kl 5 och 4 med för den delen :angel: sen kanske inte så många förskolor har öppet så tidigt.
 
Jag kommer att tänka på min systers son när jag läser tråden. Jag hämtade honom på häromdagen. När jag kom vid ca fyra var han mitt i en lek. Han ville köra med bilarna i sandlådan och han älskar att vara där.
Nu verkar det vara ett harmonIskt och ganska litet dagis med väldigt stor tomt där de är ute hela dagarna.
Men det var så fint att se! :love: barn som verkade harmoniska och trivdes så fint så de ville fortsätta leka istället för att gå hem.
 
Jag har bara inte varit med om det trots jobb i många olika yrken och branscher, därav intresset för det.
Samma här.
Har alltid funnits nåt att göra så ineffektiv tid finns inte
Tyvärr har jag än i dag svårt att ha rast när jag ska ha rast
"ska bara fixa detta" är en term jag försöker lära mig att inte använda under rasten
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 688
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 479
Senast: Grazing
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 758
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 516
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp