Spinoff på ”förskoletider”

Däremot verkar förbluffande många lägga sina barn väldigt tidigt, tex före kl 19. Det är ju ett närbesläktat beteende.

Det känns så himla tidigt tycker även jag. 20 funkade för oss, men då sov BARNET gärna en sväng på eftermiddagen också. 19, då har vi knappt ätit middag.
 
Även om man inte hör hälften så mycket skuldbeläggande när det gäller tidiga morgnar i barnomsorgen som om "sena" "kvällar", så verkar det ju också smått underligt att lämna in barnen kl 05.30 om man inte måste. Jag hade nog hellre anlitat ett nattis. Så får de stackars barnen sova.

Jag håller med fast nattis finns ju verkligen inte överallt.
 
Jag är helt på din sida. Heltidsjobb som innebär kontorstider med 40 timmars veckor är omodernt och förlegat enligt mig och jag tror att de unga kommer att ha mycket svårare än vad 60-talisterna har att foga sig i formkraven som en anställning innebär.

Själv har jag enormt svårt för att vara anställd och jobba heltid. Det blir som ett anställningsfängelse för mig. Jag har varit egen och älskade det, men ni är jag på en annan plats i livet och behöver komma på en annan grej att göra. Under tiden är jag anställd.

Själv vill jag helst inte jobba alls, utan se mina pengar växa på andra sätt än genom att förvärvsarbeta. Nu kräver ju investeringar och värdeökningar att man redan har pengar av något slag, men jag tror att hade de flesta tänkt om så hade det blivit enklare för oss alla att vara mer kreativa och släppa på kraven.

Ja, jag vill inte heller "jobba" så som jag är uppfostrad att man "måste". Jag har inget emot att arbeta hårt när jag är motiverad och ser meningsfullhet och nytta med det, men som det är nu där jag är kontorsanställd och min huvudsakliga uppgift är att vara på plats 40h/vecka är som ett fängelse.
 
Herregud vilken tråd.
Inte underligt att så mycket blir svårt i livet när vi inte kan acceptera ens de små skillnaderna i synen på barnomsorg.
Vi borde ju alla förstå att det finns för och nackdelar med alla varianter samt att det knappast är något barn far ILLA av , oavsett om de är uttråkade hemma, uttröttade på förskolan och alla varianter där i mellan.

Jag har faktiskt testat typ alla varianter och faktum är att det som påverkat mitt barns mående positivt så är det trygga vuxna, gott om tid och bra strukturer..

Han skolades in vid 11 månaders ålder för att pappan tröttnade på att vara hemma. Han gick sedan 5 till 8 timmar per dag och trivdes UTMÄRKT på sin förskola. Det var aldrig fler än 3 barn per vuxen och bara småbarn, liten grupp på 9st..

Efter separation var han hemma med mig i 2,5 månader och även det tyckte han var toppen.
Nästa förskola 07-17 och han trivdes bra men var ofta trött och dessutom mådde jag dåligt av stressen.
Sedan flyttar vi närmre jobb och förskola, han gick kortare dagar och vantrivdes oerhört. Stor barngrupp med barn mellan 1 och 5 år. galet kaos, dålig koll och mindre bra lokaler. Även här fina pedagoger, men de räckte helt enkelt inte till.

Sedan bytte jag jobb och han skolades in på nattis. 2 till 3 nätter i veckan 19 till 07.30 och han stortrivs. Ny "dagförskola" som han är på efter natten och han älskar att vara där.
Vi är hemma tillsammans 4 till 5 dagar i veckan och ja, han trivs med det med att vara hemma med.

Summa summarum- barn mår bra av kärlek, uppmärksamhet, lek och lärande och jag tycker det är pinsamt att tro att bara föräldrarna kan bidra med detta och lite dumt att tro att för lite/för mycket förskoletid har lika stor inverkan som kvalitet på omsorgen som barnet mottar.

Man gör det man kan för att hitta en vardag som passar hela familjen och så är det med det.
 
Ja, jag vill inte heller "jobba" så som jag är uppfostrad att man "måste". Jag har inget emot att arbeta hårt när jag är motiverad och ser meningsfullhet och nytta med det, men som det är nu där jag är kontorsanställd och min huvudsakliga uppgift är att vara på plats 40h/vecka är som ett fängelse.

Nåt sånt jobb har jag aldrig haft där min huvudsakliga uppgift är att vara på plats. Vad är det för slags jobb? Väktare? Receptionist? Kundtjänst?
 
Även om man inte hör hälften så mycket skuldbeläggande när det gäller tidiga morgnar i barnomsorgen som om "sena" "kvällar", så verkar det ju också smått underligt att lämna in barnen kl 05.30 om man inte måste. Jag hade nog hellre anlitat ett nattis. Så får de stackars barnen sova.

Det är något som genomsyrar väldigt mycket tycker jag. Morgontidigt är en dygd och i vissa fall ett måste. I vår familj har vi gärna jobbat mkt på kvällen och haft senare morgnar - inte alltid så populärt då det räknas mer att vara tidig än att jobba sent. Typ: man måste vara i tid på morgonen - även om det inte spelar någon roll jobbmässigt utan jobbet kan utföras lika bra mellan 10 och 19 som mellan 8 och 17.
 
Det behöver inte vara ett sånt jobb - det räcker med att det är en hyffsat fyrkanting ledning som tycker att man är på plats mellan 8-17 eller snarare man är på plats 8.

Fast jag reagerade på att den huvudsakliga uppgiften handlade om närvaro. Inte om arbetstiderna i sig. Jag har jobbat inom många olika slags yrken och närvaro har aldrig varit en huvudsaklig arbetsuppgift, inom vissa yrken dock en förutsättning för att kunna utföra sina huvudsakliga arbetsuppgifter (exempelvis hade det varit svårt att plocka ihop varor på kyllagret till livsmedelsbutiker utan att vara där)
 
Jag håller med fast nattis finns ju verkligen inte överallt.
Nej. Jag känner bara till en familj som använt nattis, i norra Sverige. Här i stan finns ett särskilt typ "dygnis" för barn till föräldrar som arbetar i sjöfarten.

För mig var det mest ett sätt att visa det lite orimliga i upplägget, från mitt håll sett.
 
Fast jag reagerade på att den huvudsakliga uppgiften handlade om närvaro. Inte om arbetstiderna i sig. Jag har jobbat inom många olika slags yrken och närvaro har aldrig varit en huvudsaklig arbetsuppgift, inom vissa yrken dock en förutsättning för att kunna utföra sina huvudsakliga arbetsuppgifter (exempelvis hade det varit svårt att plocka ihop varor på kyllagret till livsmedelsbutiker utan att vara där)


Fast det kan ju bara vara sa att man forvantas vara pa plats och tillganglig pa kontorstider, aven fast man inte har arbetsuppgifter for att fylla dagen, och att det da kanns som att ens huvudsakliga uppgift ar att vara pa plats.

Tror jag ar ganska vanligt - som konsult ser jag manga kontor och det ar inte manga som jobbar aktivt en 8 timmarsdag!
 
Det är något som genomsyrar väldigt mycket tycker jag. Morgontidigt är en dygd och i vissa fall ett måste. I vår familj har vi gärna jobbat mkt på kvällen och haft senare morgnar - inte alltid så populärt då det räknas mer att vara tidig än att jobba sent. Typ: man måste vara i tid på morgonen - även om det inte spelar någon roll jobbmässigt utan jobbet kan utföras lika bra mellan 10 och 19 som mellan 8 och 17.
Ja, det möter man ofta. Den som kommer till jobbet framåt 9-10-tiden på morgonen möts av syrliga "God morgon" av kollegor. En syrlighet som jag inte skulle falla mig in att återgälda när de tidiga sedan går hem ett par timmar före mig. Men de säger gärna stolt att "Nu går jag hem." (Inte på mitt jobb nu, men på andra jobb jag har haft.)

Dygnet har ju lika många timmar för alla. Om man sover kl 20-04, och jobbar 06-15 eller sover 23-07, och jobbar 9-18 spelar liksom ingen roll, förutom att många mår bättre av det senare. Vintertid handlar det mest om att antingen gå till jobbet i dagsljus, eller att gå hem från jobbet i dagsljus. Mycket mer dagsljus än så blir det inte oavsett.
 
Det känns så himla tidigt tycker även jag. 20 funkade för oss, men då sov BARNET gärna en sväng på eftermiddagen också. 19, då har vi knappt ätit middag.
Extremt stressigt. Man mötte ju folk som inte hann någonting alls efter jobbet för att de skulle lägga barnen. För mig hade tanken på att runda av kvällen med barnen vid 19-snåret enbart skapat stress. Som en kapplöpning över dagen med sängen som mål.

I min familj går aldrig någonsin någon och lägger sig, så vi har inte haft det problemet. :p
 
Nåt sånt jobb har jag aldrig haft där min huvudsakliga uppgift är att vara på plats. Vad är det för slags jobb? Väktare? Receptionist? Kundtjänst?

Fast det kan ju bara vara sa att man forvantas vara pa plats och tillganglig pa kontorstider, aven fast man inte har arbetsuppgifter for att fylla dagen, och att det da kanns som att ens huvudsakliga uppgift ar att vara pa plats.

Tror jag ar ganska vanligt - som konsult ser jag manga kontor och det ar inte manga som jobbar aktivt en 8 timmarsdag!

Som Stefffie skrev. Jag förväntas vara på plats. (Ja, jag ska byta jobb för det här med kontorsjobb är uppenbarligen inte min grej :))
 
Fast det kan ju bara vara sa att man forvantas vara pa plats och tillganglig pa kontorstider, aven fast man inte har arbetsuppgifter for att fylla dagen, och att det da kanns som att ens huvudsakliga uppgift ar att vara pa plats.

Tror jag ar ganska vanligt - som konsult ser jag manga kontor och det ar inte manga som jobbar aktivt en 8 timmarsdag!

Vilket trist jobb! Som sagt, jag har aldrig hamnat på en sådan position och skulle lämna den så fort som möjligt. Jag anar också att om jag hamnade där så skulle jag kanske se till att uppfinna nya saker som gör att jag får helt nya huvudsakliga uppgifter.

I min bransch ser jag inte det alls ofta. Det är väldigt många som har nära 100% arbetsflöde på sina 8-timmarsdagar och även behöver arbeta mer än så ibland för att få undan det mest prioriterade i sina flöden.
 
Vilket trist jobb! Som sagt, jag har aldrig hamnat på en sådan position och skulle lämna den så fort som möjligt. Jag anar också att om jag hamnade där så skulle jag kanske se till att uppfinna nya saker som gör att jag får helt nya huvudsakliga uppgifter.

I min bransch ser jag inte det alls ofta. Det är väldigt många som har nära 100% arbetsflöde på sina 8-timmarsdagar och även behöver arbeta mer än så ibland för att få undan det mest prioriterade i sina flöden.
Det finns åtminstone någon studie som rätt tydligt visar att ganska många har ganska mycket av det som i studien kallas "tom arbetstid". Dvs tid då de inte ägnar sig åt arbetsuppgifter, men ändå är på jobbet därför att de har arbetstid.
 
Man betalar räkningar, diskuterar med kollegor och rör sig mellan uppgifter. Om man räknar är dwt väldigt svårt att fakturera 8 timmars jobb på 8 arbetade timmar. Transittid är ju vedertaget.
 
Vilket trist jobb! Som sagt, jag har aldrig hamnat på en sådan position och skulle lämna den så fort som möjligt. Jag anar också att om jag hamnade där så skulle jag kanske se till att uppfinna nya saker som gör att jag får helt nya huvudsakliga uppgifter.

I min bransch ser jag inte det alls ofta. Det är väldigt många som har nära 100% arbetsflöde på sina 8-timmarsdagar och även behöver arbeta mer än så ibland för att få undan det mest prioriterade i sina flöden.


Haha, ja, trista jobb finns det val massor av!
Det kan ju ocksa vara svart att uppskatta arbetsborda - alltsa, det som ar 100% for en person, far en annan gjort pa typ 75% av tiden. Finns det mojlighet att ta sig an mer arbetsuppgifter som man ar intresserad av ar det ju kanon, men det ar inte alltid en mojlighet!
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 688
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 479
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 478
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 758
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp